Gud som jeg hater hihats på halvbeaten

Kanskje min største pet peeve ever. Un-ts-un-ts-un-ts. Ugh. Blæagh. BLgøeøgøgææggghh. Det er, in my mind, elementet som tar EBM og stapper det knallhardt oppi rassen på trance og annen hygge-techno.
Vi har allerede om-pa-om-pa synther. Trenger vi un-ts-un-ts trommer og? It serves no purpose, det er bare en stor feit jævla klisjè innen billig trommeprogging som ikke fører med seg en skit.

Det er ingenting galt med LYD på halfbeaten. Men driiiiit i open hihat. Vær så føkkings snill. Har ikke tall på hvor mange ganger jeg har hørt feite låter degenereres til vrøvl og vås pga en eller annen slags primal urge til å bite seg selv i ræva og gnikke seg opptil den forbanna hihaten (Combichrist - This shit will fuck you up er prime example).

Urk. Urkurk!

Sånn ferdig. *ta på seg asbestdrakt*

<em>Gird_09</em> sitt bilete

Nesten enig

Som regel er det ingenting som er kjedeligere enn akkurat det der ja, men noen ganger funker det faktisk. Sjelden, men det gjør det faktisk i blant. Men så liker jeg ekte gammeldags rock også da, og der har det sin plass lissom.
Bra trommer er noe av det jeg selv synes er vanskeligst, og som jeg sjelden synes andre får til. Enda sjeldnere får jeg det til selv, til punktet hvor jeg gir opp. Men, når man klarer det, så gjør det hele låten ti hakk bedre. Trommene er ikke bare for å holde en beat, de er så mye mye mer.
___________
I want my women the same way I want my wars: fierce, ruthless and unrelenting.


909 og 303.. FULL

909 og 303.. FULL PINNE!

skakke kimse av 909 openhat og 303.


<em>batcheeba</em> sitt bilete

hysterisk bra av dere

hysterisk bra av dere begge!
Enig så enig.

-Som i en veldig tunnel klinger lyden
av mine skritt imellem vegg og vegg-
R.Nilsen


Eller..

Roland SH2000 or CR78. Gaaaaaaaaaagh.

Tubalyden på den synthen knekker all mostand. Nesten.

_________________
Dra meg i barten!


Ordentlig EBM

Har ikke hihats.

Vel ikke på den måten ihvertfall.
_________________
Dra meg i barten!


HaAH!

...lurer på om bade-gakken min lager closed eller open hi-hat jeg?! tenkte jeg skulle mikke opp proppeloppen og tellefanten sammen med bade-gakk-en og bade-gakk-to + en sliten ride eller noe....fiffi!!!!

"Life: Where can I download one?"


<em>TV Noise</em> sitt bilete

Dyr i senga

Nå finnes det vel omtrent like mange ulike former for hihat lyder som det finnes dyrearter i senga, så mye avhenger av om lydene matcher hverandre.

Why do birds suddenly appear ?


<em>Bariuz</em> sitt bilete

NEI!

Open hihat er knall! Gjør det riktig, og det smører øra og skaper det ekstra lille groovet som trengs. Og ja, det finnes utallige forskjellige hihat-lyder. Det er da samma faen om man bruker open hihat eller ikke vel? Så lenge det har en funksjon i groovet, så er det bare kos. Min mening iallefall.

--------------------------------------------------------------
www.myspace.com/bariuz
www.myspace.com/cyberdyneclub
www.myspace.com/blackcomedymetal
www.myspace.com/hypnodrift
--------------------------------------------------------------


<em>Morgan</em> sitt bilete

Preach it!

...det er bra Bariuz - Preach it! :-D

Det jeg hater, er når folk programmerer hi-hat og glemmer at det ikke skal være lukka hi-hat sammen med skaptromme-slaget...


<em>sunjammer</em> sitt bilete

Open blæhat. Jeg føler at

Open blæhat. Jeg føler at "groovet" er en mytisk kvantitet når den reelle bruken av det er "filler".

UN - UN - UN - UN
- TS - TS - TS - TS
- - PSHT - - PSHT

There is no groove here. None. None groove.

Selve *lyden* er fine. Det er filler-bruken av det som plager meg. Det er som om man glemmer at perkusjon ikke slutter ved kick, snare, hihat(open/close) og et sporadisk crash. Til slutt ender man opp med noe som kun eksisterer for å repeteres. Og det plager meg oppriktig. Da skal synth+misc+vox veie opp noe sinnnnnsykt for at jeg skal gidde bry meg.

Tror kanskje det flaueste jeg hører er untz untz uten snares eller annen perkusjon. Det finnes ikke noe mindre potent.

Summa summarum: Perkusjon er dritviktig.


<em>Bariuz</em> sitt bilete

Jah!

DER sa du det! Selvfølgelig er det ikke nok med dunk og ts og psht. Alene skaper det jo ikke noe groove, men jeg opplever ofte at når jeg har en ganske fengende beat på gang, så gir den åpne hihaten det et ekstra groove. Ihvertfall i mye dansegulv-relatert musikk.

Men akk ja, det florerer av DÅRLIG bruk av åpen hihat. Jeg tolket imidlertid innlegget ditt som at det var "teit" å i det hele tatt bruke åpen hihat på offbeaten :)

--------------------------------------------------------------
www.myspace.com/bariuz
www.myspace.com/cyberdyneclub
www.myspace.com/blackcomedymetal
www.myspace.com/hypnodrift
--------------------------------------------------------------


<em>anergy</em> sitt bilete

Men... hva er egentlig

Men... hva er egentlig forskjellen på en åpen og lukka hat? Er lukka hatt TSS og åpen PSJ?
Jeg liker UHN UHN UHN UHN hvis det brukes riktig, det kan bli kraftig og strengt. Men UHN TS PSJ skal man vite hva man driver med for å bruke, spør du meg.
UHN TS UHN TS UHN TS om og om igjen begynner det å bli for mye av. Uten sjel og innhold, bare tom, dårlig TRANCE.
Jeg aner ikke hva jeg prater om, rent teknisk. Men goddamn da.

Trust me, I'm a biologist.


Visningsval for kommentarar

Velje korleis du vil at kommentarar skal visast, og klikk 'Lagre innstillinger' for å aktivere endringane.