Gird_09 svarer på anklager fra fascist

Jeg var borte fra nettet i et par uker, og da jeg kom tilbake var jeg vitterlig så heldig å bli kalt både det ene og det andre. Selv om SUNNA ikke lenger er bruker her føler jeg at jeg må svare på tiltale. For ordens skyld så er hele teksten jeg svarer på inkludert - komplett med skrivefeil og perfekt tegnsetting.

"Hvis du skal sitere statsvitere etc. så bør du kunne et minimum av idehistorie. Hvor kom ultranasjonalismen inn i edda myten? Fascismen? I så fall er all tradisjon fascistisk, og selv om mange marxister ogiberalister ynder å fremstille det slik, så er det ikke så enkelt, noe denne Griffin og peker på.Skulle det være slik, så er alt som ikk er i tråd med samtidens regime, fascistisk. Skulle det være noe Sunna Festivalen fremmer, så måtte det være et pan-europeisk, avantgardistsik kultursyn.Det er faktik ikke nasjonalisme, hvordan du enn vrir og vrenger pådet, men det blir nok litt for komplisert fro deg. du kan kanskje komme på en liten ironisk vri du kan fortelle til vennene dine?

Vi tror ikke på nostalgi eller fortiden, vi kjemper kun for vår rett till knstnersik frihet uinskrenket av middelmådige flokkdyr.

Selv om du er en typisk ironiker, dvs. en som er for feig til å ta noen form form for standpunkt, eller kjenne verdien av annet en det mest basale på maslovs behovspyramide, er du forhåpentligvis for smart til faktisk å tro at dette er fascismens kjennetegn

Du burde lese teksten du la ved litt nøyere, holder ikke bare å skumme overflaten, slik en del har for vane i dette miljøet tydeligvis. Er ikke det kunstens og kulturens prosjekt å gjøre slike professor Sverre Fehn sa: Å få fortiden i tale er å manifestere samtiden. Som nevnt, en god ide å sette seg inn i de tekster man linker til."

Når jeg blir kalt ironiker er det ganske treffende, men å hevde at det er fordi jeg i noen grad er for feig til å ta standpunkt er ikke fullt så sant. Jeg har aldri lagt skjul på mine oppfatninger enten det er religiøse eller politiske. Jeg er åpen både som Buddhist og Anarkist. At SUNNA kan få min ironi mot ham til å bety at jeg ikke tar standpunkt for stå for hans regning.

Så var det over til min forståelse av Griffins teorier.
Jeg har lest ikke bare den teksten jeg linket til, men også boken den er basert på og en annen artikkel med omtrent samme innhold. Jeg vet hva Griffin skriver og jeg baserer mye av min oppgave om Historisynet til Nasjonal Samling (belyst gjennom symbolbruk) på Griffins teorier. SUNNA derimot har verken forstått Griffin eller begrepet nasjonalisme.

For å ta det første først: Palingenetic Ultranationalism (Palin genesis betyr altså gjenfødsel) har ingenting med nostalgi å gjøre. Det er ønsket om å gjenopplive fortidige idealer og dyder i et MODERNE samfunn. I fascismens tilfelle er det gjerne snakk om motstand mot dekadense, autoritetesforakt, materialisme og mangel på fedrelandsfølelse. Dette vil fascistene kontre med en åndelig revolusjon som skal vekke opp igjen både mot, lojalitet og patriotisme - som de mener er gamle utdødde dyder. Nostalgi på sin side er savnet av "gamle dager" på en mindre ideologisk men mer konkret måte.
Når SUNNA hevder at han ikke er nasjonalist fordi han er for "et pan-europeisk, avantgardistsik (sic) kultursyn" så faller det på sin egen urimelighet. Jeg skal ikke ta for meg noen nasjonalismedefinisjon her, men viser til et lite men svært bra skrift av Øyvind Østerud som heter Hva er nasjonalisme. Det holder egentlig for meg å vise til at både Quisling og Hitler uttrykte pan-europeiske tanker, og at Mussolini organiserte et forbund for å spre den "unverselle" fascismen til andre europeiske land. (CAUR) Quisling forsøkte flere ganger å påvirke Hitler i retning av et Europeisk forbund, noe Hitler ikke var fremmed for, men ønsket å utsette til etter den endelige seier. Morsomt nok kan man også observere at Moseley som sin tid ledet British Union of Fascist returnerte til politikken da det ble snakk om at Storbrittania skulle søke om medlemskap i EEC. Var han mot? Neppe. (Ikke at EU dermed er et fascistisk prosjekt - jeg er selv EU tilhenger.)

Å se at sitatet SUNNA brukte fra Edda kan tas til inntekt for både palingenese og nasjonalisme trenger jeg ikke kommentere. Sitatet finnes her: http://www.sunnafestival.se/info.html (oversatt til engelsk) Jeg nøyer meg med å sitere fra siden "We aim to regenerate and create spirits of old and new through this event.".

Det er så mye mer jeg kunne ha skrevet, men teksten er lang nok som den er.

Til sist kan jeg nesten bare si til SUNNA, det er ikke jeg som ikke viser hvilket standpunkt jeg har. Det er noen helt andre.