Bilder fra ElektroStat 2007

Endelig ferdig med sortering, utvalg, og behandling av ca 4000 bilder fra helgen...

Totalt er det 180 bilder som har overlevd prosessen og disse er blitt publisert her:
···> http://www.subloop.com/ref/elektrostat07 <···

Kos dere ;-)

-Ivan

<em>Baetylos</em> sitt bilete

Fete bilder :D

--
then desolation burns : and I just want to sin again

This Fading Dream | Gotham Nights | Kjettersk Kjeller


<em>Nikko</em> sitt bilete

Ja, de bildene var

Ja, de bildene var fantastisk flotte!
---
Even a stopped clock shows the right time twice a day.


<em>elektronika</em> sitt bilete

Veldig bra

Veldig bra bilder!

-----------------------
Look what I can do!
-----------------------


<em>Trangsynth</em> sitt bilete

WOW!!!

Ja, det må jeg si!!! Sinnssykt bra bilder


<em>Tollef</em> sitt bilete

Dritbra!

Veldig gode bilder. Fanger både folk og stemninger.


<em>NeonX</em> sitt bilete

Flotte bilder

Men er grådig misunnelig på kameraet og optikken din.. ;P

-------------------------------
Cry, don't you?
Oh, you want to...


<em>irios</em> sitt bilete

Takker...

... så meget! Supergøy med så masse fine tilbakemeldinger :)

Men alt handler ikke om å ha masse fett utstyr vettu.
Det handler for det meste om å vite hvordan man skal bruke utstyret sitt; å kjenne til begrensningene i både utstyret og seg selv. Det er da man får fine bilder :-)

Man kan nemlig ta .masse. flotte bilder med et kompaktkamera så lenge man vet hvordan man skal bruke det.


<em>NeonX</em> sitt bilete

Jeg vet. Klarte å ta supre

Jeg vet. Klarte å ta supre bilder med kompaktkamera tidligere. Men nå er det så forbannet mye nytt å sette seg inn i og ingen å spørre om hjelp... Frustrasjonen har bredt seg over meg mange ganger, og gjør ofte det fremdeles. (Har Canon EOS400D m/ 18-55mm f1:3,5-5,6 standardlinsen + 50mm f1:1,8 linse nå)

Noen tips?

-------------------------------
Cry, don't you?
Oh, you want to...


<em>Disynthegration</em> sitt bilete

Husk på crop-faktoren

400D har en faktor på 1.6, om jeg ikke husker helt galt? Et 50mm-objektiv blir da i realiteten 50 x 1.6 = 80mm på kameraet ditt.

Det var dagens tips. :)

---------------------------------------------
* I have counted to infinity. Twice *


<em>irios</em> sitt bilete

50mm er fremdeles 50mm på

50mm er fremdeles 50mm på en 400D... det er kun crop factoren som forandres. Men du har rett i at det tilsvarer å ha en 80mm på kameraet ditt hvis du skulle sammenlignet med f.eks en 5D (eller et vanlig "gammeldags" 35mm filmkamera).

Men dette her har absolutt ingenting å si, det eneste det gjør er å forvirre nybegynnere. Man skal forholde seg til det utstyret man har, og man trenger absolutt ikke drive og skulle sammenligne med hvordan det .KUNNE. .VÆRE. hvis man hadde ett fullformat kamera.


<em>NeonX</em> sitt bilete

Jeg tør ikke en gang tenke

Jeg tør ikke en gang tenke på hvordan det har vært i forhold til hvordan det jeg har nå er.. Klarer jo knapt å skjønne det jeg har nå... Jeg trenger et kurs... Potensiellt julegaveønske kanskje..?

-------------------------------
Cry, don't you?
Oh, you want to...


<em>myotis</em> sitt bilete

Jeg holder kurs i nybegynner

Jeg holder kurs i nybegynner digitalfoto :D
Men det er i oslo da... tihi

Men vi skal ha de samme kursene i Bergen. Stikk inom en fotoknudsen og spør.
Det er et ganske ok kurs faktiskt. tar 3 timer og man får inn et litet grunnlag som man kan spinne videre på

~If Teal'c likes it, it has to be okay~


<em>irios</em> sitt bilete

Bilder Nordic i Oslo har

Bilder Nordic i Oslo har mange fine kurs for nybegynnere og viderekomne, både for kompaktkamera og digital speilrefleks.

http://www.bildernordic.no/studie_og_kurstilbud/kurs


<em>Disynthegration</em> sitt bilete

Hehe, nei

Crop-factor har ingenting å si når man skal lære seg å fotografere. Jeg kommenterte det kun som en kuriositet, fordi det siste i innlegget var en liste over objektiver.

---------------------------------------------
* I have counted to infinity. Twice *


<em>greger</em> sitt bilete

Jojo, men det er fortsatt

Jojo, men det er fortsatt egentlig lite vits i å tenke på så lenge man ikke går mellom forskjellige kameraformat.

Jeg veksler mellom 1.5, 35mm, mellomformat og storformat.
DA er det mer å holde styr på. ;-)

--
"You were once shoved headfirst through someones vagina,
why are you acting so dignified?"


<em>irios</em> sitt bilete

Noen tips

Selv brukte jeg Canon 10-22mm, Canon 24-70mm 2.8L, og Canon 70-200mm 2.8L IS under hele konserten.

Greia med konsertfotografering her i Oslo er at det er så trangt over alt. Man har rett og slett ikke plass til å kunne få litt avstand mellom seg selv og de på scenen.
Derfor må man ha en kraftig vidvinkel slik at man kan få tøffe bilder rett forfra som viser artistene på scenen i helfigur. Canon's 10-22mm er superbra for nettopp dette. Den er ikke særlig lyssterk, men det trenger den heller ikke være, fordi den er så sinnsykt vid; dette i seg selv "stabiliserer" bildet slik at bildene fremdeles blir fine og skarpe selv ved veldig lange lukkertider opp i mot over 0,3 sek.

Bildestabilisator (IS) er kjempeviktig hvis man skal fotografere i mørket med tele. Hvis man ikke har IS så må man har ett lyssterkt objektiv... minimum f2.8.

Kit-objektivet til Canon (18-55mm) er ikke særlig egnet til konserter. Det har verken nok vidvinkel eller er lyssterkt nok på tele, så det faller lissom midt i mellom... uegnet er det uansett.

Og når det gjelder ISO... her er det bare å gi full guffe. Samtlige bilder hos meg er tatt med ISO800 eller høyere. De fleste er nok tatt med ISO1250. Det er mye viktigere med skarpe bilder enn det er med støyfrie bilder.


og utstyret har ikke noe å

og utstyret har ikke noe å si??
Til utendørs bruk og 'hjemme'bruk kan jeg være enig, men til konsert fotografering HAR utstyr mye å si..
Mener jeg da..


<em>irios</em> sitt bilete

Bra utstyr gjør

Bra utstyr gjør selvfølgelig jobben enklere. Men man kan allikevel ta mye bra bilder uten å ha profesjonelt utstyr.

Jeg har selv startet med Canon EOS 300D og kit-objektivet 18-55mm. Jeg har massevis av relativt bra konsertbilder fra den tiden. I hvertfall teknisk bra bilder. Motivene er det litt verre med, men dette er jo slikt som kommer med erfaring... å være litt forut artisten slik at man rekker å komme seg i posisjon akkurat når en av lampene gir det perfekte lyset bakfra... eller være på det rette stedet når artisten strekker ut hånden til publikum ;-)

Det er nemlig ikke en umulighet å få til bilder som teknisk er tipp-topp og som er fine og skarpe med dette objektivet på en konsert.

Ikke overvurder rollen kameraet og utstyret ditt har. Du må heller ikke undervurdere deg selv som fotograf. Det er fotografen som tar bildene. Ikke utstyret.

Du aner ikke hvor mange jeg kjenner som har brukt titusenvis av kroner på DSLR og tonnevis av objektiv og diverse utstyr. De tar ikke noe bedre bilder av den grunn.
Det blir ikke automatisk lettere å ta bilder med fett utstyr når man er nybegynner. Man sliter fremdeles med å forstå de mest grunnleggende tingene... Man må lære seg hvordan ISO, eksponerings-tid, og blender-åpning forholder seg til hverandre, og vite hva man må prioritere under forskjellige opptaksforhold. Uten en god forståelse av dette, så hjelper det sårt lite med proffe objektiv.


<em>NeonX</em> sitt bilete

Selvfølgelig er det

Selvfølgelig er det fotografen som tar bildene, kameraet er jo bare et nytteverktøy. Personlig håper jeg på en fremtid hvor man kan bruke sitt eget øye som kamera, hjernen har innebygde photoshop-funksjoner, og man kan laster over bildene fra hodet via usb. Noen som vil forske på dette for meg? :D Da ville ideene mine vært mye lettere å få frem også forsåvidt..

Jeg har total mangel på forståelse for de grunnleggende begrepene. Jeg kan se at det gjør forskjell på bildene, men hvorfor det gjør det osv skjønner jeg ikke noe av... Og hver gang jeg prøver å lese om det, ender jeg opp med blodige fingre etter å ha klødd meg for mye i hodet.. Jeg trenger noen som forteller meg "Gjør sånn, så skjer dette fordi [en eller annen grunn]."

Ove, jeg trenger fotokurs i julegave!

-------------------------------
Cry, don't you?
Oh, you want to...


<em>irios</em> sitt bilete

Workshop i konsertfotografering?

Kanskje man skulle arrangert et helg-workshop i konsertfotografering?

Først har man innføring i fototeknikk, og så senere på kvelden stikker man ut samlet på en konsert og tar litt bilder?

;-)


<em>NeonX</em> sitt bilete

Om den kunne blitt lagt til

Om den kunne blitt lagt til Bergen hadde ihvertfall denne piken blitt svært glad :)

-------------------------------
Cry, don't you?
Oh, you want to...


<em>greger</em> sitt bilete

Jeg følte faktisk at mine

Jeg følte faktisk at mine bilder falt i kvalitet, med en gang jeg byttet fra Nikon D70 til D200. Det kan ha vært innbilning, men det er en grunn til at man har automatikk til "folket", og det er jo fordi bildene med mindre avanserte kamera blir bedre, enn et avansert kamera, frem til man faktisk vet hva man gjør.

Uansett, så synes jeg det største problemet med konsertfotografering faktisk er røyken. Jeg HATER røyk på scenen. Og på elektrostat er det noen avsindige mengder røyk.

--
"You were once shoved headfirst through someones vagina,
why are you acting so dignified?"


<em>irios</em> sitt bilete

Helautomatisk fotograf? ;-)

Automatikk fungerer svært sjelden bra med mindre det er optimale eller nesten optimale lysforhold under opptak.

Selv fotograferer jeg mye med semi-automatiske modes når man har jevnt med lys (f.eks inne på Liten Scene).

Men inne på Stor Scene var det såpass mye variasjon i lyskonfigurasjoner og lysstyrke at man tilnærmet MÅ jobbe i manuell modus. Fra du har trykket ned lukker-knappen for å måle lys, til du faktisk tar bildet så hadde jo ALT av lys forandret seg... både farger, styrke, og konfigurasjon var totalt annerledes i løpet av det 0.2 - 0.3 sekundene det tar å måle lys / stille fokus -->> ta bildet. Derfor blir manuell modus enklest i sånne situasjoner, slik at man heller justerer eksponeringene selv utifra hva som foregår på scenen i det gitte tidsrom.

Og røyken var egentlig ikke noe problem foruten på Covenant-konserten følte jeg. Røyken gir tross alt dramatiske effekter hvis man står på rett sted i det rette øyeblikk.


<em>greger</em> sitt bilete

Altså, nå tenkte jeg ikke

Altså, nå tenkte jeg ikke for mye automatikk på konserter da. På elektrostat hadde jeg min på manuell hele tiden, men sånn, ellers. Å gi en person som ikke vet frem og bak på kameraet bare manuelle modus, eller semimanuelle, vil kunne gi inntrykk av at det er et dårlig kamera, når man aldri får et eneste passe ok bilde. :-)

Joda, røyken kan være dramatisk, og gi dramatiske effekter, hadde den bare holdt seg litt lenger bak på scenen. (Røyken altså) Jeg synes i hvert fall det kan bli litt my av den. (Også kanskje fordi jeg er litt lat, og ikke så interessert i å sitte og fikse en haug med bilder i photoshop i etterkant).
Ett eller to, greit nok.
(Merkes det at jeg egentlig driver med kunstfoto? :-) )

--
"You were once shoved headfirst through someones vagina,
why are you acting so dignified?"


<em>Mallpunk</em> sitt bilete

Jeg opplevde det motsatte

Jeg opplevde det motsatte (gikk også fra D70 til D200), etter den obligatoriske bli-kjent-med-kameraet-perioden. Men jeg kjører alltid på helmanuell. Det vil si, det hender jeg lar hvitbalansen stå på auto om lysforholdene tillater det.


<em>gryken</em> sitt bilete

Sykt bra bilder! Har

Sykt bra bilder!

Har videresendt linken din til gutta i Menticide og Dupont, med streng beskjed om å ta kontakt med deg hvis de ønsker å bruke noen av de.


Visningsval for kommentarar

Velje korleis du vil at kommentarar skal visast, og klikk 'Lagre innstillinger' for å aktivere endringane.