Rapport fra Numusic

Da er jeg hjemme etter å ha tilbragt helgen i Stavanger på Numusic-festivalen. Og for en festival! Mye morsom musikk fordelt på fem dager, som vi dessverre bare fikk med oss to av. Gikk dermed glipp av band som Chicks on Speed og Kong Sverre, men vi fikk med oss mye annet bra.

Fredagen startet med 45 min flytur i medvind og så litt uggen pizza og vond vin på en av Stavangers italienske restauranter. Festivalen holdt til på Tou scene, som ligger 15 min utenfor sentrum. Når man vet hvor man skal gå. Tou scene lå dessverre utenfor kartet vi fikk utdelt på hotellet, men etter noen runder i et område som bestod av gamle arbeidertrehus, betonghus og og en kjempebro som gikk over det hele, fant vi til slutt fram. Og det må jeg si: OSF, dere skulle ha hatt et sted som Tou. Scenen ligger i bygningene til det nedlagte Tou bryggeri og er så perfekt industrielt, har tre akkurat passe store scener, og en fantastisk utsikt over hav og industrilandskap.

Og så over til musikken:

Max De Warner: fluglekvitter med flinkisbassist og jazztrommis. Jeg vet ikke helt, jeg.

Mara Carlyle: Mer jazz, men for en fantastisk stemme! Og kvinner som spiller ukulele og på sag må jo rett og slett bli bra.

Rother & Moebius: Cafe del Mar møter Pink Floyd. En del bra innimellom

The Bays: Vi trodde det skulle være grusomt, men det viste seg å være fengende som bare det

Xploding Plastix: Hmm, jeg husker ikke mye fra den konserten og vi så vel ikke så mye mer enn det før damen med tett nese og lang arbeidsuke måtte hjem og sove Jo, nå husker jeg. Konserten kunne vært bra, men trommisen var jo helt ute å kjøre. Slitsomt.

Lørdagen starte med strålende solskinn. Dagen gikk til kaféliv og shopping. Jeg anbefaler butikken Harry Camping til alle med lett 70-tallsnostalgi. Fantastiske t-skjorter, vesker og annet. Kunne lett ha brukt mye penger der, men klarte å holde igjen.

Så var det tid for Stockhausen. Mannen er jo snart 80 år, men så uforskammet opplagt ut og skulle spille 6 konserter tilsammen. Jeg må innrømme at jeg ble litt skuffet da jeg fant ut av at han ikke spilte live. "Konserten" fant sted i et gigantisk lagerrom, der det var satt opp lyddempende tepper i en firkant midt i rommet. Man satt seg inn der, fikk en introduksjon til musikken av selveste Stockhausen og så slukket de alle lysene, for at man skulle kunne fokusere på musikken og ikke alt annet rundt. Da den første panikken min hadde lagt seg(jeg trives nemlig ikke så godt i mørket), fikk jeg mulighet til å oppleve "Mittwochs-gruss" som er et stykke fra verket "Licht". Det var vel akkurat så elektronisk samtidsmusikk som jeg trodde. Diskuterte dette med min kjære samboer etter konserten og kom fram til at opplevelsen var mer som å se på et bilde enn å høre på musikk. De samme lydene ble gjentatt i flere variasjoner. Det blir altså som å se på et maleri hvor man finner nye ting jo lenger man ser på. Men jeg pleier altså ikke se på bilder i over en time av gangen. Den andre Stockhausen-konserten den kvelden ble dermed droppet til fordel for middag.

Spiste kjempegod middag, men kanskje ikke noe sjakktrekk å velge mat med blåbærsaus og rødvin til middag før man skal ut. Munnen min var knallilla i tillegg til at jeg stinket hvitløk. Men det plager jo bare alle andre enn meg.

Resten av musikken den kvelden:
Oslo Athletico: Utrolig bra punknewwaveelectro. Tips til OSF

Tussle: Tre trommesett på scenen er i det meste laget for meg.

Kango's Stein Massiv: bra musikk, men alltid like kjedelig med en ensom nerd på scenen.

Mental Overdrive: Fantastisk fin elektronisk musikk. Men tror han hadde tekniske problemer for enkelte av sangene ble veeeldig korte og sluttet brått. Synd, for konserten var ellers svært bra. Også tips til OSF

Datarock: sjarmerende som alltid, men rommet var stappfullt og varmt og jeg begynte å bli sliten i føttene, så fikk ikke med meg hele konserten.

DJ Carl Craig: Deilig loungehouse(er det en sjanger?) fikk avslutte kvelden. Danset med svett og varm og sovnet på et blunk da vi var tilbake på hotellrommet.

Folkens, kom dere på numusic neste år! Om ikke annet, så for å se Tou scene.

<em>deadswan</em> sitt bilete

Hurrah! For Oslo

Hurrah! for Oslo Athletico!
Jazztobakk og Hi-Fi leverer alltid varene, + litt Fernet...

Helt enig at OSF burde snuse litt på dem!
Yeah!

«There is always reason to panic»


<em>elektronika</em> sitt bilete

Del 2 - Numusic vs OSF

Det som også slo meg borte på Numusic, at selv om musikken dekker ulike deler av alternativ elektronisk musikk, så er Numusic og OSF nokså like festivaler. OSF gikk jo hardt ut og mente de var Norges største festival for elektronisk musikk, men etterhvert var det fler som gjorde oppmerksom på at Numusic er større. Og det stemmer nok når det gjelder antall dager og antall band, men jeg er jammen ikke så sikker når det gjelder antall publikummere. Ihvertfall ikke hvis man sammenligner men OSFs beste år, da det var 7-800 personer innenfor dørene.

En annen interessant ting å se på er prisene. Hvert år er det bøtter og spann av klager på OSFs hjemmeside om at prisene er for høye, men Numusic tok 330 per dag, eller 590 for festivalpass selv med støtte fra kommune, fylke, Norsk Kulturråd, Norsk Musikk råd og noen til. (Alle Stockhausen-konsertene måtte betales i tillegg til vanlig billett). I det perspektivet er ikke OSF så fryktelig dyrt, altså. Spesielt med tanke på at de ikke får støtte fra kommunen, bare bittelitt fra Norsk Kulturråd.

Jeg har nevnt tidligere at Tou Scene var et fantastisk konsertlokale. Fabrikken er også kjempefint, men det som manglet var plass til en ordentlig presentasjon av kunstnere. OSF har alltid villet gi rom til det visuelle, men pga begrensede midler og plass, så har ofte dette druknet litt i all musikken. På Numusic hadde de plass til mer, i tillegg til at de hadde utstilling oppe på dagen med bl.a. video- og lydinstallasjoner. Disse områdene var også oppe på kvelden og fungerte nærmest som chill out-sone. Det trengs etter mange timer med musikk.

Jeg vet ikke helt hva jeg vil med dette, men tenkte kanskje noen ville være interessert i en sammenligning.

---

"They failed because of their lack of ability to succeed"
gammelt jungelordtak


<em>Nikko</em> sitt bilete

Intriguing!!!

Jeg fant dette veldig interessant! Noe å tenke på for OSF og andre som vil arrangere større evenementer i landet.
---
Nae king! Nae quin! Nae laird! Nae master! We willnae be fooled again! (The Nac Mac Feegle)


<em>kongsverre</em> sitt bilete

helt klart

at osf eller hva det heter nå kan og bør ta seg bedre betalt. Ikke minst av hensyn til oss artister. Jeg takket høflig nei i fjor, jeg mener det ikke er nødvendig at dette skal være en dugnadsfestival for artistene.


<em>Electro</em> sitt bilete

Å, nei...

Ikke la det lille, gode, rene synth-opplegget vi er så heldige å ha her til lands bli vannet fullstendig ut med enda mer elektronika, da :-(

Da kan vi like godt kutte ut hele Shadowland, og holde oss til Platekompaniets "fantastiske" musikkutvalg, for det blir dèn veien sjangeren utvikler seg gjennom uforskyldt mer kommersialisering osv. osv. osv. osv. osv.

::Electro::


<em>elektronika</em> sitt bilete

Det var vel heller ikke det

Det var vel heller ikke det noen snakket om. Meningen er vel heller at noen mener det kan gjøres noe med det arrangementstekniske. Og sånn sett er Numusic naturlig å sammenligne seg med, da begge festivalene appellerer til et smalt elektronisk publikum.

---

Fantasy night delivery service by Santa


<em>Electro</em> sitt bilete

OK, da, Ida :-)

Ble seriøst litt smånervøs der, altså...

::Electro::


Visningsval for kommentarar

Velje korleis du vil at kommentarar skal visast, og klikk 'Lagre innstillinger' for å aktivere endringane.