ISBLOGG
Ankom Reykjavik mandag, storöyd paa flybussen inn til byen lurte jeg paa hvor det daarlige været var. Under straalende sol pekte jeg paa damp som kom opp fra bakken og var fornöyd med at det var flere varme kilder paa veien. En av dem er Den Blaa Lagune, som jeg ilöpet av de förste dagene har lært hvordan ble blaa. Men det kan vi komme tilbake til, for til helga skal vi dit paa Hang over party (alle regner med at de/vi kommer til aa være hung over da).
I dag starta festivalen vi er her for,
www.icelandairwaves.com
og det har gaatt mest tid med til aa pröve aa faa en viss oversikt over den OVERVELDENDE mengden band og artister som spilelr paa Airwaves. I tillegg har vi maattet
- finne en USB-kabel
- piske et kontor i NRK som hindra oss fra aa komme paa nett
- bli vant til kulda.
Det siste er ikke saa ille, siden været er bedre enn jeg har opplevd i Norge paa lenge.
Vi er her for aa finne Islands nye musikalske sjel, enn saa lenge har vi mött 16aarige rockere, blitt overbevist om at braakerock har kommi for aa bli - og blitt sjarmert av en kar som har lagd ei laat basert paa klipp-ut-fraser fra toalettpapirpakker. Hallo, for en sang! Love your Bum! China blue! Improve your home. Eberg, massiv respekt fra NRK-jentene Maria og Siri.
Som skal pröve aa blogge mer seinere.
- SIRI's blog
- Logg inn eller registrer for å skrive kommentarar.
Bråkete rock
har vel vært her i omtrent et halvt århundre nå, så hvis du nå mener at den er kommet for å bli, er jeg imponert over dristigheten i spådommene dine...
Kanskje du kan overbevises om at kirkemusikk kommer til å etablere seg som uttrykksform også?
:d
--------------
"Racism is very lower-class. Upper-class people are never racists; they're anti-Semites."
P. J. O'Rourke
Jeg for min del velger å ta
Jeg for min del velger å ta begge deler med en god klype salt."Braakete rock" og "kirkemusikk" lissom. Nemlig. Sånt fins på ordentlig lissom.
---
It's bed time! And by "bed" I mean "ethnic", and by "time" I mean "cleansing"!
Kirkemusikk og satanrock
Hehe, jeg elsker virkelig kirkemusikk. Av to grunner. For det første fordi det er laget så ekstremt mye bra kirkemusikk/sakral musikk, for det andre fordi det er så morsomt å mobbe satanrockere ved å påpeke at all den beste musikken er laget av kristne. De ser gjerne litt sånn sjokkert på deg, og så tar det en viss tid før de klarer å skjønne at Bach, Mozart osv. faktisk er musikk (mange unge menneskers musikkbegrep begynner jo en eller gang etter Elvis).
Men bevares, det finnes mye religiøs musikk som ikke er ment for kirken også. Sufiene har fantastiske musikktradisjoner, og så takker jeg aldri nei til et skikkelig svart gospelkor.
--------------
"Racism is very lower-class. Upper-class people are never racists; they're anti-Semites."
P. J. O'Rourke
.....Mozart suger. Mozart er
.....Mozart suger. Mozart er listepop.
Skal vi snakke kirkemusikk er det først og fremst Bach, Vivaldi, Händel og Gesualdo som gjelder. Pluss haugevis av middelalderkomponister det overlever 2-3 sanger fra. Mozart laget Requiem, som er fabelaktig, men han laget så mye annet ræl at totalen havner på minussiden.
Tøv. At Mozart laget musikk
Tøv. At Mozart laget musikk det er lett å like - og som ble likt i hans samtid, diskvalifiserer ham ikke. Han hadde en sjelden meloditeft. Dessuten digger jeg murer-musikken hans.
--------------
"Racism is very lower-class. Upper-class people are never racists; they're anti-Semites."
P. J. O'Rourke
Når du kan sitte der og
Når du kan sitte der og telle "åtte takter sånn, åtte takter sånn, 16 takter sånn" i 80 % av musikken hans syns jeg det sier litt. Han fulgte pop-oppskrifter. Jeg syns han er kjedelig.
Men det må sies, jeg liker ikke wienerklassisismen generelt.
Og apropos likt i hans samtid, det gikk med mannen som med de fleste pop-døgnfluer, døde ukjent og lutfattig. Bach, Händel og Vivaldi, for å ta noen av mine favoritter, hadde talent og kreativitet nok til holde på inntektene og folks interesse hele livet, ikke bare en 15-årsperiode. Gjentar du deg selv for mye går folk lei, det fikk Mozart godt og grundig merke.
Vrøvl
Mozart døde ikke fattig fordi han lagde pop. Mozart døde fattig fordi han ville være uavhengig. Alle andre komponister, som ville leve av det de lagde, skrev enten bestillingsverk eller var på en eller anne måte ansatt på heltid som komponist. Fyrsten/kongen/adelsmannen/rikmannen bestilte, betalte og bestemte hva slags musikk som skulle skrives. Så får du heller se på hvor godt verkene til hans hovedkonkurrent Salieri har tålt tidens tann.
Å være uavhengig ville
Å være uavhengig ville sannsynligvis fungert bedre hadde han vært mer enn en middelmådig pop-artist. Når barnestjernesjarmen gikk over, hadde han ikke mer å stille opp med, så da gikk det ad undas. Og avhengig av fyrstene/kongene, selvsagt, så var det ikke slik at de kommanderte nøyaktig hva komponistene skulle lage. De ansatte komponister de likte, og de fikk beskjed om å lage musikk til de forskjellige anledningene man trengte musikk til.
Bach, f.eks, var jo kantor i...var det leipzig?, uansett, og var dermed forpliktet til å komponere en kantate til hver søndag. Han hadde jo full frihet til å eksperimentere og kose seg, bare han laget en nogenlunde presentabel kantate hver uke. Vivaldi var musikklærer på en pikeskole (lucky bastard) og komponerte musikk som pikene skulle fremføre, der fikk han også dille rundt ganske fritt.
Det er akkurat som i dag - med mindre du er såpass flink/populær nok til at du kan leve utelukkende av musikken din, må du ha en jobb. Så kan du lage musikk på fritiden. Mozart ville leve av musikken sin, men he didnt have what it takes. Synd.
Tjah
Tror du virkelig på det der? De fleste komponistene måtte bare prise seg lykkelige for å ha funnet sin mesen og skrive som de fikk beskjed om. det var nettop derfor Mozrt ville prøve seg som uavhengig. Mulig Bach sto friere enn andre, men jeg mener bestemt å huske at også han ble utsatt for en del press. Å sammenligne Mozarts situasjon med dagens er helt på jordet. Det fantes ikke noe marked for alternativ eller uavhengig musikk den gangen. Men det er ikke ulovlig hverken å være kulturliberalist eller å stemme frp. Uansett, om du skal vurder Mozart som popmusiker, må du nesten måle ham opp mot det rikfolket i Wien faktisk betalte for på den tiden, ikke Bach. Mål ham opp mot Saliereri, som var den som laget musikk tilpasset markedet, som var mest populær, tjente mest penger, og som ingen gidder å høre på i dag.
Ingen gadd å høre på Bach
Ingen gadd å høre på Bach i nærmere to hundre år før Mendelssohn fant han frem igjen på 1800-tallet, betyr det at musikken hans var av dårligere kvalitet de århundrene enn den er nå?
Brahms
Brahms er vel den eneste av de store klassiske komponistene som aldri har vært av moten. Poenget er at når du prøver å argumetere rent markedssiberalistisk, så må du prøve å argumentere noenlunde konsekvent. At Mozart laget popmusikk sammenlignet med Bach er det godt mulig å argumentere for. Popmusikk derimot er et begrep som må forholde seg til epoken den er laget i. Popmusikk er ikke et spørsmål om formler eller ikke formler. Popmusikk dreier seg om hva som er populært. Sett ut i fra din markedsliberalistiske argumentasjon, må det du måler Mozart opp mot være datidens pop, musikken til de som klarte å leve av den. Omtrent ingenting av dette er noe som har tålt tidens tann. Hadde Mozart ønsket å lage popmusikk, etter datidens standard, ville han fortsatt å lage den musikken han fikk beskjed om, som alle andre.
Nå er utgangspunktet mitt
Nå er utgangspunktet mitt at jeg personlig syns Mozart er kjedelig og kjip, det er egentlig den eneste konkrete begrunnelsen jeg har. Resten av argumentasjonen er egentlig bare improvisert i farta.
Det der så bare sinnsykt
Det der så bare sinnsykt gøy ut.. retten og sletten...