Combichrist - Blut Royale video

For de av dere som ikke har sett den ferdige videoen til Blut Royale, laget av Sandra Jensen, så ligger den på youtube nuh!

http://www.youtube.com/watch?v=hmQ9GaPV_yM

<em>Martepus</em> sitt bilete

Jævli irriterende låt, men FIN dame!

Er det Magnhild hun heter?

jepp, det er

jepp, det er Magnhild.

http://www.myspace.com/dj_burlesk

<em>Baetylos</em> sitt bilete

Hva faen!?!?!?!

Jeg bryr meg ikke noe særlig om Combichrist og har ikke giddet å se på videoen før nå.

Hva er dealen med nazihilsen på slutten av videoen?????????

IDIOTER!!!!!!!!

--
Hell is where the heart is...

This Fading Dream | Gotham Nights | Kjettersk Kjeller

Du har vel fått med deg at

Du har vel fått med deg at den gjengen der liker å leke nazister? Drittunger.

<em>batcheeba</em> sitt bilete

Fashion fascist....... -One

Fashion fascist.......

-One must still have chaos in oneself to be able to give birth to a dancing star.

<em>Gird_09</em> sitt bilete

synthfascisme

Jeg synes det er helt ok å leke nazist eller fascist eller hva det måtte være. Jeg liker Laibach, jeg liker Throbbing Gristle, Joy Division, Siouxsie and the Banshees og jeg synes tilogmed Skrewdriver har en viss sjarm. Alle sammen band som har brukt nazisymboler på forskjellige måter.
Combichrist derimot er piss.
Det verken han, eller Sandra Jensen, har er et gjennomtenkt forhold til hvorfor de bruker fascistoide symboler som hodeskaller og romersk hilsen. Skal man leke seg med noe som kostet 55 millioner mennesker livet for en og en halv generasjon siden bør man tenke litt gjennom saker og ting først.
De to er heller ikke alene. Scene er full av kjøtthuer som kler seg i militante klær, og tilogmed SS-uniformshatter for å være kule. Det skal de få lov til, jeg er tilhenger av ytringsfrihet, også på motefronten, men jeg forventer at de ikke har ytringsfriheten som eneste argument for oppførselen sin. Mange har et bevisst forhold til det, og det applauderer jeg. Men dette her er et lavmål.
Jeg finner det veldig talende at disse toskene oppfører seg akkurat som man forventer av folk som villig reiser armen. Noe er kult, og alle gjør det, så da gjør vi det også.
Hvor ble det av undergrunnen som et kritisk miljø?
Jeg regner med det gikk på båten samtidig som vi fikk egne klesmerker som faktisk lønner seg.
Nakkeskudd til hele gjengen.

<em>Nikko</em> sitt bilete

Agreed.

En innholdsløs 100% A4-format industrial video. Ingenting Marilyn Manson ikke har gjort en million ganger.
Trist, for jeg tror Sandra kan bedre, om hun gidder.
---
"Absolutt hyggelig å være med et menneske som har noe inne i hodet også, og ikke bare trenger en skalle for å skille ørene nok til å høre i stereo."

<em>Soulmachine</em> sitt bilete

Skål for Gird

Sandra er nok en bedre fotograf. Har ikke sett denne før nå, men vet at Mr Komikrist ikke var fornøyd og jeg trodde ikke den skulle bli slippet? Men ble positivt overasket med tanke på det og i tillegg den forferdelige videoen hun lagde for Magenta, likte låten VELDIG godt, men videoen herpa låten litt for meg. Men så bra var ikke videoen, skikkelig midt på treet, men når man forventer bais og får servert tørt brød er man glad.

Jeg skjønner ikke helt denne nazi fasinasjoen blant syntherene for tiden, eller jeg skjønner nazi fasinasjonen har den selv på like linje med fasinasjon for Det romerske imperiet, er mer hvordan den arter seg blant deler av synthfolket. Virker så innfantilt, overfladisk og lite gjenomtenkt, men kan jo tenkes at jeg bare får med meg det som ligger på overflaten, kanskje det er mere til det? Hvis noen kan opplyse meg litt blir jeg veldig glad.

Hasj fører til batikk

<em>KariVelvet</em> sitt bilete

helt enig i at videoen

helt enig i at videoen kverker låta. Jeg synes kanskje at videoen ikke helt stemmer overens med låta. Jeg så får meg litt mer sinnsykdom, og litt mindre nazisme og lett kledde damer...

<em>jonis</em> sitt bilete

det der var vel egentlig en

det der var vel egentlig en helt middels video. halvnakne damen gir meg litt blutengel følelsen altså. det er rett og slett litt harry.

<em>TV Noise</em> sitt bilete

Patetisk

Why do birds suddenly appear ?

<em>elektronika</em> sitt bilete

Synes ideen passer til

Synes ideen passer til musikken. Jeg oppfatter Combichrist som et band som leker med skumle klisjeer, og videoen er er jo klisje-o-rama. Dessverre ødelegger filmingen og produksjonen for helhetsinntrykket. Ang. nazihilsen: aner ikke bakgrunnen for det, men hadde skjønt greia med videoen uten den. *Litt* smør på flesk hvis det ikke er noe politisk budskap av noe slag.

-----------------------
Look what I can do!
-----------------------

Altså: Mener at man skal

Altså: Mener at man skal tenke seg godt om og ha en god begrunnelse for å bruke såpass sterke virkemidler som nazihilsen. Så jeg er vel i bunn og grunn enig med Gird. Ja.

-----------------------
Look what I can do!
-----------------------

<em>Bariuz</em> sitt bilete

grøss

Synes personlig Blut Royale er en ganske sugen låt. Den mest sugne fra Combichrist. Combichrist har en del kule låter, men imaget er bare pinlig.

--------------------------------------------------------------
www.myspace.com/bariuz
www.myspace.com/cyberdyneclub
www.myspace.com/blackcomedymetal
www.myspace.com/hypnodrift

<em>bonk</em> sitt bilete

Hmm.. Jeg tør nesten ikke

Hmm..
Jeg tør nesten ikke begynne på hvor crappy jeg syntes den musikkvideoen der var.
Ok,jeg tør alikevel.
Produksjonen minnet litt om en utrolig dårlig kopi av det Floria Sigismondi gjorde med Marilyn Manson sine musikkvideoer på midten av 90 tallet. Det var veldig fett for 10 år siden, og kan fortsatt se fett ut om man gjør det riktig. Lyssettingen og filmingen/filmkvaliteten var alt for dårlig til å kunne dra det helt i havn, og fikk det hele til å likne mer på et "live i studio" opptak fra programmer type topp 20 og sånt.
Er veldig enig med Gird angående nazitingene. Det blir rett og slett bare harry.
De lettkledde damene kunne dratt det opp, men det ble også litt for harry. Så mer ut som en reklame for disse trance cd'ene "mixed and compiled by dj pulsedriver", tror de heter hard dance mania eller noe sånt.
Det så veldig varmt ut i studioet, med blendene lamper og mye røde farger. Hadde blitt mye bedre om de hadde eventuelt brukt et blått filter og gjort det mer hardt og kaldt.
Og om man skal bruke latex som en effekt i ansiktet bør man nesten gjøre sånn at den syntes hele tiden. Der så det bare ut som om han flasset etter noen timer for mye i sola.

Vil ikke si at jeg ville gjort det bedre selv alene, men jeg har jobbet på produksjoner med folk som kunne gjort det en million gang bedre.

--------

Herregud, jeg er sjarmerende.

<em>Linda Pinda</em> sitt bilete

Herregud

... noe av det dårligste crappet jeg har sett på lenge.... oooh det renner blod ut av munnen min.. ohhh...

"I'd never join a club that would allow a person like me to become a member"

Haha..det tenkte jeg

Haha..det tenkte jeg også.
WOW, lzm!

Hadde det enda vært blod

Det der ser mer ut som husholdningssaft....

"oops, jeg sølte visst.... Fikk du det på film?"

<em>kriegaffe nr11</em> sitt bilete

Avslutninga ser ut som en

Avslutninga ser ut som en dårlig spøk som ikkje var meint å bli offentlig. Trur dei fleste av oss har gjort liknande men vore heldige nok til ikkje å få det på nettet.

~kom dej av plenen min~

<em>myotis</em> sitt bilete

Jag förstår inte att

Jag förstår inte att någon i Norge överhuvudtaget orkar göra saker inom synthmusik när alla bara tjurar och klagar. Jantelagen är ju för faan större på synth.no än i hela resten av världen.

Jag tycker att videon är kul. Det är synd att det blev oenigheter om vissa ting sånn att videon inte blev släppt när den borde ha blivit det. Dvs då när låten var ny. 3 år sen ca??
Det är iallafall kul att se den nu.

Den nazihälsningen klarar inte jag helt att se. Men så klart så fort någon viftar lite med en arm och det är lite rött och svart i bakgrunden så måste det ju så klart vara nazi..

Jag är inte så fan av Combichrist, tycker att det blir lite för provocerande och aggressivt för min smak, men han är skitduktig. Samtidigt så tyckte jag att den första låten jag hörde var helt fantastiskt för det var så nytt och så mycket energi.

Jag tycker inte heller om allt som Sandra gör, men jag tycker att det hon gör, gör hon bra.
Hon är ju en av få som faktiskt klarar att försörja sig på sin konst.

Nu ska jag ju inte komma här och påstå att en bra fotograf genast är en duktig regissör.
Men det är bra att en norsk artist faktiskt har fått gjort en helt norsk video. Inspelad i Torggata, med flera kända ansikter med. och inte en hög med tyska grüfties eller amerikanska för den delen.

Men det här gäller inte bara den här videon. Det gäller egentligen det mesta här inne.
Så fort någon av de lite mer "etablerade" artisterna har gjort nåt så är det bara syt och blä och äsch.
Men om någon av de mer, vad ska man säga? nykomlingar, mer undergrund.. (fråga mig om ni inte förstår) har lagt ut nåt nytt, så är det bara ÅHHHH.. sååå flink, så fantastiskt, grattis!!

Kan någon svara mig, är det janteloven som sitter så starkt i oss eller är det bara att vi är mer kritiska på de som gör mer ut av sig.

~dieselmannen är din vän~

nå ble jeg glad

I noen timer trodde jeg at ensrettingen var så sterk her at siden noen slashet videon så ville ingen forsvare den. Noe jeg finner like kritikkverdig og skuffende som ubevisst lek med fascisme "fordi alle andre i scenen gjør det". Så jeg blir veldig glad når du sier at du liker videoen og musikken, jeg hadde håpet noen skulle gjøre det. Viktig at ikke alle bare vender kappen med vinden. :)
Men.
Om du ikke ser nazihilsenen så tror jeg kanskje du anstrenger deg for å ikke å se den. Det der er ikke vifting med armen. Mannen står i givakt mellom to røde bannere og reiser høyrearmen strakt.

For mitt vedkommende er det ikke noe snakk om noen jantelov. Jeg blir ikke kalt ekstremindividualst av vennene mine uten grunn. Jeg synes rett og slett videoen og musikken er piss. Hadde den faktisk vært annerledes og ikke bare en kopi av mansons greier fra gamle dager og en pastiche av alt som er hot i synth-scenen skulle jeg gjerne likt den, men det der er bare verdiløst og overflødig. Det er ikke fordi den stikker seg ut jeg misliker den, det er snarere tvert i mot. I tillegg til at den påpeker den generelle mangelen på tankekraft i enkelte kretser. Som sagt før, skal du leke med symbolbruk får tenke deg litt om før du gjør det.
En gang i tiden, da jeg fremdeles gikk rundt med barbert hode og tysk militærfrakk kom en ung jøde bort til meg og spurte meg hvorfor. Jeg er glad jeg ikke bare stod der som en eller annen dust og sa at jeg synes det var kult... Jeg har sett _en viss person_ i scenen bære hakekors på klærne sine når vedkommende har vært ute. Det er en stund siden riktignok, men jeg kan ikke la være å tenke at fårepølsen ikke hadde kunnet gjøre rede for hvorfor. Skal man støte noen bør man ha en grunn.
(Men har man en grunn så er jeg all for it.)

Ellers er jeg naturligvis positiv til at folk gjør ting i Norge. Det er bare trist det sjelden er av interesse for meg. Men jeg er sær, og det vet jeg. Folk må ha sin apoptygma og combichrist om de vil, men jeg gidder ikke late som om jeg ikke synes det er dårlige greier.

Og du Gird_09, skal du nevne

Og du Gird_09, skal du nevne Manson, så gjør det gjerne, men da får du virkelig høre / se noe av ham før du utaler deg!

Rett skytset der det hører hjemme.

Kan ikke se at Gird har skrevet _noe_ om Marilyn Manson i denne tråden.. . Det har derimot jeg og det står jeg for.
Det er litt dustete at man ikke kan få kritisere noe man ikke synes er bra uten at det skal føre til slike tøysedebatter.
Jeg må kunne si at jeg ikke liker noe selv om oddsene er store for at jeg treffer de involverte neste gang jeg går ut på byen.
---
"Absolutt hyggelig å være med et menneske som har noe inne i hodet også, og ikke bare trenger en skalle for å skille ørene nok til å høre i stereo."

Oooooooog:

Før noen kommer og påstår at enkelte her ikke finner noe bra i norsk musikk, eller blant norske musikkvideoer. Denne her elsker jeg:

http://youtube.com/watch?v=pl2aiS2TnTc

God låt, dyktig regissert video med humor. Og det kan jeg si til tross for at jeg kjenner involverte parter. ;-)

Så til alle dere som vil lage musikk og videoer i Norge: fortsett med det! Ikke forvent at alle liker det dere lager, men vit at noen helt sikkert gjør det og tro på deres egen visjon om det dere holder på med.

Sist men ikke minst: la oss ha gode diskusjoner der man føler man kan si at man ikke liker noe uten å bli anklaget for å være sur og kjip. Sånne barnsligheter hører hjemme i barnehagen. Uenighet er bra og sunt, den skaper kreativitet og oppfinnsomhet om den får møte god, seriøs motargumentasjon.
---

Heier litt på denne

Heier litt på denne også:

http://youtube.com/watch?v=xdb7caHpFcc

-----------------------
Look what I can do!
-----------------------

Hey, den har jo jeg og vært

Hey, den har jo jeg og vært med på! :D

--------

Elusive

Denne er vel heller ikke så dum?
http://www.youtube.com/watch?v=XXXCbtXk5mA

Hasj fører til batikk

manson manson manson manson

Nå har jeg nevnt ham fire ganger bare i overskriften.

Altså, mine motforestillinger mot Brian Warner er godt dokumentert på dette forumet fra før.. Og jeg sier som jeg har vært inne på før: en gang i tiden eide jeg fire cd'er av mannen, men jeg gav dem bort. Jeg syntes Antichrist Superstar hadde sjarm (selv om jeg blir flau over at jeg likte det om jeg hører noen av låten nå). Etter dette albumet derimot gikk det i nedoverbakke, og albumene før var bare dårlige. Jeg er faktisk forsiktig med å uttale meg om musikk jeg ikke har gitt en sjanse.
Men det er klart at folk skal få lov til å like manson. Det er bare ikke min smak, og jeg synes det er uoriginalt. Det jeg derimot synes er virkelig teit er at så mange folk skal gå rundt å kopiere en person som prøver å fortelle dem at de er individer og i større eller mindre grad uten å reflektere over den stilen de velger.
"Du er et individ!"
"Ja, det er jeg, whatever you say!" *stjerner i øynene*
Han har vel faktisk en låt om det også, husker ikke navnet på den akkurat nå. Noe med "hey, mr big rock star, I wanna grow up just like you" etc...

my bad...

Ser nå at du hadde skrevet om manson. Jeg så etter Manson med stor M, men, men...

Sitat fra Life of Brian:

Brian: You're all individuals!

Crowd: YES! WE'RE ALL INDIVIDUALS!!!

Brian: You're all different!

Crowd: YES! WE'RE ALL DIFFERENT!!!

Man: I'm not....
---

<em>Ian</em> sitt bilete

Bildeserie ved navn "I am not the same"

http://haha.nu/beautiful/i-am-not-the-same-series/

"Pzy has a mind that ticks like a clock and, like a clock, it regularly goes cuckoo."

Du sa akkurat det jeg ville

Du sa akkurat det jeg ville sagt Melinda....

Jeg begynner nesten å bli flau på vegne av miljøet snart. Hva enn man sier om Combi / Sandra / Apop / Gothminister osv. så er det ihvertfall de som trekker frem miljøet i media. Selv om "enkelte" vil at det skal / og vil at det skal bli / være et lite miljø!

Grunnen til at jeg postet videoen var at jeg tenkte folk kunne vært interesert i å se den. Den er ikke gitt ut av Combi av grunner... Og en av grunnene er ikke den som blir nevnt ovenfor.

Skjerp dere folkens!

Nå er det vel ikke slik at

Nå er det vel ikke slik at all PR er god PR. Har vel vært en del uheldige utalelser. Og når jeg har snakket med folk om Gotham nights for å få dem intressert, så har jeg ofte måtte kommet med en del oppklaringer.
Når i tilegg dagspressen har så lite kunnskap at når de første skriver om det blir det bare feil, ser at at en avis i dag kaller THE CURE for EMO(!). Nice, bare med tidsrammen burde det ringt noen bjeller, med tanke på at Emo oppsto på slutten av 80-tallet i USA.

Men hatten av for alle som gjør noe for å få folk intressert i både synth og goth.

Hasj fører til batikk

<em>Bassington-Bassington</em> sitt bilete

Jantelov schmantelov

Merker at jeg er litt enig med alle her, jeg.

Stikkordet er vel å like det man liker? Alle de Herr Burlesk nevner har sider jeg kan sette pris på (særlig Apop!), men det betyr vel ikke at man trenger å ligge nesegrus for alt.

Sjøl synes jeg Gothministeren er flink musikalsk, men liker ikke mediepersonligheten hans.
Apop har laget flere av de norske poplåtene jeg liker aller best, men Grother'n er en mangfoldig herremann med trang til å eksperimentere og det er ikke alltid han lager ting jeg liker.
Frk. Jensen er en super fetisjfotograf, men ikke alt hun tar i utenfor sitt spesialfelt blir til gull (derimot kan en del av det bli til sølv!)

Og så videre.

------------------

While the Rose blows along the River Brink,
With old Khayyam and ruby vintage drink:
And when the Angel with his darker Draught
Draws up to Thee – take that, and do not shrink.

(Omar Khayyam)

<em>Karirari</em> sitt bilete

Dikadoren er synthmiljøets

Dikadoren er synthmiljøets Sveits :p

Eller kanskje han prøver å

Eller kanskje han prøver å være Reidar Webster

Hasj fører til batikk

Tja, jeg er vel (dessverre)

Tja, jeg er vel (dessverre) ikke kjent for mine diplomatiske evner. Men i dette tilfellet syntes jeg faktisk at de fleste debattantene (debatt-tantene?) var inne på noe.

------------------

(Omar Khayyam)

Sandra Jensen er sikkert en

Sandra Jensen er sikkert en flink kunstner (har ikke sett så mye av det hun har gjort så jeg kan ikke si noe), men med akkurat denne musikkvideoen var hun ikke heldig. Den var dårlig tvers igjennom. Låta er kul å danse til, det nekter jeg ikke for, men om man skulle laget en video til den så burde det vært en bedre produksjon. Dritkult at den er helnorsk med mange kjente ansikter og lite amerikanisering, men det hjelper lite når produksjonen _suger_. Når man lager noe for en såpass kjent gruppe har folk høyere forventning til alt, og det er enda større sjangse å feile.

Er enig i at det blir mye syt og klag over etablerte artister, og mye hurra for ukjente artister. Er ofte jeg har sett en link her til en eller annen myspace side hvor folk skriver "ååååååå, disse var kjeeeempe fliiinkeeeee!!!" også suger musikken skikkelig. Da blir jeg litt skuffa egentlig. Men da tenker jeg igjen at folk er forskjellig og liker forskjellige ting, men kanskje folk oftere tør å si hva de mener om kjente artister for å ikke såre noen som f.eks kjenner noen i bandet eller kanskje spiller der selv. Nordmenn er veldig høflige sådann :P

Janteloven er godt innprenta i oss, ja.

--------

<em>Richard</em> sitt bilete

The lady in question..

Takk, da har jeg gjort meg

Takk, da har jeg gjort meg opp en mening om henne og. Dyktig fotograf, men er ikke helt fan av hun som regissør eller hennes valg av filmformat.

--------

Jeg er enig i noe av det du

Jeg er enig i noe av det du sier, men videoen er fremdeles dårlig filmet og produsert. Kanskje få med seg noen som er flinkere på de tingene på neste gang, så kan det jo bli skikkelig bra.

Heier på folk som prøver, men har sett langt bedre amatørmusikkvideoer enn dette.

-----------------------
Look what I can do!
-----------------------

Blod,Sex,Gørr og Nazi flørt

I bilen en dag du er grinete er selva låta grei nok.
Imaget derimot må nok managementeet til Combichrist jobbe med.

Historien bør ha lært oss visse ting om symbol bruk,og Gird:jeg ser høyrearmen høyt hevet mellom 2 bannere som bærer svarte og røde farger.
Noen ganger ser det ut som enkelte videoer er spilt inn i en blanding av kjemisk og flytende rus,denne kommer i denne kategorien.

Mange ønsker selvfølgelig og nå et publikum gjennom en særegen stil.
Skape debatt og bli lagt merke til, være annderledes,i så måte har de lykkes.
Vi liker alle forskjellige ting og en skal vokte seg for og kategorisere.

Rent personlig syntes jeg dette blir drøyt,om det er fordi jeg er blitt en 37 år gammel småbarnsfar vet jeg ikke..

Jeg er vel blitt en enkel mann med åra,og nettopp derfor likte jeg best puppene til hu dama som akte rundt på gulvet..
Men det blir vel feil det også ??

Ja, da blir du en

Ja, da blir du en mannssjåvinistisk puppefiksert gris ;)

--------

hehe nettopp

..og slikt kan man ikke være bekjent av i en verden full av fordommer,krig og elendighet ??
Hold lysta nede og jag begjæret på dør..

FY

<em>Tollef</em> sitt bilete

Jeg slenger meg på.

Det må da være mulig å innse at det å sammenligne videoe til Combichrist med Marilyn Manson er urimelig. Det er ikke alltid like lett å være cutting edge uten penger. Og det er på tide å innse at selv de "store" artistene vi har på den norske scenen fortsatt er rimelig underground. Og jeg synes det er leit at hele miljøet legger seg i skyttergravene hver gang et norsk band når en viss størrelse. Man behøver ikke like alt. Trenger ikke publisere all dritten man tenker heller. Høyrearmen var ikke spesielt heldig, og en diskusjon rundt bruken av slike elementer synes jeg derimot er mer relvant.

stort sett enig

Jeg vil bare si at å sammenligne stilen i videoen med mansons greier ikke er irrelevant, selv om det er stor forskjell i pengebruken.
Stilen er fremdeles ganske lik.

Jeg ønsker meg et norsk band av en viss størrelse som ikke skuffer meg, og som ikke er black metal eller biosphere. Men med så sterke krav jeg stiller blir det kanskje ikke så lett.
Jeg stiller ikke ned forventningene mine til et band fordi jeg kjenner dem, eller fordi jeg kjenner noen som kjenner dem. Er det galt av meg?

<em>Bariuz</em> sitt bilete

Jantelov??

Dette har ingenting med janteloven å gjøre. Det er heller ikke snakk om at "alle" syter fordi en artist slår igjennom! Jeg har sett utallige tråder som omhandler Combichrist hvor han bare har fått skryt. Det er flott at Burlesk la ut videoen og det er enda flottere at en norsk synthartist slår igjennom så bra som Combichrist! Jeg respekterer han for det.

Det er et faktum at mye av klagingen ofte kan begrunnes med misunnelse, men det tror jeg ikke er tilfellet her altså. Combichrist er jo VELDIG godt likt av flesteparten av synthere her i landet, er det ikke?

Mitt poeng er: Denne tråden dreier seg IKKE om syting, den dreier seg om kritikk. Jeg gikk lenge og tenkte "Er det bare jeg som reagerer på det vulgære imaget?". Jeg følte meg rett og slett alene i å synes at det var noe som skurret med Combichrist. Jeg klagde ikke, nettopp fordi han fortjener respekt for det han gjør. Men når folk begrunner kritikken såpass godt som det er gjort her (bortsett fra meg i mitt tidligere innlegg da :)), så er det unødvendig å dra fram janteloven og "hvorfor syter alle?". Hvorfor? Fordi det er ikke det det handler om.

Når det gjelder Gothminister derimot, er jeg ENIG med Melinda.

www.myspace.com/bariuz
www.myspace.com/cyberdyneclub
www.myspace.com/blackcomedymetal
www.myspace.com/hypnodrift

Jantlov og jantelov. At man

Jantlov og jantelov. At man kritiserer videoen betyr ikke at man kritiserer bandet, og at et band er stort så automatisk rakker man ned på dem.
Har dyttet Elusive på nesten alle jeg kjenner og jeg har stått og hardt forsvart nye Apoptygma berzerk. Og synes Komikrist har en del kule danselåter, så at jeg ikke liker Gothminister og har store problemer med denne Komikrist videoen, er vel ikke et utslag av jantelov? Er vel mere lei meg for at man ikke kan komme med kontruktiv kritik uten å bli kalt misunnelig, smålig eller utslag av jantlov.

Og angående videoen så tror jeg nok en del som har utalt seg negativt nok er mere positiv til Get your body beat videoen? http://www.youtube.com/watch?v=10dur7jhFQM
Og ja jeg ser at det er brukt mere penger her, men hvis man ikke har penger må man velge litt smartere og annerledes løsninger, her hjemme vil jeg trekke frem Erlend Mørk som har gjort noen "null budsjett" videoer for venneband som har blitt meget kule.

Og så litt om nazizmen, ser at Gird nevner Laibach, Throbbing Gristle, Joy Division, Siouxsie and the Banshees, Skrewdriver. Har ikke noe forhold til Skrewdriver, men har et godt forhold til de andre. Og det som slår meg er at disse er band med flere sider og dybde. Combicrhist er et band som har to funksjoner:
1. Drikke seg drita full til/være drita full til
2. Danse så svetten spruter
Og det fungerer musikken ypperlig til, men når han da drar inn nazihilsen så har jeg vanskelig å se at det er noe mere til det, når bandet er såpaas endimensjonalt. Jeg tenkte iallfall ikke at det f.eks var et utrykk for post-modernisme eller lignende.

Og uvettig symbolbruk, husker jeg en i miljø som gikk med et kraftig armbånd på en synthfestival, var vel en Sieg-rune. Og spurte om det ikke var et drøyt symbol å bruke? Svaret jeg fikk var vel sånn ca: Men Manson bruker jo det. Da ble jeg lettere oppgitt. Tanken gikk til en flott låt av Trond-Viggo Torgersen. Noe om å tenke selv.

<em>Happiest</em> sitt bilete

Ikke akkurat fan av

nazihilsen, eller nazisme forøvrig. Stor fan av Combichrist, og forsåvidt deler av fascistisk estetikk. Akkurat den nazihilsenen, som jeg ikke så, men så hakket videoen litt her, den kan sikkert tolkes på forskjellige måter, en mikke mus-diktator? Combichrist tar over verden? Etc. Unødvendig var den uansett, de har YouTube i Tyskland også, der CC har massevis av fans. Tipper de ikke var så veldig fornøyde.

Så mitt andre poeng: Fascistisk estetikk, som på mange måter er en brannbombe. Det er like fullt ikke en politisk overbevisning. Kan anbefale faget Mevit (en eller annen tallkode, husker ikke) Fascistisk Estetikk på Blindern med den alltid kunnskapsrike og underholdende Hans Fredrik Dahl som foreleser. Jeg har likt uniformsjakker siden jeg var 12, og jeg ser helst at det skal mer til før jeg blir kalt nazist, eller at det blir insinuert at jeg er det. Har faktisk ennå til gode å møte noen innenfor dette miljøet med den type overbevisning. Jeg håper jeg slipper det.

Happiest Girl I ever knew, why do you smile the smile you do...?

fascisme og estetikk

Jeg har ikke tatt faget til Dahl, men jeg har da pratet med ham om "slike ting", lest et par av bøkene hans og skrevet masteroppgave om bruken av symboler og ritualer i NS, så jeg føler jeg kan nok om temaet til at jeg kan uttale meg.

Uniformsbruk, bannere, logoer, og sorte klær er i seg selv ikke noe unikt for fascisme. Det som derimot er i aller høyeste grad koblet til fascisme i vesten i dag er bruken av utstrakt arm, sieg-runer, hakekors og noen andre svært spesifike ting. I en kontekst hvor dette kobles sammen uniformsbruk og bannere og logoer kan man ikke lenger tvile på at man bruker fascistoid estetikk. Når combichrist heiler mellom to røde bannere er det ikke tilfeldig, det er en del av en etablert symbologi. Så er det store spørsmålet: med hvilken hensikt?
Å bruke slikt i offentlighet fordi det er "kult" synes jeg er tvilsomt. Akkurat som jeg synes det er tvilsomt å bruke kommunistiske symboler, som også er knyttet til massedrap og undertrykkelse.

Skal combichrist Heile og glise av det bør han ha en ganske god grunn, ellers fortjener han ikke respekt. Da stiller jeg meg tvilende til hva slags omgang det er oppe i det blonde hodet hans. Han han en god grunn vil jeg av alle mennesker sette pris på det, men det er ikke noen kontekst å tolke noen fascisme i, i den tullete lille snutten der. Det er bare moro og fjas, ikke akkurat Laibach altså.
Er det noe synthscenen ikke trenger mer av er det ambiguøse og lite gjennomtenkte koblinger til fascisme og nynazisme. Noen her husker kanskje diskusjonen i forbindelse med Sunna og hans greier, eller linkingen fra Nation+Kultur. Lenge siden sist, og det er jeg glad for.
Skal ikke så mye mer til enn at en journalist ser denne videoen og kjeder seg litt før det samme eller lignende skjer igjen.
Skader ikke være litt bevisst før man leker seg med slike ting. Det lever fremdeles folk blant oss i dag som husker da Hirden marsjerte ned Karl Johans gate med bannere og solkors. Litt respekt kan man jo utvise om man ikke har dypere motivasjoner enn å tulle.

Apropos NS

Har lurt på å lese Vidkun Quisling sin "Universismen", men jeg er meget skeptisk, tror dette er et verk som er lite opplysende og veldig våsete og ikke på den måten at det er underholdende og småmorsom lesning.
Har du (eller andre) lest den og er det vært å kaste bort tiden på?

Forøvrig kan man jo håpe at tyskerene ikke ser denne videoen, Taake fikk jo avlyst hele Tyskland turnen deres nå etter at luringen av en vokalist hadde malt hakekors på magen første gigen.

Hasj fører til batikk

Apropos NS - PS

Jeg har den boka. Den er ikke noe særlig interessant, men du kan låne'n hvis du vil. Det er et typisk trekk ved fascist/naziledere at de må være filosofer også, og det er gjerne ganske tynn suppe som kommer ut av dem.

------------------

(Omar Khayyam)

Danke

Takk for tips, var skeptisk til den ja og dette hjalp ikke, men hvis jeg kunne lånt boka, kunne jeg kanskje gjort et forsøk, selv om den kanskje blir lagt bort etter få sider.
Og ja, har fått med meg litt av Virvar Sæther og synes han er mer givende enn Quisling.

Hasj fører til batikk

universismen

Jeg har ikke lest den, men jeg har lest "Gud, det er meg" som er en analyse av strøtankene han hadde rundt universismen (både i boken, artikler og personlige notater). Den var i og for seg interessant, men Quisling var ingen stor tenker og analysen bærer naturlig nok preg av det.
Men, jeg har hørt ørten taler av quisling og lest ørten artikler av ham, og nei jeg tror ikke du skal kaste bort tiden din på det. Quisling var en særedeles tafatt person, med mange rare tanker, og mesteparten av det er tørt som forrige ukes kneip. Skal du more deg med hans tanker bør du heller lese talene hans, og selv dem er for det meste grusomt lite spennende.
(Anbefaler heller Orvar Sæther som taler, han hadde litt mer schwung og kraftige tanker...)
Men om du er interessert i Quisling som person er det helt klart Dahls biografi du skal lese. Den er lettlest og ganske innholdsrik og spennende. Aller helst originalen i to bind, men den kan være litt vanskelig å få fatt i nå. Etbindsutgaven er helt grei, bare du ser bort fra Dahls merkelige innfall om at Quisling hadde aspergers...

Nei

Det dummeste man kan gjøre er vel å spørre bekjente hva de synes, i mange tilfeller har de ikke noe forhold til det man selv lager. "Tøft", "kult" er neppe noe dyptpløyende anmeldelse av det man har lagt ned x antall timer i...

For å avspore debatten litt legger jeg ut en link til en musikkvideo som er laget på ca 0,- budsjett. Som i avsnittet over lar jeg være å komme med min mening da jeg var med å hjalp til på deler av innspillingen.

http://www.youtube.com/watch?v=xkYQXS4_R-E

digresjon - er det lottogenerator som plasserer svar på innlegg fra andre personer ? Denne var ment under ett av de til Gird_09

<em>henrik</em> sitt bilete

Tråder

> digresjon - er det lottogenerator som plasserer svar på innlegg fra
> andre personer ? Denne var ment under ett av de til Gird_09

Og det er den jo. "Tråding" (threading) av meldinger har vært diskutert her før, se http://synth.no/node/3904#comment-13677 for hvordan det fungerer.

*Studere*

<em>Ian</em> sitt bilete

trådsystemet..

Virker som om du får ca en klage i halvåret på det Henrik;)

"Pzy has a mind that ticks like a clock and, like a clock, it regularly goes cuckoo."

jeg er rar

Jeg har aldri klart å forstå hvorfor folk ikke skjønner trådsystemet.
Det er da relativt innlysende, er det ikke? At man får et innrykk pr svar, og et svar deretter kommer i kronologisk rekkefølge nedover er vel ganske vanlig?

<em>batcheeba</em> sitt bilete

Kul video?

At noen sier videoen er kul, uten å reagere, er litt skremmende.
Jeg vet at når diskusjonen om bra og dårlig musikk kommer opp her på synth.no så er det flere som sier: "men musikk trenger ikke på død og liv ha noe mening".
Neivel.
Men det har faktisk denne videoen.
Og om det budskapet som jeg tror åpenlyst er laget fordi det skal være "kult", kun blir oppfattet som en fashion statement da er det rett og slett skummelt.
Nei det er ikke å overtolke, eller å reagere for sterkt.
Dette er et uttrykk man ikke skal leke seg med med mindre man har solide
grunner og tanker bak.
Det kan være jeg blir litt hissig når jeg ser slikt, fordi jeg har kjempet for band som bruker symboler og uttrykk veldig bevisst i årevis.
Jeg mener at ingen kunster skal programforklare sine verker.
Nettopp fordi mening og verdi skal finnes i verket selv.
Jeg får nada ut av denne videoen annet enn at det er masse klisjer og farlig lefling med ting man ikke burde leke seg med at all, med mindre det er med viten og vilje.

Jeg har respekt for denne Sandra som fotograf, det jeg har sett holder høyt nivå.
Jeg kritiserer ikke videoen fordi jeg er "sjalu", eller pga janteloven som nevnes her.
Jeg mener at er man kunstner innen alle former og uttrykk, og jobber med store artister, MÅ man også tåle kritikken fra publikum.
Om ikke annet, så bør man ta den til seg å bli en sterkere og mere ærlig kunstner. Er man opptatt av å komme seg opp og frem, så må man vite at veien dit kan være hard as fuck.
Dette har hun nok erfart før, og jeg håper hun tåler det.
Jeg regner med folk er flinke på å skille person og produkt.

Og takk og lov for at det blir diskusjon av slike uttrykk.
Vi diskuterer i hjemmet her også, så dette har uten tvil verdi.
Og det er noe miljøet trenger, kritiske holdninger til seg selv og andre.
Dont be a whore, and swallow it all....

-One must still have chaos in oneself to be able to give birth to a dancing star.

Ja, Janne! :-)

Ja, Janne! :-)

Jantelov

Hvordan er det mulig å få en refs for bruk av nazihilsen til å dreie seg om jantelov?????
Er ikke rart at man får invortes Tourette Syndrom...

--
Hell is where the heart is...

This Fading Dream | Gotham Nights | Kjettersk Kjeller

well put

Clearly spoken, sir!

Skille mellom

kunst og makkverk er noen ganger like uklart som skille mellom geni og idiot.

<em>Sabeltann</em> sitt bilete

Tja

Tja,
no liker eg faktisk musikken til Combichrist, resten har eg ikkje tenkt noko gjennom. Blut Royale til dømes er veldig grei å ha når ein sitt på jobb... så mykje som eg har med Telenor Kundeservice å gjere, så er den songen noko som ofte dukker opp i bakhovudet uansett...

Videoen derimot... banal er vel ordet? Var ikkje så mykje nytt der. Og den romerske helsinga høyrer simpelthen ikkje heime der. Kva tenkte dei på?

Vel, eg har ein teori... som eg har om alt anna. Gutten vert plassert ved nokre nazistoide fanar i den bekledninger der. Sjølvsagt hevar han armen og gliser litt. Ein spøk. Kanskje ikkje smakfull, men kven hadde vel ikkje gjort det? Eller gjort noko liknande. Eg veit iallefall at eg er smaklaus nok... men eg er smart nok til ikkje å feste det på film og slenge ut på nettet.

Spørsmålet er om det er Combichrist eller Jensen som stod for den avgjersla... og det veit vi jo ikkje.

Teit er det uansett. Det gjer ikkje underverker for miljøets rykte.

- Kristus Maximus

Hvorfor er denne videoen så

Hvorfor er denne videoen så ille nazistisk? BORTSETT fra den idiotiske greien på slutten da.. Eller er det kun den som gjør det til det?
Militær-outfit finnes da andre steder og.. og bannere og..

Enlighten me, please

det er jo en helhet da

Ofte bruker man et begrep som symbologi for å forklare slike ting. Symbologi skiller seg fra symbolisme ved at en rituell handling inngår i en slags mytisk helhet med symbolsk kraft. Altså den hevede hånden inngår i en større kontekst som gir deltageren i ritualet mening og inneholder en mytologi.
Den romerske hilsenen er så kraftig knyttet til en fascistisk symbologi at den ikke kan brukes uten å vekke slike tanker, og når den forsterkes av den rituelle konteksten (bannere med røde, hvite og sorte farger, uniformer og hodeskaller) kan man ikke være i tvil om at intensjonen er å vekke tanker i retning av fascisme. (Eller at man har overtatt en slags generisk stil uten å vurdere innholdet.)

Når folk ikke forstå det så er det ene og alene fordi man mangler essensiell historiekunnskap.

Jeg er åpenbart en

Jeg er åpenbart en historieløs tomsing - er hodeskaller fascistiske?

jepp

http://en.wikipedia.org/wiki/SS_Division_Totenkopf

http://en.wikipedia.org/wiki/Totenkopfverb%C3%A4nde

At skallen til Combichrist henger der hakekorset ellers ville hengt gjør at jeg trekker den slutningen at det er en referanse til totenkopfen. At den blunker og peker i retning av en vennligsinnet fascisme vet jeg ikke om endrer innholdet nevneverdig.

Så. Sykt. Kul.

Så. Sykt. Kul.

Dessuten - gøy, dette visste jeg ikke! *sluke artikkel*

ooog

For ikke å nevne uniformen i seg selv....
Den lille figuren er altså en SA-gutt med tromme. Akkurat slike figurer som denne ble forøvrig brukt av partiet for å tjene penger til møtene sine etc. Den er laget av tinn og er et ettertraktet samlerobjekt. (finnes også i SS varianter og andre SA)
Man kan jo også google litt selv og ta en titt på bannerbruk om man vil....

Eller:

Totenkopf

La oss se...

Bannere, uniformer, nazihilsener...
For ikke å snakke om at synthscenen i FrXta tidlig fikk et (delvis fortjent) nazistempel på nitti-tallet. Og før det kommer for mange protester på den ideologiske tilknytningen til enkelte i miljøet på 90-tallet, kan jeg for ordens skyld si at jeg hadde et par lite koselige samtaler med enkelte i det miljøet med tildels brune affiniteter for en ti års tid tilbake. Jeg vil også bedyre at det ikke later til at dette er tilfellet lenger.
Men uansett er vel dette et litt uheldig bakteppe for Sandras video til Ole Anders' sang.
Man bør tenke på hva som har skjedd før og sikre seg at man ikke skyter seg selv i foten pga historieløshet og manglende bakgrunnskunnskap.
Og så er det dette med smakløsheten i det da. Men det er en annen diskusjon.
---

Visningsval for kommentarar

Velje korleis du vil at kommentarar skal visast, og klikk 'Lagre innstillinger' for å aktivere endringane.