Anders Odden om kredspøkelset

Anders Odden fra Apop skriver om det store skumle kredspøkelset i norsk musikkliv i Ballade. Syting eller godt poeng? Vurder selv, men selv er jeg tildels enig med Odden i at norske musikkjournalister er lite vågale når de velger sine norske årsbeste; få våger å nevne det som ligger litt utenfor årets hippeste sjanger.

Men er det egentlig så farlig? Kan ikke Akersgata få nominere sine favoritter så mye de orker? De fleste opphypede bandene forsvinner jo nokså fort uansett. Mens de som jobber hardt over lang tid ofte blir publikumsfavoritter uavhengig av om journalistene liker dem eller ei.

Synes bl.a. å huske at Seigmen ikke har vært så veldig populært blant anmeldere, men publikum har da kjøpt platene og gått på konsertene. (Mulig hukommelsen min svikter meg på dette området, altså).

<em>Bassington-Bassington</em> sitt bilete

Synes Odden har retti mye,

Synes Odden har retti mye, jeg. Dette er ikke nye tanker, akkurat, men det er morsomt å høre dem fra noen som ham.

--------------

- Bare paradiset eller havet kunne få meg til å gi opp å søke hjelp fra musikken.
(E. M. Cioran)


<em>Apb_Anderz</em> sitt bilete

ballade kronikken og motivet bak

Siden noen her har kommentert mitt innlegg i Ballade er det på plass med litt utdyping siden noen kanskje tror jeg er bitter eller noe.
Jeg er nemlig ikke bitter, men likeglad når det gjelder Norske musikkjournalister. Det som fikk meg til å reagere var denne setningen på musikksidene til NRK ang. Alarmprisen:

"- Og det er undergrunnen som har drevet dette fram. Det som var alternativt for noen år siden er det ikke lenger nå. Se på band som Madrugada, som er kjempesvære i dag, men som likevel har en undergrunnskred som blir fanget opp av journalistene som nominerer til Alarm. "

All ære til Madrugada som er et bra rockeband, men hva det med saken å gjøre at de har undergrunnskred? Det er jo helt feil bruk av begrepet og setter hele begrunnelsen til å ha to musikkpriser i litt rart lys. Den ene Spellemann er liksom mainstream mens Alarm er undergrunn. Det finnes knapt noe som kan kalles undergrunn for rock, pop og hip hop i Norge. Norske musikkjournalister er en saueflokk som vandrer helt i utakt med musikkfenomener i verden ellers. I alle andre land har det som ikke er mainstream hver sin omtrent like store undergrunn, men Norge er så lite at dette knapt er mulig for noen genre. Synth, goth, jazz, elektronika og metal har sin egen undergrunn, men rock? Rock er jo mainstream her i landet. Mot alle odds kanskje, men det fører jo til at journalistene tror at disse bandene holder en kvalitet av verdensklasse. Det er vel en mild overdrivelse. Hvis det var sant ville vi jo hatt Norske rockeband som var store i utlandet, og det fins ikke.

At Dimmu Borgir turnerte på den store scenen til OzzFest 2004 fikk knapt spalte meter i forhold til betydningen denne turneen hadde for dem. Norske musikkjournalister har forsøkt å få andre norske band til å virke store ute som ikke er det i stedet for. Villedende info - eller godt avis-stoff? Mistanken går til det siste. De ønsker kun å dekke ting som de i etterkant kan henge ut som "nok en Norsk flopp i utlandet". De som gjør det bra ute år etter år er ikke så morsomme å skrive om. Da har ikke journalisten noe eierforhold til dem og de er derfor umulige å få has på. Det er vanskelig å rakke ned på noe man ikke forstår med noe som likner på tyngde.

At synthband blir oversett av alle er jo som forventet uannsett, så jeg hadde ikke mitt eget band i tankene da jeg satte i gang med dette faktisk. Til alle synthband, bare forsett å drit i Norske medier, de vet ingenting om scena uannsett og kan aldri lære dere noe som helst.


<em>Soulmachine</em> sitt bilete

Problemet er vel at den

Problemet er vel at den vanlige musikkfan ikke får med seg det bra som hender utenfor "hypen". Det er ikke gitt at de blir publimuks favoritter bare fordi man lager bra musikk.Man får ikke tilgang i noen medier og da blir det hardt. Man når ikke ut f.eks Manes gav ut en skive som kunne vært hypet, med sin noe Raidohead/Kent/Katatonia aktig musikk er det noe som kunne vært hypet, men blir det ikke, for dette er harry trøndere og HENGER IKKE MED DE RIGTIG FOLKA.Og ingen
fikk med seg skiva.
Og hvor dem setter fokus er og litt rart, ser at VG i dag bruker plass på Nightwish splittelsen, men dem skrev ikke noe Theater of tragdy sin splitelse, hvis historie minner mye om Nightwish sin. Og Leaves eyes ble putta på forsida av Sideline, men bir ikke engang anmeldt her i Norge, mens Evanescence ruller på svisj. (Det samme hendte da Tot gav ut Musique og Briskeby gav ut debuten sin omtrent samtidig, egentlig var skivene ganske like musikalsk, men Briskeby var et nytt band så derfor bruker dem tid på det?)
Kan jo skjønne at herr Odden reagerer det er vel nesten bare gotherene som har hørt om Magenta. (selv om dem ble spilt litt på P3)

Men man kan jo se det fra en annen side, de bra små banda for mere blodfans fordi folk føler at de eier bandet mer, siden det er de som sprer musikken til venner og kjente og til dels ukjente. Man for en mer tilhørighet. Husker følelsen på tidlig/midten av 90tallet da man tok opp kasseter med blackmetal og de ble sendt rundt, og av og til dumpet det ned noe genialt i postkassa di.
Sporet litt av her, ble nesten litt nostalgisk, men det er jo snart jul.
Jaja det er veldig enkelt å kritisere norkse musikkjournalister, så nå tror jeg at jeg kan stoppe, før jeg blir alt for patetisk, God jul

Bongo fra Kongo,- Thorbjørn Jagland


<em>Apb_Anderz</em> sitt bilete

det er mye å ta tak i ja...

Hm... Det er likevel viktig at band som vet at de en del av et internasjonalt nettverk ikke bruker tid på å vanke sammen med de såkalte riktige folka her på berget. Disse har som agenda å hype opp og rive ned for en norsk leserkrets som er avhengig av å vite hvem de leser om til en hver tid. Det at vi (apop) og CombiChrist spiller for over 1000 folk i Stockholm med Howard Jones og Die Krupps mellom oss forbigåes jo i stillhet fordi ingen vet noe om scena eller om det er bemerkelsesverdig at slikt skjer. Det er jo helt utrolig kult for Synthkjennere at Norske band er høyere på billen enn samtlige Svenske band på en så uber-svensk-synthfest som Tinitus. Combichrist har gjort over 80 spillejobber i 2005 uten at noen snakker om "utenlandslansering". Vi skulle gjerne sett flere Norske synthband på turneer ute, så bare kom igjen å kjør på. Veldig positiv til Norske band og ikke så imponert over hverken norske musikkjournalister eller labeler for den sak skyld.
God jul til deg også!!!:-)


<em>Electro</em> sitt bilete

Alt i alt eier de ei pipling!

Er det noe vi har sett i mange årrekker er det at norske anmeldere av musikk kun er nok et sørgelig og totalt uinteressant bevis på hvor mange generasjoner fedrelandet beklageligvis ligger bak vedrørende de mer "alternative" musikksjangre i forhold til resten av erten Tellus (hint til bl.a. Henriks innlegg om ElektroStat og svenske besteforeldres orakeltypiske allviten i Avis1 nylig).

Da jeg skummet så fråden sprutet gjennom denne diskusjonen, kom jeg plutselig til å tenke på et bittelite innlegg om selveste Fischerspooner i den offisielle "ØYA OSLO"-festivalboka (som ble sendt ut til alle oss opprigg-funksjonærer) som gjorde meg knytteneve-gnistrende hyper-forbannet og illrød som en overmoden tomat i helspansk midnattssol:

"De som følger med innenfor elektronisk musikk vil muligens dra kjensel på tekstlinjen "Feels good, looks good, sounds good. Looks good, sounds good too. Uh-huh that's right!". Undergrunnshiten "Emerge" var noe av det SISTE man hørte før sjangeren electroclash døde. Dette var også en av de beste låtene. (...) Elektronisk synthpop blir ikke bedre enn den er på låter som "Never Win". (...) Fischerspooner på Øya blir en konsert for oss som synes Scissor Sisters mangler brodd og er for lite dekadente. Kall oss wannabes. Kall oss trendryttere." osv.

(Jon Ilseng, Redaktør "PlayMusicMagazine")

Greit nok at han liker Fischerspooner, men når det gjelder kvasi-kunnskapsrik over-feiing av hele den visstnok plutselig steindøde electroclash-sjangeren med en sløv kam som dette, uten å eie et snøfnugg av referansepunkter enn til tilsvarende, sesong-kommersiell hitlistevås, kan man bare si én ting: MAKAN TIL UVITENHET! OGSÅ FRA NOE SOM KALLER SEG EN MUSIKKMAGASINREDAKTØR!!?

::Electro::


<em>elektronika</em> sitt bilete

Det er viktig å henge med

Det er viktig å henge med de riktige folka, ellers risikerer man anmeldelser som denne: http://www.spirit.no/plater/artikkel.php?id=2343

yeah

---

"They failed because of their lack of ability to succeed"
gammelt jungelordtak


<em>Bassington-Bassington</em> sitt bilete

Tja, Håkon Moslet er mannen

Tja, Håkon Moslet er mannen som kalte meg til en av "kred-angstens mørke riddere" i Dagbladets spalter. Likevel må jeg få påpeke en ting til hans forsvar her: Han trekker Zuma, som jo virkelig har slitt med kred'en ettersom de ikke har hatt et fnugg av ironi i prosjektet sitt, som noe positivt. Det veier i hans favør.

--------------

- Bare paradiset eller havet kunne få meg til å gi opp å søke hjelp fra musikken.
(E. M. Cioran)


<em>elektronika</em> sitt bilete

jupp, dette sa han om zuma i

jupp, dette sa han om zuma i 2001: http://www.dagbladet.no/kultur/2001/03/06/245486.html

(ja, kjeder meg på jobb)

---

"They failed because of their lack of ability to succeed"
gammelt jungelordtak


<em>Apb_Anderz</em> sitt bilete

angrep er det beste forsvar

Artig at dette ledet til debatt her i alle fall. Jeg har ikke hørt Don Juan Dracula albumet, men det jeg leser tyder på at de er dritbra. Jeg liker nesten kun terningkast 2, 3 og 4 plater etter Norsk trendanmelder standard. Jeg blir derfor litt sur når anmelderne begynner å like bra ting i periodene når trendene deres lusker inn på "mine" band.
Det varer ikke lenge heldigvis siden de heletiden hyper opp og avliver aktualliteten til forskjellige genre som om de hadde noen posisjon til det. Hvorfor liker plutselig alle både Slayer og Depeche nå? suckers.


<em>TV Noise</em> sitt bilete

Den bransjen der er helt

Den bransjen der er helt fjern.

Så bare kommentarene fra enkelte om verdens beste rocke band som skal til Bergen kommende sommer.

Syke syke folk

Når det gjelder hype, kred osv så må det jo sies at det finnes en del folk som kun lever for musikk som ingen andre har hørt om, og blir en gjeng sutrefitter så fort de begynner å selge plater eller dukker opp i Dagbladet. Dem om det.

Jeg digger Kent selv den dagen de blir større enn The Beatles.

Why do birds suddenly appear ?


<em>Soulmachine</em> sitt bilete

WORD

"sutrefittene" er like store trendryttere de også!

Bongo fra Kongo,- Thorbjørn Jagland


<em>TV Noise</em> sitt bilete

Fælt så stor andel av

Fælt så stor andel av setningene som skal være kule ord nå om dagen da.

Why do birds suddenly appear ?


Visningsval for kommentarar

Velje korleis du vil at kommentarar skal visast, og klikk 'Lagre innstillinger' for å aktivere endringane.