Edinburgh

Jeg skal antageligvis til Edinburgh i løpet av august. Er det noen som kan tipse meg om synth- eller gothinspirerte utesteder og butikker?

<em>Karirari</em> sitt bilete

Drit i synth og goth, bruk

Drit i synth og goth, bruk alle pengene dine på middag i restauranten i kjelleren på the Scottish Whisky Experience (eller Heritage) Centre, ligger øverst på the Royal Mile, helt oppe ved slottet.

<em>Bassington-Bassington</em> sitt bilete

Edinburgh er fantatisk. Her

Edinburgh er fantatisk. Her er arvtageren etter Finsternis, som bærer mye av skylden for at Kjettersk Kjeller finnes:

http://www.myspace.com/fimbulvetr_club

Ellers har byen et godt utvalg av gotete greier, men jeg har ikke vært i Edinburgh på en god stund og har derfor ikke oversikt. Men få med deg galleriene!

------------------

While the Rose blows along the River Brink,
With old Khayyam and ruby vintage drink:
And when the Angel with his darker Draught
Draws up to Thee – take that, and do not shrink.

(Omar Khayyam)

ååh, og gå opp på den

ååh, og gå opp på den store gresskledte åsen du ser fra...uh, omtrent hvorsomhelst. Det blåser noe helt grønnjævlig, men utsikten er fantastisk.

<em>Bassington-Bassington</em> sitt bilete

Patetisk?

Ah - oppe på The Crags har du også byens karakteristiske monument, en kopi av Akropolis. Monumentet ble donert av en rik kjøpmann, som dessverre gikk konk halvveis i byggeprosessen.

Så byens pryd er ikke bare en forvokst turistsouvenir, men en HALVFERDIG forvokst turistsuvenir.

Det sier et eller annet om Skottland, men jeg vet ikke helt hva.

------------------

While the Rose blows along the River Brink,
With old Khayyam and ruby vintage drink:
And when the Angel with his darker Draught
Draws up to Thee – take that, and do not shrink.

(Omar Khayyam)

Åh, nei nei, jeg mener den

Åh, nei nei, jeg mener den andre! Det er to, og fra den jeg snakker om kan man se tvers over på the Crags. Husker bare ikke hva den heter i farta.

Vi var forresten så heldige at vi var der samtidig med avslutningen på den svære festivalen, og fikk med oss fyrverkerikonserten på slottet. Helt sykt kult!

I den forbindelse vil jeg også rose skottene - i folkemengden på konserten mista jeg et brev til min bestemor, ferdig adressert i frankert konvolutt og alltingen - og da vi kom hjem, viste det seg at hun hadde fått det, fullt av fotavtrykk og ganske skittent, men noen hadde altså funnet det og postet det :) Snille!

<em>Electro</em> sitt bilete

Stedsmessig...

...kan du sjekke ut "Frankenstein" som er et ganske kult sted for drinking. 3 etasjer med interiør preget av elektrisitet og grøss (derav navnet) i en omgjort, gammel kirke ikke langt unna Edinburgh Castle.

Så var det et sted som seriøst arrangerte XPQ-21-konsert med S.P.O.C.K. som oppvarming mens jeg var der, men jeg husker ikke helt hva dèt het :-(

Ellers er det sprengfullt av deilige, brune ølbuler og studentpuber bortover, oppover og nedover alle sidegater i byen på slottssiden av Princess Street (les: gamlebyen). Den andre siden av sentrums hovedgate (hvor sentralstasjonen ligger) er for det meste dominert av kjedesteder som "Friday's", fancy utesteder osv.

"You're as nutty as my shit after I've eaten a bar of Snickers!"

:::ELECTRO:::

<em>myotis</em> sitt bilete

Var precis där i 3

Var precis där i 3 dagar...
Av klädbutiker så har du Electric Cabaret. Ligger rett mitt emot det store museet i sandsten (scottish museeum??) Rett i närheten av en kirkegård och frankenstein.
Fantastiskt morsom fyr som jobbar där. Han tror att han är Jack Sparrow.. Ok det låter helt tacky ut, men han klär sig så bra och går så rart så jag var tvungen att se flera gånger på honom.. (och försöka att inte skratta.
Det er en annan butik 20 m därifrån som också säljer goth/synthkläder. Mer cyberdog än på Electric Cabaret. De har också en liten hylla cd'r (ca 30 stk.. hehe).

Men ett litet tips.
Du hittar mycket bättre utval av skivor på Shadowland.
De flesta goth/synthklädbutiker i utlandet har ju ungefär det samma som du hittar på Bodymap/Bonaparte/Manillusion här i Oslo - men ok det är nog lite billigare i alla andra land än här.

Frankenstein som electro skriver om är ett jättestiligt koncept. Ombygd kyrka, pub/restaurant med frankeinsteindekorationer.. Kom ihåg att kl 18 kommer monstret.
Litt synd att de spelar så dålig musik bara.

Native State (i närheten av universitetet) har god mat och billig öl.

Men är det tråkigt i Edinburgh så kan du ju bara ta tåget till Glasgow och gå på Science museeum.. hipphurra!! kjempegøy
Alltför mycket turister i Edinburgh. Glasgow är mycket mer avslappa

~dieselmannen är din vän~

Helt enig, liker Glasgow mye

Helt enig, liker Glasgow mye bedre :) Kirker ombygd til klubber finner du jo i omtrent alle skotske byer, de har jo så mange at de vet ikke hva de skal gjøre med dem.

<em>kriegaffe nr11</em> sitt bilete

og kva du enn gjer ...

Be om ale. Tok en dag eller to før eg innsåg at om eg ba om beer fikk eg noko som minte om det dei selg på Møllers.

~kom dej av plenen min~

<em>jonis</em> sitt bilete

han som ser ut som jack

han som ser ut som jack sparrow, det er vel Danny the Tranny det tror jeg?

<em>Flakk</em> sitt bilete

Takk for alle tipsene! :-)

Takk for alle tipsene! :-)

Visningsval for kommentarar

Velje korleis du vil at kommentarar skal visast, og klikk 'Lagre innstillinger' for å aktivere endringane.