Om gærne finner og ond musikk

Det viser seg at den skyteglade 22-åringen triste historien fra Finland kalte seg ikke mindre enn Wumpscut86. Nå kommer vel alskens media til å koble den utrolig fæle og kyniske og selvutslettende musikken til :wumpscut: med drepefest. Jeg gleder meg ikke.

Nei, denne gangen er det

Nei, denne gangen er det ikke musikkens skyld, men You Tube.. Siden filmen var så lik den forrige finske tragedrien, og også den fra virginia tech..
Det er så greit at man finne noe å skylde på..


<em>Disynthegration</em> sitt bilete

Jeg er nok litt motsatt

Hvis musikk skulle trigget noe så voldsomt i meg som dette, måtte det være type DDE, Vikingarna, etc. Når jeg må høre på slikt blir jeg virkelig aggressiv.

-------------------------------------------------
* Forgive me father for I have synth *


<em>Bassington-Bassington</em> sitt bilete

Jeg er litt delt i det der

Jeg er litt delt i det der spørsmålet om ungdom som dreper og musikk. En god del moderne populærmusikk forherliger voldsutøvelse samtidig som den nedvurderer andre menneskers verdi. Spørsmålet er om dette i lengden kan være en medvirkende årsak til å utløse kriminelle handlinger.

Eksempelvis tror jeg de færreste blir overraskede hvis de finner Burzum-skiver hjemme hos en som blir arrestert for kirkebrann. Eller gangster rap-skiver hjemme hos gjengtyper.

Merk at jeg ikke dermed har sagt at en Burzum-skive får lille Ole til å brenne ned den lokale kirken eller at en NWA-skive får lille Leroy til å prøve seg på en drive-by. Jeg lurer bare på om virkeligheten er mer kompleks enn vi liker å tro.

--------------

Ask Dr. Stupid!

http://www.youtube.com/watch?v=KEBwP68FqVM


<em>elektronika</em> sitt bilete

Jeg synes det er helt greit

Jeg synes det er helt greit å diskutere innholdet i noe musikk. Men det blir for enkelt å bare skylde på musikken når noen går berserk. De fleste av oss klarer jo både å høre på ekstrem musikk, se drøye filmer og slenge ut til tider grusomme kommentarer, uten at vi av den grunn går og skyter medelevene våre.

Men jeg skulle jo ønske at hvis mediene skulle velge å trekke inn musikken i dette tilfellet, så kunne de i hvert fall forsøke å sette seg inn i musikken og sjangeren. Kanskje til og med få en ekspertuttalelse fra en som har peiling? Yeah right.

Hvor går forresten grensen for hva man kan synge om? Finnes det en grense? Musikk som kunst vil jo prøve å beskrive virkeligheten og da hører jo ondskap og hat med. Og rapper rapperne om sin virkelighet, eller kontruerer de en forherlighet ide om gangstaen?

I løpet av 6 mnd i Brooklyn i vår(hvorav 2 mnd i Bedford-Stuyvesant..sjekk "Do the right thing" av Spike Lee) var det 1 mafiadrap, 1 gjengrelatert drap av rapperen Kevlar(haha, ironi), 1 tragisk barnedrap og 1 tilfelle av fyr-med-gønner-går-bananas-på-fest rett ved der vi bodde. Og alt akkompagnert av dundrende hiphop-beats. Men mediene skyldte på sosiale problemer og ikke musikken, altså. Og ja, Dikadoren: virkeligheten er nok ganske kompleks.

-----------------------
Look what I can do!
-----------------------


<em>elektronika</em> sitt bilete

Og hva er det med disse

Og hva er det med disse finnene fort iden? Bør jeg som halvfinne være bekymret? Er jeg den neste som klikker?

-----------------------
Look what I can do!
-----------------------


<em>Scorn</em> sitt bilete

Våpenloven i Finland er noget spesiell...

Sakset fra VG:

"Det er svært vanlig å eie våpen i Finland. Bare USA og Jemen ligger foran på verdensbasis når det gjelder hvor mange som eier våpen privat.

I Finland har en 15-åring rett til å eie våpen så lenge foreldrene godkjenner det. Dette går imot EUs direktiv, som sier at ingen under 18 år skal kunne eie et våpen, men landet gjør det likevel."

http://en.wikipedia.org/wiki/Brenda_Ann_Spencer


<em>Bassington-Bassington</em> sitt bilete

Vanskelige spørsmål dette.

Vanskelige spørsmål dette. Det blir mye egg og høner og fjær og fem høns og sånt.

Som åttendedels finne trenger jeg bare å være en fjerdedel så bekymret som deg.

--------------

Ask Dr. Stupid!

http://www.youtube.com/watch?v=KEBwP68FqVM


<em>RKN</em> sitt bilete

Komplekse sammenhenger

Hvor mange voldelige overfall er ungått fordi folk med denslags tilbøyeligheter har fått utløp for aggresjonen ved å dyrke musikk, film osv i stedenfor å gå amok med rifle ? Kanskje det i noen tilfeller hjelper å høre 'voldsom musikk'. Sammenhengene er ihvertfall sikkert ikke enkle og ensrettede.
Selv er jeg doven (og orker ikke researche dette), men kanske andre på dette forum kjenner til vitenskapelige undersøkelser av årsakssammenhenger mellom vold og andre ting ? Det er sikkert laget mange.
- - -


<em>Disynthegration</em> sitt bilete

Ikke overraskende at media vrenger årsakssammenhenger

Den jevne journalist har neppe noe forhold til endogene og eksogene variabler, og vender og vrir på årsakssammenhenger som det passer dem. Spesielt i saker som dette er dette veldig virkningsfullt.

-------------------------------------------------
* Forgive me father for I have synth *


<em>Happiest</em> sitt bilete

Mediepanikk

pleier man å kalle det når film, musikk eller tv får skylden for at noen går berserk med gønner. I løpet av mine år på Institutt for medier og kommunikasjon på Blindern var det utrolig mange som hadde undersøkt forholdet mellom vold i medier og utøvelse av vold. Men ingen klarte å måle noen direkte sammenheng mellom det ene og det andre. Både virkelighet og menneskehet er altså mer kompleks enn som så.

Ikke at det forhindrer tabloidpressen i å løpe løpsk, men jeg synes faktisk at denslags var verre før. Da fikk man inntrykk av at alle som kjøpte en dødmetallskive MÅTTE sette fyr på noe. Eller kanskje det bare var meg.

--- Whether you'd be glad, sad or bad, you gotta know that there's fun to be had ---

http://www.elektrostat.com


<em>Electro</em> sitt bilete

Og så "War", da :-(

Men under forrige massakeren var jo KMFDM blant de mest utsatte artist-inspirasjonene, så det er vel bare et tidsspørsmål før man begynner å trekke inn Covenant og Apoptygma Berzerk og kanskje til og med Echo Image i sammenheng med fremtidige masseutryddelser eller noe :-p


<em>Bassington-Bassington</em> sitt bilete

Selv er jeg stor fan av Echo

Selv er jeg stor fan av Echo Image, og får alltid et behov for å gå berserk med bazooka når jeg hører på "Endless Day".

--------------

Ask Dr. Stupid!

http://www.youtube.com/watch?v=KEBwP68FqVM


<em>monoton</em> sitt bilete

Pleier å tilte totalt når

Pleier å tilte totalt når jeg hører på Erasures "Who needs love like that".


<em>komputergirl</em> sitt bilete

I tillegg til at han likte

I tillegg til at han likte heavy metal og skrekkfilmer likte han også trommer og skyting og data. Han bodde alene med en katt. Han var ikke ensom, han var heller sosial og tilsynelatende fornøyd med tilværelsen. Øl likte han også. Derfor syns jeg det er veldig morsomt at de formulerer overskriften i Dagbladet idag som: "Likte heavy metal og skrekkfilmer" og ikke "Spilte trommer og bodde med katten sin". Alltid like underholdende å se hvordan mediene gir seg fullstendig hen til slike klisjeer som den nevnte overskriften. Er ikke rart den gjennomsnittlige leseren med tiden begynner å tro at musikk og skrekkfilmer kan få enhver til å klikke fullstendig bare det er dystert og mørkt.

---

I'm so industrial I stomp to elevator music, bitch.


<em>NeonX</em> sitt bilete

Jeg tror det er kattens

Jeg tror det er kattens feil... Sinnsykt manipulative evner på de der altså...

-------------------------------
Skam deg, du har synthet.


<em>monoton</em> sitt bilete

Nå ble jeg engstelig her,

Nå ble jeg engstelig her, jeg har TO katter...


<em>Nikko</em> sitt bilete

Åjfaen, katter, ja...

...Son of Sam fikk jo sine drapsordre fra naboens hund!
---
OMFGWTFLOL


<em>SIRI</em> sitt bilete

fra den (u)jevne journalist:

jeg kan nå åpne opp NRK-redaksjonslokalet litt og si at jeg *VURDERER* å lage en sak om artister som blir koblet til skytetragedier (men føler meg veldig kompetent sammenligna med de allerfleste andre journalister på denne musikken, da). Alle vinklingene som er nevnt her, ikke minst det som RKN skriver, er oppe i lufta. Det kan jo ikke være tvil om at det må være ekstremt trist for en artist å bli kobla til en sånn hendelse. Samtidig er det mange paradokser i dette: tipper myspace-sida til Wumpscut får enormt mange besøkende nå om dagen, og myspace-hits har blitt ett av de nye suksess-kriteriene i musikkbransjen.

..because you dance to disco and don't like rock..


<em>Bassington-Bassington</em> sitt bilete

Interessant problemstilling.

Interessant problemstilling. For eksempel er jeg overbevist om at norsk black metal har tjent store penger på kirkebrannene og drapene som skjedde, som var vesentlige faktorer i å skape PR for miljøet.

De dømte i en av Finlands verste drapssaker ble hyllet i norske Slayer Mag.

Jeg tror ikke de ideologiske føringene man finner innen en del ytterliggående musikkformer kan utløse drap i seg selv, men jeg blir heller ikke overrasket dersom vi får en minibølge med selvutnevnte overmennesker som skal "rense ut sauene" blant oss. Manifestet til Jokela-morderen var påfallende likt ting jeg har lest i fanziner og rocktekster gjennom årene.

--------------

Ask Dr. Stupid!

http://www.youtube.com/watch?v=KEBwP68FqVM


<em>Soulmachine</em> sitt bilete

Skolesystemet

Som sagt det er ikke bare en faktor som er utløsende og jeg har ikke greie på det finske sammfunnet nok til å komme med bombastiske utalelser.
Men det jeg har litt greie på er utdanningsystemet deres. Og det er ganske så annerledes en alle de andre nordiske landene. F.eks er alt som har med dannings aspektet borte.
Ser at en del på Utviklingsvitenskapelig fakultet trekker skytingen opp mot Finnlands gode Pisa tester. Det er nok ikke det som ligger til grunn, men jeg synes det er et viktig poeng og helt sikkert en faktor.
Finnland har høyest mord og selvmordsrate i hele norden. Hadde det vært enkle svar, hadde noe helt sikkert blit gjort noe for lenge siden.

Hasj fører til batikk


<em>Bassington-Bassington</em> sitt bilete

Problemer som er enkle å

Problemer som er enkle å løse er strengt tatt ikke problemer i det hele tatt.

Hah, dagens platthet fra meg!

--------------

Ask Dr. Stupid!

http://www.youtube.com/watch?v=KEBwP68FqVM


<em>Soulmachine</em> sitt bilete

I det minste er årsaken til

I det minste er årsaken til alle problemene i Finland veldig åpenbare: Matti Nykänen

Hasj fører til batikk


<em>elektronika</em> sitt bilete

Si fra hvis du gjør det,

Si fra hvis du gjør det, da! Høres spennende ut.

-----------------------
Look what I can do!
-----------------------


<em>SIRI</em> sitt bilete

prøver å få kontakt med KMFDM..

noen som kan hjelpe? Men, ja, skal prøve å huske å poste her hvis det blir noe av.

..because you dance to disco and don't like rock..


<em>Mallpunk</em> sitt bilete

Sist de var i Norge var det

Sist de var i Norge var det Radar booking som hadde formidlingen. Så det er nok en god start å høre med dem, om ikke annet kan de antakelig hjelpe dere et steg videre i kontaktpersonjakten.


<em>SIRI</em> sitt bilete

på nrk.no nå

gikk på P2 til morran i dag, glemte si fra på forhånd, men her:
http://www.nrk.no/nyheter/kultur/1.6240542

ligger alt

..because you dance to disco and don't like rock..


<em>Soulmachine</em> sitt bilete

Judas Priest og Coven

Det er rimelig mange band som faktisk har blitt pekt på som årsak til mord. Så hvorfor ikke også Kmfdm. Et tildlig band som fikk jo beskyldninger mot seg var jo Coven, og det er vel omtrent 40 år siden. Min favoritt er Judas Priest.
Når man lager en story på "musikk som inspirerer til drap" må man jo ta med Juda Priest. Det er komikveld for alle penga. "DO IT"

Hasj fører til batikk


<em>kriegaffe nr11</em> sitt bilete

do it

For ordens skuld må det seiast at Judas Priest-saka satte presedens for at riktig pusteteknikk ikkje er kriminelt.

~DOBBYYYYYYYYYYYYY~


<em>TV Noise</em> sitt bilete

MTV sin skyld

det var det vikingene så på før de rodde over til England og gikk amok.

I take pictures: http://picasaweb.google.com/JoonGoii


<em>Nikko</em> sitt bilete

For ikke å snakke om goterne

http://no.wikipedia.org/wiki/Gotere
som invaderte deler av Romerriket etter å ha hørt på Fields of The Nephilim, Sisters Of Mercy og The Cure.

:-P
---
OMFGWTFLOL


<em>Happiest</em> sitt bilete

Hihihiiiii...

:D

De tar over verden, i alle fall moteverdenen, Dagbladet varsler Vampyrmote til helga... wohoo...

--- Whether you'd be glad, sad or bad, you gotta know that there's fun to be had ---

http://www.elektrostat.com


<em>optimusprime</em> sitt bilete

Vampyrmote til helga?Faen

Vampyrmote til helga?Faen så korte disse motebølgene er nå om dagen... På mandag er vampyr sååå sist helg ass...

Reality is boring.


<em>Bassington-Bassington</em> sitt bilete

Hah, vampyrmote er passé.

Hah, vampyrmote er passé. Flere av kara på gymmet der jeg går har holdt på med varulvtrenden i årevis allerede.

--------------

Ask Dr. Stupid!

http://www.youtube.com/watch?v=KEBwP68FqVM


<em>Soulmachine</em> sitt bilete

Tilogmed gotherne har jo

Tilogmed gotherne har jo godt over til sjørøverstilen.
Hasj fører til batikk


<em>greger</em> sitt bilete

"Goth nytt"

http://www.dagbladet.no/magasinet/2008/09/26/548232.html

--
I'm gonna be famous. Tell everyone you know!


<em>Soulmachine</em> sitt bilete

Hm

Nå var jeg syk i helgen. Men det vat vist så mye folk på Gotham nights at folk har klagd på at det var så mange der på nettforum (ingen gotham uten sutring) i tilleg var Surferosa Mariann der, dette ser litt skummelt ut ja.

Hasj fører til batikk


<em>elektronika</em> sitt bilete

"Ånei, det finnes andre som

"Ånei, det finnes andre som meg! Ååååh, jeg vil være trist og alene"

*fniser*

-----------------------
Look what I can do!
-----------------------


<em>henrik</em> sitt bilete

Shoppeshoppe!

Nå er vel anledningen kommet for å kunne kjøpe masse kule klær billig hos merkekjedene, for så å pakke dem ned til synthgothbølgen har passert om et halvt års tid eller to?


<em>Nikko</em> sitt bilete

Et halvt års tid eller to?

Et halvt års tid eller to halve års tid? :-P
---
Nerves connected to the center, we are tied to the machine
Invisible and silent, circling overland


<em>henrik</em> sitt bilete

Indeed

Indeed


<em>Karirari</em> sitt bilete

Ikke nødvendig å stresse,

Ikke nødvendig å stresse, dette her har skjedd med jevne mellomrom siden jeg var 16. Plutselig kommer det blonder og rysjer og dritt på alt på HM, og så går det over igjen. Men om dette betyr en nedgang i mengden klær i nittitallssnitt og -farger, er jeg helt for.


<em>Karirari</em> sitt bilete

Ikke nødvendig å stresse,

Ikke nødvendig å stresse, dette her har skjedd med jevne mellomrom siden jeg var 16. Plutselig kommer det blonder og rysjer og dritt på alt på HM, og så går det over igjen. Men om dette betyr en nedgang i mengden klær i nittitallssnitt og -farger, er jeg helt for.


<em>Scorn</em> sitt bilete

Bedre med for mye folk på

Bedre med for mye folk på et lite sted enn for lite folk på et stort sted :-)


<em>Bassington-Bassington</em> sitt bilete

"Bedre med for mye folk på

"Bedre med for mye folk på et lite sted enn for lite folk på et stort sted :-)"

Vel talt!

Ellers må jeg si at jeg syntes Gothams nye lokaler var fine og godt egnet. Men så forlot jeg åstedet rett etter midnatt, også, så jeg vet ikke hvor fullt det ble utover i de små timer.

Men som alle som har arrangert noe i Oslo vet så er jakten på det perfekte lokalet litt som å snuse rundt etter Gralen.

--------------

Ask Dr. Stupid!

http://www.youtube.com/watch?v=KEBwP68FqVM


<em>bonk</em> sitt bilete

Folk på jobben min har

Folk på jobben min har begynt å spørre hvor jeg kjøper alle de svarte klæra mine og hvoe man kan få kjøpt litt "kule og tøffe" korsetter, "for det er jo egentlig dritkult!"

>_>

--------

Schnooglipoof


<em>irma vep</em> sitt bilete

Skummelt!

... er det!

"Unpredictable like the sun. And the rainfall"


Visningsval for kommentarar

Velje korleis du vil at kommentarar skal visast, og klikk 'Lagre innstillinger' for å aktivere endringane.