Synthpop revival
Fjoråret så vi at det kom mange særdeles gode synthpop utgivelser og det ser ut til å fortsette i år. Er det synthpopen som kommer til å ta litt over for endzeiten/terror EBM`en? Husker godt når futurpopen dominerte og jeg maste ihjel byens synthDJer om å spille noe av denne "nye" formen for EBM og få inn litt mere musikk med kanter som ikke bare var pen. Og så kom Endzeit og tok over. Jeg lurer på om ikke folk begynner å bli litt lei masseprodusert endzeit, som man ble futurepopen (hvor er Epsilon minus i dag?)? Den "ståtiss" følelsen man fikk første gangen man hørte Grendel får jeg ikke lenger.
Så kanskje pendelen svinger tilbake og folk vil ha litt pen musikk? Den andre siden er om syntherne vil ha synthpop? Futurepopen åpnet jo ørene til mange synthere for ulike former for trance. Det har også kommet mye techno impulser inn. Har miljøet utviklet seg dit at synthpop ikke er noe man relaterer seg til og er en sjanger for gretne gamle gubber som meg?
Memento materia er et plateselskap som pleier å være flinke til å ha fingeren på pulsen og de har i år sluppet skiver av to lovende nykommere (Bobby og Sadman) innenfor segmentet, så det kan jo være et tegn. Electrostat, går jeg utfra, er noen av de i Norge med mest peiling og dem valgte i fjor og ikke ha synthpop band. Men Norge er et spesielt land og de ser kanskje det ikke er interesse for det i Norge?
Har gått å fundert litt på dette så fint om noen har synspunkter, synth er bare en av mange sjangere jeg følger med på og jeg har veldig bred smak (denne uken f.eks. har det stort sett gått i Miles Davis og John Coltrain), så det burde være noen her som er mere oppdatert en meg og jeg vet det er folk her med sterke meninger.
Ellers håper jeg vi ses på Maiden til helgen for å se In vein og The murder mystrey. In vein er et band som jeg synes har vokst enormt og blitt et band Oslo kan være stolt av!
- Soulmachine's blog
- Logg inn eller registrer for å skrive kommentarar.


Fylleangst, eller? :-p
Hvorfor velge? O.P.E.N. Y.O.U.R. M.I.N.D.
Ulvebeskattning
Vet ikke helt om jeg skjønner innlegget dit? Var et innlegg for å starte en diskusjon, da jeg gjerne vil høre folks oppfatning om temaet da jeg ikke har noe klart syn selv på saken. Jeg er jo uansett vært en av de som har mast (for mye?) om mere variasjon. Jeg synes det blir bedre med variasjon og mente at det nok ville komme flere folk på synthting med mindre ensretting. Det siste punktet har jeg nok tatt feil av, da Maiden endelig har greid å etablere en fast synthting med 00:23.
Uansett glemte jeg jo at å prøve å dra i gang en musikkdiskusjon på syt.no veldig sjelden er fruktbart. Burde kanskje skrive en blogg med masse skrivefeil om at vi må få gjort noe med ulvebestanden som tross alt slakter tusenvis av sau.
Hasj fører til batikk
"Synthpop"
"Synthpop" er jo greit nok. Liker imidlertid ordet "electropop" bedre, fordi "synthpop" ofte assosieres med det som ble til på 80-tallet. Og det er kanskje ikke sånn overinteressant med "ny" musikk som høres sånn ut nå. Er jo naturlig at det som er fresht i dag høres litt anderledes ut, siden vi liksom har kommet til 2008. Er jo ikke nostalgi vi driver med heller (eller ér det..?). Så det er interessant med intelligent electropop. Men mest for å lure intetanende ofre over i endzeiten... ;)
Så et eksempel, etter min helt subjektive mening, på kul electropop er f.eks. Ashburry Heigths...
Selv om synthpop assosieres
Selv om synthpop assosieres med 80-tallet har det jo skjedd en utvikling. Men jeg er enig i at electropop nok er et bedre ord. Det er et paraply begrep som omfatter mere. Men likte å bruke ordet synthpop her for å gjøre et klart skille. Så kan man jo diskutere hvor band som f.eks. Marsheaux hører hjemme. Dog har mye av det spenstigste som har kommet vært såkalt synthpop relatert. Men de fleste har nok fått med seg at det har kommet mye gøy som man kan kalle electropop også, du nevner Ashbury heights, du tasset vel også rundt i Lola angst t-skjorte på lørdagen som også er et bra eksremsel. Men sånne sjanger diskusjoner er vel litt fåfengt å diskutere
Et artig poeng er at når jeg vokste opp i tenårene på Hønefoss, så de få av oss som hadde interesse for elektronsik musikk på EBM som noe veldig 80-talls.
Hasj fører til batikk
Du tar den ja :-D
- men derfor har vi jo heldigvis EBT, TBM og Endzeit...
Skal slutte og tulle. EBM var jo 80-talls. Særlig på 80-tallet. Men etter alt verden har vært igjennom siden da - b.l.a. erfaringer fra stilene over - låt f.eks. Spetsnaz-konserten på WGT alt annet enn 80-talls.
De fleste stilarter utvikler
De fleste stilarter utvikler seg da underveis? For meg virker det som om det i dag både er synthband som synes det er viktig å ha et retro-sound (mine favviser Mr. Jones Machine, for eksempel) og band som heller vil prøve å dytte synthen framover (som ovennenvnte Ashbry Heights).
Merkelig nok minner electro meg om åttitallsmusikk det også, men om noe annet enn synth. Mer i retning av hip hop.
Hmm, var dette innlegget egentlig konstruktivt, eller trenger jeg mer kaffe?
Electro
Dikadoren har rett. Electro ble brukt om de svartes synthmusikk på åttitallet, primært om tidlig hip hop. Personlig bruker jeg synthpop om all lettfattelig og fengende synthmusikk uten altfor mye skarpe kanter. Når den er laget er mindre relevant. Betegnerlser som jazz, rock og heavy metal har kunnet dekke skiftende stilarter over lang tid. Hvorfor kan ikke synthpop gjøre det samme? Synthpop beskriver godt hva man snakker om, og uttrykket virker. Er man nødt til å bli som de hælvetes engelske musikkavisene som oppfinner flere nye genre i hvert eneste nummer?
Ellers må jeg si at mye av det nye som fenger meg for tiden må kunne kalles synthpop.
I følge Wikipedia
I følge Wikipedia er "electropop" et tidligere og mer opprinnelig begrep enn "synthpop":
Electropop (also called Technopop) is a form of electronic music that is made with synthesizers, and which first flourished from 1978 to 1981. Electropop laid the groundwork for a mass market in chart-oriented synthpop. Numerous bands have since carried on the electropop tradition into the 1990s and 2000s.
Uten at jeg er noen ekspert på historikken rundt utviklingen av uttrykkene, fører denne vinklingen i hvert fall det samme synet som Soulmachine kom frem til: "et paraply begrep som omfatter mere".
Vet ikke hva dere andre syns, men for meg høres det mer treffende ut å beskrive f.eks. The Knife som "electropop" enn som "synthpop". Tror jeg de ville syns også...
http://en.wikipedia.org/wiki/Electropop
00:23
Ikke helt fast, 00:23 er nedlagt.
--
«You might be a King or a little street sweeper, but sooner or later you dance with the Reaper!»
Hmmm
Har ikke noe smart å komme med i denne diskusjonen, men ville bare si at lørdagen var et knakende godt eksempel på at variasjon kan lønne seg :-)
Det var fint å se at jeg kunne spille prog-trance like rett etter Yngves sett uten at det ble noe slags buing eller skuffa folk i salen. Snarere tvert imot!
Så da er vel spørsmålet: Var det publikums genuine musikkinteresse eller var det bare et resultat av for mye kransekake og sprit? :-)
--------------------------------------------------------------
www.myspace.com/bariuz
www.myspace.com/cyberdyneclub
www.myspace.com/blackcomedymetal
www.myspace.com/hypnodrift
--------------------------------------------------------------
Lørdagen var toppers.
Lørdagen var toppers. Utrolig mye bra og forskjellig musikk på ett sted!
--
«You might be a King or a little street sweeper, but sooner or later you dance with the Reaper!»
Sorry, Yngve.
Jeg klarte ikke å dy meg. Hvem vet, kanskje ikke denne diskusjonen hadde blitt noe av dersom jeg IKKE hadde svart? ;-p
Uansett:
1. Bra 'usytete' innspill, Yngve
2. Spennende musikklørdag, Henrik
3. Jævlig kjip avvikling av 00:23, Bariuz
OK
Det ble iallefall en diskusjon. Du er en likandes kar med smak så det førte til at jeg hadde litt problemer med å forstå hva du mente.
Ellers enig med punkt 2 og 3.
Det er dog et problem å vite hvor man legger linjen på variasjon, for mye fremmedgjør jo også.
Ellers skrev 12F sånn ca noe av det jeg hadde tenkt å skrive.
De fleste sjangere går jo gjennom perioder hvor det skjer lite og hvor det hender mye.
Hasj fører til batikk
its the beat
Skal prøve å svare litt på det du spør om fra starten av:)
Åpenbart foregår det en fragmentering av miljøet og vi får færre fellenevnere, samtidig som vi får mange nye spennende innslag. Om synthen på byn opplever jeg en utvikling i retning mer beatorientert musikk. Om det er hardt eller ikke tror jeg ikke spiller så mye rolle. Hvis en låt skal funke til danseskoa på byn må den ha en god beat(untz!), med unntak av klasikkerne. Ikke som på 80tallet da en god melodi og litt rytme kunne være nok til å få folk til å gå bananas på gølvet. Grunnen til dette tror jeg er først futurepopens og så endzeitens overdådige bruk av virkemidler for å få folk til å danse. Har du vent deg til å spise thaikrydra mat et par år smake det lite av kjøttkakene til hu mor. Det blir problemet, det er vansklig å snu en slik prosess, spesielt blant de unge som er flaska opp med futurepop takeoffs og endzeitens tunge beats. Colony 5 er et eksempel som tilfredstiller ung og gammel, beat og melodi.
Jeg håper jo at flere
Jeg håper jo at flere begynner å like synthpop igjen, så har jeg kanskje noe å gjøre i dj-båsen igjen :P
Problemet(?) med alle små sjangere som feks endzeit er jo at først kommer det et par innmari gode band, så kommer alle hermegåsene og så begynner de bra bandene å høres ut som de dårlige hermegåsene. Og så blir alle lei helt til det kommer nye band innenfor en ny delsjanger.
Så det er kanskje bare en naturlig utvikling at folk vil danse mer til popbeats enn untz-untz, før de reiser tilbake til untzens verden igjen.
-----------------------
Look what I can do!
-----------------------
Synthpop Forever !!
Den dagen jeg går lei den sjangeren skal jeg bringe nyheten hit først !
TV-Noise 1992-2007 15 år - www.myspace.com/tvnoise
WORD!
WORD!
Dette må nesten være den eneste diskusjonen...
...på synth.no hvor jeg faktisk er enig med alle parter på ulike måter. Jeg er kanskje litt mer ukritisk enn andre med tanke på at jeg simpelthen bare elsker SYNTH. Basta!
Men uansett: Den dagen jeg av skjebnesvangre årsaker plutselig skulle gå lei av synthmusikk (det være synthpop, futurepop, EBM, old school 'body', endzeit, splatterdisco, powernoise, terror-EBM, industrial, technoize, terrorstep, EBT, TBM, new wave, new romantic, flexipop, italodisco og hva pokker - nytt så vel som gammelt - siden jeg hører på ALT), kan dere bare hive meg rett i søpla!
00:23
Electro: Kjipt med 00:23, men ingen grunn til å gråte over spilt melk (eller spilte skiver)! Vi får nok sjansen til å arrangere et nytt og forbedret Cyberdyne-konsept en gang i fremtiden.
Inntil den tid, så får vi konsentrere oss om "Cyberdyne DJ Team" isteden :-)
Alle andre: Trenger du 3 steintøffe DJ´s til din neste fest? BOOK US!
--------------------------------------------------------------
www.myspace.com/bariuz
www.myspace.com/cyberdyneclub
www.myspace.com/blackcomedymetal
www.myspace.com/hypnodrift
--------------------------------------------------------------
U know it ;-)
U know it ;-)
Bobby er vel ikke akkurat
Bobby er vel ikke akkurat nykommere...Holdt på siden 1998.
Synthpop ruler gata!
Litt dårlig ordlegging,
Litt dårlig ordlegging, mente ny på Memento materia.
Hasj fører til batikk
Bobby
Uanset er det altfor mange som ikke har hørt på Bobby før nå nylig, eller ikke i det hele tatt. Selv lånte jeg ikke øre til dem før jeg fikk mixtape i posten. La meg understreke at de låtene jeg fikk rulet som juling.
Åja. Trodde alle hørte på
Åja. Trodde alle hørte på Bobby jeg... Neida, har bare en skive med dem jeg. Bra og meget "glætt" synthpop :-)
Kan skrive under på
Kan skrive under på det.
Bobby er konge!
-----------------------
Look what I can do!
-----------------------