Norsk industri/synth kontra andre land...

Jeg sitter stort sett i min egen ensomme, ensomhet, med musikken min her oppe i Stjørdal (in the land of bart, himert and linedance...), så jeg får ikke oppdatert meg mye om hva som skjer på musikkfronten.
Prøver å gjøre noe med det, og en ting jeg lurer fælt på;
Er den norske scenen for "vår" musikk mer eller mindre aktiv enn i andre land? (jfr.folketall)
Jeg opplever den som ganske aktivt, med tanke på hva slags musikk som frontes mest her i landet!!!
Har andre tanker/kunnskap/meninger om dette?
Kvaliteten på det som kommer herfra er i hvertfall ofte påfallende god...

<em>myotis</em> sitt bilete

underground

Norsk synth/industri är nog fortfarande väldigt underground än så länge, men vi jobbar hårt för att klistra det fast på folks hjärnor..
Synth är liksom ett skällsord och ses bara som ett dåligt åttiotalsfenomen. OSF sliter lite med det, och det finns de som säger att vi borde byta namn för att trekke fler folk, få mer pressedekkning.
Om ett nytt band kallar sig för synthband så får det noll uppmärksamhet i pressen, om det istället kallar sig för ny och spännande elektronika så är de plötsligt superkule.
Tror att det är lite lättare i Sverige och Tyskland.
Goth och metal hör man ju om mer för de är ju "så kule, tuffa, sære.."
Det är i allafall så som jag upplever det.

~new shoes~


ja, for goth og metal er jo s

ja, for goth og metal er jo såååååå tøft????!
er smertelig klar over at vi er såkalt underground, og veldig mange gjør et veldig stort nummer av akkurat det....ikke at jeg forstår hvorfor?
er vi kulere enn andre bare fordi vi er underground, eller er vi bare en gjeng sære musikknerder?
***** Kaiser Hæggmæn 1 *****
>lysets hersker, mørkets beskytter<


<em>elektronika</em> sitt bilete

jeg stemmer

på det andre alternativet :-)
men jeg blir heller ikke sur hvis et band jeg liker slår igjennom og selger mer enn 100 eks til sine nærmeste venner.

"you & me - eternity"


<em>Gird_09</em> sitt bilete

nærmeste venner?

Da har de MANGE venner!

Just call me Messiah!


<em>elektronika</em> sitt bilete

godt poeng

det burde kanskje ha stått venner og bekjente

"you & me - eternity"


<em>myotis</em> sitt bilete

ironi

är väldigt svårt att få fram i text, men jag försökte iallafall med " "
~new shoes~


<em>kongsverre</em> sitt bilete

er det derfor

Med kongsverre plata ("Natur") som kom i november har jeg kjørt litt på at det er synt-musikk. Og det har tydeligvis ikke vært så lurt, jfr. det som sies andre steder her. Enda dette er (ihvertfall noe av det) nokså lettfattelig musikk med noe norske tekster til og med. Jeg har vel følt på at plata har fått ufortjent lite oppmerksomhet, kanskje fordi det står "synt" i presseskrivet. Eller kanskje plata suger. Det kan virke som om det er oppfatning der ute av at syntmusikk ikke er ordentlig musikk. Opp på barrikadene folkens! Hvis folk kan spille rock i femti år kan man da vel for pokker spille syntmusikk i femti år også. minst.
Nå satser jeg på hoho norsktoppen :O , det kan jo bli spennende.


<em>Gird_09</em> sitt bilete

synthbegrepet

Jeg har sagt det før, og jeg sier det gjerne igjen. 'Synth' er et instrument, ikke en musikkstil. Jeg skjønner at mange mener det, men dere er teite. Det er ikke rart en skive ikke selger når du insisterer på å kalle den 'synth'. Jeg ville ihvertfall aldri kastet to blikk på den. Det er kanskje ufortjent, men sånn er det. 'Rock' er noe helt annet. Det er en stil. 'Synth' er forøvrig også en type rock, egentlig. Ville du vært komfortabel dersom alle som lagde gitarbasert musikk skulle insistere på at det dreide seg om en genre som het 'gitar'? Nei, det ville du ikke. Den genren ville jo strukket seg fra Satyricon til Lillebjørn Nilsen. Akkurat som det idiotiske synthbegrepet strekker seg fra Merzbow til Depeche Mode. Det er, som man sier på ex fil, ikke en praktisk subsumerbar definisjon. Den er ubrukelig. Bort med den. Slutt å kalle musikken din for synth, finn heller ut hva det faktisk er og kalle den det. Dersom du absolutt skal stappe deg selv i genre før pressen og gjøkhodene gjør det før deg.

Sa jeg at du kunne snakke?


Norsk undergrunn

mangler fotfeste. Masse prosjekter men ingen som hører på dem. Få unntak: Jazzkammer/Brandsdal/Fibo Trespo/Continental Fruit/etc., Enig med Myotis i at hvis man ikke kaller det man driver med for elektronika og blander inn en masse elementer som ikke hører hjemme i "elite" genrene, så kan man like så godt flagge ut. EtchWear går mot strømmen her til lands og lager små koselige utgivelser på vinyl i lave trykketall - med band som ingen har hørt unntatt folk her på siden. NICE! Og er det egentlig så veldig farlig?


<em>Lunifil</em> sitt bilete

Problemet oppstår vel

strengt tatt ikke før idealistiske aktører som f.eks. Oslo Synthfestival forsøker å gjøre noe aktivt for miljøet og går med underskudd år etter år fordi man ikke får støtte fra noen offentlige instanser. Vi er jo som kjent ikke så mange her til lands som har et godt forhold til denne genren (dermed undergrunnsfaktoren), og da blir det jo fort vanskelig å få den økonomiske biten til å gå opp. Heldigvis lever OSF ennå - i år med offentlig støtte!


neida

det er ikke så farlig....
men DU er i hvertfall en sær musikknerd, min kjære!! ;)
men spørsmålet mitt opprinnelig, var vel egentlig ikke om vi er undergrunn eller ei, jeg var mest intr. i innspill på om den norske scenen er mer eller mindre aktiv enn ellers i verden...
men etchwear vil jeg gjerne høre..
har du noe du kan maile?
***** Kaiser Hæggmæn 1 *****
>lysets hersker, mørkets beskytter<


Du får

rusle innom etchwear.com - send TH en mail, han har sikkert noe på lager :)


th?

thomas hoel? nei, tror ikke det...
***** Kaiser Hæggmæn 1 *****
>lysets hersker, mørkets beskytter<


Ikke

Hoel men Tom Helge. Meget hyggelig mann.


he, he... ok, will do! **

he, he...
ok, will do!
***** Kaiser Hæggmæn 1 *****
>lysets hersker, mørkets beskytter<


<em>teppemann</em> sitt bilete

barteindustrien

har en samler kalt "party terror vol II" med en del sære lyder fra barteland. sært er bra, men vanskelig å forstå seg på, men jeg lærte og like det til slutt.

om en knapp uke, onsdag 25 aug., er det industriband som spiller til dans på hulen her i bergen. ikke hørt noe av banda, bare hørt om dem, så gleder meg som en puck til hockeyvm til å se noe nytt og spennende.

bart_on.


<em>Tollef</em> sitt bilete

partyterror vol 2

var det jo mye bra på, uten at det kan kalles en industrsamler. Mye gøy var det derimot, om enn ikke like mye som på vol 1, som fulgte med. Egentlig likte jeg best fru pedersens tolkning av mannen og kråka.


Visningsval for kommentarar

Velje korleis du vil at kommentarar skal visast, og klikk 'Lagre innstillinger' for å aktivere endringane.