Human musikk

"Kan dere please spille noe mere human musikk?" var det skrevet på en lapp jeg fikk av ei blond tuppe i går på Halloween. Andreas og jeg viste henne begge fingeren. I think not.
Tre ganger kom folka i baren og ba oss dempe oss og _foreslo_hva vi skulle spille. La det være sagt at i fjor satt jeg og Tania og spilte powernoize så det smalt i ørene, og i går var det overhodet ikke noise og overhodet ikke høyt. Jævla idioter. Jeg har faktisk aldri sett så mange idioter før på ett sted og jeg har arrangert halloween i 3 år på kvart. All heder og ære til de som fortsatt driver Dominion men jeg takket min gud og skaper for at jeg trakk meg for mange måneder siden.
Når en kompis kom i drag så ble jeg så skremt at jeg løp i rasende fart for å gjømme meg under en banner, men der var det en murvegg gitt, og jeg har Donald- kul i panna. Rasende festlig narspill med masse voksenrøyk og bæsjehumor. Sov for tungt til å høre lyden av en sms fra en knullekompis. Shite. Og så var helgen over.

<em>Bassington-Bassington</em> sitt bilete

Vel, når man så aktivt frir

Vel, når man så aktivt frir til et mainstream-publikum som det disse halloween-festene gjør så får man vel et publikum med mainstream-preferanser, da. Men en tråd som sikkert hadde slått an her på synth.no er vel "dummeste DJ-historie".

Sjøl minnes jeg en gang jeg var DJ på So What og sammen med en kompis spilte masse Nephilim og sånt, samt Joy Divisions "Love will tear us apart" og mikset den over i en cover av samme låt. Så kom det en ung dame med svarte klær og ditto hår og lurte på om "vi ikke kunne spille noe goth..."

Sjøl må jeg innrømme at jeg synes halloween er noe tull. Jeg hadde sikkert elsket det hvis jeg hadde bodd i USA, men å importere det hit funker bare ikke.

Julebukk, derimot...!

Who's got what it takes to party with Nixon?


<em>batcheeba</em> sitt bilete

:D

Jeg har hatt samme opplevelse du..mange ganger også når jeg var dj på Dominion i mange år.....Spiller Joy division...."spell nåkke goth då" sier gutten. Eh jeg spiller joy division? sier jeg. "eh joy hva?" var svaret....
Klart man må forvente tullinger på halloween. Men ikke at barpersonalet skal legge seg oppi hva man spiller


<em>Bassington-Bassington</em> sitt bilete

Fæle DJ-historier

Vel, der har du det.

Det får bli deg som setter i gang diskusjonen om verste DJ-historie. Kjør debatt!

Etter det får vi ta diskusjonen om hva Dj'ens jobb faktisk er. Sjøl mener jeg at DJ'ing er et serviceyrke, ikke en kunsterisk greie. Og at det finnes mange platesnurrere der ute som heller burde sitte i stua si og prøve å frelse vennene sine på de obskure bulgarske technoskivene sine, i stedet for å drepe andre folks utelivsmoro.

Who's got what it takes to party with Nixon?


<em>elektronika</em> sitt bilete

DJ-historier OG debatt

Først: for meg er DJ-ing mest et serviceyrke, men samtidig påberoper jeg meg retten til ikke å spille enhver ting folk ønsker seg. I tillegg antar jeg at de som booker meg vet hva jeg spiller og dermed ikke kan klage på musikkutvalget.

Selv om jeg gjerne spille Depeche Mode eller Apoptygma Berzerk en gang i blant, er jeg drittlei av at det er det eneste folk vil ha ute på byen. Mistenker at det har samlet seg en DM-gerilja på Kraftverk som skriker "Spill no' Depeche Mode!" hver gang en ny DJ inntar boksen. DM er supert, men det finnes da virkelig masse annen bra musikk.

Fæle historier:

1) det generelt verste er spørsmål som "Spill noe dansbart". Hallo, jeg spiller jo nesten bare popmusikk, jo. "Spill noe etnisk" funker også dårlig på meg.

2) så har vi mannen som skulle banke meg opp og ropte "jævla fittekjerring" etter meg fordi jeg ikke ville spille Billy Idol

3) Gutten som ville være kjekkas og som et par timer utpå kvelden skulle vise meg hvordan DJ-boksen fungerte

Men jeg har mest hyggelige minner. Men de er ikke så artige å fortelle.

"you & me - eternity"


<em>Bassington-Bassington</em> sitt bilete

Serviceyrke

Selv om man jobber i et serviceyrke, betyr ikke det at man skal la folk bruke en som dørmatte. Kunden har slett ikke alltid rett - særlig ikke når vedkommende kunde er drita full, uoppdragen og lettere tilbakestående.

Who's got what it takes to party with Nixon?


<em>RKN</em> sitt bilete

Fersk DJhistorie !

Min nyeste DJ-skrekkhistorie kommer fra lørdagens Halloween-party i Køben, hvor en fyr sekundet etter Covenants 'Edge of dawn' sier 'kan du ikke spille noe fort og hardt ?' *puh* ja, jeg kunne selvsagt spile noe som er _enda_ fortere og hardere, men det pleier å tømme dansegulvet i er fart, gitt.

Ellers er jeg enig med Elektronika at man faktisk står i DJboksen for publikums skyld. Men det forsvarer jo ikke folk i å være uhøflige!

hilsen en som OGSÅ er pisselei av folk (=menn/guter) som tror at man som kvinne ikke er i stand til å bruke CDspillere og miksere!

Hypnoskull til folket!


<em>Bassington-Bassington</em> sitt bilete

"hilsen en som OGSÅ er pisse

"hilsen en som OGSÅ er pisselei av folk (=menn/guter) som tror at man som kvinne ikke er i stand til å bruke CDspillere og miksere!"

Hør, hør!

Særlig innen den "svarte" musikken, der påfallende mange av de kuleste platesnurrerne er hunkjønn. Hvorfor er det sånn, egentlig? Det finnes jo knapt kvinnelige DJ's andre steder. Er det fordi goth/synth/industriscenen ikke er så macho, og dermed ikke har noe problem med å ta damer på alvor? Eller hva? Noen teorier? Sjøl synes jeg noe av det beste med miljøet er nettopp dette.

Noe som minner meg på at vi må finne en gang det passer å la Hello Titty-crewet ta over musikken på Kjettersk Kjeller. Hvis dere klarer å spille slapt og lavt nok da...

Who's got what it takes to party with Nixon?


<em>Mallpunk</em> sitt bilete

Gjester og barpersonale

Problemet i dette tilfellet var at det var ikke publikum som klaget (med unntak av den ene dama med lappen). Publikum besto for en stor del av gothfolk og assosierte gjester. De som klaget var barpersonalet, som har vel så mye et serviceyrke som DJs har.

Det ble spilt radikalt forskjellig musikk i mange ulike rom, slik at publikum kunne fordele seg etter hva slags musikk de ville høre på. Og det gjorde de. At de stakkars gutta i baren ikke likte musikken i rommet de var satt til å jobbe i - vel, tough luck. Selv om DJ-ing er et serviceyrke, så har det noe for seg å holde seg noenlunde innenfor en profil, spesielt når arrangementet er lagt opp til å kjøre musikk med ulike profiler i ulike rom. Det var ikke tung, sær musikk Janne og Andreas spilte, og jeg synes egentlig de var i sin fulle rett til å nekte barpersonalet å høre Goldfrapp.


<em>Bassington-Bassington</em> sitt bilete

Tiltredes! Dette minner me

Tiltredes!

Dette minner meg om første Korova Milk Bar, på utstedet The Church i Karl Johansgate. Masse folk, to dansegulv, tomt for øl og vin tidlig på kvelden, super stemning.

Men utestedet ville ikke ha oss der mer, for de følte at "musikken ikke var helt riktig for dem."

Det overrasket ikke noen at de gikk konk like etterpå...

Who's got what it takes to party with Nixon?


<em>lynch</em> sitt bilete

Spill noe salsa!

Min kjipe DJ-historie gjentar seg nesten hver gang jeg spiller... På ett eller annet tidspunkt kommer det alltid noen og lurer på om jeg kan spille noe salsa! Faen ass!

Ellers synes jeg en DJ som er 'resident' på ett utested, dvs noen som bare er der og spiller uten å være annonsert eller er del av ett konsept er litt mere jukebox enn vanlig, men en DJ blir jo booket for det hun/han spiller, og har heller ikke med seg alle platene i hele verden. Dette tror jeg ikke folk fatter helt. Ofte har jeg platene folk spør om, men gidder ikke spille dem fordi dem maser så jævlig, er frekke, ufine eller generelt drita og jævlige! Det funker bare ikke! Spell noe salsa! Fuck you! ;) Det funker også veldig dårlig å ha med seg plater fra vorspiel som man gir til DJ'en! Det skjer faktisk ganske ofte.

Det er gøy å spille, men kjipt når folk skal fortelle meg jobben min!

::: live electro and stuff like that... på TILBAKE TIL FREMTIDEN hver onsdag kl 19-20 på www.clubdecks.se ::: se også i arkivet under electro-mixer-tilbake til fremtiden.


<em>Bassington-Bassington</em> sitt bilete

Å få skiver i hånda har je

Å få skiver i hånda har jeg også opplevd, da var det snakk om Il Caesar, det der grønnjævlige norske rånetechno-prosjektet. Vi spilte det ikke, vi.

Who's got what it takes to party with Nixon?


<em>elektronika</em> sitt bilete

ja, hva er det med salsa? Kan

ja, hva er det med salsa? Kanskje jeg må ta et salsakurs for å finne det ut? Eller bare leve videre i min uvitenhet.

Synes forøvrig at det er helt greit med ønsker, men kjære du som ønsker deg noe:
1) oppfør deg pent og høflig(skrike, grine, banne, true med bank osv funker ikke)
2) jeg kan ikke spille plater jeg ikke har med

Så må det jo også sies at jeg har opplevd DJs som er minst like frekke som en del av klientellet.
"you & me - eternity"


<em>Bassington-Bassington</em> sitt bilete

Ser frem til Elektronikas kur

Ser frem til Elektronikas kurs i håndtering av musikkønsker her, ja. "Stikkordet er... SPANDERE ØL!"

Men mine betraktninger om kjønn da? Noen tanker på hvorfor det finnes så mange kule damer som snurrer skiver innen denne genren?

Who's got what it takes to party with Nixon?


<em>elektronika</em> sitt bilete

Ang kjønn: det kan jo hende

Ang kjønn: det kan jo hende at folk innefor disse sjangerne ikke er så opptatt av det tekniske med miksing og at det derfor er lettere å komme over prestasjonsangsten. "puh, jeg trenger bare å fokusere på musikken". Nå foretrekker ejg forsåvidt å kalle meg selv plateskifter og ikke DJ, da. En ekte DJ gjør vel mer enn å bytte plater?

Men det er snodige greier, for mesteparten av musikken er laget av menn(og for menn?). Det jeg savner er forøvrig fler damer bak synthene. Ikke et vondt ord om flinke syngedamer, men det hadde vært heftig med fler som våget å programmere bråk.

Divabolica og jeg forsøkte jo såvidt med bandet Sliver Extatika, men vi kom aldri lenger enn til å skru på PC'en.

"you & me - eternity"


<em>batcheeba</em> sitt bilete

Kjønn&miljø

Jeg har _aldri_ opplevd at et mannfolk skal legge seg oppi hva jeg gjør når jeg dejejer. Tvert i mot får jeg masse positiv tilbakemeldinger. Har aldri på noen måte blitt trakasert av noen innen underground miljøer. Altid blitt behandlet med stor respekt og det er ganske så flott. Jeg opplever at mannfolk i disse miljøene har et annet forhold til kvinner enn mannfolk i de streite miljøene. Jeg kan faktisk ikke får skytt nok av dere. Jeg er kompis, samtidig som jeg vet at the boys got my back om noe skulle skje. Klart dette har mye å gjøre med måten jeg oppfører meg og. Får jeg en frekk kommentar, så får du en frekkere tilbake


<em>Divabolica</em> sitt bilete

Nå er det

tross alt forskjell på Bergen og Oslo sånn sett. Mye mer lukkede miljøer i Bergen, mens i Oslo slenger "hvermansen" innom. Ergo, Mye mas. Og menn som peller på skivene dine og skal fortelle deg hva du skal spille. _IKKE_ så mye de i miljøet (det er jo alltids en og annen besserwisser på tjuepar :) ), men de som stikker innom for å titte hva dette er. Men stort sett er de fleste lykkelige for litt god musikk! Elektronika: Det var Ricki Lake som hadde skylden! Vi samplet jo en del... heh. Tror jeg skal lage Sliver Extatika skjorter jeg. For vi skulle jo lagge såååååååååå bra musikk!

Talentless by choice.


<em>elektronika</em> sitt bilete

tv-titting

Jeg lot bevisst være å nevne Ricki :-)

"you & me - eternity"


<em>deadswan</em> sitt bilete

De gale har det gærnt...

åååh, har en del «verste spillejobb» eksempler, men noen er nesten for absurde til at de bare kan plasseres under én kategori...

1. Jeg var dum nok til å si «Ja» til å spille på den store festen under skeive dager i 1996. Full av faen pakket jeg platebagen med gabber. Det nærmeste jeg kom «homomusikk» var låten «Abba Gabba» - Herregud, jeg måtte ha vakt ved dj-boksen og arrangøren ble truet med politianmeldelse. Jeg geipet og sparket etter sinte skruller som ville inn i boksen. ha ha, av og til ber man om bråk...

2. Iconoclastic på Samfundet i Trondheim var en prøvelse. Det er der en av salsa opplevelsene til Lynch stammer fra. Men, best var det med han kjekke øst-europeeren som hang rundt dj-boksen. Jeg trodde jeg hadde fått meg en lekker groupie - men den gang ei... Før jeg fikk snudd meg hadde han stukket av med en «backdrop» - jeg trodde han var mega fan og ville henge opp den stjålne Iconoclastic «backdropen» på soverommet sitt. Den gang ei... Han ble fersket mens han prøvde å stappe den ned i dass... Og alt det bare fordi vi hadde skrevet «Sell your soul & Join our cult» på banneret... Selv om han var kristen var han nå jævlig sexy... forgive them father, tralalala

3. deadswans regel: «Si ALDRI ja til å spille på firmafester!» Det er ikke verdt penga! Uansett hva du blir enig om med festkomiteen ang. musikkstil vil det likevel gå til hælvete!
Jeg har spilt for Aschehoug og flydd i trynet på selveste direktøren. jeg pakket fort sakene mine, satt på en Café del Mar mix CD og spaserte ut. Den Cden kostet dem 3700,-. ha ha.
Price Waterhouse anbefales heller ikke. Jeg ankom spillejobben og ble møtt av Rune Rudberg backstage som sa «Halla. Jeg skal varme opp for deg!» - HERREGUUUD! Det tok åtte Gin&Tonic, et speil og en sammerullet 500 lapp bak sceneteppet før jeg orket å sette på musikk. Det endte selvfølgelig i katastrofe og en catfight med sentralborddama. Fikk dog en høytidelig beklagelse av administrerende direktør... Aldri mer firmafester!

....avslutningsvis kan jeg fortelle en absurd historie fra Iconoclastic leiren; Vi spilte på Bender Blenders halloweenfest på escondido. Utrolig moro! Men, det toppet seg da innehaveren koblet en mikrofon til mikseren og toastet live over New orders «Blue Monday»..... Jaggu sa jeg Halloween! Det ble rene Nightmare before christmas...


<em>elektronika</em> sitt bilete

hold deg unna firmafester..

..og bryllup der Bridezilla er sjef.

"you & me - eternity"


Ah...

DJ-diskusjon.. Vel, nå er dj-yrket lagt på hyllen for min del.. er blitt gammel og grå :D

Det teiteste jeg har hørt så langt er da en fyr kom bort til meg og de to andre jentene jeg dj'et med på Café Opera, og lurte på om vi tilhørte et lesbisk arrangement. Etterpå var det skikkelig syting og klaging om at vi ikke beat-mikset musikken... Min mening er at beat-miksing passer utrolig godt til hip-hop, men ikke nødvendigvis til elektropop. Det GÅR an å dj'e bra uten å beatmikse. Jaja..

Bortsett fra det vil jeg si at dj-yrket er både et serviceyrke OG et kunstneryrke.


Jeg bare lurte på no - er de

Jeg bare lurte på no - er det NOEN synth-DJ'er som mixer på beat? Jeg mener at jeg har vært ute en sommer- og vinter-natt før (det er selvsagt ikke så ofte lenger, jeg skal jo tidlig i seng med en god bok), men kan ikke huske NOEN som har lagt låtene på beat KONSEKVENT - altså mer enn to låter på rad... Ikke på Neon, Ikke på Korova, ikke på konsertene og slett ikke på Kraftverk. Hva?

Min erfaring mer hipphopp er riktignok begrenset, men er ikke hele poenget med sjangeren at alt går i samme tempo? Trodde alle som skulle bli hipphopp-musikere fikk en trommeloop utdelt ved innmelding i lauget jeg?

For meg er en god synth-DJ en person som kan spille flere fine sanger etter hverandre. Det skal dere ha! :)


<em>henrik</em> sitt bilete

7rym

7rym gjør, og han er flink! Fine mannen! Du har sikkert hørt ham på Depeche Mode-festene til So What! og Kraftwerk.


Trym var det han het, ja. Jeg

Trym var det han het, ja. Jeg kom på ham i morges.
Han la Blue Monday-basstromma oppå "Judas" med DM, husker jeg.

Is simplicity best - Thump dubbadubbadubbadubba thump thump
Or simply the easiest? (etc.)

Men han mixer ikke live, hva? Har inntrykk av at han har lekt litt på datan og kjører en cd-r eller to? Tror egentlig ikke det gjelds.


<em>henrik</em> sitt bilete

Joda

Joda, Trym mikser live. Han var Norgesmeister i DJ-ing på åttitallet, hvis jeg ikke tar heeelt feil. Hvis du spør pent kan du sikkert få lov til å ta på DJ-decket hans. Han benytter medbrakt, serru.


Oops!

Da må jeg forte meg å beklage. Hadde jeg vært gammel DJmeister, som mixet som bare rakkern, hadde jeg nok ikke likt at duster satte ut rykter på nätet om at jeg hadde gjort jobben på forhånd... Unnskyld Trym!

Trym skal for øvrig også ha honnør for sin innsats Beyond The Call of Duty som scenevakt/utkaster. Tøff.


<em>sunjammer</em> sitt bilete

DJ / Jukebox

Om det er et serviceyrke å være DJ kan folk like gjerne kjøre Itunes på random og crossfade og la det bli med det. Vår jobb som DJ er å gi av våre kunnskaper om musikken vi spiller så folk får høre det vi personlig mener er verd å høre. Jeg har sagt det før og jeg sier det igjen, jeg tar aldri, *ALDRI* requests som annet enn en personlig fornærmelse.

DJs som ikke gjør annet enn å inhalere genitalia til de forfyllede kjøtthuene i publikum (aka den gemene hop, åå gud som jeg hater den gemene hop) går rett i glemmeboka, og det sier mer om deres ambisjoner og forhold til musikken de spiller enn om deres ferdigheter.

Vi er ikke Jukebokser. Jeg og mine har den enkle og greie holdning at med mindre vi blir betalt i dyre dommer for å spille, så vil ethvert forsøk fra barens side på å kontrollere hva vi spiller bli møtt med en nappa stikkkontakt og hastig avgang. Kall meg dust, jeg er i det minste ikke hora til en haug fylliker uten evne til å lytte.


<em>Bassington-Bassington</em> sitt bilete

Din påstand om at Dj's som e

Din påstand om at Dj's som er lydhøre overfor ønsker er som å kjøre iTunes på random, forekommer meg å være det samme som å som å si at en hovmester bare skal slenge folk på plass, eller at en servitør like godt kan skjenke vin med brannslange. På den annen side virker det som om mange av dem som jobber på Oslos restauranter og serveringssteder mener dette...

Jeg mener at man som DJ er der for at folk skal ha det hyggelig, men man må gjøre det litt på sine egne premisser. Jeg spiller skiver på min egen klubb, og da spiller jeg det jeg mener passer ut fra det konseptet vi har. Jeg kan legge mye jobb i å sy ting sammen for å skape den riktige stemningen (om jeg lykkes, er en helt annen sak). Men jeg blir glad hvis folk er engasjerte og har gode innspill. Det blir jo fort litt stusselig i boksen.

Hvis du tar musikkønsker (jeg går da ut fra at de fremføres på en høflig måte) som personlige fornærmelser, og virkelig har det menneskesynet du gir uttrykk for, er jeg glad jeg ikke vanker på steder du spiller...

Who's got what it takes to party with Nixon?


<em>sunjammer</em> sitt bilete

Kan vel være hakket mer takt

Kan vel være hakket mer taktfull og si det slik at jeg har mindre tro på de som kommer rallende inn i DJ-boothen med øldansen i knærne og brøler "Faen spill noe dansbart a for hÆÆælllvettteeee" enn jeg har på de som kommer etterpå og sier "fy faen så fett det der var". Jeg vil heller gjøre de som vil høre noe annet til lags enn å hjelpe fylliker.
Om ønskene faller ihop med det jeg har planlagt er jeg jo bare lykkelig, det skal jo sies. Det er også kjempegøy når folk viser interesse for ting jeg spiller og ber om mer av det samme. Det vitner om nysgjerrighet. Jeg liker nysgjerrighet.

Dessuten er metaforen din litt baklengs. Den tar utgangspunkt i at DJer er der for å servere nøyaktig det publikum vil høre, som er omtrent presis det jeg vil ta avstand fra. At det jeg spiller skal passe med kveldens konsept har jeg forståelse for, og jeg sier som regel nei takk om jeg vet at det jeg spiller ikke kommer til å falle i smak for klientellet. En bedre metafor er en servitør som anbefaler en vin selv om du ikke har peil på hva det er, eller en hovmester som finner en plass til deg du kanskje ikke hadde tenkt på i utgangspunktet, men som viser seg å være den beste måten å unngå bråket fra en firmafest som raser innom i løpet av kvelden.

I mine ører spiller jeg vakker musikk, og om det jeg ikke spiller er vakkert så er helheten i settet det vakre. Jeg legger dagevis med lytting og planlegging i mine sett, og jeg ønsker å få respekt for jobben jeg legger i det. Alle som ikke ser det vakre i det jeg spiller er ikke de jeg spiller for, så greit er det. Om jeg blir booka så spiller jeg det jeg spiller, jeg pusher ikke meg selv på noen som helst. Alle spillejobber jeg har fått har jeg fått fordi folk eksplisitt har bedt meg om å spille. Jeg er ikke yrkesmusiker, jeg trenger ikke spillejobber for å putte smør på brødskiva.

Og jeg har aldri sagt ordet "spille" så mange ganger i en tekst før, woop!


Visningsval for kommentarar

Velje korleis du vil at kommentarar skal visast, og klikk 'Lagre innstillinger' for å aktivere endringane.