Hvordan utgi en cd... (trinn for trinn)

Mens cd salget raser, velger fremdeles noen å satse på en cd utgivelse.
Meg som mange andre har denne ”drømmen”, så derfor vil jeg høre med dere der ute.
Hvordan gjøres det? Nå tenker jeg ikke på platekontrakt, men å koste hele utgivelsen selv.

Finnes det en mellomting av platekontrakt og utgivelse på ”eget” selskap?
Altså: Betale et plateselskap for utgivelsen??

Hvordan ville dere gjort dette? (trinn for trinn)
Regner med låtene på gå igjennom Tono for godkjenning osv.?
Hva med strekkoder?
Hvordan få produkte ut i butikkhyllene?
Hva koster slikt?
+++

For min del trenger jeg ikke leing av studio, men mastring hadde vært greit.

Håper på masse innspill.

<em>elektronika</em> sitt bilete

- Har ikke hørt om at man

- Har ikke hørt om at man kan betale plateselskap for å gi ut noe. Men det er det sikkert andre som vet bedre enn meg

- Selve trykkingen koster alt fra ca. 15000 og oppover, litt avhengig av antall og slikt. Jeg vet ikke hva mastring koster

- Det er NCB som tar seg av avgifter for trykking av cd'er(se http://www.tono.no/binary/100/file). Hvis du skal bruke rettighetsbeskyttet materiale, må du sende inn skjema til dem. Minstepris er vel 5 kroner per CD, det avhenger av mengden rettighetsbeskyttet materiale og pris på CD. Du får også 250 eksemplarer gratis til promotering, men disse må tydelig merkes som promoeksemplarer.

- Det vanskeligste er å få platen ut i butikkene. Det lønner seg vel å gå til små butikker og høre. Der kan man ofte legge igjen cd'er og så avtaler man pris. Butikken betaler da ikke noe for innkjøp, men tar en viss sum av salget. Men tviler altså på om du kommer inn i alle butikkene til Platekompaniet. Da bør du nok ha et større apparat i ryggen.

- Det kan være lurt å satse på salg via nettet. Altså bruk din egen webside, myspace etc. Evt hør med nettbutikker som spesialiserer seg på din sjanger.

---

Fantasy night delivery service by Santa


<em>vitriol</em> sitt bilete

Trinn for trinn

1. Lag musikken
2. Spill den inn
3. Mix låtene
4. Mastre låtene (dette er like viktig som mix, sett av penger til dette!!)
Bra mastring får du f.eks hos Strype. Man trenger ikke forstå at det er viktig, bare gjør det;)
5. Klarer utgivelsen med NCB hos TONO. Hvis du har lagd all musikken selv koster det ingenting dersom du ikke skal ha mer enn 1.000 eks. Du betaler bare for å bruke andres musikk.
6. Strekkoder kan EAN Norge ordne. Disse er viktige for registrering av salg over disk. Mange platebutikker tar ikke inn cd`er i kommisjon uten strekkode fordi det blir for mye arbeide å holde oversikt over salget uten. Cd-trykkeriet burde også kunne hjelpe deg.
7. Send den til trykkeri. Realistisk pris for 1000 eks er som Elektronika nevnte. NCB har oversikt over de fleste som formidler eller gjør dette i Norge.
8. Skaff distributør eller lever cd`en til butikker selv (distributører skal ha en bit av kaka. Vanlig pris til butikk er ca. 110, du får kanskje 75 fra distributøren) Hvis du ikke er på en label er det så godt som umulig å skaffe seg distribusjon. Du kan lisensiere skiva di til et selskap og distribueres via deres distributør, men da er vi inne på det med kontrakter og det var vel ikke så aktuelt. På den andre siden er det dyrt og vanskelig å distribuere skivene selv. Man bruker fort opp den eventuelle fortjenesten man kunne fått fra platesalget på porto til platesjappa i Kirkenes og Leipzig. I tillegg må du følge opp hver enkelt butikk selv når det gjelder antall solgte osv.
9. Meld deg inn i TONO (ikke det samme som å klarere utgivelsen med TONO/NCB) for å få penger som komponist for eventuelle radiospillinger og annen bruk av musikken din. Meld deg inn i Gramo og få penger som musiker og artist for de samme tingene.
9. Begynn på nytt


<em>TV Noise</em> sitt bilete

CD produksjon

Her finner du noen av de som lager ferdig CD plater, håper linken kan være til hjelp. Du finner også maler feks for booklet og trykk på selve CD plata.

http://search.kvasir.no/query?q=CD+produksjon&what=web-no

Why do birds suddenly appear ?


Visningsval for kommentarar

Velje korleis du vil at kommentarar skal visast, og klikk 'Lagre innstillinger' for å aktivere endringane.