ere noen

som har sett showet til painsolution i det siste og veit hva musikken han bruker er?
og hvis noen veit det, kan dere gi meg no navn på no musikk som likner.
jah for jeg trore er no synthgreier nemlig, og så skakke noen bråke hvis det ikke ere.

<em>etteM</em> sitt bilete

og dere kallerere synthere.

og dere kallerere synthere. pøh!


<em>Gird_09</em> sitt bilete

snakk for deg selv

Kaller du meg en synther så skal vi se om jeg gidder å kalle deg noe som helst.
___________
The needs of the one must always outweigh the needs of the many.


<em>batcheeba</em> sitt bilete

Jeg har bare sett Håvve

Jeg har bare sett Håvve Fjell opptre solo.
Da ble det kjørt på med Prodigy ( som er techno btw)
That's all i can tell you..ellers kan du jo kontakte de selv og spørre?
http://www.painsolution.net/

-Som i en veldig tunnel klinger lyden
av mine skritt imellem vegg og vegg-
R.Nilsen


<em>batcheeba</em> sitt bilete

On and pardon my man,he's

On and pardon my man,he's got his period. :D

-Som i en veldig tunnel klinger lyden
av mine skritt imellem vegg og vegg-
R.Nilsen


<em>Gird_09</em> sitt bilete

pass deg du

Ellers skal vi se hvem som hopper og hvorfor... *titter mot bokhyllen hvor rotten hviler*
___________
The needs of the one must always outweigh the needs of the many.


<em>batcheeba</em> sitt bilete

*spytte* *geipe* *løpe* -Som

*spytte*
*geipe*
*løpe*

-Som i en veldig tunnel klinger lyden
av mine skritt imellem vegg og vegg-
R.Nilsen


<em>Electro</em> sitt bilete

Ja, han har brukt Prodigy...

...stort sett alle gangene han har vært i nærheten med show - inkl. Arvika og utrolig nok på oppvarmingen til Prodigys 15 årsgig på Sentrum Scene :-)

"You're as nutty as my shit after I've eaten a bar of Snickers!"

:::ELECTRO:::


<em>Bariuz</em> sitt bilete

Techno??

Prodigy er ikke techno, ass.


<em>Gird_09</em> sitt bilete

bariuz, min gode mann

Det har seg altså slik at prodigy faktisk er techno.
Altså techno-techno. Ikke sånn moderne trance som ungdommen hører på i dag, som er mer i familie med eurodance enn _ekte_ trance. Ikke er det goa, eller psy som dere kaller det heller. Det er faktisk techno.
Etter at orbital la opp for noen år siden er det vel det eneste av de originale britiske technobandene fra tidlig nittitall igjen tror jeg. Kan ihvertfall ikke kom på noen andre.
De har riktignok evolvert lyden sin nok til at de har en egen undergenre kalt big beat å leke seg i, men det er techno.
Låten det er snakk om er såvidt jeg forstår Break and Enter, fra Music for the jilted generation. Et album som kom midt i technoens overgang fra underground til kommersiell, og som vi hatet for akkurat det. De av oss som foretrakk ekte greier fra Berlin og Tresor og sånn. :D
Men techno var det, vi anerkjente det. Spesielt den første singlen fra skiven, No good (start the dance). Den er så 93-rave som det kan bli, egentlig.
Men altså, dette var som sagt før goa og hardtrance og happy hardcore ødela technoen.
___________
The needs of the one must always outweigh the needs of the many.


<em>elektronika</em> sitt bilete

nemlig ----------------------

nemlig

-----------------------
Look what I can do!
-----------------------


<em>Gird_09</em> sitt bilete

Det er forøvrig en ganske

Det er forøvrig en ganske kul låt...
Etter som jeg har blitt eldre har jeg lært å like den skiven ganske godt faktisk. Tilogmed No good. Som er ren og pur nostalgi.

Faen, nå har jeg gjort det. Nå må jeg høre på techno.
Visions of Shiva, drum club, psychick warriors ov gaia og sabres of paradise, here I come.

___________
The needs of the one must always outweigh the needs of the many.


<em>elektronika</em> sitt bilete

Mmm, begge er supre låter.

Mmm, begge er supre låter. Og slår alltid an på gansegulvet. Men nå har jeg gått tilbake til min ungdomstid og hører på Smashing Pumpkins. *kjenner tenåringsangsten.*

-----------------------
Look what I can do!
-----------------------


<em>optimusprime</em> sitt bilete

Da gleder det vel deg å

Da gleder det vel deg å høre at smashing jobber med ny skive og drar på turne innen året er omme!:-)

HAIL SATAN!


<em>elektronika</em> sitt bilete

Hørte rykter om det, ja.

Hørte rykter om det, ja. Kan bli spennende. Kan også bli ganske crap.

-----------------------
Look what I can do!
-----------------------


<em>Soulmachine</em> sitt bilete

Kanskje den blir litt

Kanskje den blir litt elektronisk, for Billy Corgan har tryglet en av sine samarbeidspartnere på soloskiva, Emilie Autumn, om å være med på skiva for å få et "litt mindre organisk sound", men hun takket vist nei.

Hasj fører til batikk


<em>TV Noise</em> sitt bilete

Definitivt min favoritt låt

Definitivt min favoritt låt med Prodigy.

Elegant video lagde de til den også som fanger opp kulturen anno 93 veldig bra.

Var DJ dette året hver helg, og fyra opp denne låta umiddelbart når den kom ut, tømte dansegulvet raskere enn falske brannalarmer. 3 mnd senere ble den etterspurt da "alle" hadde hørt den.

Why do birds suddenly appear ?


<em>Bariuz</em> sitt bilete

Jaha?

Greit da!! På den tida ble vel det meste i undergrunnen av den slags kalt techno... Men alikevel. Goa, Eurotrance, Hardtrance, dance etc er ikke det jeg forbinder med Techno om det er det du hinter til her. Techno, da tenker jeg Richie Hawtin, Chris Liebling osv. Altså sjangeren TECHNO.


<em>Gird_09</em> sitt bilete

det er da house

Ihvertfall Richie Hawtin.
House og techno er ikke det samme, de går over i hverandre, og er inspirert av hverandre, men det er ikke det samme.
Plastikman er def dyp house.
___________
The needs of the one must always outweigh the needs of the many.


<em>Bariuz</em> sitt bilete

Jada

Jeg veit at house og techno ikke er det samme, men går over i hverandre. Litt som med prog-house og prog-trance som har litt flytende grenser. Men Ritchie Hawtin aka Plastikman er for det meste techno. Han regnes som en av de aller største techno-pionerene. Så der MIN gode mann, tar DU feil (hvis vi annerkjenner at musikksjangre er 100% objektivt, noe jeg mener det ikke er)

http://www.discogs.com/artist/Richie+Hawtin?anv=Ritchie+Hawtin


<em>Gird_09</em> sitt bilete

mm

Jeg er fullstendig klar over at feks wikipedia påstår at ting som er house er techno og ting som er electro er techno etc.
Men om vi skal se på sakene slik de var da Prodigy slapp Jilted, så var det altså slik vi så på ting:
House: loopbasert funky elektronisk musikk fra nord-amerika med mye samplinger. Eksponenter var for eksempel Plastikman, Josh Wink og Juan Atkins etc. Spesielt kjent for Detroit- og Chicago-soundene.
Techno: Mer synth-basert europeisk dansemusikk med røtter i kraftwerk (og musikken til Doctor Who) inspirert av housens bruk av rytmer. Kjent for å ha like mange undergenre som utøvere, etterhvert ble disse viktigere og mer kjent enn hovedgenren. Utøvere: orbital, cosmic baby, Sven Väth oooooog prodigy. (Og moby, som var amerikaner). Berlin var stedet å være. Techno var også litt mindre funky og mindre monoton enn house.
Dance/eurodance: techno-inspirert musikk med vokaler og kortere låter. Artister: Corona, 2 Unlimited, the Maxx og DJ Bobo. Etc etc.

Ta for eksempel en titt på Trance Europe Express (nummer en), samler som kom i 1992/3 med masse techno. Medfølgende var et 192 siders hefte med info om artistene og genren. Der omtales bla prodigy i en obskur artikkel, hvor de anklages for å kommersialisere genren.

Om folk i etterkant vil påstå at prodigy ikke var techno, så er det som om folk i etterkant skal forsøke å definere texas chain saw massacre som drama. Sånn var rave og technoscenen da, og prodigy var en selvbevisst del av den. Det shitet de lager nå aner jeg ikke hva jeg skal kalle, men de to første skivene er definitivt techno. Kanskje også nummer tre.
___________
The needs of the one must always outweigh the needs of the many.


<em>Bariuz</em> sitt bilete

okok

Drit i Prodigy, jeg skjønner tegninga. Jeg snakker om Ritchie Hawtin som regnes som techno, samme hva Wikipedia eller Gird09-knowitall-database.org sier. Selv om du er noen år eldre enn meg, behøver du ikke "lære" meg hele 90-tallets elektroniske musikkhistorie. Jeg levde faktisk da jeg også. Jeg har tidligere uttalt på dette forumet at jeg hater slike sjanger-diskusjoner, så jeg melder med herved ut av denne samtalen før jeg lar meg irritere for mye.


<em>Gird_09</em> sitt bilete

Ikke for å være en total drittsekk

Men om du hater genrediskusjoner bør du kanskje ikke uttale deg om genre slik som over.

___________
The needs of the one must always outweigh the needs of the many.


<em>Bariuz</em> sitt bilete

jepp

Der har du helt rett


<em>Morgan</em> sitt bilete

Who you calling techno?

Prodigy har fått påklistret forskjellige merkelapper som electronica, dance, techno, breakbeat, bigbeat, hard-dance, etc. Og i virkeligheten tar de vel de elementene de vil fra en hver genre de har lyst til.

Så at Prodigy "er" techno, selvom de åpenbart bruker techno-elementer, er vel ikke helt blink. I hvert fall ikke i følge dem selv:

"Techno is maybe some stuff that comes out of Germany. Being called techno basically limits my music. We're definitely not techno. We're a hard-dance act that incorporates certain elements of music we like."

Sitatet er fra artikkelen "Who you calling techno?" fra Time Magazine.


<em>Gird_09</em> sitt bilete

i know

Jeg husker det, de prøvde veldig hardt å ikke være techno etter at technoscenen avviste dem pga jilted. De hevdet tilogmed å være hip hop på tv husker jeg.
Men på den annen side er det sjelden folk er enige i den labelen de får slengt etter seg.
___________
The needs of the one must always outweigh the needs of the many.


<em>Morgan</em> sitt bilete

Hip-hop?

Sjelden folk er enige i merkelapper, ja. Og at Prodigy kan kalles hip-hop; ikke få meg til å le! :) Men selv må jeg si at jeg aldri har tenkt på Prodigy som "techno", men som et band som tar i bruk techno-elementer. Og de kildene disse elementene kommer fra, er mer det jeg tenker på som "ren" techno. Men det er her ting begynner å bli definisjonsspørsmål, osv...


<em>Gird_09</em> sitt bilete

to første

De to første skivene er definitivt techno.
Den tredje er på grensen, og etter det er det vanskelig å si.
Jeg er helt for at folk skal ignorere genre og gjøre som de selv vil, men å nekte for at man er innenfor en genre er naivt.
De to første skivene til prodigy har mange trekk som var krystaliserende for technoen på den tiden. Breakbeats (in the UK, less so in Europe), samplinger av stemmer i feil hastighet, ingen eller lite vokal, bleep bleep basslinjer (tilogmed juno i bildet), og sånne ting. Ravepiano tilogmed. (Urk.)
De tok en krapp sving etter det, men låten det er snakk om er techno.

Om du trenger mer proof, ikke bare på at prodigy var techno, men faktisk en del av scenen, ta en titt på videoer fra det første albumet. Mer techno blir det bare ikke. (På den tiden altså.)

En bra ting, med techno og house såvel som hip hop og industri er at det ikke finne noen renhet i genren. De flyter, og evolverer. Straks noen kan kalles "ren" i genren er den død spør du meg. Technoen døde da hardtrance ble poppis, eller før kanskje. Da ble hele dritten bare nok en salgsformel.
___________
The needs of the one must always outweigh the needs of the many.


<em>Morgan</em> sitt bilete

Renhetens pris

Hvis man mener at en ting er "ren" når man liksom har funnet "formelen" og holder seg til den, er jeg helt enig. Da inntreffer døden ganske snart. Men hvis man mener at man finner metoder, elementer, melodiføringer som representerer en ny og ikke opptråkket sti, og at man rendyrker disse elementene for å komme et sted hen der ingen kanskje har vært før, da er det en del musikkgenrer som kan sies å være "renest" i startfasen: Man rydder til side alle fremmedelementer som kan virke avsporende, vedtatte arrangeringsmetoder, etc. I så måte var jo Sex Pistol "ren punk" fra første gang vi hørt om dem.

Men når du snakker om å flyte og evolvere, er jo det selve tegnet på utvikling, eller hva? Og hvis ting ikke utvikler seg driver man ikke med "art", men med nostalgi. Så alt bygger på én eller annen måte på noe som har gått foran. Derfor kan man kanskje se det slik at visse genrer har evolvert og flytt over i andre, nyere stiler, mer enn at de bare døde?


<em>Gird_09</em> sitt bilete

klart

Industrien er død, men har gitt opphav til en rekke stilarter med varierende grad av kvalitet. Det samme gjelder techno, punk og en gjeng med andre genre.

Jeg tenker ikke på det å finne en ny vei som å rendyrke elementer man liker i samme grad som jeg tenker på det som å fjerne ting man ikke liker samt å lete etter noe man liker, og å blande med andre genre. Om man rendyrker noe så ender men gjerne opp med å musisere seg inn i et hjørne. Men det er pirk da. Det er nok samme prosessen vi snakker om.

Personlig har jeg jo eksperimentert med både techno-elementer, industrielle, ebm, hip hop ambient og tilogmed (usj) neofolk i min egen musikk. Vil ikke binde meg til en oppskrift, og føler ikke at jeg representerer en genre egentlig. Andre er sikkert uenige, og de har sikkert lettere for å se hvor musikken min hører hjemme og hva den representerer enn meg. Sånn er det nok for de fleste musikere vil jeg tro. (Med mindre man aksepterer en formel, og streber etter å holde seg innenfor den, som desverre mange gjør...)
___________
The needs of the one must always outweigh the needs of the many.


<em>Morgan</em> sitt bilete

Vi snakker nok

Vi snakker nok om samme prosessen ja :)


<em>etteM</em> sitt bilete

yo, men det jeg snakker om

yo, men det jeg snakker om tror jeg ikke var prodigy, jeg mener sånn som nå sist på granittrock, da vare en slags litt mannete damestemme alternativt damete mannestemme der blandt annet. painsolution er bare håvve fjell nå om dan såhvidt jeg veit, men sånn på pervosirkus med folk, da tror jeg kanskje det var men no wings of desire folk, og da vare no annen musikk også. apropos, mye morsom musikk hele kvelden på pervosirkus, da, litt sånn 'the entertainer '- type tivolimusikk på syre. noen som har noen navn der el. og si noen navn som kan ligne på det jeg skreiv over.

-jah grattis da,jarlen; hørte Villa har fått john carew.yeah da harem iaffal en som kan å kle seg for enhver anledning med på 'laget' mens det går nedenom og hjem.

og jeg har lagd et lite dikt for tilfellet:

villa, asstown villa
skavvi brukerem tilla?
asatown, asstown villa
kaller ikke detta å spilla?


<em>Bariuz</em> sitt bilete

hahaha

Foppall!! Neineinei. Heia GREI!


<em>optimusprime</em> sitt bilete

Jeg overser slikt fra

Jeg overser slikt fra Charlton(HAHAHAHAHA)-supportere...god tur til the Championship, og hils Leeds når dere møter dem...

HAIL SATAN!


<em>Soulmachine</em> sitt bilete

Er vel nesten bare drittlag

Er vel nesten bare drittlag Carew har vært innom, vel Lørenskog er jo greit.

Hasj fører til batikk


<em>optimusprime</em> sitt bilete

1963....*HOSTER HØYT OG

1963....*HOSTER HØYT OG MEGETSIGENDE*

HAIL SATAN!


<em>etteM</em> sitt bilete

skjedde med innlegget mitt

skjedde med innlegget mitt a? sendte jeg det til deg? hæ?


Visningsval for kommentarar

Velje korleis du vil at kommentarar skal visast, og klikk 'Lagre innstillinger' for å aktivere endringane.