Roland Jupiter 4

Er dessverre nødt til å kvitte meg med en av mine favorittsynther.

Synthen er litt sliten og har et par skavanker, men fungerer stort sett greit. Er mulig at den trenger en liten overhaling for å fungere optimalt (noen av sliderne oppfører seg litt rart), men den er fullt brukbar slik den er nå. Jupiter 4 er notorisk for å være ustemt, noe jeg kan bekrefte, men den har en sinnsyk kul unison-modus som forvandler synthen til en 4 osc detuned monosynth (satanistisk bass!). Den har også en sekundær unison-modus som jeg ikke orker ikke forklare helt nå, men som gjør at den fint fungerer duofonisk (uten stemmeproblemer). I polymodus kan det være litt problematisk å få rene 4-toners akkorder da oscillatorene drifter, men på baksiden av synthen finner man 4 potmetere der man kan stemme hver voice. Tror det kan hjelpe ganske mye når det gjelder tuningen (jeg har vært for lat til å fikse dette selv, men har du en gitartuner og godt gehør er det ikke store jobben).

Lydmessig er det en av de kuleste synthene jeg har vært borti. Er blant annet mye brukt av tidlig Depeche Mode (Speak & Spell), Duran Duran (Introen til Rio bla) og The Human League (Being boiled). Synthen har en utrolig kul arpeggiator som fungerer slik som den skal. Denne kan synces med f.eks gamle Roland trommebokser ala CR68/CR78/CR8000 osv (noe som er veldig gøy!). Du finner også en klassisk Roland-chorus som suser og går i kjent stil. En annen greie er at LFOen går opp i hørbar frekvens, så da er det bare å ta på seg støyfrakken og bråke løs. Du kan også lagre 8 egne lyder + at det er 9 rimelig cheesy presetlyder.

Det er sjeldent du ser disse til salgs i Norge, til og med på ebay er de sjeldne. Pris: 4000,-

Det er høyst aktuelt å bytte imot en virtuell analog synth ala Nord Lead 2/3, Korg MS2000B, Alesis ION, Waldorf microQ keyboard osv. Evt mellomlegg kan diskuteres!

Synthen er stor og tung og må derfor hentes i Oslo.