Here we go AGAIN

<em>Bassington-Bassington</em> sitt bilete

Again? Ka du mein? -------

Again? Ka du mein?

--------------

Ikke mobb strikkevesten min!


nok en strek i regningen for

nok en strek i regningen for de kristne menighetene


<em>Bassington-Bassington</em> sitt bilete

Ja, hvis USA hadde hatt et He

Ja, hvis USA hadde hatt et Hedningsamfunn burde de bare lagt seg ned. Kirkene der har skadet seg selv mer enn noen kritikere ville klart. Den katolske kirken over there virker ganske vingeskutt.
http://www.religion.dk/nyheder/artikel:aid=244895

Dette er ekstremt interessant i forhold til amerikansk virkelighet, for et av problemene med å være ateist i USA er at den jevne amerikaner setter likhetstegn mellom religion og moral/etikk. Jeg tipper den tenkemåten har blitt seriøst utfordret de siste par årene...

--------------

Ikke mobb strikkevesten min!


<em>Tollef</em> sitt bilete

Stygt å si det,

men jeg tror du tar feil. Det at Bush ble gjenvalgt er vel heller det fremste uttrykket for at likhetstegnet mellom moral og etikk heller har blitt mer viktig for amerikanerne de siste åra. Bush vant valget hovedsakelig fordi han fridde til de kristne. Den jevne amerikaner ønsker å se en kobling mellom kristendom og moral, og selv systematisk dekke over misbruk blir stort sett sett på som et problem knyttet til enkltpersoner og heller en et problem ved religionen eller kirken. Riktignok blir denne tanken til en viss grad utfordret på deler av østkysten og vestkysten, men mellom kystene er amerikanere fortsatt kristenfascister så det står etter.


<em>elektronika</em> sitt bilete

du har helt rett - vektleggin

du har helt rett - vektlegging av kristen moral og familieverdier(gjerne det samme) var en viktig årsak til at Bush ble gjenvalgt. Og i følge de neo-konseravtives gudfar Irving Kristol er jo USA inne i et "conservative century". Tiden vil vise om han har rett :-=

- you & me = eternity


<em>Gird_09</em> sitt bilete

tror jeg også

Jeg må nesten bare gi min tilslutning til 12fs analyse av situasjonen. Mange amerikanere er jo strengt tatt ikke i stand til selv å granske validititen i koblingen mellom etikk og religion. Det at religion har en såpass viktig stilling i det amerikanske samfunnet bidrar nok også til å sementere sammenstillingen mellom kirken og morals korrekthet for de aller fleste. For de folkene der borte er det nok ofte mer et spørsmål om tilknytning og identitet enn det er et spørsmål om reell religion. Desverre på sett og vis.

Sa jeg at du kunne snakke?


Visningsval for kommentarar

Velje korleis du vil at kommentarar skal visast, og klikk 'Lagre innstillinger' for å aktivere endringane.