De unge er yngst.

De unge er yngst.

Det har i flere nettforumet den siste tiden versert innlegg om at ”alt var bedre før” eller ”undegrunnen kan ikke sin musikk lengre”. Jeg ønsker med dette noe møysommelige innlegget å slå et slag for de unge. Mitt innlegg er på ingen måte rettet mot enkeltpersoner, dog enkeltpersoners uttalelser har tvunget meg inn i tenkeboksen de siste dagene og ført meg til ny innsikt da jeg må tvinge meg selv til å stille spørsmål med min egen virkelighetsoppfatning og musikksmak. Det følgende er ikke et grinete eller bittert innlegg, ei er det en kritikk mot noen eller noe. Det er i sin enkelthet en forløsning av en tilbakevendende følelse jeg har kjent på de siste fem årene da jeg først ble kjent med subkulturen med stor S. Jeg kan telle på hånden de gangene jeg har opposert mot subkulturen på grunn av dens doktriner og innarbeidede konvensjoner, samtlige ganger har jeg fått så hatten passer av de eldre i de respektive miljø. Det er på nytt på tide å kaste munnbindet og åpne kjeften, for nå har jeg ærlig talt fått litt nok.

Kjære leser.
Det hviler en noe elitistisk arroganse over utsagnet ”de gamle er eldst”, som om dette er ensbetydende med at ”de gamle er eldst og derfor vet de best”. Som kjærlighetsbarn av 1985 tør jeg påstå at jeg i mine tenår hadde mer enn nok med å forstå og fortolke min egen samtid enn å gå bakover i tid for å forstå en fortid jeg aldri ville få mer enn andrehånds kunnskap om. Ja, jeg snakker om musikk. Ja, jeg snakker om kultur. Jeg kan kun snakke for meg selv når jeg påstår at jeg er interessert i mine musikk sin opprinnelse fordi jeg _ønsker_ å vite mer om den subkultur jeg føler en tilhørighet til. Goth har blitt ensbetydende med Siouxsie and the Banshees og Bauhaus, postpunk med Joy Division og Killing Joke, punk med Sex Pistols og The Clash og industri med Throbbing Gristle og Coil. Denne listen har blitt en ”must have” innenfor respektive miljøer. Har man ikke hørt på disse, og verre, vet en ikke å sette pris på disse, nei, da er man hverken kutlivert eller opplyst, langt mindre et verdsatt medlem av undergrunnen.

Jeg kjenner at sort galle vokser i halsen min når slike antakelser og slik påtatthet tvinges på meg. Undergrunnen skal være en eskapisme, en flukt, et alternativ til det konvensjonelle, det normative, det ordinære. Å dykke ned i undergrunnen for å bli tullet inn i nye konvensjoner med ”must have” på agendaen virker ikke på vedkommende som noe annet enn giftig. Hva er hverdag? En serie med ”må” og ”skal”. Dersom jeg _må_ lytte til nevnte band for å anses som et kultivert og verdig medlem av en subkultur som ikke ønsker å se dagslyset, får det nødvendigvis motsatt virkning. Det tok meg et helt vondt år å svelge Siouxsie. Ikke fordi det var vanskelig å lytte til. Men fordi jeg følte meg tvunget av omgivelsene. Jeg satt pg lyttet etter HVA som skilte denne gruppen fra en hvilken som helst annen gruppe fra samme tidsperiode. Og med en smule panikk også. For dersom jeg ikke visste å sette pris på dette kunne jeg gå og vanke et annet sted. Tvang, mine damer og herrer, er en påkjenning vi erfarer hver eneste dag og vi misliker det og vi vil unngå det fordi det fristiller oss fra vår egen vilje.

En annen ting med disse antakelsene, med kommentarer om at visse band _skal_ man ha et forhold til for å betrakte seg som et medlem av det som er undergrunns, er frarøvelsen av selve Oppdagelsen av ny musikk. Med ny musikk, mener jeg musikk en tidligere ikke har hatt et forhold til, men som man gjennom aktiv leting kommer over og kan sette pris på som noe eget. Den tilfredsstillelse man opplever etter å ha oppdaget musikk som gir bunnklang i sjelen er like sterk som musikkopplevelsen selv. Muligheten til å oppdage dette ”noe” innsnevres da det fra flere hold ymtes frempå at visse band _må_ lyttes på for å forstå kulturen. Jeg kan ikke påpeke hvor giftig det er med disse påstandene. Det eksisterer ingen MÅ i undergrunnen. MÅ er oppe i dagslyset. Nede under grunn hersket ikke MÅ, men OPPOSISJON mot MÅ. Desverre ser jeg lite av dette for tiden. Nå er det kun hva man SKAL høre på for å forstå et foreldet kultur-utrykk som på langt færre måter representerer vår samtid anno 2007.

La meg starte med et enkelt eksempel. Vår samtids gothere har et noe flatere fysisk utrykk enn goth’en fra 1980-tallets storhetstid. Med flatt mener jeg at det hverken er særlig provokativt eller støtende. Termen ”emo-gother / emo-kid” et allerede per dags dato blitt et ufortjent forslitt uttrykk og man hører dets ekko fra ulike deler av subkulturer som klumsete prøver å forklare noe de ikke forstår. Denne kulturen er svært utbredt her i Bergen. Jeg føler for å betegne dem mer som neo-gothere, da deres uttrykk er en renovering av det foreldete kutlurutrykket goth hadde i sin opprinnelse. Neo-goth har overtatt mye av den alternative scenen for de under 18. Deres fysiske uttrykk et et glamorøst ett, med intense farger, hårfasonger, smykker og trøyer som for mange er svært ulik opprinnelsen. Det er blitt et amerikanisert og kommersialisert marked som kan minne om en ny form for (sub)kulturimperialisme. Poenget her er ikke hvorvidt disse har et forhold til Siouxsie and the Banshees eller ikke. For etter all sannsynlighet har de ikke det. Hvorfor skal de det? Mange av disse unge håpefulle ble født nærmere grungeperioden enn goth-bevegelsen. Så hvor ligger forventingen da? Kan de akrediteres som gothere fordi de ikke har et bevisst forhold til en obskur gruppe fra før de selv ble unnfanget? Form og innhold, sier jeg. Dette er ungdommer som har et mye nærere forhold til band som The Birthday Massacre og My Chemical Romance fordi nettopp ¬_disse_ gir gjenklang i deres unge sjeler. Dersom disse føler det samme samholdet innen sin gruppe, den samme fremmedgjøringen og det samme behovet for å uttrykke sin kritikk mot konvensjonenen. Dersom disse føler det samme suget i hjertet når de lytter til sine moderne neo-goth- og emo-band som 1980 tallets trad.gothere følte da de lyttet til ”Juju” (1981) eller ”Pornography” (1982), da ligger undergrunnen ikke bare i kulturutrykket som en fysisk pakke som består av konkrete, tidsbestemte komponenter, men også i det assosiative, det kognitive, det emosjonelle. Det er atmosfære. Det er stemning. Det er den ahistoriske følelsen som kommer inneifra.

La oss ta industri. Fatalisme og misantropi. Umenneskeliggjøring og mekanikk. Bevegelsen av industriell musikk i sin essens kan dokumenteres så lang tilbake som til 1913. Fra 1978 til midten av åttitallet var Cabaret Voltaire, Throbbing Gristle og SPK var bare noen av pulsene som bragte fram denne sjangeren. Siden kom Coil, PTV og Skinny Puppy. For datidens undergrunnsmiljø må denne bevegelsen ha vært noe helt unikt, et kulturuttrykk aldri tidligere opplevd eller forutsett. Men gud, for et behov det var for det og jeg tror det er derfor bevegelsen fikk så sterk grobunn i denne perioden. Det satte musikk til en latent følelse erfart av mange, men som få eller ingen riktig klarte å tolke. Jeg forstår dette. Meget godt. Man skal aldri se _tilbake_ på en revolusjonær og kritisk tidsepoke i historien. Man bør heller forestille seg forholdene _forut_ for de store bevegelsene for å i det hele tatt kunne ta inn en brøkdel av det samtiden følte da helvete brøt løs. Noe nytt. Noe som sa noe om samtiden, om post modernismen. Postmodernismen var en kritisk vending i tiden. Strukturalisme og ønsket om nye paradigmer for samfunn og stat, og dette manifesterte seg dermed i dystropiske og til tider paniske lydbilder man ofte finner innenfor den industrielle sjangeren fra denne bevegelsen. Hele samtiden ble influert av denne sterke strømmen av kritikk og nyvunnet skeptisisme mot det som hadde vært og det som enda var. Er man en outsider, på siden av A4 samfunnet blir man tvunget til å ha en mer direkte dialog med seg selv, fordi en vil vite hvorfor man følser seg som man gjør. Dersom en læter seg å stille spørsmål med seg selv vil man også stille seg spørrende til omgivelse og ta inn samtidens vibrasjoner på en mye mer bevisst måte. Derfor følte nok undergrunnen sterkere disse postmodernistiske strømmene enn mannen i gaten noe som bragte frem og tydeliggjorde endringene gjennom datidens industriscene. Opprør. Et kamprop om endring. Et rop om hjelp.

For å bringe hele poenget mitt videre til vår samtid har jeg prøvd å utarbeide en rimelig enkel metafor. jeg føler har skjedde de siste 30 årene i undergrunnen særlig tilknyttet industriell musikk, så bær over med meg:

Jeg ønsker å tro at et hvilket som helst undergrunnsmiljø et en levende organsime, som puster og utvikler seg. Biston Bitularia Typica, var i tiden før den industrielle revolusjon (1850) en lys møll-art utbredt i hele England. Da maskiner overtok, skogen ble felt, kullet ble brent og smogen sank seg over England begynte det snart å dukke opp en ny utgave av denne møllarten, Biston Bituala Carbonaria. Denne var sotet over hele kroppen for å tilpasse seg de nye, dunkle forholdene. Det ble snart påvist at denne møllen var mer levedyktig i de sotete områdene av England da den gikk i ett med miljøet. Men da luften ble klarert med tiden mistet Carbonaria sin funksjon som art da den bar en drakt som ikke lenger passet omgivelsene, men som heller gjorde den sårbar og forskere spådde at den snart ville dø ut. Noe den med tiden også gjorde. Dens tilpassning ble betegnet som ”industriell melanisme” (som et det motsatte av albinisme) hvor organismen tilpasser seg de industrielle konsekvensene av forusensning ved å adopterer de fysiske kjennetegnene ved forurensning, smog og industri. På mange måter er dette forenelig med reaksjonsmønsteret til det industrielle undergrunnsmiljøet på åttitallet. Og som møllen, snodde også den harde kjernen av undergrunnen seg i en kokong, noe avventende, da populærkulturen overtok industriens kulturelle uttrykk ved establissementet av band som NIN og Marilyn Manson.

I min egen samtid er jeg like kritisk som mine forgjengere. På samme måte som mennesket har gått til krig mot seg selv siden vi ble oss selv bevisst, har nå også verden gått til krig mot oss. Vi har i denne nye teknologiske epoken helt andre problemstillinger å forholde oss til og jeg føler nærmest at vår egen samtid slumrer i en slags pre-apokalyptisk dvale. Vi har komme til et punkt i historien der det i teorien er for sent å gjøre noe, annet enn å være, om mulig, enda mer bevisst på våre handlingsmønstere og vår eksistens. Denne tilstanden vi er i nå føler jeg sterkt gjør seg gjeldende i undergrunnen. Om Carbonarias kokong har åpnet seg igjen, er usikkert da den stiller seg kritisk til det lydbildet som dominerer idag. Men om den har åpnet seg, har Biston Bituala Carbonaria om mulig, blitt enda mørkere i sin drakt. Industri, som mange kjenner den, later til å ha sprunget ut i grener. De grener som best representerer vår samtid er endzeit og aggro-tech. Ikke fnys av establissementet av nye sjangre. Utvikling er den eneste måten man kan overleve på. Også innen musikk. Særlig i undergrunnen. Og endzeit ventilerer den samme frykten man kjente på ved industriens oppstart. Tydeligere enn noen gang tidligere står mennesket bakbundet med ryggen mot en endeløs betongvegg i møtet med sin egen dødelighet. Dommedagsprofetier står i klartekst og en eksistensiell angst er meget legitim. Suicide Commando, Hocico, Unter Null, Wumpscut, Winterkälte, Combichrist, Feindflug, Psylon Nine er alle iskalde i lydbildet. Til tross for helt andre innspillingsforhold, digitalisering av lydmediet og en annen estetikk hva sceneopptredener angår manifesterer disse artistene en virkelighetsoppfatning som mange føler på. Apokalypse. Dommedag. Eskistensiell angst og dødelighet. Å romantisere denne frykten er en eskapisme for dagens undergrunn og det er ikke til å stikke under en stol at dette har siden milleniumsskiftet vært et BEHOV da de første hintene om en nær endedag gjorde seg gjeldende da man fryktet av verdenssystemet, databanker, internet og hele verden ville gå under i overgangen til år 2000.

Så la oss velte og vende oss i vår frykt for fremtiden på samme måte som undergrunnen på åttitallet gjorde. De kulturelle utrykkene har endret seg, men dets innhold er det samme. Tving ikke på oss en doktrine som var gjeldende for flere år tilbake under andre forhold vår samtid ikke har noe tilknytning til. Vi forstår det som har vært. Vi har respekt for vår undergrunns opprinnelse. Men forvent ikke at vi skal ta det inn over oss som noe nytt da det ikke representerer det vi i vår samtid føler. Grunnlaget har endret seg. På samme måte som fremtidens undergrunn vil være en ganske annen enn den vi er en del av idag. Kanskje vil vi da fnyse av det nye. Eller sno oss inn i en ny kokong og vente på den endzeit og dommedag som vi i en årrekke nærmest har romantisert for å håndtere vår samtids dystre virkelighetsbilde.

Jeg takker for oppmerksomhet.
- Kristin Gjertsen

<em>Ian</em> sitt bilete

Takk og Kudos:)

Med spedarnsføttene godt plantet i den eldre gardes tidsrom, og en musikksmak godt plantet i "Akkurat nå" så er det godt å høre at andre også reagerer på utsagn som "Dette her _må_ du bare ha hørt for å... ".

Mitt liv har aldri vært 100% definert av en enkelt stil. Jeg har alltid gått litt mine egne veier, og har dermed bare "surfet" på de stiler jeg liker, og valgt ut den musikk jeg liker å høre på. Det som gir meg mindre har jeg droppet (Eller blir bare stående i CD-hylla).

Meen jeg har veø alltid vært en synther @ heart. (da jeg var yngre hørte jeg mest på Art of Noise & Jean Michel Jarre, Hadde stort sett det jeg kom over av Jarre på kasetter...) Har etter dette vært innom listepop(grøsse), dance/trance (liker fortsatt paul oakenfold) , rock (vennepress, og jeg jobba som bartender og plateskifter på en rockepubb), og nå tilbake til elektronisk musikk. Jeg pleier å si at jeg er så streit at det gjør vondt... ( Allikevel valgte Dark City i Trondheim meg til deres leder... Utrolig men sant.)

Men jeg roter meg bort i min egen historie. Alt jeg ville si er egentlig:

Jeg er enig med deg. Uansett hvor viktig historikken kan være for en gruppe, så er det en underdel av de følelser musikk og stil vekker i en. Den stilen man kler seg i, og den musikken man hører på er endel av det som definerer den del av deg som du føler deg vel med. Musikk er dyrt, og å skaffe seg en full diskografi bare fordi "man må ha den" blir en dyr affære, og mesteparten av albumene vil jo bare bli stående i hylla. Jeg for min del liker bedre å oppdage musikken selv. Gjerne ved at den spilles "tilfeldig" på ett vorspiel, eller som en del av ett DJ-sett. Det motiverer mer til å finne ut mer, og til å høre annet og likt.

En kultur er ikke en statisk mekanisme. Det er en evolusjon, ett opprør, og en samhørighet. Det er en mekanisme som evolverer seg ettersom nye personer kommer inn i kulturen og tar med seg nye impulser samtidig som andre faller fra og tar med seg søpla på vei ut døra. (Ok ok ok. Søpla er ett for sterkt uttrykk, men det hørtest så bra ut skrevet på den måten.. Jeg mener bare at endel utrykk og meninger faller fra etterhvert som nye impulser overtar, og de gamle drivkreftene bak byttes ut..)

Hmpf.. Girl! You got me rambling here! Time for me to quit!

---
Bad spellers of the world:

UNTIE!


<em>Soulmachine</em> sitt bilete

"Det er andre tider nå gubbejævel"

Flott innlegg, håper det kan bli en bra diskusjon av dette.

Dog vil jeg si at man må vite hva som har hendt får å se hva som kommer. Uansett om det gjelder musikk eller andre ting er det aldri bra å sny ryggen til historien. Men at folk skal prakke på deg musikk som du må LIKE, synes jeg bare er dumt. Det er tross alt bare smak og den kan man få ha i fred, selv om man er uenig. Men det er greit å kjenne til historien for å forstå miljøet. Det å snu ryggen til historien er like arrogant som å heve seg over samtiden, synes jeg.
Det at man lytter til band som er aktiv og på høyden av karrieren samtidig som man vokser opp er vel naturlig for alle. Har f.eks alltid vært glad i mye rock fra 60 og 80 tallet, men må vel si at å høre britiske post-punk band synge om Falklandskrigen ikke gav meg like mye som black-metallen gjorde da jeg vokste opp. Dette var noe som forgikk her og nå og føltes mye mere relevant for meg. Tror det er mere naturlig å søke musikk som skapes i samtiden en å grave seg helt ned i fortiden? Det er dette ikke alle helt fatter og blir indignert over at man bare hører på "nytt ræl" som dem ikke har samme forhold til fordi de ikke har vokst opp med.

Men tilbake til det med historie. Så har jo goth og emo vært to forskjelig miljøer med ulike utspring og dogmer. Ser at det tydligvis er en stor forskjel mellom smågothen i Oslo og Bergen. Musikken som blir spilt og kidza vil høre på Children of the night (Oslos gothklubb med fri aldresgrense, altså for de som ikke er myndige) er i store deler batcave, deathrock og J-rock og de gir stort blanke i tradgothen. Og det er helt greit. Har snakket litt med ShadowlandStefan og han selger også mye det til sine yngste kunder. Emomiljøet i oslo er adskilt fra gothen og lener seg i stedet mot hardcoremiljøet (som det alltid har gjort). Det er vel her historien kommer inn?

For å være litt sjangernazi så ble termen neogoth vel først forsøk brukt for å merke band som London after midnight og band i den gata. Men har vel i stedet blitt en merkelapp for Cinema strange og band i den gata.

Hasj fører til batikk


<em>kriegaffe nr11</em> sitt bilete

O_0 En gubbe!

Flott og langt innlegg.

Må seie eg undrast litt på kva folk du har rundt deg. Du har vel òg tidlegare skrive litt om det her, og eg greier ikkje kjenne meg igjen i gruppepresset. Korkje når eg er ute, eller les her, opplever eg det som at folk er så tradisjonalistiske.

Soulmachine her har, mellom sjangerspesifiseringane, fleire gonger påstått at det står svært godt til med den nye gothen.

Baetylos går i vinkel over Monomen, sjekk ut denne for voksne folk som er glad i ung musikk: http://synth.no/node/5335

Eg synst det er fett med folk som stadig er sinna etter å ha gitt ut plater i 25-30 år. Spesielt dei som er i stand til å smile. På Youtube finn ein masse intervju med ein smilande og leande Jourgenson.

Å ta seg sjølv veldig seriøst, og vere sjølvhøgtideleg er eit trekk eg trur falmar med åra, og det er ein eigenskap eg sett stor pris på i band.

~ikkje selg skinnet før bjørnen er spist~


<em>irios</em> sitt bilete

Ja det må jeg også si meg

Ja det må jeg også si meg veldig enig i; jeg kjenner meg definitivt ikke igjen m.h.t. "gruppepress" på hva man MÅ høre på for å få lov til å leke med de store guttene/jentene.
Og jeg finner det litt underlig at folk faktisk føler at de SKAL høre på visse artister for å passe inn i et miljø.

Hvis man ender opp i en posisjon hvor man rett og slett tvinges til å skulle like visse artister, så burde man vel kanskje revurdere sin rolle i den "subkulturen" eller det miljøet man henger i. Er det kanskje at man prøver FOR hardt å passe inn?

Med frykt for å tråkke folk på tærne (og muligens også sette igang nye diskusjoner) poster jeg allikevel disse to linkene:
http://www.google.com/search?q=define%3Aposeur
http://www.google.com/search?q=define%3Awannabe

Jeg har ingen problemer med "wannabes" (av mangel på bedre ord) i det miljøet jeg henger i. Så lenge det er trivelige mennesker jeg kan prate med og dele interesser med så funker det for meg.


<em>Soulmachine</em> sitt bilete

Litt spesisering. Jeg føler

Litt spesisering. Jeg føler heller ikke så mye til et eventuellt gruppepress. Men godeste Komputergirl føler det. For trekke inn et argument fra mobbedebatten som gikk for litt siden: Det er ikke den eventulle mobberen som kan si om den utøver mobbing, men den det treffer.
Så på den siden kan det jo tenkes jeg er en av dem som har utøvd gruppepress? Selv om det absolutt ikke er tilsiktet.

Hasj fører til batikk


<em>Disynthegration</em> sitt bilete

Ja og nja

Enig i mye, uenig i endel annet.

En subkultur skal jo være sub, så den er avhengig av å ha en klar definisjon som gjør at man får gjenkjennelseseffekten. Men at dette skal bli en tvangstrøye for hva man SKAL høre på eller ikke blir jo helt feil, iallefall når det skal gjelde ned til hvert eneste band i den "røde tråden" som definerer subkulturen. Men en viss fellesnevner må den ha for at det skal føles som et miljø. Tenk f.eks. hvor kjedelig det ville vært i Arvika-campen om det ikke fantes noen låter som får hele campen til å gå bananas?

Men et så lite miljø vil som sagt være veldig opptatt av en definisjon, og som et utfall av dette vil det være en rekke band som man i det minste bør kjenne til. Selv om man ikke nødvendigvis må like dem av den grunn. Det blir litt som når du handler på Amazon, "de som kjøpte denne boka kjøpte også disse bøkene" - en fellesnevner for subkulturen. Samtidig blir opphavet til kulturen, og linjene videre derfra, litt hellige, da det gir en følelse av "hvor man kommer fra".

Denne røde tråden var mer definert for noen år siden, helt frem til antall genre eksploderte fullstendig. Nå er det nesten en genre pr. nytt band som kommer, og det blir stadig vanskeligere å se opphavet til det man liker. Jeg liker utviklingen i dette, men jeg anerkjenner også at samhørigheten rundt felles musikksmak kan settes litt på prøve i så måte.

Du kan kanskje oppleve denne røde tråden som en tvangstrøye, men jeg tror mer dette er et opplevd press enn et faktisk press? (Det er alltid mottakeren av et budskap som bestemmer innholdet i budskapet) Klart man vil få litt kommentarer om man benekter et band som fremstår som en bauta i et miljø, men jeg tror kommentarene mer er et uttrykk for å definere sin egen tilhørighet enn å rakke ned på den som kanskje ikke liker dette bandet. (For du er vel ikke så dust at du ikke liker selveste KRAFTWERK??? hehe :) )

Nei, nå må jeg legge dattera mi. Skriver mer senere. :)

I mellomtiden vil jeg anbefale:

http://techno.org/electronic-music-guide/

... for en visualisering av den "røde tråden" jeg henviser til. :)

---------------------------------------------
* I have counted to infinity. Twice *


<em>NeonX</em> sitt bilete

Jeg føler meg litt utenfor

Jeg føler meg litt utenfor hele dette sjanger-/gruppetilhørlighetsopplegget jeg da. Jeg hører på musikk. Punktum. Hvilken sjanger musikken faller innenfor er meg egentlig knekkende likegyldig, det samme med opphavet. Sjangere er sikkert flott for å skille musikk fra hverandre, men det finnes jo så mye søppel innenfor hver eneste sjanger uansett, så hvorfor sette søppel sammen med god musikk.. (Dette er riktignok veldig individuelt) For min del er det så mange sjangere å ta av at jeg ser ikke poenget i å prøve å engasjere hodet mitt nok til å forstå det en gang, jeg har nok annet å bedrive tiden min med.

Jeg liker Nine Inch Nails, Apoptygma Berzerk og Kraftwerk. Men jeg liker også The Meters, Clint Mansell og Rollergirl. Jeg vet lite om opphavet til noen av dem, og det interesserer meg heller ikke. Jeg har tre grupper jeg sorterer musikk etter: "Hell yeah!", "OK" og "I helvete heller". Trenger man egentlig noe mer? Jeg har klart meg ganske bra hittil uten...

-------------------------------
Cry, don't you?
Oh, you want to...


<em>Disynthegration</em> sitt bilete

For all del

Jeg sier ikke at man absolutt skal puttes i bås, men det er et ubestridelig faktum at det er en felles interesse som gir opphav til et miljø. Det at det finnes et antall band/genre som et antall mennesker er enige om at er fett nok til at man vil samles i et miljø for i fellesskap å hylle/digge det. Uten dette hadde det jo ikke vært et miljø basert på en definert musikkinteresse.

Det å definere seg "ut av det", og fristille seg helt fra genre-begrepet er en luksus man kan tillatte seg fordi miljøet allerede er der. Det er kult nok å surfe rundt i flere miljøer, men det er faktisk slik at noen ildsjeler må til for å drive miljøene. Synthfestivaler arrangeres ikke av seg selv, web-siter drifter ikke seg selv, etc. Ære være de som synes det er kult nok å dedikere nok energi og tid til en subkultur at miljøet faktisk lever videre.

---------------------------------------------
* I have counted to infinity. Twice *


<em>kriegaffe nr11</em> sitt bilete

Vurderte å linke til den også

Det er ein tråd her der det tydeleg kjem fram at det er heilt kosher å synst at Kraftwerk er dørgande kjedelig.

Men Übertös, det er då ingen måte å dele inn musikk på! All musikk er like bra, ein må berre lære seg å like den! :P
"I helvete heller" er for så vidt ein reaksjon eg får til ting eg likar også.

Disynthegration:

Tenk f.eks. hvor kjedelig det ville vært i Arvika-campen om det ikke fantes noen låter som får hele campen til å gå bananas?

Eh, dei låtane som har denne effekten er så og seie aldri av dei banda som ein "må" like.

Takk for at du minte meg på Cabaret Voltaire, Komputergirl. Dei var akkurat like spretne og funky som eg hugsar det frå sist gong eg satte på dei platene. Dei eg kjøpte medan eg framleis var litt interessert i industrihistorie. Namnet dukka opp overalt, og eg fekk hakeslepp av den runde vokalen og dei lyse gitarane.

~ikkje selg skinnet før bjørnen er spist~


<em>Disynthegration</em> sitt bilete

Hmmmm

Nei, når jeg tenker mer om så har du kanskje rett i det. Men New Order - Blue Monday funker alltid da. Men ok, det argumentet bortfaller. :)

---------------------------------------------
* I have counted to infinity. Twice *


<em>Strega</em> sitt bilete

Jeg tror at mye av

Jeg tror at mye av frustrasjonen i Komputergirls innlegg er rettet mot dette innlegget jeg skrev på dominion.no

http://dominion.no/smf/index.php?topic=1505.msg15512#msg15512

Bare for å klargjøre, så mente jeg faktisk bare med innlegget at jeg ikke ser på Combichrist som industri. Jeg vil på ingen måte presse folk til å høre på en viss type musikk, men jeg er kanskje en pedant når det kommer til sjangerplassering av band..

Don't confuse having an iron rod stuck up your ass with having a spine


<em>komputergirl</em> sitt bilete

som jeg skrev i begynnelsen

som jeg skrev i begynnelsen av innlegget, innlegget er ikke rettet mot enkeltpersoner. på langt nær. men ja, det innlegget var en av grunenen til at jeg føte en trang til å skrive ned tanker jeg hadde om sjangre, musikk og historie. jeg blir virkelig bare glad for å bli tvunget til å tenker over min egen musikk og musikkens historie, jeg elsker diskusjoner og takker for alle konstruktive (og mindre konstruktive) innlegg på både Dominion-forumet og andre nettsteder. jeg ber ikke om forståelse, jeg prøvde bare å uttrykke tanker jeg har følt i mange år. har ingen forventinger til at alle deler av innlegget mitt skal mottas med smil og forståelse. er glad for at jeg har fått en rekasjon. nå skal jeg drikke mer øl. ha en god kveld alle sammen og takk for gode tilbakemeldinger.

one world. one sky.
we live. we die.


<em>Bassington-Bassington</em> sitt bilete

Kjære Komputergirl: Jeg

Kjære Komputergirl:

Jeg vurderte først å tilby min sympati, ettersom du hadde en rekke gode poenger i teksten din. Jeg synes nemlig noe av det stusseligste som finnes er gæmliser som sutrer over at unge mennesker ikke vet hvem som spilte trommer i Bauhaus i 1979. Det er faktisk enda mer patetisk enn fjortiser som insisterer på at de er gothere selv om de ikke har hørt et eneste gothband i sitt liv, eller engang gidder å lese en Wikipediaartikkel om goth for å vite i alle fall noe om hva de snakker om.

Men så husket jeg på et tidligere innlegg du har skrevet her; http://synth.no/node/5349. Det handler om mennesker som
har et annet forhold til musikken "din" enn det du selv har. Jeg siterer: "jeg hater dere! jeg har fått dere opp i halsen! dere aner ikke hva synth-musikk er!"

Jeg har erfaring fra kontakt med massevis av subkulturer: Black metal, straight edge, punk, synth, neofolk, skins osv. I mange sammenhenger har jeg omgåttes ledende mennesker i disse subkulturene.

Du er faktisk den mest elitære personen jeg noensinne har vært borte i i subkulturell sammenheng.


<em>komputergirl</em> sitt bilete

og et riktig barnslig utsagn

og et riktig barnslig utsagn var det. som egentlig ikke ment så alvorlig som det kanskje virket som (men som var helt unødvendig å ha med i innleget). likevel, ta ikke sitatet ut av kontetekst for poenget mitt kommer like etterpå som bunner i den samme frustrasjon som i dette nyeste innlegget:

"dere tror at fordi dere har dødsmye LP'er i en fin kasse fra IKEA som dere har kjøpt fra Ebay, Samleren eller London som står strategisk plassert slik at alle som kommer på besøk ser den og sier: "næh, så mye fint du har her da, næh, så sær musikksmak du har da". dere tror av disse grunnene at dere er sær og cool. drit i hva andre mener, lik den musikken dere liker fordi dere liker den, ikke fordi det er coolt å like den."

jeg har også mye erfaring fra de ulike subkulturene (og har så fremdeles) og har alltid vært interessert i å lære om kulturen jeg da føler tilhørighet til. jeg forsvarer meg virkelig ikke. men føler for å komme med et svar.

jeg er bevisst på den subkultur jeg tilhører, ja, men elitær var da virkelig å ta hardt i. da har du kanskje misforstått meg litt, eller kanskje ikke, hva vet vel jeg. kanskje jeg faktisk er det mest elitær personen som går i to sko i miljøet mitt. men takk for salven. synes det er godt med et skikkelig motargument.

one world. one sky.
we live. we die.


<em>Bassington-Bassington</em> sitt bilete

Vel, når noen skriver "jeg

Vel, når noen skriver "jeg hater dere" velger jeg å ta dem på alvor.

Jeg lurte noen øyeblikk på hva slags mennesker du omgikk, siden du tydeligvis "følte deg tvunget av omgivelsene" til å bruke "et helt vondt år på å svelge Siouxsie".

Ja, jeg oppfatter deg faktisk som ekstremt elitær, ettersom du tydeligvis er villig til å lide for å komme på innsiden av en eller annen "undergrunnskultur".

Dersom du tar det å ha "riktig" musikksmak så alvorlig at du er villig til å ha det så vondt, bør du muligens ta noen grep. Herre jemini, det er bare rock'n'roll vi snakker om her.


hvem krever at man skal

hvem krever at man skal høre på riktig musikk egentlig?

Jeg hører på stort sett alt av musikk, det jeg liker liker jeg,- men stil og venner hører til synth-mioljøet(tror jeg..)
Men har aldri blitt pesa over min musikksmak, de vet at jeg hører på mye foskjellig.
Og når det kommer til stil,- jeg er meg, take it or leave it.

Kanskje det kommer av et behov om ikke å tilfredsstille alle rundt meg?

Om noen sier jeg bør lytte til Kraftwerk, så kan jeg si at det ikke er min greie. Feridg med det.

Jeg er meg, 100%.


<em>komputergirl</em> sitt bilete

kjære vene. du har virkelig

kjære vene. du har virkelig misforstått meg.
jeg driver ikke noe Opus Dei hva musikken angår.
jeg er ikke opptatt av å ha riktig musikksmak. er det ikke nettopp det jeg prøver å få frem i innlegget mitt?

og dersom du virkelig tenker om meg som den mest elitære du noensinne har møtt i en subkultur, skal jeg heller ta det som et kompliment. jøsses. 21 og mest elitære. ikke verst det.

om jeg noensinne kommer meg på Kjettersk Kjeller kan vi heller fortsette en diskusjon der for nå vil jeg i de neste innleggene bare gjenta meg selv til alles irritasjon.

one world. one sky.
we live. we die.


<em>Nikko</em> sitt bilete

Skulle egentlig ikke si noe.

Jeg satt og nikket til det meste Komputergirl sier i sitt blogginnlegg og syntes hun sa noe viktig som de såkalt "upåvirkelige" av oss kunne lære noe av, nemlig at vi som har lang fartstid i en subkultur har en tendens til (bevisst eller ei)å diktere andres musikksmak.

Er jeg blant de få som har selvinnsikt nok til å innse det? Eller er jeg bare utstyrt med mer rosa glass i brillene jeg ser verden med siden jeg ikke leste det samme i blogginnlegget som deg, Didrik?

Skal alle her stilles til regnskap for alt vi har skrevet tidligere, stiller jeg gladelig opp til hogg. Jeg har vært elitær, elitistisk, vrang, vrien, negativ, gammelmodig, reaksjonær, trangsynt, sneversynt, diktert og forfektet min egen verdensorden, krevd respekt uten å gidde å gi den tilbake og meid ned dem som var så uheldige å stille seg i skuddlinjen når jeg rettet mitt tunge skyts mot folk som kom og "tok min subkultur fra meg."

Skal komme med en aldri så liten bombe og den mener jeg helt oppriktig: Når man har passert en viss alder (jeg kan med hånden på hjertet ikke si jeg vet når) bør man gå mer forsiktig i dørene hva subkulturer angår. Opprør mot det bestående er et ungdomsfenomen og enhver subkultur har sitt utspring i et slikt opprør. Flere her er, og det må vi bare innse, ikke lengre ungdommer og ingen kan kreve av ungdommene at de respekterer eller lytter til dem som var unge før dem. Det er de unges privilegium å gi faen i oss og vår musikksmak og skape/videreføre/gjenskape en subkultur på deres egen måte. Jeg tør påstå at den musikalske ballasten er der allerede i referansene og forbildene til de bandene de hører på. Vi valgte selv våre forbilder og referanser og gjorde selv opprør mot tidligere generasjoners dogmer og krav om hva vi skulle lytte til. Hva er da mer naturlig enn at neste generasjon gjør det? Når vi eldre sier at alle bør høre på eldre musikk innen gitte genre for å forstå hva genren dreier seg om, er det en anbefaling, men ikke et absolutt krav.

Aller viktigst er det at vi ikke kan kreve at klubber og arrangører skal spille den musikken vi selv vokste opp til for en ny generasjon. Det må være opp til den enkelte klubb og arrangør. Om jeg ønsker å høre ”min musikk” (hva den nå enn er, jeg hører på alt mulig innenfor de fleste genre), bør jeg vel sørge for å være i en posisjon der det er aktuelt å få hørt den, ikke kreve at en klubb som for lengst har gått videre skal gå tilbake til da jeg likte å gå der? I hvert fall ikke om jeg er i mindretall.

Flere her har anklaget klubber, arrangører og fanden og hans oldemor for ikke å være undergrunns nok, ikke være tro nok mot ”de gamle storhetene”, ikke være hardcore nok, men hva faen vet vi, som er på vei gjennom eller ut av 30-årene om det som rører seg i subkulturen om vi ikke prøver å orientere oss i det som skjer _nå_? Er ikke muligens en økende ”kommersialisering” av genre som industri og goth et motsvar til et gjennomkommersialisert samfunn? Ønsket ikke vi femten-tjue som gikk fast på Tekknozid i Bergen på sent 80- tidlig 90-tall at subkulturen skulle bli større? Jo da, men hva skjedde da den ble det? Da ville vi plutselig ikke vite av det og gravde oss ned i våre respektive skyttergraver fordi det bare var vi som var unndergrunns og hardcore nok. Patetiske var vi, fordi vi plutselig ikke ville ha det vi hele tiden hadde ønsket oss; et større fellesskap rundt den musikken vi elsket.

Min konklusjon er at det er ungdommens soleklare rett til å vise oss eldre fingeren, gi faen i våre guder og helter og skape sine egne. Ellers vil ikke subkulturen lenger representere noe kulturelt opprør, bare være en bekreftelse av det bestående.

---
Even a stopped clock shows the right time twice a day.


<em>elektronika</em> sitt bilete

Det har jo også noe å

Det har jo også noe å gjøre med at mye ny musikk er basert på ting som er gjort tidligere, og dermed virker det ikke like interessant for en gammel surpomp som for et nytt og ivrig fan. Jo eldre man blir, jo mer blasert blir man, uten at man dermed har mer rett til å vurdere om musikk er bra eller ikke.

Husker forresten en gang jeg passet Shadowland. Det kom inn et par ganske unge folk som lurte på hvilke band det var verdt å få med seg på Arvika.Det året spilte Nitzer Ebb og jeg satte på en plate og forklarte at dette virkelig var gamle helter det var verdt å få med seg. Publikummet mitt var ikek videre imponert og syntes msuikken var kjedelig, for så å kjøpe med seg plater av langt nyere band. Følte meg litt teit, fordi jeg tenkte jo at "dette må man jo like". Men man må jo ikke det. Det finnes drøssevis av bad der ute jeg vet har hatt stor betydning for musikken jeg hører på og som jeg respekterer, men jeg liker ikke musikken allikevel...

Når det kommer til "presset" om å høre på riktig musikk, så har jeg aldri egentlig følt det, selv om jeg har møtt på mange "D'ække EBM"-folk. Og det er ikke nødvendigvis bare gamle mennesker som er musikkpoliti. Unge folk som mener de har oppdaget det eneste rette er like ille.

-----------------------
Look what I can do!
-----------------------


<em>Divabolica</em> sitt bilete

jeg hadde da vitterligen

til og med Celine Dion. Innkjøpt egenhendig. Etter å ha måttet forsvare den perlen i min platesamling opptil flere ganger, endte det hele med at cd'en ble stjålet. På et vorspiel. Så jeg er visst ikke alene om å sprenge genrer her. Dog gjøres det mye i det skjulte.
Ingen tvinger noen til noe som helst, men man skal ha baller til å stå for det man mener. Celine rocker. På en litt Canadisk måte.

-----
Fine purveyor of madness since 1971
(I wish I could say: "by Royal appointment", but that slot has already been filled. Twice.)


<em>Divabolica</em> sitt bilete

Som tidligere nevnt

vil jeg ytre at historieløshet er noe av det mest arrogante jeg personlig vet om. Ingen personangrep, bare min personlige mening. Det betyr ikke at man "må, skal eller bør" like noe, men det er berikende å vite, synes jeg, hvor ting kommer fra. Kanskje oppdager man noe nytt og. Til tross for at det er gammelt. Og man trenger ikke like ting heller. Men det gir bare litt mer ballast når man uttaler seg.
I dette tilfellet er definitivt de unge yngst. Men det kan komme mye bra ut av det.Og det gleder jeg meg til.

-----
Fine purveyor of madness since 1971
(I wish I could say: "by Royal appointment", but that slot has already been filled. Twice.)


<em>TV Noise</em> sitt bilete

Be your own Personal Jesus

Hvis man dropper sjanger og sånt og kun går på musikkinteresse så er vel den like unik som det finnes unike folk på jorda.

Noen kunne ikke drite mer i musikk om de ble servert heismusikk eller helst slapp musikk helt, mens andre reiser til Graceland for å se lyset.

Denne diskusjonen her kommer vel igjen på synth.no ca hver 3 mnd i en eller annen form og vil sikkert fortsette til lenge etter kviser og langt hår er på moten igjen. Jeg syns selv det er ganske interessant og se mangfoldet her, særlig siden en del her inne hater "synth" musikk. Nå kan vi sikkert krangle hva synth musikk er, goth musikk er osv men det det ender vel alltid med at det er den musikken man selv liker som er det "eneste" riktige. Var på julebord i Rjukan av alle steder i går/natt og kan vel trygt si jeg fikk min dose med Credence cover låter...edru...

For min del er det reneste juleaften når jeg oppdager en sjanger eller band jeg ikke har hørt før som virkelig er verdt å dra jernet på anlegget til eller sovne til for den del. Dette trenger ikke være noe nytt, men kan like gjerne være gammelt gull som jeg har gått glipp av eller "ikke var klar for..." for feks 15 år siden.

Siste jeg har bestilt er (ukjent for meg) Burial etter å tilfeldigvis sett 2 kanonanmeldelser i norske aviser fant jeg en smakebit av en låt som heter Archangel på nettet og dette er en snodig kombo av trip-hop, drum n bass og dub - referert til som Massive Attack for 2000 tallet.
Rimelig creepy synth pads m.m. som ligger bak til tider frenetiske rytmer og vokalen.

Her er en smakebit...bare så dere er advart fint lite synth eller goth å hente her...

http://www.youtube.com/watch?v=9hI4bSCy9iE

TV-Noise 1992-2007 15 år - www.myspace.com/tvnoise


<em>Mallpunk</em> sitt bilete

Jeg har hatt et langt og

Jeg har hatt et langt og noenlunde respektabelt liv i gothmiljøet som åpen tilhenger av Marilyn Manson, Green Day og Jan Eggum, uten å eie en eneste Bauhaus-skive, så det er nok håp for din generasjon også. Jeg har for eksempel fem skiver av Bad Religion, men bare en med Sisters of Mercy. Uten at jeg har følt meg nedvurdert av den grunn :)


<em>Illsynth</em> sitt bilete

de imellom er imellom

det er viktig å passe på hvordan man tipser andre om musikk++ du syns de burde høre. det kan avgjøre om det blir oppfattet som en hyggelig anbefaling eller press. det er viktig å være inkluderende,det vil gagne alle, også vi som er den harde kjernen. vi vil jo ha flere folk på arrangementene våre, flere store band og mindre safe band++

--------------
its nice to be important
but its more important to be nice

scooootaaaaaahh!


<em>Bassington-Bassington</em> sitt bilete

Men Mallpunk, du er litt som

Men Mallpunk, du er litt som meg: En som tolereres samme hva du hører på og kler deg i, fordi du fungerer som maskot.


<em>Mallpunk</em> sitt bilete

Min erfaring er egentlig at

Min erfaring er egentlig at så lenge du selv tar det som en selvfølge at du skal aksepteres og respekteres for den du er, så blir du nettopp det. Det gjelder både subkultur, kjønn og alle andre faktorer. Mye av dette handler altså aller mest om selvrespekt og selvtillit.

Dette ser man helt fra barneskolealder: Ungen som er stolt av den spesielle buksa si blir populær fordi han har så kul bukse som ingen andre har. Ungen som derimot er flau over den rare buksa si blir mobbet fordi han har så rar bukse. Og så har du selvsagt den tredje kategorien unge, som svimer seg gjennom livet uten å ane at buksa hans er noe annerledes enn de andre sin. Jeg var en slik unge til langt ut på ungdomsskolen.


<em>Nikko</em> sitt bilete

Hadde jeg ikke lagt godviljen til...

...hadde det der hørtes ut som en grov forenkling av de mekanismene som utløser mobbing og jeg kunne, som forhenværende mobbeoffer, blitt provosert over å bli tildelt ansvar for at andre mobbet meg fordi jeg hadde dårlig selvtillit og var keitete og sjenert.
Men, jeg har lagt godviljen til og ser bort fra den tolkningen. :-)

Bare for å presisere: selvtillit og godt selvbilde er to forskjellige ting, det vet jeg som jobber med barn, pedagoger og spesialpedagoger til daglig. Selvtillit er det du projiserer utad og trenger ikke ha noe som helst å gjøre med om du føler deg bra eller ikke. Et godt selvbilde er noe helt annet. Ikke alle har det, og det må man respektere, akseptere og gi rom for.

Godt at du presiserer at det er ut fra din egen erfaring du snakker, for min erfaring har vært en helt annen, både som barn og som del av diverse subkulturer og utgrupper.

Paradoksalt nok følte jeg meg mest akseptert da jeg var en del av en relativt stor gruppe "freaks": goths, punkere, NU'ere, "ny-hippier", metalfolk og andre som stort sett bare hadde det til felles at vi falt utenfor normen, mer enn jeg til tider føler meg nå når jeg går på klubbkvelder som frekventeres av "mine" folk.

Men kanskje jeg innerst inne bare ikke har lyst til å passe 100% inn noe sted? Aner ikke.
---
Even a stopped clock shows the right time twice a day.


<em>Mallpunk</em> sitt bilete

Selvsagt er det en grov

Selvsagt er det en grov forenkling - i den grad man kan si at selvrespekt, selvtillit og selvbilde er en enkel sak, noe det på ingen måte er. Jeg ville aldri påstå at det bare er å stå opp om morgenen og bestemme seg for at "fra i dag av skal jeg ha god selvtillit og alle skal begynne å respektere meg". Dette er noe som krever tid, innsats og god hjelp å bygge opp. Likevel mener jeg det er sentrale elementer som det er verdt å jobbe med.

Merk også at jeg sa at det handler *mye* om dette, ikke utelukkende.

Nå har vi beveget oss et godt stykke fra den opprinnelige debatten, men det er vel ikke helt uvanlig i slike diskusjoner. La meg derfor avslutte med at jeg i utgangspunktet er enig med komputergirl - det er ikke nødvendig å grave seg ned i de gamle mesterne for å kunne sette pris på de nye. Man kan godt surmule om historieløshet, men for meg handler musikk mer om følelser enn om historie. Hver generasjon skaper sitt eget verdensbilde.


<em>Mallpunk</em> sitt bilete

Og et lite tillegg: Det at

Og et lite tillegg: Det at et barns dårlige selvtillit/selvbilde kan være en utløsende årsak til mobbing, betyr selvsagt ikke at barnet selv er skyld i verken sitt eget dårlige selvbilde eller mobbingen!


<em>Disynthegration</em> sitt bilete

Helt enig

Barn kan være som ulver. De er flinke til å plukke ut de som er litt usikre og "svake". Og når du først er en av de på utsiden blir det fort en nedadgående spiral.

Guttungen min ble en av de på utsiden, og har hatt det tøft gjennom barne- og ungdomsskolen. Heldigvis har han kommet ut av det stående, og er nå en selvstendig stolt "mann" på snart 18, som ikke er opptatt av å tekkes de "kule". Han har etablert sin egen greie, og jeg ser mange veldig fine verdier i verdigrunnalget hans nå.

Tror en av grunnene til at det har gått bra er at han har følt at vi (foreldrene) har stått ved hans side hele veien, og at vi har kjørt hardt mot mobberne når spesifikke ting har dukket opp (Mobbing er ikke alltid like lett å gripe tak i da den ofte er veldig subtil). Har vært på endel foreldrebesøk, og sågar anmeldt en hendelse ved anledning.

---------------------------------------------
* I have counted to infinity. Twice *


<em>Disynthegration</em> sitt bilete

Som ung er ikke det der like lett alltid

Unger er utrolig flinke til å plukke ut hvem som er kule, og hvem som ikke er det. De som er kule har stor "slack" når det gjelder hva de kan kle seg i, mens de som ikke er blant de "kule" kan streve så hardt de bare klarer for å være kule med det vil ikke funke uansett.

I ung alder er det ikke lett å takle å være på utsiden, og det er ikke så lett å overbevise seg selv om at "jeg kjører min greie, og for de som ikke liker meg er det deres problem og ikke mitt". Noen blir sterkere av det, på sikt, mens andre takler det overhodet ikke. Har sett eksempler på begge deler.

---------------------------------------------
* I have counted to infinity. Twice *


<em>Mallpunk</em> sitt bilete

Det er vel omtrent akkurat

Det er vel omtrent akkurat dette jeg påpeker i mitt svar til Nikko :)


<em>Disynthegration</em> sitt bilete

Ja, men...

Ja, men det kunne også leses litt annerledes. Det kunne leses som at du mener man kan snu en trend ved f.eks. å gå med en annerledes bukse, og få creds for det bare du tror nok på deg selv. Den sammenhengen er ikke alltid like åpenbar.

---------------------------------------------
* I have counted to infinity. Twice *


<em>Tollef</em> sitt bilete

Selvfølgelig er det ikke

Selvfølgelig er det ikke bare selvsikkerhet o.l. det går på. Det ser man lett når unger eller ungdommer flytter fra en skole til en annen. Jeg kjenner flere som har gått fra å være veldig poulære til å bli fullstendig utskudd ved å bytte skole. Jeg kjenner forsåvidt til folk som har sluttet å være mobbeoffer ved å flytte. Problemet ligger i at en del mennesker, og kanskje til og med spesielt barn og unge, vil gripe fatt i og mobbe for nesten hva som helst som skiller seg ut på noe som helst vis. Barn og unge er, etter min mening, ikke naturlig snille. En god del er til og med beint fram ondskapsfulle. De bare leter etter en hvilken som helst sjanse til å kaste den første steinen, og har først noen kastet den, så er det som oftest noen andre som følger opp. Ungdomstiden er en periode preget av usikkerhet, ondskap og feighet som gjør oppveksten til enkeltpersoner til et reint helvete. Det er ille nok å se en del av de ungdommene jeg jobber med. Jeg er jævlig glad for at jeg aldri skal være tenåring igjen.


<em>Bassington-Bassington</em> sitt bilete

Du skal aldri si aldri. En

Du skal aldri si aldri. En god del går jo i barndommen når åra begynner å dra på. Kanskje du går i tenåra en gang etter pensjonsalderen?


<em>Tollef</em> sitt bilete

Det er ikke umulig, men

Det er ikke umulig, men omgangskretsen kommer ikke til å være tenåringer.


<em>Bariuz</em> sitt bilete

Wow

Fint hovedinnlegg! Det er kjipt at du føler det presset der. Veit ikke om det er noe spesielt med Bergensmiljøet som fører til det, men her i Oslo er jeg nærmest sjokkert over hva som er "lov" til å like :) og det er veldig veldig positivt synes jeg. Det som kalles synthmiljøet her spenner over så utrolig mange sjangre og undergrupper av elektronisk musikk, selv om det er en viss enighet rundt hva som EGENTLIG er "synth".

Jeg har ihvertfall aldri følt meg presset til å like klassiske band som f.eks DAF og Nitzer Ebb (og det gjør jeg ikke heller), men det er alltids noen som mener at det er de bandene som er "ekte" og det jeg hører på er en dårlig modernisert etterligning.

For meg er det ihvertfall spennvidden og den varierte musikksmaken som gjør dette miljøet så ålreit å henge i. Jeg får sjelden kritikk for noe, og hvis jeg gjør det er det som regel velplassert.

SÅ:

Det er når undergrunnen er på sitt mest eklektiske at den er best. Det er når de musikalske grensene er nærmest ikke-eksisterende at jeg føler meg friest. Når de gamle stempelgutta kommer med merkelappmaskinen sin, så har det ingen effekt, for merkelappene faller av. For meg er det dette som er ekte. Når selve undergrunnen står i opposisjon til seg selv like mye som til det kommersielle. Når man har selvironi. Når DJ Burlesk spiller Madonna rett etter DJ Elec This har spilt Chris Liebling. Når vi møtes på et felles grunnlag som ingen egentlig veit hva er, men som alle føler!

DET er spesielt det. DET er magisk. DET er EKTE.

--------------------------------------------------------------
Cyberdyne 005, 15.12.2007

www.myspace.com/bariuz
www.myspace.com/cyberdyneclub
www.myspace.com/blackcomedymetal
--------------------------------------------------------------


synthmiljø

Problemet i Bergen er vel at det er så få som faktisk har en forkjærlighet til synth istedetfor metall.
Vi er vel ca.... 5 stk? Resten er Strædet-folk, de liker også synth, men med en mer munter vri. Er glad i elektronikamiljøet i Bergen, men særlig dystert som Elektrostat blir det aldri!


<em>Sabeltann</em> sitt bilete

Dyster

Eg kan bli meir dyster om du vil =P


<em>Tollef</em> sitt bilete

Vi var flere i min tid, men

Vi var flere i min tid, men det er klart at med hele anax ute av byen, så krympet det jo en del.


<em>Sabeltann</em> sitt bilete

Dystre Anax

Dystre syntharar i Bergen var altså fem stykk + Anax? *knegge* Best å kome attende til oss gutar ;-)


<em>Tollef</em> sitt bilete

Vi var nok flere enn som

Vi var nok flere enn som så, men jeg husker en komentar fra en sentral person på Hulen, i de dagene da Dominion trakk fulle hus. "Faen Tollef. Det var mye enklere å ha oversikten før. Da var gothmiljøet i byen Anax og omtrent fem a v kompisene deres. Nå er dere jo hundrevis." Dominion var, mye på grunn av meg, Nikko og Lama, vel så mye synth som goth. Hvor mange av publikumerne som var synhere er jo en annen sak, men det var nok en del.


<em>Sabeltann</em> sitt bilete

Glade dager

Det var glade dager.

Kvatid skal de ha attforeiningsturné? Det gjer jo alle musikarar når dei trekk på åra ;-) *dytte på*


<em>Sabeltann</em> sitt bilete

Subkultur

Eg legg meg ikkje opp i noko debatt om kva som er bra og dårleg musikk, eg har min smak og eg held meg til den, og eg speler den når eg er DJ.

Slike musikk & sjanger diskusjoner mellom den unge og eldre garde er simpelthen berre destruktive og slitsomme, og eg har sett dei for mykje. Og ja, eg har sniklest på Dominion forumet dei siste dagane og sett kva det går i.

Det eg stusser ved i dette innleggjet, er måten subkultur og undergrunn vert omtalt. Har sett det før, har gjort det sjølv, for det er vel varemerket til å vere ung og engasjert i eit slikt miljø - men allikevel... er no eigentleg "undergrunn" så mykje som ein vil ha det til? Ein får inntrykk av at å vere undergrunn er som å vere ein del av ein religiøs opposisjon til storsamfunnet. Og det er det vel ikkje? Ein er vel ikkje undergrunn berre for å vere undergrunn?

Kan vi ikkje berre vere? Og minst like viktig - kan vi ikkje berre vere vennar? =)


<em>Mallpunk</em> sitt bilete

Nææ.. du tar jo bort all

Nææ.. du tar jo bort all moroa!


<em>Bassington-Bassington</em> sitt bilete

Les, lær, bli en undergrunnslegende!

Jeg klarer ikke å dy meg, jeg MÅ minne om denne artikkelen, som er en helt fantastisk diagnose av den (post)-industrielle undergrunnen. Les, lær og bli en undergrunnslegende du også!

http://www.smack-dynamik.com/smack_dynamik/viewtopic.php?t=2229&postdays...


<em>Sabeltann</em> sitt bilete

Klassisk

Den der er óg blir klassisk! Satt og tenkte på den då eg las tråden, takk for at du drog den opp! =D


<em>NeonX</em> sitt bilete

"Undergrunnen"

Henviser til mitt innlegg på Dominionforumet

http://dominion.no/smf/index.php?topic=1505.msg15505#msg15505

-------------------------------
Gray would be the color, if I had a heart...


<em>Bassington-Bassington</em> sitt bilete

At synthmusikk skal være

At synthmusikk skal være undergrunn er vel en overdrivelse?

Synthmusikken fylte verdens hitlister i årevis, men mistet grepet om popkulturen på et punkt. Mange av dagens synthband er strengt tatt bare pop-band som ikke selger plater.


<em>Tollef</em> sitt bilete

Mange, men langt fra alle

Mange, men langt fra alle lager pop-musikk.
Om den kommersielle delen av "vår" synthmusikk mistet grepet på listene, så har i hvert fall synthene som instrumenter vunnet. Dagens hitlister er dominert av maskinbasert musikk, det er bare så altfor ofte maskinbasert musikk vi ikke liker. Etter at regimet ble strenger på sampling, er største delen av hip hop'en programmert. 50 cent har sjeldent annet komp enn en trommemaskin og en synth eller tre. Mye likt innen R'nB, trance og annen dansemusikk. Egentlig ganske kjekt med tanke på at det store flertallet av brødgjøker jeg gikk på skole med mente at synther ikke var "ordentlig musikk"

Mye av dagens syntetiske undergrunn vil være undergrunn til det begynner å selge. In Vein sin kommende skive har fete og fengende nok låter til at den fortjener å bli listepop, men den vil nok bli værende i undergrunnen. Superjupiter derimot tror jeg virkelig har en sjanse til å selge, og det stort sett utenfor den syntetiske undergrunnen, bare de får gjort ferdig skiva si.


<em>monoton</em> sitt bilete

Jeg fikk den nye

Jeg fikk den nye superJupiter EP'en i helga. Bra saker. Kun utgitt i Japan, dessverre.


<em>Tollef</em> sitt bilete

Fandens ufine greier. Nye

Fandens ufine greier. Nye låter? eller bare gamle?


<em>monoton</em> sitt bilete

You Know I Got The Gun Got

You Know
I Got The Gun
Got To Get Some
Stereo Love Glow
You Know (Kagami Remix)
You Know (MHC Remix)


<em>Tollef</em> sitt bilete

Ikke så veldig nytt,

men jeg må vel ha den og.


<em>henrik</em> sitt bilete

Big in Japan!

when you're big in japan, tonight
big in japan, be tight
big in japan, where the eastern sea's so blue
big in japan, alright
pay, then I'll sleep by your side
things are easy when you're big in japan
when you're big in japan


Visningsval for kommentarar

Velje korleis du vil at kommentarar skal visast, og klikk 'Lagre innstillinger' for å aktivere endringane.