Klaus Schulze - en glemt legende?

Han lager fremdeles fantastisk musikk, men hadde vel sin absolutte storhetstid på 70-tallet. Synth er det ihvertfall, ingen tvil om det! La forresten også merke til at han skal holde konsert i 2005. Fra http://www.klaus-schulze.com/ :

Klaus Schulze solo concert in Bologna/Italy
"Klaus Schulze will give a concert in the "Teatro delle Celebrazioni" in Bologna/Italy on 26 March 2005, This is one day before Easter sunday. This is all we know by now. Please do not ask us for tickets yet. As soon as there will be tickets available we will report about it, here and in detail."

Det hadde vært noe det!

Skill

<em>eyevar</em> sitt bilete

DET hadde vært noe ja! Kansk

DET hadde vært noe ja! Kanskje han drar med seg Pete Namlook for å mekke et nytt kapittel i den briljante "Dark side of the Moog" -serien? Ooh baby..


<em>sunjammer</em> sitt bilete

Vet ikke hvor glemt han er :)

Vet ikke hvor glemt han er :) Jeg vil tro de to 12"erne som påvirket meg mest når jeg var liten var Arne Nordheim - Warszawa og Klaus Schulze - Dune. Jeg personlig er svært takknemlig for hva han har gjort


<em>lynch</em> sitt bilete

Cyborg

Cyborg er min favoritt med Schulze... Chromengel..mmmmmm! Han har jo gitt ut jævla mange plater, over 100 tror jeg. Står en Rockabillymann på Grünerløkka som selger en del Schulze på søndagsmarkedet.

::: live electro and stuff like that... på TILBAKE TIL FREMTIDEN hver onsdag kl 19-20 på www.clubdecks.se ::: se også i arkivet under electro-mixer-tilbake til fremtiden.


<em>Tollef</em> sitt bilete

Audentity

Er min favoritt med Klaus Schulze. Men fy! så mange elendige musikere som har prøvd å kopiere mannen.


Spennende dette her! Jeg har

Spennende dette her! Jeg har et par skiver med Schulze, men har hittil snerret hånlig til alt han kom med etter 1975 eller så.
Irrlicht er en ambient klassiker, kald og mørk - og stillferdig nok til å foretrekkes på CD - har du et slitt eks av LP'en kan du bare glemme å høre musikken...

Liker også den første Tangerine Dream, der han spiller hippierock.

Så, jeg takker for tipsene! Cyborg mv. skal sjekkes ut ved leilighet.


Rainer Bloss?

Jeg mener å ha en Klaus Schulze live-skive med Rainer Bloss på vokal i det som er nødt til å være nyttårsfylla :) Helt 100% genialt, folkens... Husker ikke når den er fra, men det er nok tidlig til midten av 80-tallet.

-=Ikke mobb barten min!=-


<em>Insvims</em> sitt bilete

Klaus Schulze

Kom tilfeldigvis over synth.no og dette forumet, og måtte registrere meg umiddelbart.
Jeg er en stor fan av Schulze, og har også en del av hans nyere ting. Blant annet den fantastiske boksen Contemporary Works II. Gleder meg også til nyutgivelsene av alle platene hans som nå er igang. Alle med bonusspor. Hadde vært en drøm og sett konserten hans til våren, men det blir nok vanskelig. Han spillte jo en konsert i Bergen på 80-tallet. Hadde vært gøy om han kunne komme tilbake igjen. Men han er sparsom med liveopptredener.
Musikken hans er fortsatt meget bra, og han er jo også svært så produktiv. Mine favoritter (av det jeg til nå har hørt) er Contemporary Works II, Mirage, X, Timewind, Moondawn, Poland Live 83, Irrlicht, Beyond Reacall, In Blue. Har også hørt 10CD-boksen Contemporary Works I, og der er det også veldig mye bra! Jeg liker altså ting fra alle hans epoker. Gøy å treffe på andre fans :-)


<em>Insvims</em> sitt bilete

Klaus Schulze nyutgivelser

Har akkurat bestillt nyutgivelsen av Le Moulin De Daudet fra play.com. Gleder meg mest til bonussporet som heter Ion. Det er noe av det nyeste Schulze har laget (sammen med bonussporet Andromeda, som finnes på nyutgivelsen av Dreams). Disse bonussporene ble gitt ut på noen samplere i begrenset opplag, og gitt bort gratis på messestands for Alesis synther. Så de har vært ettertraktet en stund. Endelig godt de nå blir gitt ut som bonusspor på disse CD'ene.
Så godt som hele Klaus Schulzes katalog er i ferd med å bli nyutgitt. Med bedre lyd, og bonusspor på alle CD'ene.


<em>Insvims</em> sitt bilete

Klubb-konsept?

Finnes det overhodet noe klubb-konsept for denne type elektronisk musikk? Eksperimentell, space, ambient. Er så lei av all dance og trance og hva det nå heter. Det gir meg ingenting. Eksperimentell ambient derimot er herlig.
Håper noen sier i fra om det finnes konserter av denne type på små steder rundt omkring i Oslo :-)


<em>Bassington-Bassington</em> sitt bilete

Vi spiller litt sånt på

Vi spiller litt sånt på Kjettersk Kjeller innimellom (http://www.kjetter.com/arrangementer/spillelister.php?id=23). Planen var egentlig å spille masse ambient, men det har blitt litt i underkant.

Så Inade, Herbst 9 og Schloss Tegal i Leipzig i mai og det var stor stas. Men tviler på om noe slikt ville slått an her på bjerget.

--------------

- Bare paradiset eller havet kunne få meg til å gi opp å søke hjelp fra musikken.
(E. M. Cioran)


<em>Insvims</em> sitt bilete

Veldig bra!

Jeg har hørt om Kjettersk Kjeller, men aldri selv vært der. Skal jammen prøve å komme meg dit neste gang. Finnes det noen mail-liste? Det kan jeg sikkert finne ut av om jeg sjekker ut sidene.
Det eneste jeg har vært på av eksperimentell ambient i Oslo noensinne var da jeg så Raison Dêtre på Sub Scene. Det var et utrolig smalt arrangement, hehe. Men det var spennende og interessant.
Hadde vært gøy om man kunne få noen internasjonale ambient-artister til Norge en gang! :-)


<em>eyevar</em> sitt bilete

Et fullblods

Et fullblods ambient/space/experimental/etc-tilbud savnes ja, var på noe som het Calma Sutra i fjor, og koste meg masse med musikken der, men jeg tror ikke de holdt på så lenge..?

Angående Schulze; sjekk dette meget underholdende intervjuet: http://www.muzicisifaze.com/alt_articol.php?id=24
herlig type - nesten så man tror det er fake :D


<em>Insvims</em> sitt bilete

Lest det

Jeg har lest dette tidligere, og jeg synes han oppførte seg som en drittsekk der. Men når det er sagt; jeg har hørt at andre som virkelig har truffet Schulze i virkeligheten sier at han er en veldig omgjengelig person, så det er ikke så greit å vite hva man skal tro.
Men jeg har mailet litt med hans manager også, og sett diverse uttalelser av han. Og jeg tror nok at det er "kdm" (hans manager) som gjør seg vanskelig. Han har kontroll over alt som angår KS utenom selve musikken. Og det har vært mange diskusjoner om dette på emforum.nl.
Jeg tror Schulze er en fin person, og jeg drømmer virkelig om å få oppleve en konsert med han. Men desverre har han nesten helt sluttet å spille live :-(


<em>eyevar</em> sitt bilete

Sure-Schulze

joda, kan godt hende at han i virkeligheten er en kjernekar, men tatt i betraktning spørsmålene som blir stilt her synes jeg journalisten får som fortjent. ;-)


<em>Insvims</em> sitt bilete

Hehe, joda!

Sant det. Noen nokså rare spørsmål, men er man en profesjonell musiker takler man sånt på strak arm, og utviser en smule høflighet i sine motsvar om man ikke helt oppfatter hva det blir spurt om :-)


<em>Scythe</em> sitt bilete

Glemt? Hvem sa det? - Ja til

Glemt? Hvem sa det?
-
Ja til terrorcore! Gratis grisebank til alle!


Ikke glemt, nei!

Lastet ned noen spor av ham på Limewire her i helgen, men da oppdaget jeg at jeg ikke husket titler.

Noen som vet hva det albumet hans het, om livet til Sebastian?

Var delt opp i fire deler, med Bardommer, Traumer, Ungdomstid og Dør - tror jeg. Var favorittplaten min i 1990, sweet sixteen!


<em>Electro</em> sitt bilete

Mener du "Audentity"?

Skiva fra 1983 med bl.a. den høyt elskede, siste låta "Sebastian Im Traum"?

::Electro::


Visningsval for kommentarar

Velje korleis du vil at kommentarar skal visast, og klikk 'Lagre innstillinger' for å aktivere endringane.