Synthmiljø i Bergen?

Jeg synes Bergen trenger et og annet elektronisk arrangement nå og da (om man ser bort ifra pusekatt-elektro- og indie-festivalen EKKO), så jeg sitter og funderer på å starte prosessen med en elektonika-fokusert festival eller noe lignende med tiden, i forkant av begynnelsen av min organisering av ny kafé/kaffebar + alternativt utested her i byen etter endt utdannelse. Noen gode tips å komme med iforhold til dette? Og ikke minst er det noen tro på at et slik arrangement vil kunne gjennomføres om man ikke snevrer inn for mye på målgruppen? Alle kommentarer blir satt godt pris på.

<em>Ian</em> sitt bilete

Hmm..

Kjenner ikke bergensmiljøet i det hele tatt... Har faktisk ikek vært i den byen. Jeg har heller ikke arrangert noen festivaler, kun konserter.

Men.. Siden Jeg leker med tanken på en minifestival selv, så kan jeg jo dele noen av mine tanker.

Mine tanke- og bekymringspunkt:
Økonomi:
Regn med at du vil gå underskudd. Baser dine kalkulasjoner på worstcase scenario. DVS: Ingen betalende gjester. Ha en strategi klar, eller ha nok penger til å betle deg ut av dette.

Sponsing:
Finn ut hvem som er villig til å sponse penger, og hvem som vil sponse tjenester/utstyr. Jeg ville ikke sagt meg villig til å selge varer for en sponsor, ønsker de salg, må de stille med eget personell til dette.

Pr:
Hva har du råd til? Hv har du muligheten til å ta deg råd til? Har du tid, overskudd og personell til å melde deg inn i plakatkrigen? Eller vil du heller betale avisene deres blodpenger for å få inn annonser der? Husk at en reklame i (f.eks) Natt og Dag vil stå i en måned (frem til neste utgivelse), og leses av langt flere aktuelle gjester enn dagsavisene.

Gjesteliste:
Husk at hvert navn på gjestelista er tapt inntekt. Begrens den så mye som mulig. Ikke gi band gjestelisteplasser med mindre du må. vurder om du vil gi pressen gjeste/pressepass. Husk at de som eier lokalet vil ha automagisk gjestepass (hey, de har jo nøkler til bakdører og andre innganger...)

Band:
Det er ikke vanskelig å skaffe band. Det er endel arbeid i det for å hale i land en avtale både du og bandet kan leve med, men det er ikke vanskelig. Finn ut om du vil ha en "urørt" type festival med bare ukjente band (de får du billig, flere av dem dukker opp nesten gratis for å få lov å promotere seg selv og deres musikk), eller om du vil kjøre en høyprofilfestival med kjente navn (men husk at desto større bandet er, desto mer penger vil de ha, og desto bedre service ønsker de). Jeg tenker det er greit med mest små ukjente band, og en headliner eller to pr kveld for å trekke folk.

Tid/dato:
Husk at norge er ett lang land, og det kan være vanskelig å motivere folk til å reise til festivalen din. Legg festivalen til en dato hvor du har minst mulig konkurranse fra andre festivaler (dine konkurrenter her vil vel være elektrostat og Arvika. Det er flere andre store festivaler utenlands, om du vurderer disse som konkurrenter eller ikke må du regne på selv..). Oppstart på kvelden har jeg tenkt lite på egentlig, men du må passe på å ha nok tid til alle banda du har planlagt på en kveld, pluss rigging og forsinkelser...

Sted:
Som sagt.. Kjenner ikke bergen. Men en plass med 2 scener hadde vel vært å foretrekke.

Crew:
På ett eller annet tidspunkt må du involvere andre. Du må finne noen du stoler på at gjør de oppgaver du delegerer til dem. Finn ut om du vil ha ett hierarki, eller en flat struktur. Jeg ville nok foretrekke å kunne fordele hovedoppgavene til teamledere under meg (rigging, bandrelations, dekor, pr, øko-gnomi). Du får nok å gjøre og bekymre deg for uansett.

Avtaler:
Finn gode samarbeidspartnere. Lag gode avtaler med dem. Hold dem glade og lykkelige, så gir de deg god service tilbake (jeg snakker ikke om bestikkelser og smøring, men om alminnelig høfflighet, en god tone og gode tilbakemeldinger). Du trenger ihvertfall avtaler om lokaler, scene, lys, lyd , mat og personell.

Ikke gi opp:) Stå på, og du får det til. Det er mange opp og nedturer å arrangere. Og det er sinnsykt skummelt når monsteret ditt våkner til livs og det føles som om du ikke lengre har kontroll. Slapp av, du har mer kontroll da enn det virker som. Hold deg edru under hele festivalen, husk at det er deg folk kommer til med klager, spørsmål, mangler, ris og ros. Husk at du er den som er ansvarlig. (Drikk deg heller fra sans og samling på nachspielet og avsluttningsfesten;) )

Men alt i alt, så er det mest gøy å arrangere. (selv om ihvertfall jeg er utslitt fysisk og mentalt, og sverger på at dette var siste gang... hver gang..)

"Pzy has a mind that ticks like a clock and, like a clock, it regularly goes cuckoo."


<em>batcheeba</em> sitt bilete

Hoy,dette var et SVÆRT godt

Hoy,dette var et SVÆRT godt svar!!
Cred i bøtter og spann til Ian!!

-Som i en veldig tunnel klinger lyden
av mine skritt imellem vegg og vegg-
R.Nilsen


<em>elektronika</em> sitt bilete

signerer. -------------------

signerer.

-----------------------
Look what I can do!
-----------------------


<em>Ian</em> sitt bilete

Takk takk:)

Har lekt med tanken på minifestival en stund, og har arrangert endel konserter, så jeg har faktisk tenkt igjennom endel slike ting. Har ikke alle svara. Hadde vært gøy å høre noe fra Elektrostat-gjengen om deres erfaringer.

"Pzy has a mind that ticks like a clock and, like a clock, it regularly goes cuckoo."


<em>elektronika</em> sitt bilete

Skrev litt i den andre

Skrev litt i den andre tråden til Ubertøs. Men du sier egentlig det meste i innlegget ditt.

Men gode avtaler er viktig. veldigveldig viktig.

Er forøvrig ikke enig i at man må ta høyde for at det ikke kommer noen..for da synes jeg faktisk ikke det er noen vits i å arrangere. Men det er klart: man risikerer å gå underskudd, og regningene skal jo dekkes.

-----------------------
Look what I can do!
-----------------------


<em>Ian</em> sitt bilete

Ah:)

Da så..

min lillesøster har forresten meldt seg som frivillig til neste elektrostat. Ta godt vare på henne!

"Pzy has a mind that ticks like a clock and, like a clock, it regularly goes cuckoo."


<em>elektronika</em> sitt bilete

Er ikke med lenger, men kan

Er ikke med lenger, men kan jo be de andre være snille :-)

For det tar på å arrangere festival, og jeg fikk nok da jeg merket at jeg ikke klarte å komme på gode ideer lenger. Var helt tom. Da er det greit å gi stafettpinnen videre til noen andre som kan komme med friske innspill.

-----------------------
Look what I can do!
-----------------------


<em>Ian</em> sitt bilete

Det er en meget god ide ja.

Ingen vits i å brenne seg ut helt. Det er bedre å komme tilbake senere når man har overskudd igjen.

"Pzy has a mind that ticks like a clock and, like a clock, it regularly goes cuckoo."


<em>elektronika</em> sitt bilete

Mine tanke- og

Mine tanke- og bekymringspunkt:
Økonomi:
Regn med at du vil gå underskudd. Baser dine kalkulasjoner på worstcase scenario. DVS: Ingen betalende gjester. Ha en strategi klar, eller ha nok penger til å betle deg ut av dette.

Nei, tror du ikke det kommer noen, så la vær å arrangere. Men vær realist. Legg merke til antall publikummere på andre arrangementer

Pr:
Hva har du råd til? Hv har du muligheten til å ta deg råd til? Har du tid, overskudd og personell til å melde deg inn i plakatkrigen? Eller vil du heller betale avisene deres blodpenger for å få inn annonser der? Husk at en reklame i (f.eks) Natt og Dag vil stå i en måned (frem til neste utgivelse), og leses av langt flere aktuelle gjester enn dagsavisene.

Plakater er tidkrevende og blir raskt fjernet. Sats på flyere og allier deg med ivrige utdelere. Prøv å få mest mulig presse. Bruk nettet og alle mulige fora.

Gjesteliste:
Husk at hvert navn på gjestelista er tapt inntekt. Begrens den så mye som mulig. Ikke gi band gjestelisteplasser med mindre du må. vurder om du vil gi pressen gjeste/pressepass. Husk at de som eier lokalet vil ha automagisk gjestepass (hey, de har jo nøkler til bakdører og andre innganger...)

Halve venneflokken, og folk du ikke trodde var vennene dine, kommer til å ringe døgnet rundt for å grine seg til gratisbillett. Vær tøff, si nei! bare folk som gjør en jobb for festivalen bør få gratisbillett.

Band:
Jeg tenker det er greit med mest små ukjente band, og en headliner eller to pr kveld for å trekke folk.

enig

Tid/dato:
Husk at norge er ett lang land, og det kan være vanskelig å motivere folk til å reise til festivalen din. Legg festivalen til en dato hvor du har minst mulig konkurranse fra andre festivaler (dine konkurrenter her vil vel være elektrostat og Arvika. Det er flere andre store festivaler utenlands, om du vurderer disse som konkurrenter eller ikke må du regne på selv..). Oppstart på kvelden har jeg tenkt lite på egentlig, men du må passe på å ha nok tid til alle banda du har planlagt på en kveld, pluss rigging og forsinkelser...

På elektrostat begynenr de vel riggingen tidlig om morgenen og har lydprøver gjennom hele dagen. Forbered deg på en lang dag. Husk kaffe og blingser til alle frivillige.

Crew:
På ett eller annet tidspunkt må du involvere andre. Du må finne noen du stoler på at gjør de oppgaver du delegerer til dem. Finn ut om du vil ha ett hierarki, eller en flat struktur. Jeg ville nok foretrekke å kunne fordele hovedoppgavene til teamledere under meg (rigging, bandrelations, dekor, pr, øko-gnomi). Du får nok å gjøre og bekymre deg for uansett.

Flat struktur er fint på papiret, men funker sjelden i virkeligheten. Jeg foretrekker en sjef som trekker i trådene.

Avtaler:
Finn gode samarbeidspartnere. Lag gode avtaler med dem. Hold dem glade og lykkelige, så gir de deg god service tilbake (jeg snakker ikke om bestikkelser og smøring, men om alminnelig høfflighet, en god tone og gode tilbakemeldinger). Du trenger ihvertfall avtaler om lokaler, scene, lys, lyd , mat og personell.

Skriftlige avtaler er såååå viktig. utrolig viktig. Selv når det er venner du har med å gjøre

Ikke gi opp:) Stå på, og du får det til. Det er mange opp og nedturer å arrangere. Og det er sinnsykt skummelt når monsteret ditt våkner til livs og det føles som om du ikke lengre har kontroll. Slapp av, du har mer kontroll da enn det virker som. Hold deg edru under hele festivalen, husk at det er deg folk kommer til med klager, spørsmål, mangler, ris og ros. Husk at du er den som er ansvarlig. (Drikk deg heller fra sans og samling på nachspielet og avsluttningsfesten;) )

Å være arrangør kan være veldig moro, men også nokså utakknmelig. Har fått mange skyllebøtter opp gjennom årene.

-----------------------
Look what I can do!
-----------------------


<em>Ian</em> sitt bilete

Oi...

Nytt tankemateriale:) Konge!
Godt å få litt tilbakemeldinger på ting jeg tenker fra noen som faktisk har holdt på med det.

Økonomipunktet: Jeg tror aldri at ingen kommer. da hadde jeg ikke arrangert. Hadde ikke sett noe poeng i det da. Jeg arrangerer for dem som kommer. Jeg ønsker bare å belyse at selv om man tror det blir fullt hus, så er det greit å ha tenkt igjennom at det motsatte kan skje, og å ha lagt opp en liten nødplan for dette. Bedre å være klar for det, enn å få det som en stygg overraskelse. Det er ganske mye penger det er snakk om, og de må betales på ett vis.

"Pzy has a mind that ticks like a clock and, like a clock, it regularly goes cuckoo."


<em>elektronika</em> sitt bilete

Det jeg mener med å være

Det jeg mener med å være realist er å legge seg et sted midt på treet. Man må kunne tåle et litt dårlig oppmøte.

Men: husk at det kan være en sammenheng mellom pris og antall besøkende. Der gjorde vi mange feil i OSF/ElektroStat. De første årene var det kjempebillig, og da trakk vi mange som bare tilfeldig dumpet innom. Så fikk vi dyre headlinere og økte prisen, men headlinerne var ikke alltid bra nok til at det kom nye publikummere som erstattet de som ikke lenger bare dumpet innom pga billig pris. Altså tjente vi ikke noe mer penger selv om billettprisen økte mye. Men vi satt heller ikke prisen høyt nok, derfor ble det et par dårlige år, før de flinke nye styremedlemmene fikk fart i sakene igjen.

-----------------------
Look what I can do!
-----------------------


<em>Ian</em> sitt bilete

Helt enig.

Man må tåle ett dårlig oppmøte. Krever man suksesser hver gang er man dømt til å forbli missfornøyd og deprimert. Kunsten i å være arrangør er å lage en helvetes bra fest utav det selv om det er lite folk. Det ligger i å få både de som møtte opp og banda til å være fornøyd. Klarer man det har man ett godt grunnlag for å kunne gjøre det bedre til neste gang. (word of mouth også videre).

Balansegangen der er vanskelig. Selv med store dyre headlinere kan man jo bomme villt. Man prøver jo å spå hva publikumsdyret har nærmest sitt hjerte den datoen festivalen holdes.

Det er så mange fallgruver å gå i, at jeg tror ikke de ter mulig å ikke gå i noen. Men som det sies. Det er ikke antalet ganger man faller som teller, det er at man klarer å reise seg en gang mer enn mann faller.

"Pzy has a mind that ticks like a clock and, like a clock, it regularly goes cuckoo."


<em>Mallpunk</em> sitt bilete

Som Ida sier, "Single point

Som Ida sier, "Single point of responsibility" er ekstremt viktig. Den som sitter øverst må først og fremst passe på at alle de andre gjør det de har sagt de skal gjøre, og ikke minst passe på at det er spesifikke personer som har fått ansvar for å gjøre alle oppgaver som trengs å gjøres. Fungerer ikke dette, faller alt sammen i kaos. Og husk å følge opp i god tid, det nytter ikke å kjefte i etterkant hvis det er noen som har glemt noe. Følg opp tidlig nok til at det går an å gjøre noe med saken uten at det blir stress. Klare beskjeder og tydelig ansvarsfordeling er alfa og omega. Flat struktur funker ikke.

I tillegg: Ian var inne på dette med god tone overfor samarbeidspartnere. Det er veldig viktig å ha en proff og vennlig tone overfor både eksterne og interne involverte, også når du er oppgitt/sur/sint/lei. Blir det konflikter, gjør ditt aller beste for å ikke gjøre det personlig. Forhold deg til problemet og løs det på den måten som fungerer best i praksis, uten å henge deg så mye opp i hvem som hadde rett. Det må være aksept for å gjøre feil og for å glemme ting - din oppgave som sjef blir å sørge for at disse tingene blir fanget opp og fikset, uten at det blir krise, intriger og dårlig stemning.

Jeg vil nevne en ting til: Evne til omstilling. Ved store og små arrangementer er det alltid ting som går skeis. Vær forberedt på å si "Ok, da gjør vi det sånn-og-sånn i stedet, ferdig med det" i stedet for å snu verden på hodet og stresse alle medhjelperne sanseløse ved å prøve å få ting til slik du opprinnelig hadde tenkt det. Ved enhver avgjørelse, gå ut fra situasjonen *slik den er nå*, ikke slik du opprinnelig hadde planlagt.


<em>Ian</em> sitt bilete

Oooh.. Good points!

Man må ha en sjef. Sånn er det bare. Man må ha en som synkroniserer alt. Gode poeng med å tørre å mase, og å mase i god tid. Der gjorde jeg en dårlig jobb sist, og vi endte opp i en tidsknipe jeg ikke likte. Jeg vil som jeg sa også ha teamledere som jeg kan kommunisere med slik at jeg slipper å holde styr på ALLE under der. Det får være lydlederen min sitt ansvar å holde styr på hans personell. Seff.. gjør han en dårlig jobb må jeg finn eut av det tidlig, og bytte han ut, men det går igjen på det med å finne folk jeg stoler på.

Det med medmenneskelige relasjoner er så sinnsykt viktig. Man bør jobare tenke seg hvor lite samarbeidsvillig man blir selv om den man prøver å kommunisere med blir tverr og kranglete. Klarer man å holde alt på ett proffesjonelt plan går alt så mye lettere. Mine år i hjemmesykepleie og slikt har hjulpet meg godt med å svelge kameler og smile selv om motparten motarbeider. De gir seg med det når de ser at det ikke hjelper. Ofte så trenger de bare en utblåsning, eller tester deg for å se om de får deg til å eksplodere.

Jeg hadde glemt det med omstilling, men det er fordi jeg gjør det så selvfølgelig:D (siste arrangement: Først får jeg beskjed om at sjefslysteknikeren min har blitt sjuk, og så ringer nr2 inn å er sjuk. Løsning: 5 automagiske trackere, og en automagisk spot. Fungerte ypperlig i det lille lokalet vi var i, og denne gangen. Ikke sikkert jeg slipper unna med det for ofte, eller om lokalet blir større..)

"Pzy has a mind that ticks like a clock and, like a clock, it regularly goes cuckoo."


<em>henrik</em> sitt bilete

Gode poenger

Jeg har ikke særlig mer å tilføye, her er det gode poenger. En liten ting, bare:

Ida skrev:
> Å være arrangør kan være veldig moro, men også nokså utakknmelig. Har fått mange skyllebøtter opp gjennom årene.

Pass på å gi ros til folk som gjør en jobb for arrangementet. Det skal ofte ikke mer enn en god kommentar til for å snu en sliten dag til en litt bedre en.


Synthere i Bergen

For å svare på bloggen:

Det finnes ca. 12 synthere i Bergen By. Jeg kan faktisk gi deg navnene på dem :P (er inkludert selv).

MEN! ja, er helt enig i at det hadde gjort seg med litt mer synthliv i denne byen. Ekko-festivalen er helt fantastisk, faktisk, men ja, den fokuserer jo mest på gladelektronika fra nåtiden, mens vi vil ha litt åttitalls også og gjerne litt mer melankolsk synth.

Jeg er en gammel pessimist.. tror miljøet er for lite.. men, om noen vil sette igang noe, så er jo det kjempefint.

Det er ett poeng som de andre ikke har tatt med, som jeg mener også er viktig:
Finne et billig lokale! Det er utrolig lurt faktisk.. i hvert fall i begynnelsen.. Med riktig deko og dj's klarer man alltids å sprite opp stemningen uansett..

hm, jaja... mensann...


<em>Mallpunk</em> sitt bilete

Men husk å regne totalpris

Men husk å regne totalpris når du velger lokale. Et grisebillig lokale er plutselig ikke grisebillig lenger hvis du må leie inn lyd- og lysanlegg, videokanon, røykmaskin osv.


sant! men jeg tenkte vel

sant! men jeg tenkte vel først og fremst på studentdrevne steder, som Kvarteret og Hulen, der er vel alt så å si gratis.. bare at de får ølinntektene..


<em>Mallpunk</em> sitt bilete

Ja, det er forresten også

Ja, det er forresten også et poeng - husk å ta kostnader til personale med i betraktningen også. Studentstedene stiller som regel med gratis folk, andre steder kan det hende du må betale barpersonale og dørvakter og/eller stille med egne folk.


<em>Bassington-Bassington</em> sitt bilete

Synthernes død

Er det ikke en viktig faktor at det egentlig ikke finnes subkulturer på samme måte som det gjorde på åttitallet? Det finnes knapt "synthere", "gothere" osv lenger, derimot en god del folk som hører på mye rart og i større eller mindre grad kler seg etter tilhørigheten (eller ikke i det hele tatt).

Nettopp derfor har jeg liten tro på en ren synthfestival dersom den vil fungere ekskluderende på folk som ikke er tilstrekkelig interesserte i genren.

:d

------------------

While the Rose blows along the River Brink,
With old Khayyam and ruby vintage drink:
And when the Angel with his darker Draught
Draws up to Thee – take that, and do not shrink.

(Omar Khayyam)


<em>batcheeba</em> sitt bilete

Enig med Tone og Dikadoren

Enig med Tone og Dikadoren her.
Du er nok for sent ute til å dra i land en synthfestival i Bergen.
Men som jeg sa tidligere: Inkluder og ikke ekskluder.
Om du mekker istand noe som trekker punkere, gothere, metallere, synthere (de 12 som Tone nevner haha)så kan du få igang en fest.
Men vær realistisk.

-Som i en veldig tunnel klinger lyden
av mine skritt imellem vegg og vegg-
R.Nilsen


<em>Bariuz</em> sitt bilete

Vær ambisiøs, men realistisk!

Veit ikke om jeg har så mye å tilføye her, men jeg skal prøve

Som "bruker" synes jeg selvfølgelig det er flott med gratis-arrangementer eller "betale etter 24"-regelen, men det gjelder selvsagt ikke ved større arrangementer

Jeg kan tenke meg at det er MYE lettere å arrangere et lite gratis/billig arrangement i ny og ne istedenfor å begynne rett på festival o.l. Da får du garantert flere besøkende. Jo flere folk som kommer, jo lettere blir det å rekruttere folk til miljøet. Hvis det ikke er noe særlig miljø fra før av, så burde man starte med et lite arr.

Om du vil, så kan du booke Cyberdyne-teamet :D Vi stiller opp gratis hvis vi får togbillett tur/retur.
Vi tenker forøvrig på å kjøre en liten mini-turné i august rett etter skolestart. Bergen er på ønskelista!

Uansett, så mener jeg at det aller viktigste er å være ambisiøs!
--------------------------------------------------------------
www.myspace.com/bariuz
www.myspace.com/cyberdyneclub
www.myspace.com/blackcomedymetal
www.myspace.com/hypnodrift
--------------------------------------------------------------


Visningsval for kommentarar

Velje korleis du vil at kommentarar skal visast, og klikk 'Lagre innstillinger' for å aktivere endringane.