Hvor skal jeg begnynne?

Heisann alle

Etter å ha drømt om det i flere år har jeg endelig tatt meg råd til å gå til innkjøp av en Synth (en brukt Korg Triton LE) Har i tillegg også kjøpt meg en laptop som jeg ønsker å bruke sammen med synthen. Nå har det seg slik at jeg er total nybegynner på alt som har med bruk av synth sammen med PC, så jeg har mange ting jeg lurer på. Det første jeg planlegger er innkjøp av relevant programvare og da lurer jeg på hva i all verden man skal velge her? Jeg har lett til øyet har vært både stort og vått, men det er jo en jungel der ute. Cubase SX; Cakewalk, Soundforge etc. bare for å nevne noen. Kan noen gi meg en kjapp innføring i hva jeg burde vurdere, både når det gjelder programmer til å "redigere" musikk,evt. softsynther, lage beats/loop etc. Dersom noen har linker til gode ressurser/manualer/videoer/filer, så mottas dette også. ALL hjelp mottas med STOOOOR takk.

mvh,

THOMASO

<em>VAngst</em> sitt bilete

Mulighet?

http://www.renoise.com/
Renoise.
Fasttracker.
Sjekk ut.Sunjammer sverger til dette,og er med å skrive bruker-manualen. Verdt å sjekke.
Sunjammer er sikkert tilgjengelig for spørsmål.

lol.

There is a LOL in Lolita.


<em>flips</em> sitt bilete

Renoise ... og Ableton Live?

Oi, long time, no tracker ... artig ... :)

Men får ein haug med feilmeldingar om at mange sentrale .DLL-filer er feil versjon ift. installasjonsdiskett e.l.

Elles ser Ableton Live ganske interessant ut, kjapp å få gjort det grøvste i, kan t.o.m. bra nok for det meste, sjølv om det er best
live ... (?)

--
flips 8)


<em>Disynthegration</em> sitt bilete

Her er mine 2 kroner...

Ok.. en kort innføring.

Du har:
1 stk synth
1 stk bærbar PC

Du trenger:
1 stykk midi-sequencer software (Cubase, Sonar, FastTracker, Logic, etc.)
1 stykk wave editor (SoundForge, WaveLab, etc.)
SoftSynths VSTi (INSTRUMENTER) (Reactor, FM-7, Vanguard, Absynth, Moog Modular, Albino, etc.)
SoftSynths VST (EFFEKTER) (Waves, Autotune, Timeworks, etc.)
1 stykk USB eller FireWire-lydkort, som har støtte for ASIO 2.0, og har analoge inputs (for å kjøre lyden fra synthen din inn på PCen) Sjekk på http://www.procom.no
(Se under Lydkort og hhv. Firewire og USB, avhengig av hva slags utganger PCen din har).
1 stykk MIDI Interface (sjekk samme site, under MIDI-interface)
X antall samples

Ok.. litt om de forskjellige punktene her:

MIDI-sequencer software
Valg av midi-sequencer er mye religion, og "litt" smakssak. (Vår kjære) Henrik var nyss så glad, fordi arvtakeren til plassen hans i bokollektivet også bruker Logic. :-) Logic er kjempefint det altså, men etter at Apple kjøpte det opp, har de kansellert all videreutvikling på Logic for Windows. Ergo en død hest for oss PC-brukere. Da står du i realiteten igjen med 2 valg; Cubase SX og Cakewalk Sonar. Jeg bruker Cubase SX, da dette er mye mer oversiktelig enn Sonar, i mine øyne. Utover dette er det vel hipp som happ hvilke av de du velger. Nå kjenner jeg folk som sverger til Sonar også, så jeg anbefaler at du tester begge disse før du bruker de sene vinternetter på å sette deg inn i et av dem. For det tar tid. FastTracker kjenner jeg ikke så mye til. Spør Sunjammer om du trenger mer info om det. :-)

Stalltips: Cubase SX 3.0

Wave-editor
Du trenger faktisk en wave-editor også, for å.. hehe.. editere wave-filer. Spesielt når du jobber med samples er dette et must. Kutte, klippe, lime, effekter, reversing, etc. etc. Har ennå tilgode å se noen som ikke bruker LydSmia... eller SoundForge som noen kaller det. Steinberg WaveLab er et alternativ, CoolEdit et annet, etc. etc. Men ingen banker SoundForge altså. :)

Stalltips: Sony Soundforge 7.0

SoftSynther
Jiiiiizes.... her er det nesten umulig å anbefale noe uten å vite hva slags musikk du har tenkt å lage. Anbefaler at du bruker litt tid på denne siten:

http://www.kvraudio.com/

Her finner du nyheter, linker og reviews av det meste som kryper og går av VST/VSTier. Sjekk spesielt USER RATINGS der. Det er brukernes vurdering av de forskjellige softsynthene. En kjekk måte å finne raskt frem til What's hot and what's not.

Uansett.. disse BØR du sjekke ut:
Native Instruments FM-7
Native Instruments Absynth 2.x
Native Instruments Reactor 4.0 (Hvis du har veldig mye tid til overs)
reFx Vanguard
Arturia Moog Modular V
Rob Papen Albino
Steinberg Hypersonic
Steinberg Plex
Novation V-Station

Av effekter bør du i det minste sjekke ut Waves-effektene (http://www.waves.com). De har gode delays, reverbs og kompressorer.

I tillegg vil du sansynligvis trenge en SoftSampler. Sjekk ut Native Instruments Kontakt. Denne bruker jeg endel, og den er enkel å komme igang med, og har tonnevis av muligheter. Et alternativ er MOTU Mach Five. Denne har jeg ikke testet, men den får sinnsyke kritikker uber alles.

Lydkort : FireWire eller USB
Hvis du kun har det innebygde lydkortet på PCen din, må du antakeligvis bla opp lommeboka igjen. Lei meg for å si dette, så nær jula. Men altså... Det er to grunner til dette. Den viktigste grunnen er at det innebygde lydkortet 99% sikkert vil gi deg høy latency (forsinkelse) når du spiller softsynther i midi-sequenceren din. Lydkortet MÅ støtte minst ASIO 2.0, slikt at du kan jobbe ned mot noen få millisekunder i latency. Om du ikke har opplevd dette allerede, kommer du fort til å forstå det når du begynner å mekke musikken din. :) Hvis du ikke allerede har et annet lydkort da, men glemte å nevne det i forbifarten. Det andre du bør kreve av lydkortet er at det skal kunne recorde i 24 bits, 96 Khz. (Selv om du til syvende og sist kjører filene ned til 16 bits, 44.1 Khz (CD).)

Lydkortet må også ha analoge innganger, for at du skal koble på synthen din. Korg Triton LE har analoge utganger, og du trenger ditto analoge innganger på lydkortet hvis du skal recorde synthen din fra PCen.

Stalltips: Kommer helt an på hvor mye penger du har til rådighet. :-) Hvis du sier ca. hvor mye, skal jeg anbefale et for deg.

MIDI-interface
Du trenger også et MIDI-interface der du kobler til synthen din. Hvis du velger et lydkort som har midi-interface, så slipper du selvsagt å kjøpe en egen boks for dette. Hvis ikke kjøper du et USB eller FireWire-MIDI-interface i tillegg. Avhengig av om du har tenkt å skaffe flere MIDI-enheter etterhvert (synther, hardwaresamplere, etc.), kjøper du et interface med det antall porter du trenger.

PS! SOm sagt. Endel lydkort har dette innebygd. Sjekk det før du evt. kjøper et dedikert midi-interface.

Sjekk http://www.procom.no

Se under MIDI-interface i menyen der, så finner du noen av alternativene.

Selv bruker jeg ESI MidiTerminal, og har aldri hatt problemer med det. Lynkjapt, og driverløst. :)

Samples
Ah.. samples. Skaff deg noen fete tromme-samples som du kan dytte inn i sampleren din. Søk på nett etter samples, kjøp evt. brukte sample-CDer på nett, etc. Ikke gå bananas og skaff FOR MANGE sample-CDer samtidig... da blir du fort en sample-DJ. Been there - done that. :)

Ah! Og ja... til slutt. For å lage loops/beats... sjekk ut Propellerheads Recycle 2.0. :-)

Sånn.. det var mine 2 kroner.

Spør gjerne om du trenger mer spesifikk info. :)


Jøye meg!

Her var det ikke mye å legge til, gitt...

Er forøvrig ganske uenig i dette med samples. Ha gjerne 50 ganger mer samplinger enn det du tror du noensinne trenger, for det er HELT bombesikkert at du trenger dem før eller senere. Man behøver ikke å bruke alle på en gang akkurat :)

Her er det også endel kategorier av samplinger selvsagt - og en hel masse forskjellige ting det kan lønne seg å gjøre med dem før man bruker dem i låter.

Et par ting vi (Atropine) har pleid å gjøre som er litt ålreit: - mimre, mimre

* Field recording : uansett hvor mange audio samplings CDer du kjøper blir de ikke bedre enn det du tar opp selv, som enda ikke har gått gjennom elektronikk. Det finnes selvsagt unntak her og variasjoner litt avhengig av hvilket utstyr man har til rådighet. Bruk fortrinnsvis DAT, ikke MD for eksempel. MD er praktisk, men 37,875Hz er ikke så bra liksom.

* Trommesamples : Hvis du har en haug med audio samplings CDer er det smart å kjøre dem et par runder gjennom plug-ins i SoundForge før bruk. Dels for personlig preg, dels for å biffe opp bass eller for å gjøre snaren mer snappy eller hva du vil egentlig... Det er en massiv fordel å ha f.eks en Akai-sampler (gammel eller ny makes no difference) da lydene detter ned mer eller mindre ferdig patcha på tangentbordet - så slipper du den biten liksom. Roland-samplere er et helvete her forresten (S-750 f.eks) hvor man må slite seg gjennom nærmest uendelig opp-patching og diverse til partial og patch før man får begynt å programmere. Fyller du opp minnet med lyd der så tar det en god lang stund før man er i gang. Dette er ikke nymotens utstyr, men faenskapen har analogt filter, noe som oppveier det meste.

* "Advarsel" : Uansett hva folk sier så er det IKKE fett å bruke tromme-looper!!! Programmér dem selv for svarte. Jeg har aldri brukt en trommeloop og det har jeg ikke tenkt til å begynne med heller. Nemlig :)

-=Ikke mobb barten min!=-


<em>sunjammer</em> sitt bilete

Inkluderer dette å kutte opp

Inkluderer dette å kutte opp trommelooper og omprogrammere dem? :P Jizungle siztylee?


Tja...åkei da =)

Klipping og re-syncing av trommelooper er kule greier det. Hele poenget er vel at man må gjøre det til sin egen greie i stedet for å bruke en hip-hop rytme as-is, som 637201 artister og produsenter har brukt før deg.

Robåt rytmer til folket forøvrig... Det er det jeg snakker om, mann. DIY å'greier :)

-=Ikke mobb barten min!=-


<em>Disynthegration</em> sitt bilete

Joda.. dess flere samples jo bedre...

Men som glad amatør selv, vet jeg hvor forstyrrende det kan være å plutselig få ALT PÅ EN GANG. :D Bedre å begynne med noen få, og bruke de... så kommer man iallefall igang med det man faktisk skal; lage musikk. I etterkant kan man jo bruke tid på erstatte samples som ikke passer helt inn.

Så det var ment som et godt råd for å unngå at karen "forspiser" seg på samples. hehe.


Er enig

med det, ja. Det kan bli litt mye. Pluss at hvis man begynner å kjøre saker og ting gjennom SF, så blir det gjerne en ti-femten ganger så mange samplinger som man startet med alikevel.

Sånn blir det ihvertfall med meg, og helt sikkert hvis man er FT2 mann.

-=Ikke mobb barten min!=-


<em>sunjammer</em> sitt bilete

Trommesamples...

Kan være hva som helst ;) Jeg har lagd rumlende breakbeats av lyden av en som ror (robåt altså).
Noe jeg absolutt elsker, siden jeg i bunn og grunn er elektrohode, er gamle, gamle trommemaskiner som Fairlight og Dr Rythm. Skitne og ekle lyder, nammm. Det ligger kits for sånt i hopetall på das webz.

The drum is the most important instrument there is. Aldri vær lat på trommesiden.


Hehehe

Vi har en *gammel* Roland CR-78 trekasse som vi prøvde å synce til MIDI med CV converter for et par år siden. Det gikk delvis å trigge, men ikke å styre tempo... Litt surt. DR-55en funker prikkfritt :)

-=Ikke mobb barten min!=-


<em>Bassington-Bassington</em> sitt bilete

Robåter

"Jeg har lagd rumlende breakbeats av lyden av en som ror (robåt altså)."

Det var sikkert til din Kraftwerk-cover "We are the Rowboats!"

-----

Who's got what it takes to party with Nixon?


<em>sunjammer</em> sitt bilete

Det var faktisk en Neil Sedak

Det var faktisk en Neil Sedaka cover ;)


<em>sunjammer</em> sitt bilete

Pro-52

Burde kanskje legge til at jeg tilber Native instruments Pro-52. Det er kanskje den VSTien jeg har brukt mest gjennom tidene, og jeg går aldri lei heller. Masse varme, masse dybde. Om du tafset på gamle Rolandsynther àla Juno 106 (som er den eneste hardware synthen jeg har eid som jeg ikke følte var overflødig) så er Pro52 the shiznit. Litt små "knotter" på interfacet, men er du kul som meg så bruker du ikke interfacet så mye uansett ;)


<em>Disynthegration</em> sitt bilete

Pro-53

NI oppgraderte Pro-52 til ny versjon, og kalte den Pro-53. :) Fet softsynth ja!

http://www.nativeinstruments.de/fileadmin/redaktion_upload/mp3_pro52/Pro...

Men når vi først er inne på anbefalinger... du "MÅ" teste ut NI FM-7 med de nye FM7 Sounds Vol. 2 Presets.

http://www.native-instruments.com/index.php?fm7sounds2_us

Der er såååååå jææææævla fete! :D Sjekk previewen som ligger på sida der.


phew...

Blir nesten litt skjelven av og lese alt det der. Var bare så jeg så tusenlappene flagre foran øynene :)

Har kjøpt meg et helt grei USB midi-interface fra Mario's, så akkurat den biten er dekket opp. Når det gjelder lydkort er det dårlig stelt, og har pr. idag kun de innebygde. Har sett litt på Echo kortene som Mario's har, men tar gjerne i mot andre forslag også.

Har rotet litt med prøve-versjoner av både Cubase SX og Cakewalk og jeg må si at jeg så lang liker Cubase best, så den ligger nok best an på listen.

Når det gjelder wave-editor, så har jeg faktis ikke sett på andre enn SoundForge, så denne blir satt på ønskelisen min også :)

(vet så alt for godt hvor julebonusen forsvinner i år :) Mange gaver fra meg, til meg :))

Jeg skjønnetr at det er myyye man kan gjøre og sjekke ut, så jeg får ta dette gradvis. Både for læringens del og for lommebokens (og ekteskapets) helse :)

Tusen hertelig takk for vanvittig mange gode råd fra dere alle så langt. I'll be back ;)


The times they are a'changing - - -

Her er en liste over utstyret Alx og jeg begynte med i 1992:

* Atari 1040ST med 20 kilos HD som vi pleide å kjøre CuBase på. Helt overlegen sak...
* Roland W-30 Sampling keyboard [ med tracker :) ]
* Oberheim Matrix-6 (matrise-synth med eksepsjonelt mange muligheter - synthen er nå et slags vrak etter en Panzerveps ekspedisjon i Trondheim for en stund tilbake)
* Juno 106 (2 stk - litt my knitring og mislyd, men ekstra billig!)
* Yamaha TX81z (veldig bra FM syntese synth til rack - den har gått noen hundre tusen kilometer for å si det sånn - mot alle tradisjoner likte vi den bedre enn f.eks DX7 som er LITT vrien å progge ordentlig)
* Korg Delta50 (analog synth med ekstreme muligheter)
* En drøss med hardware effekter - bare møl mesteparten.
* Ensoniq Mirage rack mounter - måtte ha noen av original lydene til F242 ikke sant ^__^

Var selvsagt mer, men det ble kjøpt så mye greier i starten, pluss at vi lånte sånt som Anstalt's S-550 en periode så det er lett å miste oversikten...

-=Ikke mobb barten min!=-


<em>Disynthegration</em> sitt bilete

Ok.. la meg berolige deg litt

Du trenger ikke alt på en gang, men et nytt lydkort bør du absolutt ha... Som nevnt et 24/96-kort, ASIO 2.0 støtte, analoge XLR-innganger og fortrinnsvis mic-inngang med phantom power (i tilfelle du kommer på at du skal legge litt vokal på musikken du lager). Prisene på dette har rast de siste par årene, og du slipper fint unna med et bra nok kort for ca. 2-3.ooo spenn. Hvis du går litt opp, så får du i tillegg et litt fetere merke, som borger for garantert god kvalitet og low latency. Med slike lydkort følger som oftest også med noe programvare, f.eks. GigaStudio (softsampler), så har du en sampler å starte med.

PS! Ikke kjøp PCMCIA-lydkort, hvis den ikke har en breakout-boks med de nødvendige inn/utganger.

Noen eksempler:

1.500-3.000 spenn:
http://www.procom.no/infoShop/isProductDisplayer.php/details/23265
http://www.procom.no/infoShop/isProductDisplayer.php/details/22892
http://www.procom.no/infoShop/isProductDisplayer.php/details/22913

3.000-5.000 spenn:
http://www.procom.no/infoShop/isProductDisplayer.php/details/22893
http://www.procom.no/infoShop/isProductDisplayer.php/details/23546
http://www.procom.no/infoShop/isProductDisplayer.php/details/23458

Nei, jeg jobber ikke for Procom. hehe... Men har gjort mye research før jeg kjøpte utstyret mitt, og de var jevnt over billigst. Dessuten er det helt glimrende support der. :)

Når det gjelder softsynther; dersom du kjøper Cubase, så vil du se at det allerede er et par softsynther inkludert. De låter faktisk ganske bra, og du kan tweake egne lyder og/eller laste ned gratis presets på nett. Det er også en drum sequencer der, og endel effekter som slett ikke er så verst. I tillegg kan du laste ned tonnevis av gratis softsynther som mer enn nok "gjør jobben".

Anbefaler deg å følge med på musikkweb.no for brukte Cubase SX/SL. Jeg kjøpte min SX 2.0 der, for 2.650,-, og oppgraderte den nylig for 1.300,- spenn, til SX 3.0. :-) Var en ganske god deal.


ok...nytt lydkort er før på

ok...nytt lydkort er før på ønskelista...

Sånn "out of the blue" kom en kompis som jeg ikke har set på lenge innom idag (student i Australia) og lurte på om jeg ikke kjøpte meg synth i sommer. Joda, det stemte det :) Det hadde seg nemlig slik at han hadde vært på en eller annen event der og vunnet en programpakke, som han kalte den. Fikk overlevert en schvæær eske som han sa at jeg bare måtte ta, da han ikke trenge den. Så der satt jeg plutselig med 1 stk. softsynth med navnet Atmosphere. DAMN! Ble sittende oppe i hele natt med denne saken. 6 cd'er som skulle installeres og har var det mye flott. Her var det stemninger og "moods" for alle penga...Gleder meg allerede til å test flere. Har aldri "satt mine føtter" i en softsynth før, men jeg må si at jeg er utrolig imponert. Gleder meg til å teste flere av de du/dere har anbefalt.

THOMASO


<em>Disynthegration</em> sitt bilete

Atmosphere ja :)

Fine saker det, iallefall for pads og ambients. Men siden den er sample-basert er den jo sjempediger! 6 CDer, som du sier. hehehe


Takk, men fortsatt forvirret...

Hei!

Takk for utdypende svar, men jeg er fortsatt veldig forvirret. Har brukt litt tid på å sjekke både Steinberg og Native sine produkter, men produktene her har så mye funksjonalitet at jeg ikke vet hvor jeg skal begynne...

Er det noen som kan gi meg noen helt enkle råd?

-- Jeg har:
MIDI-keyboard + SoundBlaster lyd kort.

-- Jeg ønsker:
å spille ulike instrumenter (trompet, piano osv). Ønsker å
ha mulighet for å laste ned gode instrumentlyder (da standard MIDI-instrumentene ikke har særlig god lydgjengivelse). Foreløbig ønsker
jeg kun å spille med disse instrumentene, men etterhvert ønsker jeg å recorde m.m

-- Hva trenger jeg for å komme hit?


<em>sunjammer</em> sitt bilete

Renoise

For clarification : Fasttracker 2 er ekstremt lite brukervennlig, har ikke sett en oppdatering siden prehistoriske tider, og kjører ikke under systemer nyere enn win98. En interessant tidbit er at de som lagde det nå lager spill for PC og XBOX (senest Chronicles of Riddick. Ganske gøy).

Renoise er et fullstendig separat prosjekt av folk som elsket interfacet til FT2 men vil dra det inn i en profesjonell studioramme med ordentlig støtte for teknologier som MIDI, VSTi2 og ASIO2. Måten å arbeide på i Renoise er noe kronglete for folk som liker et mer visuelt interface, men tillater en mye raskere og mer "Hands on" måte å behandle lyd på (i min mening. Sist jeg tok på en annen konvensjonell sequencer var Cubase Vst).

Både Renoise og FT2 er sample sequencere først og fremst. "Instrumenter" er kort sagt wav eller mp3 filer på harddisken din som spilles av på forskjellige måter. Et eksempel er et pianoinstrument, som ideelt består av en serie samples fra et ordentlig piano med varierende tonelag, eller noe enklere som en breakbeat eller en hihat.
Det umiddelbare resultatet er at du behandler alle instrumenter på samme måte, noe som både kan virke avskrekkende og mer intuitivt. Det kommer i bunn og grunn an på hvor interessert du er i å grave deg dypt ned i lyden din. Til eksempel fikk FT2 mye kritikk i sin tid for å ikke støtte stereo samples, noe vi som brukte det jobba rundt ved å bruke 2 samples per instrument og panne de til venstre og høyre.

Det store, vakre og edle med Renoise er prislappen ($45) og hvor portabelt det er. Jeg liker å klunke på tangenter så mye som hvem som helst, men jeg foretrekker å jobbe med software, og Renoise+VSTier fungerer strålende for min del.

Det umiddelbare alternativet rent prismessig er Fruityloops, eller FLstudio som det nå heter. Det fungerer på noe samme måte, men med litt flere knobs and kajiggers to play with. Jeg er på ingen måte en fan av FLstudio (heller det motsatte. Ethvert program som direkte begrenser meg som musiker er ikke verd min tid), men jeg har hørt fine ting gjort i det av etablerte artister, og det har et mye artigere og koselig interface mange tydeligvis finner mer intuitivt.

Den store forskjellen mellom de to beyond det åpenbare er hvor stor frihet du har til å programmere som du vil. FL studio er en smerte å programmere kompliserte beats i. Pur, evig smerte. Det er et program som fungerer glimrende for lineære og "firkanta" prosjekter, av type straight industri/hiphop/techno/trance/whatever, men om du har lyst til å rote med komplisert breakbeat eller IDM etc er metodikken for å programmere slikt nesten komisk ukomplett. Renoise er designet for å gi deg total frihet i dette, og det merkes. Fl studio vil derimot gi deg bedre oversikt over hele låtarrangementet ditt og gjøre det lettere for deg å endre den totale komposisjonen etterpå, noe jeg som Renoise-bruker må gjøre med ekstern programvare om jeg skal slippe masse slit og faenskap.

Ligger demoversjoner av både Renoise og FLstudio på interwebz vil jeg tro. http://www.renoise.com og http://www.flstudio.com/

Merk at jeg først og fremst tenker på deg som nybegynner. Det er ikke all verdens grunn til å putte tusenvis av kroner i ting når man bare skal lære. Jeg ser liten grunn til å bruke dyre dommer på software før man begynner å merke begrensningene i det man allerede har. Upgrade accordingly. Det er åpenbare fordeler i å bruke etablert software som Cubase eller Logic, men prislappen er høy og den vokser eksponensielt med tanke på hardwareinnkjøp. For your discression.


<em>Disynthegration</em> sitt bilete

Pris er et godt poeng her ja. :)

pfff.. dobbeltinnlegg :P Er trøtt i dag altså.


<em>Disynthegration</em> sitt bilete

Pris er et godt poeng her ja. :)

Koster å være kar. :P

Men hardwaren jeg listet opp trenger han faktisk. Hele poenget er jo at duden har en hardware-synth nå, og må jo kunne programmere og recorde den fra sequenceren han velger. :)

På softwaresiden er det endel penger å spare derimot. Cubase SX og Sonar er jo i den dyrere enden av prisskalaen ja, men det er faktisk ikke så ille gæli pris dersom man kjøper det brukt. (samme gjelder seff for hardware)

Sjekk:
Kjøp og Salg, på http://www.musikkweb.no
Bruktmarked, på http://www.procom.no
Bruktmarked, på http://www.prolyd.no

Der er det alltids noen som selger lydkort, midi-interface og software, til en meget overkommerlig pris. Ikke uvanlig at man finner ganske nye produkter til rundt 50% av nypris.


<em>TV Noise</em> sitt bilete

Cubase SL

Hvis pris er tema så kan du vurdere Cubase SL, det er en lettere ribba utgave av Cubase SX til en mye lavere pris. Det er fullt mulig å oppgradere til SX senere.

Når det gjelder audio editor så har siste utgaven av Cubase SX fått oppgradert denne delen så jeg ville venta med Wavelab med mindre du kommer til å jobbe heftig med bearbeiding av filene.

Softsynther ligger det jævla mye gratis OG lovlig av på nettet. Det finnes nedstrippa utgaver av fete synther, og det følger ofte med musikk blader som Future Music og MTM (Music Tech Magazine) begge engelske blader helt klart å anbefale.

Plugins til VST m.m. finnes også masse gratis og lovlig av på nettet, reverbs, delays og mer sære saker.

Hvis du har tenkt å jobbe mye med samplinger og har en relativt kraftig PC så er soft samplere som feks HALion fra Steinberg å anbefale. Denne leser det meste av formater som Wav, Emu, Akai S-1000, Gigasampler, Roland, Soundfonts m.m.

Det ligger også med samplinger på mange av CD-Rom ene til FM og MTM bladene, i noen tilfeller har de til og med lagt med reine sampler CD r med flere hundre MB med lyder som er helt lovlig å bruke i egne produksjoner.

Kjøpte FM fast i noen år og har masse CD-Rom fra det bladet, på en av de første CDene er det med noen låter av Mesh før de fikk kontrakt...og på en CD senere lå det med en del samples som de hadde mekka...

Uansett lykke til med produksjonen uansett hva slags stash du ender opp med, og det er ikke pysete å lese manualer, det eneste det kan resultere i at det blir raskere å lage musikk og man oppdager funksjoner som ikke alltid er like lett tilgjenglig ved første øyekast.


firewire vs usb på lydkort?

har hørt at det på kombibokser midi/lydkort ikke funker med usb?
at det lugger/hakker.
noen som kan bekrefte det?

bør man på en slik box satse på firewire?


<em>TV Noise</em> sitt bilete

Firewire - USB - USB 2.0

Kommer an på hvor kraftig PC du kjører, og om det er snakk om USB eller USB 2.0. Sistnevnte har raskest overføringshastighet, mens det meste av proff utstyret foretrekker Firewire. Ulempen med Firewire er at det ikke er like utbredt på stasjonære PC r, er mest utbredt på Laptop. På den annen side får man Firewire kort til PC for ca prisen av 4 halvlitere...

Bruker selv en Yamaha 01x via Firewire (eller mLan som Yamaha kaller sin protokoll basert på Firewire) og denne funker helt rått.


<em>Disynthegration</em> sitt bilete

USB 2 er jo kjappest...

Med en båndbredde på 480 mbps. FireWire ligger på 400 mbps. USB 1.x ligger vel på... 12 mbps. Firewire ble adoptert som "den prefererte multimediaport" fordi den var den klart kjappeste da man fant ut at det var smart å koble kameraer, videokameraer, lydmoduler, etc. til PCen/MACen. Men nå er det USB 2.0 som er kjappest. I praksis er FW og USB 2.0 like godt egnet for lyd, så hva du velger er hipp som happ, såsant du har de nødvendige porter.

Laggen du refererer til, skyldes nok USB 1.x-utstyr, treig PC eller dårlig drivervalg (ikke ASIO, f.eks.).


<em>rockhard</em> sitt bilete

Men nå har man FW800! Yeeeee

Men nå har man FW800! Yeeeeee :-)


<em>MrBone</em> sitt bilete

FlStudio

Det er sant som Hr. Sunjammer sier at det er et ræl å prøve å programmere beats og samples i findetalj, men det er riktig hyggelig å bruke hvis man prøver å holde oversikten over hele prosjektet. Det finnes endel plugins som prøver å løse dette problemet uten at det helt lykkes. Fant en tracker her om dagen som kunne brukes som en VST plugin, men har ikke fått testa den enda. Største problemet med FlStudio for min del er å få kontroll over knobs og sliders i VST plugins. Det er et hærk. Her har man uendelige mengder med lyder som er akkurat utenfor rekkevidde og det er så irriterende. Man kan godt skru og tweake til krampa tar en realtime, men å få lagt det inn i låta er ikke like greit.

En ting FlStudio begynner å bli riktig hyggelig på er mastring. Man kan leke ganske mye frem og tilbake og få fete lydbilder uten for mye knot. Medfølgende plugins gjør det lett å fremheve, dempe, tynne inn og vie ut lyden.

FlStudio er utrolig kjapt å komme seg inn i, hverfall i forhold til endel andre ting jeg har sett på. Prøvde renoise her om dagen og jeg ble sittende og klø meg mye i hodet. Samme med Cubase.

Uansett hva du finner på så kommer VSTplugins til å være en god venn, det finnes mye gratis, både av effekter og lydgeneratorer, det er vel verdt en tur ut på nettet og se hva man finner. Bare husk at det er kjekt å få oversikt. Det er lite poeng i å hente ned en gigabyte med stuff om du bare bruker 50 megabyte av dem, pluss at om man er ny på feltet mister man veldig lett fokus. Begynn forsiktig og når du føler du har kontroll kjør på med nye ting. Det er jo musikk det handler om, ikke knobs, twiddles, progging og dippedutter.

Fikk hentet frem en link til deg i tilleg
http://www.kvraudio.com/

Mye stuff og stæshj på den siden, enjoy :)
(Den linken var lagt ut allerede gitt. Oh well)


Visningsval for kommentarar

Velje korleis du vil at kommentarar skal visast, og klikk 'Lagre innstillinger' for å aktivere endringane.