Fitts for fight

Siden forrige tråd hvor FFF plutselig ble borte, så tenkte jeg at jeg skulle hyle og skrike litt igjen.
Fant jo ut i dag at det ikke bare var plagiat de drev med. Men direkte rapping av musikken.
Trist. :P Men jeg synes også det var litt gøy.

http://nl_hq.micromusic.net/stolengoods/

Ja, jeg liker sladder. I hvert fall noe type sladder.
Og enda mer når det angår chip-musikk.

Wooohoo..

(Nei, jeg får ikke sove)

<em>henrik</em> sitt bilete

Tjuvradder

Wow! De har ikke bare stjålet, de har stjålet. De stjålne låtene har tilogmed samme lengde som originalene. Dårlig stil.


<em>Nikko</em> sitt bilete

Forkastelig.

Det er utrolig at det går an å gjøre slikt og tro at man slipper unna med det. De har tatt ladegrep og skutt seg kraftig i foten med dette.
---
produced by bumlover@gmail.com


<em>vitriol</em> sitt bilete

Er det plutselig slemt å stjele litt nå?

Må si jeg er litt overrasket over at folk generelt ser ut til å reagere såpass negativt på at FFF har stjålet litt musikk. Hva med f.eks Piratebay? Hver gang dagsavisene har omtalt saken mot dem har diverse nettforum blitt fylt til randen med kommentarer som tilsier at folket synes det er helt greit å stjele musikk, film og programvare.

Vel, når det er sagt har jentene i FFF sikkert kun vært unge og en smule uopplyste i forhold til Micromusic´s egentlige intensjon med hjemmesiden og musikken som har blitt lagt ut der. Det er jo ikke slik at de har rappa et Britney-komp og hylt ut tenåringsangsten sin over det. Virker heller som om de konsekvent har hentet musikk fra MM, i en slags god tro om at det skulle være ok.

Hvem vet vel hvilke definisjoner dagens fjortiser har av det å skulle lage musikken selv. De er sikkert litt annerledes enn for ti år siden.

FFF har i det minste tatt til vettet og fjernet de fleste spor av musikken og er sikkert veldig flaue akkurat nå. Synes egentlig litt småsynd på dem:)


<em>TV Noise</em> sitt bilete

"Litt"

Hvordan kan du kalle dette å stjele litt ? Hele jævla låter er tatt direkte fra nettet og lagt på noe mentalt tragisk vokal med tekster som på papir knapt hadde egnet seg til å tørke seg i ræva med.

Why do birds suddenly appear ?


<em>bonk</em> sitt bilete

Oi, det var ikke bare litt

Oi, det var ikke bare litt heller! Trodde ikke det fantes folk som var så dumme!

--------

schnooglipoof


<em>vitriol</em> sitt bilete

Litt, sa jeg fordi...

....det i den store sammenhengen plagieres og stjeles veldig lite på den måten som FFF har gjort i forhold til hvor mye film, musikk og programvare som lastes ned ulovlig. Poenget mitt var uansett ikke hvor mye eller lite FFF hadde rappet.

Prinsipielt synes jeg at hvis man godtar det ene så burde man også godta det andre.


<em>greger</em> sitt bilete

Forskjellen

Jeg mener det er ganske stor forskjell på å laste ned filmer/musikk fra f.eks piratebay, for å høre på,
og det å bruke musikken og påstå at man har laget den selv.
Hadde de i det hele tatt hintet om at de ikke hadde laget musikken selv, så kunne det jo vært litt lettere å svelge.

Klarte å sende denne meldingen privat først, det var jo ikke meningen. Unnskyld vitriol.

--
"Never fear, I is here!"


<em>vitriol</em> sitt bilete

Bare for å ha sagt det..

...så er jeg mot begge former for tyveri.


<em>vitriol</em> sitt bilete

En teknisk forskjell, ja

En teknisk forskjell, ja, i tillegg til at de stjeler kred for noe de ikke har skapt selv, men i bunn og grunn er begge deler et tyveri. Prinsipielt sett har jeg vanskelig for å skjønne hvordan man kan rettferdiggjøre den ene formen for tyveri men ikke den andre.


<em>Karirari</em> sitt bilete

Vel, jeg går ikke rundt og

Vel, jeg går ikke rundt og sier til folk at jeg har laga filmer og sanger jeg laster ned, jeg påberoper meg ikke noe slags eienskap over dem utover at de befinner seg på min maskin. Jeg tjener ingenting på det, hverken penger eller cred. Jeg syns det er en ganske stor forskjell, og ser lite galt med det ene, og mye galt med det andre.


<em>vitriol</em> sitt bilete

Du sparer penger

Du sparer penger og andre taper penger. Også mindre og ukjente kunstnere. Men jeg vet jeg er rimelig alene om å være mot ulovlig fildeling i disse dager. Orker ikke ta den diskusjonen nå;) Det er jul.


<em>Neocrusader</em> sitt bilete

Ser ut som de har knabbet

Ser ut som de har knabbet fra binärpilot også, det er vel heller ikke så veldig lurt siden fyren er ganske lokal...


<em>batcheeba</em> sitt bilete

Det undrer meg veldig

Det undrer meg veldig dette.
Det er noe som sier meg at de ikke har gjort dette for å være onde.
Jeg får litt vibber på at det i det hele tatt er lite gjennomtenkt.
Det undrer meg at de ikke skjønte at dette vil bli oppdaget.
Virkelig.
Jeg husker når jeg var hjemme hos min familie i sommer, og min mor hadde hengt et av mine malerier opp ned.
Jeg påpekte dette, og hun sa at nå er det mitt maleri og jeg henger det slik jeg mener det passer best.
Jeg ble mektig irritert og mente hun ikke respekterte kunsten min.
Men innså i etterkant at det var jeg som ikke respekterte at kunst er fri.
Forsjellen her er at jeg solge maleriet, ergo kan de som har kjøpt gjøre hva faen de vil.
Det disse pikene har gjort, er tyveri.
Jeg for min del kan bare ikke forstå at noen har samvittighet til slikt.
Jeg mener,følelsen man får av å lage noe selv er unik.
Jeg kan bare håpe at disse unge piker lærer noe av dette, og begynner å lage sin egen lyd.
Om noe, så kan de vinne tilbake noe selvfølelse oppi det hele.

-Som i en veldig tunnel klinger lyden
av mine skritt imellem vegg og vegg-
R.Nilsen


<em>Gird_09</em> sitt bilete

Veldig enig, som vanlig

Jeg synes du sier det på en veldig bra måte også. Du kan ikke bestemme hvordan folk kommer til å bruke eller forstå det du skaper. Folk reagerer jo ofte med mangel på forståelse når jeg gir bort alt jeg lager av lyd gratis, og sier at de kan spre det som de vil - og gjerne også stjele det. Det er delvis fordi jeg føler det uetisk å kopibeskytte kreativt arbeid, jeg føler rett og slett at jeg ikke har rett til det. Og det er delvis fordi rett og slett innser at det er fint lite jeg kan gjøre for å hindre folk å gjøre de tingene likevel. Dustete å fornekte virkeligheten.

Når det gjelder fff, så har jeg ikke giddet å sette meg veldig inn i saken, men rent umiddelbart støtter jeg tyveriet deres fullt ut. Det de gjør eksitesterer fremdeles i en kunstnerisk ramme, og det er en del av en kreativ prosess. Plagiat og tyveri er en viktig del av musikkhistorien, på så mange måter. Samme gjelder film og litteratur. Jeg gidder ikke hisse meg opp over kreativt tyveri. All kreativitet er jo uansett plagiat eller tyveri på et eller annet nivå. Selv jeg med mine perverse krav til nyskapelse og originalitet anerkjenner det.

Bottom line is, jeg gidder ikke la meg provosere.
Og, jeg kan legge til. Om noen fra fff skulle lese dette. Dere må gjerne stjele musikken min. Jeg hadde tatt det som et kompliment. (Ikke at jeg tror noen gidder faktisk.)

(Og! Jeg har funnet et åpent nettverk hos mine foreldres naboer! Woho!)
___________
Strength lies not in defense but in attack.


<em>Nikko</em> sitt bilete

Så det er helt greit å ha

Så det er helt greit å ha en side utelukkende bestående av låter man har stjålet uten å i det hele tatt kreditere artistene som har stått for dem, for så å stikke hodet i sanden og ikke forholde seg til det man får av (berettiget) kritikk? Artistene har selv bedt om å bli krediterte og da er det likegyldig om andre her på forumet ikke bryr seg om de blir krediterte for sitt egetmateriale eller ikke.

Om de har tatt dem i god tro eller ikke er meg egentlig revnende likegyldig. Det som ikke er meg likegyldig er en slik total ansvarsfraskrivelse når man blir konfrontert med det man har gjort. Jeg tror ikke det var for å være onde at de gjorde det heller, men det følger ikke dermed at de ikke skal forholde seg til de har gjort. Min datter på snart 15 vet utmerket godt forskjellen mellom rett og galt, og takk og lov for det. Gjør hun noe som etterpå viser seg å være galt, erkjenner hun det.

Ellers vil jeg sitere deg, Gird, fra en annen diskusjon, der man tydeligvis klarte å provosere deg:

Den totale mangelen på respekt i middelklassen er ikke ubetydelig. Dette er ikke en isolert ting. Folk som er flasket opp med MTV og vant til å få alt de peker på, og hvis enester verdier er fete ferier og mer enn en bil i garasjen trenger jeg ikke. Det finnes åndelige verdier også.

Hva er det som indikerer at disse ungdommene har mer respekt for de artistene som her har blitt "sitert" enn det den personen som lagde Joy Division/Missy Elliot-mashup'en hadde? Og hvem har mest rett til å bli "respektert"?
Man skal ikke overvurdere eller overdrive det disse unge jentene har gjort, men det må da tydelig sies fra til dem at det var feil, for uansett hva vi måtte mene, er det artistene selv som føler dette som et overtramp. Det mener jeg vi må respektere.
---
produced by bumlover@gmail.com


<em>batcheeba</em> sitt bilete

Og man skal respektere at

Og man skal respektere at andre har helt andre syn på ting enn en selv :)
Fordi om man mener noe i en sak, betyr det ikke at man mener det samme i en helt annen sak.
Meninger forrandrer seg i takt med hvem man er som person.
Jeg sa at jeg mener det er tyveri.
Det mener jeg enda.
Jeg sa også at kunsten er fri.
Det mener jeg enda.
Jeg måtte gjennom en lang prosess når jeg solgte 10-12 malerier i fjor sommer, og hadde null kontroll over de lenger.
Jeg sa også at dette var noe jeg _solgte_ ergo er det ikke min kunst lenger.
Her er det ikke snakk om kjøp og salg.
Dette er handlinger som har skadet andre som ikke mener det samme som Gird.
Jeg hadde en diskusjon om lignende tema med en kompis som mente gird var for ekstrem i sitt syn på sin egen lyd, og at jeg var for ekstrem i andre retningen.
Man kan ikke laste ned noe jeg har lagt ut, nettopp fordi jeg er livredd noen skal sjele det og missbruke det.
Kanskje det er på tide jeg slipper tak i lydene mine?
Jeg vet ikke.
Jeg tenker masse på det.
Det er personlige greier, ikke sant.
Og, som Nikko påpeker, dette er 15 år gamle jenter som burde vite bedre.
De har garantert ikke tenk de tanker som Gird tenker, eller er i den prosessen jeg er i.
Derfor jeg undrer meg over _hvorfor_ de har gjort det.
De er uansett utsatt for veldig aggressiv hets på mange steder på nettet. Det er nok ikke behagelig.
Er det i det hele tatt noen som vil vite hvorfor dette ble gjort?
Eller er man bare ute etter blod i denne saken?
Jeg undrer meg.
Men kanskje det bare er jeg som er i et merkelig humør, siden jeg tilbringer julen med svake barn som ikke har familie som bryr seg.
Man blir øm av sånt.
Jeg vet ikke hva som er rett og galt.
Jeg tviler på vi hører noe som helst fra de igjen.
Det beste hadde som jeg sa tidligere, hadde vært om de brukte denne erfaringen til å lage egen lyd.
All erfaring skal brukes til noe, eller er det waste of pain.

-Som i en veldig tunnel klinger lyden
av mine skritt imellem vegg og vegg-
R.Nilsen


<em>TV Noise</em> sitt bilete

Krafft x 2

Nå finnes det forøvrig 2 musikk greier som bruker navnet Krafft også. Er det noe man kan gjøre i sånne tilfeller egentlig ?

http://en.pulsivemedia.com/getcontent/www/getcontent.php?SID=d3beb0725cc...

Why do birds suddenly appear ?


<em>TV Noise</em> sitt bilete

The Jams - What the fuck is going on ?

Fant jeg nettopp på nettet og den lagde jo nok bråk når den kom ut i 1987.

The Jams (KLF) samplet det meste av Dancing Queen til Abba og sånt gjør man ikke ustraffet.

Etter å ha forsøkt å få til ett møte med Abba, noe som aldri kom i boks dro de driftige herrer på skogstur i sverige hvor de ble truet av en bonde med våpen etter å ha satt fyr på restopplaget av plata. Bilde med røyken fra brenningen dukket opp på neste plate.

Why do birds suddenly appear ?


<em>Nikko</em> sitt bilete

Du sier det så godt, Janne,

Du sier det så godt, Janne, at jeg ikke kan se at jeg trenger si noe mer.
Synes også synd på dem i lys av den massive motbøren de har fått og håper at de lærer en viktig lekse av dette.
---
produced by bumlover@gmail.com


<em>Gird_09</em> sitt bilete

vel

Jeg sier ikke at det er helt greit, eller prisverdig på noen måte. Jeg synes egentlig det er ganske lavmåls, men jeg gidder ikke kritisere dem for å gjøre det de gjør. Det er kunstnerisk det de gjør også. Uinteressant for min del, men definitivt innenfor en kreativ ramme.
De burde kreditere musikerne de stjeler fra, av vanlig høflighet, men jeg synes ikke det er noen big deal at de ikke gjør det faktisk.

Jeg stjeler masse i min musikk, og alle jeg hører på gjør det. Se på Skinny Puppys cover av beatles feks. Eller KLF som TV-noise påpeker nedi her. No big deal. Led Zeppelin er en verden av plagiat for seg selv.

Morsomt at du nevner mash ups. Dette er jo omtrent som en mash up, bare mer kreativt. De skriver i det minste nye tekster...
___________
Strength lies not in defense but in attack.


<em>Nikko</em> sitt bilete

He he, morsomt at jeg nevner

He he, morsomt at jeg nevner mashups, ja, for der lot du deg jo provosere noe vanvittig. Er bare litt nysgjerrig: Har du endret mening om den mashup'en, eller er det visse ting som er mer hellige enn andre, fordi de betyr noe for deg personlig? Og hvordan går det i såfall ihop med det prinsipielle synet du fremlegger her?
Det er ikke lett når idealer møter virkelighet, gitt. ;-)
---
produced by bumlover@gmail.com


<em>batcheeba</em> sitt bilete

Jeg leste litt i den lenken

Jeg leste litt i den lenken om mashups og girdebassen sa dette :"..For det andre jeg liker mashups. Masse bra mash ups der ute.
MEN! Det skal faenpulemegiræva være litt respekt for materialet med i bildet før jeg skal like det"

Så det var ikke mashups han ikke var med på, kun at det var et band som betyr mye for mange :)

Fant denne linken i dag: http://www.home.no/fffsucks/

Og:" Jeg har ikke gjort meg opp så veldig stor mening om dette, sier Aleksander Støver aka Binärpilot til Ballade. - Jeg lo litt av all e-posten som plutselig strømmet inn, men selv har jeg ikke engang hørt bandet. De er 15 år gamle og det er lov å drite seg ut, mener Binärpilot. - Det startet vel som en lek på jenterommet, og det virker nå som det hele har blitt blåst ut av alle proporsjoner. Det eneste jeg har å si at de kan bruke noe av den kreativiteten de tydeligvis har til å huske å spørre om lov neste gang. Men jeg skulle gjerne tenkt meg å høre den låten deres, avslutter han."

Amen to that.
"

-Som i en veldig tunnel klinger lyden
av mine skritt imellem vegg og vegg-
R.Nilsen


<em>Gird_09</em> sitt bilete

ingen meningsendring på gang

Neida, personen som lagde den bestemte mashupen fortjener bank om jeg skulle lytte til følelsene. Men jeg gir ham eller henne all mulig rett til å herpe og være respektløs. Selv om jeg liker at folk utviser respekt, trenger de ikke gjøre det om de ikke vil. I do not impose on others.
___________
Strength lies not in defense but in attack.


<em>Nikko</em> sitt bilete

Okei. Point taken. Den som

Okei. Point taken. Den som lagde Joy Division-mashupen fortjener bank, Fitts for Fight fortjener det ikke. :-P Nei, seriøst, jeg synes også saken er blåst utover alle proporsjoner nå, spesielt med tanke på at det som Janne påpeker har dukket opp rene hatsider. Så mye raseri fortjener ikke FFF for det de har gjort. Det er jo hets.

Janne, jeg sa da ikke at Gird ikke likte mashups generelt, gjorde jeg? ;-)

Tror jeg avslutter denne diskusjonen for mitt vedkommende nå, før jeg begynner å gjenta meg selv, det er ingen tjent med. Jeg har vel gjort folk klar over inntil det kjedsommelige hva jeg synes. Hej då, og fortsatt god jul!
---
produced by bumlover@gmail.com


<em>krazycat</em> sitt bilete

Hatsider

Om jeg har oppfattet rett, er ikke den hatsiden ny. Jeg mener å ha sett på FFF sin myspace side at de var kjempefornøyde med den.

~ We are all in the gutter, but some of us are looking at the stars


<em>Gird_09</em> sitt bilete

hva jeg liker og ikke liker

For eksempel så liker jeg ikke navnet mitt strødd utover nettet....
___________
Strength lies not in defense but in attack.


<em>Nikko</em> sitt bilete

Ooops. Sorry. Av en eller

Ooops. Sorry. Av en eller annen grunn får jeg ikke endret det.
Hmf.
---
produced by bumlover@gmail.com


<em>Gird_09</em> sitt bilete

Helt greit.

Jeg er bare paranoid som en galning på denslags. Også skiller jeg jo mellom meg og ham.
___________
Strength lies not in defense but in attack.


<em>elektronika</em> sitt bilete

ta-dah, jeg har

ta-dah, jeg har endret

-----------------------
Look what I can do!
-----------------------


<em>Gird_09</em> sitt bilete

Wow!

Kan jeg leie deg inn til historieforfalskning også?
___________
Strength lies not in defense but in attack.


<em>elektronika</em> sitt bilete

Selvsagt. Special price for

Selvsagt. Special price for you!

-----------------------
Look what I can do!
-----------------------


<em>Soulmachine</em> sitt bilete

Historieforandring?http://ww

Historieforfalskning?
http://www.somethingawful.com/index.php?a=4283&p=2
Må si at jeg virkelig har sansen for Jimi Hendrix bildet

Hasj fører til batikk


<em>dnss</em> sitt bilete

Hello-OK

Når man ser dette i lys av Duchamps ready mades, så er det ikke så galt.


<em>greger</em> sitt bilete

Tja, kan ikke si meg enig

Tja, kan ikke si meg enig der. Igjen så har aldri Duchamp, eller andre som har laget readymades påstått at de har laget selve objektet, eller prøvd å ta kreditt for at det de stiler ut er laget. De har kun påståt å kommet på idéen bak det.

FFF har jo faktisk uttalt at de har laget all musikken selv.

--
"Never fear, I is here!"


<em>dnss</em> sitt bilete

Uten å forhøye FFF til noe

Uten å forhøye FFF til noe stort og grensesprengende innenfor kunsten er det jeg har fått med meg at de sa var:
I et intervju ble de spurt om hvem som lager tekst og musikk, hvorpå de svarte: ”DIY- do it or die.”

Hvis man er legger godsiden til så er dette like difust som Andy Warhols mange utalelser om egen kunst. Drar man paralellen vidre så var Warhol en annen skikkelse som fikk æren for mange andre factorykunstneres produksjoner uten å ha gjort så mye selv.

Kanskje man i nyere tid best kan sammenlikne FFF (dratt videre inn i en sammenheng de kanskje ikke hører hjemme i :) ) med de britiske pøbelkunstnerene Jake & Dinos Chapman som gikk til anskaffelse av 80 Goya trykk og malte hunde og klovneansikt på samtlige av de avbildede offerene i Goyas Disasters of War.

http://arts.guardian.co.uk/critic/feature/0,,931774,00.html


<em>greger</em> sitt bilete

Men igjen..

Men så har vel ikke akkurat Chapman's påstått at de laget kunsten de malte på.
Jeg mener jo å ha lest at FFF har sagt de har laget alt selv. De prøver å legge skylden for at de har brukt andres musikk på en ikke-eksisterende DJ. Og de kommer ikke med noen kommentarer om saken.

Det var jo ingen tvil om at Andy Warhol aldri fant på designet av tingene han malte selv.

Hadde de i det hele tatt spilt inn musikken på nytt, og ikke bare brukt ferdige innspillinger de fant på nett.

Men, en ting skal de ha, de har virkelig klart å provosere. SIkkert på mange fler plan enn de håpet å skulle gjøre.

--
"Never fear, I is here!"


<em>greger</em> sitt bilete

I tillegg

Jeg vil tro at intensjonene deres med musikken på ingen måte kan sammenlignes med verken de Warhol, eller andre pøbelkunstere har hatt.

En tagg på en vegg, er bare en tagg, om man ikke har en annen intensjon enn å vandalisere, eller har en annen kontekst.

--
"Never fear, I is here!"


<em>Nikko</em> sitt bilete

Synes du skal ta kontakt med

Synes du skal ta kontakt med dem og spørre om de trenger en PR-rådgiver og sjefsideolog, for jeg tror ikke de på noen måte har tenkt i de baner du tenker her...
;-)
---
produced by bumlover@gmail.com


<em>monokrom</em> sitt bilete

haha i tilegg, om disse

haha
i tilegg, om disse bertene er så dumme at de tror de kan stjele andres ting i en alder av 15 år uten at det skal være et problem, så er de neppe særlig opplyst på popartens estetikk eller marcel duchamps ideer heller :P

skjønner ikke hvorfor folk henger seg opp i alderen deres overalt? du bør ikke være idiot når du er 15. jeg visste veldig godt forskjell på rett og galt i den alderen. ja, så har jeg kanskje lasta ned musikk, men jeg kjøper gjerne både cd'en og lp'en om jeg liker en sang...

og de burde nå trekke seg fra by:Larm. uten at de må etterforske og prøve å skaffe tillatelse fra folk som alt er forbanna og neppe kommer til å gi dem.


<em>Ian</em> sitt bilete

Vel vel.. Siden 3 F har

Vel vel.. Siden 3 F har klart å skuffe og provosere oss så grundig får vi trøste oss med at vi faktisk har noen som er bedre her. misnt 4 ganger bedre enn 3 F faktisk...

12F...

Eller hva?

"Pzy has a mind that ticks like a clock and, like a clock, it regularly goes cuckoo."
- www.melsom.be -


<em>Kopfschuss</em> sitt bilete

elsker bare fff mer jeg

elsker bare fff mer jeg nå:) og det faktum at mesteparten av konsertene blir avlyst pga eksessivt stofforbuk gjør de jo til legender lenge før konfirmasjonen:)
-----------------------
Go my robots!


Visningsval for kommentarar

Velje korleis du vil at kommentarar skal visast, og klikk 'Lagre innstillinger' for å aktivere endringane.