Når gamle synther ikke vil mer

Det finnes massevis av gamle analoge synther i Norge. Overraskende mange. De fleste ble pakket bort på 1980-tallet når digitalsynthene tok over. Så fikk de sin verdighet utover på 1990-tallet, og de fleste synthene ble etterhvert solgt til blodpriser. Selv den minste gamle Korg-en ble solgt til ublu priser, og det selv om den trengte "litt justering". Nå var det slik at de fleste gamle synthene klarte seg med "litt justering". Men i dag, så mange år senere, begynner den ene analoge synthen etter den andre å dø. Stadig flere gamle analoge synther slutter helt å fungere, eller blir helt ubrukelige som musikalske instrumenter. Heldigvis har det kommet mange nye, analoge synther på markedet. Men likevel insisterer mange på å bruke de gamle synthene. Gamle synther i dag trenger solid service. Og det begynner å bli mangelvare på deler. Ofte må man ta 2-3 halvdefekte synther og lappe sammen til en fungerende synth. Da synker antall virkbare synther drastisk. Færre og færre er interessert i å betale dyrt, og det er snart ingen som gidder å drive proff service på gamle synther. Så hva gjør man?
1. Kjøper seg en ny synth. Det finner flere gode på markedet nå.
2. Betaler rådyrt for å få en gammel synth som virker, eller betale mye for å få den reparert.
3. Gjør som meg - blir tvunget til å begynne å reparere seg.
Venligvis fixer jeg kun mine egne instrumenter, og bygger ting selv. Nå har jeg begynt å fixe synther for andre, så får vi se hva som skjer. Akkurat nå har jeg en Oberheim OB-8, Korg PolySix og en ARP Axxe til service.
Er litt spent på hvor det går med analoge synther; vil de gamle overleve, eller er det like greit å satse på nye?

<em>Neocrusader</em> sitt bilete

Jeg mener å ha hørt at de

Jeg mener å ha hørt at de fleste som ble produsert på åttitallet hadde en beregnet levetid på ca 20 år, så det begynner vel å spøke litt. Men det er jo mulig jeg tar feil. Jeg er uansett barn av ny generasjon så jeg holder meg mye til nåtidens saker, selv om det hadde vært rimelig gøy å fått fingrene på en matrix 12 eller nøget.


analog synthenes død? nei

jeg tror de kommer til å leve videre, det spørs helt hvem
som eier dem... Jeg selv har en FORMANTA POLIVOKS (russisk monster) og en YAMAHA CS-5..Behandler de som små barn. Det finnes tonnevis av synther ute i verden, det er bare å vente på at folk begynner å bestille mer fra ebay osv. Men det som er kjipt som du nevner er at prisene stiger herfra til månen.. jeg så for litt siden en Korg MS-20 (som jeg griner etter) for 11000.. Det er helt vannvittig.. men folk kan tydligvis ta så mye for dem. Husker de gikk for 5 - 7000 for et par år siden..

kjipt men sant.. Men da ender også synthene opp hos folk som tar vare på dem, når de velger å betale så mye.


Oberheim Xpander inkl flightcase

http://www.jamshop.se/synth-analog-vintage/ :-)
Bla lagt ned på siden.


Synth-reparatører er en

Synth-reparatører er en mangelvare, så det er bra du stiller opp!
Selv takler jeg ikke moderne synther, analoge eller ikke. Liker den enkle, gamle synthen der en knapp har en funksjon. Moog voyager skrur jeg meg f.eks helt bort på..


<em>NeonX</em> sitt bilete

En knapp - en funksjon

En knapp - en funksjon høres ut som om det er litt mer på mitt nivå. Trykket litt på Virusen til min kjære, og ble egentlig mer forvirret for hver ting jeg ble forklart. Alt for mye greier å forstå!

-------------------------------
Gray would be the color, if I had a heart...


Muligheter...

Det er vel igrunn problemet nå for tiden er det ikke? Hvis man driver med elektronisk musikk av en hvilken som helst type så har man altså (nå for tiden) så ubegrenset med muligheter at man rett og slett er i fare for å miste kreativiteten fordi man gjerne skulle testet plugin nummer 5632563789253 på den biten i det refrenget på det vokaltracket... Jeg har sett det på nært hold for å si det sånn. me-nings-løst....

Uansett, I likhet med TV-Noise har man holdt på siden Atari ST tiden med CuBase, Avalon etc., og ekstremt begrensede muligheter for å overprøve de rene MIDI-signalene. man ble tvunget til (og hadde mulighet til) å teste systemet til det maksimale siden det hadde en rekke begrensninger. Det er IKKE mulig idag.

Derfor er det en fordel å hybridisere litt kanskje? (MIDI/SoftSynth/CV-MIDI) Funker greit, men det var dette med å stacke enda flere ting.

En annen ting som er fryktelig slitsomt er hyperkomprimeringen som tillegges så godt som ALL ny musikk. Alt blir svidd til 0dB og har svart graf så langt øye kan se. Jævlig kjipe greier - samt sørgelig og unødvendig. Jeg er temmelig sikker på at hvis du ordner deg med den nye Heidi Hauge juleskiva, så er den også mastret på nøyaktig samme måte. Høyt liksom, høyt som faen.

[/rant]
___________________
Dra meg i barten!


<em>TV Noise</em> sitt bilete

Begrensninger

tror jeg som Cthulberg skriver kan være en fordel noen ganger. Har selv gått i fella at istedet for å jobbe for å få en låt ferdig, så har jeg istedet brukt timer på timer på å finne lyder, sånn rask hoderegning har jeg tilgjenglig 4000 lyder, ca 100 trommesett på Roland XP-30 med 3 ekstra kort med lyder, Yamaha Motif ES Rack, Novation KS Rack og Waldorf MicroWave II (nei det er IKKE en mikrobølgeovn)...

Novation KS Rack er det nærmeste jeg kommer en "analog" synth den har tilsammen 30 pot/skyve fadere og en del knapper, er i hovedsak mer detaljert skruing på effekter som displayet brukes til sammen med lagring av lyder. Syns denne låter bra, den er 4 parts multitimbral og har i tillegg arpeggiator pr lyd og full effektseksjon med reverb, chorus, distortion, delay osv som kan justeres 100 % for hver enkelt lyd, og tro meg slikt er faktisk jævla tøft !

TV-Noise 1992-2007 15 år - www.myspace.com/tvnoise


Sequential Prophet 2000

Velocity Sample Startpoint. Sier ikke mer. Realtime timestretching anno 1985. Fullt programmerbart med MIDI-controller i CuBase. Jævlig frekke saker. Tar litt tid å progge, men fy pokker for en return :). Tror at Severed Heads brukte den til akkurat det på Come Visit The Big Bigot albumet fra '86. Eller om det var en programmerbar Sample Delay ekkoboks. Ikke godt å si.

Når det gjelder distortion etc. har vi (til vokalarbeider) fremdeles en gammel Boss-mixer som står for den jobben sammen med DVP1 voice processor (tung, tung gate). Dette er den samme riggen som vi har brukt live siden 1997. Funker fett liksom.

Begge disse tingene låter bedre (for meg) enn alle mulige distortion plug-ins og innebygde nedgrautings firm/hardware. Det blir et for stabilt lydbilde, noe som ikke er bra når man er ute etter å lage mest mulig bråk på kortest mulig tid. Skal være litt glitching og spikes liksom.

_________________
Dra meg i barten!


Kjøpte en JP-8 dette året,

Kjøpte en JP-8 dette året, prisen var opprinnelig 20.000,- men grunnet at den måtte ha service ble prisen 25.000,-.

Når man leser at "Crazy people pays $ 1500 on e-bay" for en JP-8 skjønner man at man har betalt overpris, men for meg er en JP-8 verdt det.

Vegra meg litt for å "ødelegge" 1982-modellen med et Encore-midikit, men det ble nå gjort.

Nå om dagen er det feil på et Oscillator-par, prøvde å feilsøke selv, ved å bytte kort osv, men den må til service, kommer nå til å sende den til analog.no i neste år.
Den fungerer bra som mono-synth da:-).

En annen kjempebra synth, en JP-6 har fungert perfekt de årene jeg har hatt den.

Blir ellers mer og mer glad min nyeste analogsynth en Dave Smith Prophet '08.

Kjører nå JP-8, JP-6, DX-7, Moog LP direkte til Cubase 4.0 på en PC emed Core2 Quad 2.4Ghz m/4Gig Ram, og spiller live med effektene i Cubase, kjempemorsomt!, dette kunne jeg ikke gjøre på min forrige maskin.


<em>TV Noise</em> sitt bilete

Kan virke som det ender opp

med ett pengespørsmål til slutt hvis man skal holde live i en stor samlinga analogsynther. Vil anta at det er 2 type problemer med eldre synther og det er mekaniske problemer med materiell som "råtner" eller elektronikk som feks "tørker" inn og som til slutt ikke virker lengre.

Lydmessig får jeg sikkert mye kjeft men etter å ha testet mye rart både av analoge, FM (Yamaha/Elka), Vector (variant av Wavetable) (Korg), Wavetable (Korg/waldorf)og div hardware (Yamaha A3000) og software samplere (Reason/Halion), så har alle sitt bruk. En Minimoog har kanskje den råeste monofoniske lyden på markedet, men når denne mixes sammen med masse andre lyder, trommer, vokal osv blir den kun en lyd på lik linje med andre.

2 duoer som mange kjenner til her - VNV Nation og Erasure har begge laget rene analog synth album, men også album hvor så og si alt var laget med software plugins. Som nevnt i ett tidligere innlegg tror jeg få klarer å peke ut hvilket album som er laget med hva.

Så nedover linken som Guzzy la ut med div nye og brukte synther, og betale 95000 !!!!!!! for en Synclavier II med 12 MB minne krever vel lobotomering i tillegg til bra økonomi. Man kunne satt opp ett fett studio for den prisen med dagens teknologi og hatt tilgang til feks softwarebasert sampler med nesten ubegrenset bibliotek på en harddisk, helt annen oversikt på samples og ikke minst bedre lyd (dog avhenging av lydkort løsning...). Har noen pengene og lyst skal jeg selvsagt ikke stoppe de, men da er det kun instrumentet i seg selv som er viktig, ikke det å lage musikk.

Nå vil vel valg av synthesizer være noe av det samme som valg av gitar, man spiller ikke trash-doom-metal på en Fender Telecaster... For de som driver med analog lyd i gata til tidlig Jean Michel Jarre så vil vel de eldre analog synthene fortsatt være ett førstevalg, driver man med Futurepop eller andre nyere stilarter vil jeg tro at en fet workstation ala Yamaha Motif ES/Roland Fantom er ett bra basisinstrument.

Vil til slutt bare nevne en italiensk særing, og det er BIT 99. 1 generasjon av dette hadde printplate av tynn bakelitt som kan minne litt om Wasa knekkebrød...får en sånn synth litt hard medfart så risikerer man å lage smuler av innmaten bokstavelig talt...

Noen som kan bekrefte ryktet om at japsesynthene er mye mer solid bygget enn amerikanske varianter ? Har sett bilder av Nick Rhodes av Duran Duran fame sin Roland Jupiter 8 og den så rimelig herja ut. Denne har han brukt mer eller mindre gjennom hele karrieren men valgte å parkere den for ett par år siden da en Roland V-Synth tok over for denne.

TV-Noise 1992-2007 15 år - www.myspace.com/tvnoise


<em>NeonX</em> sitt bilete

Det er i slike diskusjoner

Det er i slike diskusjoner jeg skjønner hvor mye jeg faktisk burde holde meg unna instrumenter i det hele tatt.. Skjønner nada, ingenting og enda litt mindre... Dere kan være stolte av dere selv om dere faktisk klarer å skjønne hva hverandre snakker om. Så gi dere selv en klapp på skulderen nå...

-------------------------------
Gray would be the color, if I had a heart...


Hovedproblemet

TV Noise har rett når han sier at det er et pengespørsmål med gamle analoge synther. Det "er mekaniske problemer med materiell som "råtner" eller elektronikk som feks "tørker" inn og som til slutt ikke virker lengre." På et eller annet tidspunkt må man spørre seg selv; skal jeg fortsette å drive med service, eller kvitte meg med den og finne på noe annet. Dette gjelder både gamle bilder og gamle synther. Gode gamle analoge synther har nemlig følgende hovedproblem:
a. De går i stykker hvis man bruker dem
b. De går i stykker hvis man ikke bruker dem
Løsningen er selvsagt å bruke dem pent hele tiden (bruken, ikke musikken...), og sørge for å drive litt service hele tiden.
Det er jo også et annet viktig hovedspørsmål som dukker opp her; er lyden fra gamle analoge synther bedre enn moderne synther (enten hardware eller plug-ins)? Svaret avhenger selvsagt av hva slags musikk man lager, og hvordan man bruker synthene. Et annet svært viktig punkt er dette: Er det mulig å lage synther i dag som låter like bra som de gamle? Jeg tror at - ja - det er mulig, men det at stort sett blir for dyrt. Man kan kjøpe en plug-in av en minimoog til et par tusenlapper, eller man kan kjøpe Minimoog Voyager til over tredve store lapper. Låter Voyageren bedre enn en plug-in? Tja, nok en gang; det kommer an på lyden du bruker, og sammenhengen du bruker den i. For meg låter Voyageren bedre, men det er fordi jeg spiller aktivt på tangenter og drar i spaker og knapper. Nerdespørsmål? Klart det!


<em>TV Noise</em> sitt bilete

M I D I

Vil bare gi min synspunkter på den siste biten om Minimoog Voyager vs plug-ins og det å kunne skru lyd live.

Det er vel der analoge synther med masse pot og fadere har sin styrke for den som liker å eksperimentere, men ett billig alternativ er enten modul/software plug-ins og en slik sak som dette feks:

http://www.procom.no/index.php?target=http%3A//www.procom.no/infoShop/is...

Denne vil kunne styre mange parameter på softwaresynther/samplere/effekter/mixere og gjøre noe av sammen jobben. Tror aldri vi slipper helt unna temaet ekte analog vs plug-ins, men for de med begrenset budsjett og en stabil PC fra før så er nok dette den rimeligste veien å gå.

TV-Noise 1992-2007 15 år - www.myspace.com/tvnoise


Visningsval for kommentarar

Velje korleis du vil at kommentarar skal visast, og klikk 'Lagre innstillinger' for å aktivere endringane.