Hitlers Hitparade
0 kjem; 0 anbefaler; 0 kjem kanskje
Tyskland 2003
Regi: Oliver Axer & Susanne Benze
1t 15min, DVD, farger og s/h, e.t.
Popkultur og propaganda
Det er fascinerende å se hvor mye tidsånd og -mentalitet man kan lese ut av de mest trivielle ting fra en gitt periode. Se bare på norske reklamefilmer fra 50-tallet, fulle av friske, eplekjekke menn og kvinner som snakker om strømpebukser og Hobby-sigaretter med en sprudlende og selvfølgelig entusiasme – disse filmene sier på mange måter like mye om fremtidsoptimismen og dugnadsånden som preget Norge på 50-tallet som ethvert kapittel i en historiebok. Med dagens øyne ser disse filmene bare komiske ut; skrikende trivielle og fryktelig naive. Men hva når man ser på populærkultur i en kontekst som ikke er fullt så hyggelig?
Dokumentaren Hitlers Hitparade handler om populærkulturen i Tyskland i perioden 1933 – 1945, og hvordan musikk, film og dans ble brukt for å skape og forsterke det nasjonalsosialistiske selvbildet av det tyske herrefolket. Filmen består av et rikt utvalg av arkivmateriale – fra spillefilmer, amatørfilmer, dokumentarer, opplysningsfilmer, reklame etc. – som sammen viser hvordan nazistene ville at det tyske folk og rike skulle framstå på 30- og 40-tallet. De mest trivielle, tilforlatelige ting får en en helt annen klangbunn i denne konteksten; en sang som ”Det siste toget”, som i utgangspunktet bare var en uskyldig kjærlighetssang, får en helt annen betydning enn det som var meningen. ”The images in Hitler's Hit Parade (...) seem to come from an eerily recognizable pop-culture parallel universe, whose creepiest aspect may be its blithe normalcy. As singers croon through lush ballads and peppy dance numbers, we see images of long-stemmed chorines and frolicking lovers, some in satiny black-and-white, others in grainy home-movie color.” (New York Times).
Hitlers Hitparade er en fascinerende, underholdende og (uunngåelig) forstyrrende film om den tyske zeitgeist på 30-tallet, og stemningen i nazi-Tyskland før og under andre verdenskrig. Filmen viser effektivt hvordan selv de mest uskyldige og banale former for populær underholdning kan brukes til propaganda-formål, på en mer eller mindre direkte måte. En høyst severdig film med store mengder unikt materiale. ”The flow of images has a terrible inexorability. Watching this movie is like watching people pirouette gaily off a cliff.” – Village Voice. “Works smashingly well.” – The Onion.
ammatører
nazisvina kunne ikke propaganda, synth eller logistikk. derfor tapte de krigen.
i dag, i fred, har vi hamburgere, das ich og audi TT.
i dag, i fred, har vi rein, konfront og hjemmebrent.
Du, Teppis, du Teppis. Du er
Du, Teppis, du Teppis. Du er så filosofisk i fylla... :-P
---
I valg mellom falske venner og åpne fiender har jeg alltid foretrukket de siste. (Bjørnstjerne Bjørnson)
vann og feber
har samme effekt
vel..
Jeg tror det er rimelig hinsides tvil at Tyskland var mest effektive på både propaganda og logistikk. Da tapte de vel forde de ikke hadde fått teken på synth enda.
Hihi
Den klassiske diskusjonen "hvorfor tapte Tyskland" er aldri langt unna. Like greit å slenge seg på:) Min personlige teori er at de tapte fordi de prøvde å ta over verden. Ikke tidenes mest realistiske målsetting. Den rolige, avbalanserte og hele tiden nøkternt kalkulerende kommandanten gjorde nok ikke saken så mye bedre.
Når det gjelder logistikk hadde de både vanskeligere forhold (eksempel: sovjetisk gjørme og lite drivstoff vs atlanterhavet og så og si ubegrenset med drivstoff til USA/GB) og var mindre flinke til å effektivisere ved å f.eks ha deler som passet i mange forskjellige kjøretøyer enn de allierte (i alle fall USA).
Og i den grad noen hadde teken på elektronisk musikk før krigen, så var det vel noen tyskere fra 30 tallets eksperimentelle miljøer i f.eks. Berlin?
"Dingsallerdingsallerdingsdingsaller "
- B. Bargeld
Tyskland tapte fordi Hitler s
Tyskland tapte fordi Hitler spiste for mye bæsj.
WIELD IT WISELY, AND WIELD IT RUTHLESSLY
Og i tillegg til drittspisinga..
.. så hjalp det vel ikke at han sendte troppene 1-2 mndr for sent inn i Russland, og dermed gikk inn i den kaldeste vinteren ever - i tyske sommeruniformer. I tillegg til at han trakk styrkene ut av Frankrike LIKE før han hadde "kicked some seroius ass".
Dette var helt klart de to største feilene han gjorde, og viste seg å bli hans bane.
Men bæsjen bidro nok ganske bra den også. :)
bajsallerbajsallerbajs
bajsallerbajsallerbajs
-
www.nastyninja.net