København

Det fins desværre ingen bra faste utesteder i synth/goth-stilen. Hele miljøet baserer seg på klubb-arrangementer o.l. En komplett oversikt over alt som lukter av mørk kultur i Danmark (mest København) kan ses her:

http://www.barbue.dk

Kalenderen øverst er en gullgruve av info!

Samlet sett er det en 3-4 aktive klubber i byen:
http://www.club-metropolis.dk - industrial, den eldste og beste.
http://www.theblackcat.dk - kjører mest på gothstilen, men DJene pleier å spille en del industri og synth utpå kvelden. Her kommer det stort sett mange mennesker.
http://www.club-stahlwerk.dk
har en del arrangementer i samarbeide med diverse andre (en online CD-butikk Braincorp og 80s/new romantic-klubben http://www.eldoradoclub.dk blant annet).

Det fins et punk/rock/halvalternativ sted som heter http://www.stengade30.dk
Der hender det at det er OK konserter. De har også en bar i andre etasje, men der risikerer man alt fra ska til Elvis til diktopplesning ... be warned :)

<em>RKN</em> sitt bilete

FAUST: ny klubb i København

Nytt utested i København ! Undertegnede har ikke vært der ennå, da de hadde åpningsfest for 3 dager siden, men det lover godt :) Følgende melding er sakset fra www.barbue.dk.

*****************************************************************************************

FAUST – en ny epoke i København

Det er med stolthed at vi kan præsentere en ny epoke for det københavnske goth/industrial/m.m. miljø – åbningen af Faust! En kombineret restaurant, café og natklub dedikeret til det mørke miljø. Faust ligger i Huset i Magstræde (i hjertet af København), nabo til det hedengangne Barbue, i de lokaler der også er kendt under navnet Spisehuset, og har det sidste 1½ år og indtil nu været en restaurant/club for homoseksuelle under navnet Boiz.
Ejerne af Faust er Order Of Parzival, en dansk/russisk kunst- og musikgruppe, der i en længere årrække har udgivet albums under navnene Parzival og Stiff Miners – og i mange år har arbejdet hen imod at åbne et subkulturelt sted dedikeret til goth/industrial og relaterede genrer.
Daglige kulturelle ledere bliver Peter Mesnickow (Nat Inc.) og Thomas B. Nielsen (Zork), som bl.a. er et par af drivkræfterne bag den københavnske goth/industrial klub The Black Cat (www.theblackcat.dk).

Faust vil have åbent de fleste af ugens dage, og målet er bl.a.. at man en almindelig onsdag aften kan gå ind og hygge sig med sine venner, drikke øl og f.eks. høre en Wumpscut eller Fields Of The Nephilim plade. Hver torsdag, fredag og lørdag vil der enten være DJ’s eller livemusik, og stilmæssigt vil det være i genrerne gothic rock, gothic metal, industrial, EBM, synth, darkwave, neo-folk, deathrock, batcave, m.m. og såmænd også de dystre aspekter inden for indie rock og electronisk musik. Enkelte arrangementer kan dog også falde helt uden for de førnævnte genrer, uden dog at gå på kompromis med den alternative profil.
Restauranten/caféen med tilhørende gårdhave vil have åbent dagligt fra tidligt på dagen (nærmere information følger), og hvem i miljøet kan sige nej til en lækker middag eller frokost til en overkommelig pris med f.eks. Death In June eller The Cure som taffelmusik og Djævlebryg (www.djaevlebryg.dk) i glasset? Omgivelserne er på ingen måde til at kimse af – de fredede æstetiske lokaler med trægulv/bjælker er som skabt til et sted som Faust., og vil desuden hen ad vejen blive opdateret med fornyende dekorationer m.m.

Ydermere vil samtlige Københavnske klubber inden for miljøet, dvs. The Black Cat, BrainCorp, Metropolis, Stahlwerk og Bragagild m.fl. arrangere en del af deres events på Faust, således at det københavnske mørke miljø får et fælles samlingspunkt. Derudover vil der på sigt være arrangementer af relateret kulturel karakter, såsom udstillinger, foredrag m.m.
Vi håber på en bred opbakning fra miljøet og nysgerrige sjæle, da dette tiltag har været efterspurgt fra mange mennesker de senere år – og drømmen om dette sted har kostet blod, sved, tårer og ikke mindst kapital! Samtidig håber vi på forståelse for eventuelle ”børnesygdomme” i starten – og beder ydmygt folk væbne sig med tålmodighed de første måneder.

Der er endnu ikke en hjemmeside at referere til, men en sådan af slagsen vil være oppe inden for meget kort tid. Indtil da, hold øje med www.blackmarket.dk, www.barbue.dk og www.rebellic.dk for kommende arrangementer og yderligere information!

ÅBNINGSFEST:

Lørdag d. 28/7-07 holder FAUST stor åbningsfest med velkomstdrink til de første, gratis fadøl mellem 22 og 23, diverse overraskelser og DJ’s, bl.a. Nat Inc. (Faust/The Black Cat), Brain (BrainCorp), Primi (Stahlwerk) m.fl. Der er gratis adgang! Dørene åbner kl. 21 og vi lukker igen kl. 05.

INFO:

Åbningsfest:
28/7-07, kl. 21:00 – 05:00, Gratis entré
m. DJ’s og gratis fadøl mellem 22:00 og 23:00

FAUST
Magstræde 12-14, 1.sal, København K.
(indgang gennem Huset)

Dystre hilsener fra FAUST,

Peter Mesnickow------- Thomas B. Nielsen-------Order Of Parzival

PS! For yderligere information: peter@theblackcat.dk og thomas@theblackcat.dk
PPS! Dark Picnic StahlCorp afterparty (4. august) vil blive afholdt på FAUST. Hold øje med denne side for nærmere detaljer og information!


<em>henrik</em> sitt bilete

Køben

Hej, dette høres veldig bra ut!


<em>RKN</em> sitt bilete

Jeps, gleder meg til å

Jeps, gleder meg til å sjekke det ut! Blir nok først om noen uker, da gamla har 'ut-på-byen-rasjon' på ca. en gang i måneden ... :)

- - -


<em>Tollef</em> sitt bilete

Wow.

Omtrent det vi ønsket oss at salige Kraftwerk eller Maiden skulle blitt.


køben

Hvor mange Flere mennesker finnes det i Køben enn lille Oslo.Det går rett og slett ikke ann å ha en rein Synth/goth klubb i Oslo.
Det viser konserter vi allerede har arrangert,men også klubbkvelder .Folk møter ikke opp,men å grine på nesa og klage på at ting ikke skjer,det er ok.All ære til danskene som kanskje klarer å drive konseptet.Forresten så skjer det en masse ting innen disse sjangrene denne høsten.Check maidens hjemmeside www.clubmaiden.no


<em>Soulmachine</em> sitt bilete

No offence

Men i sjangerene neo-folk, deathrock, batcave og gothic rock som nevnt i tråden under, er det ingenting utover høsten.

Men stå på, skulle så gjerne vært mere innom Maiden for alle de fete (synth)konsertene deres, men med småfolk er det begrenset hvor mye man kommer seg ut. Men på Sigue sigue sputnikk må jeg komme meg ut.

Hasj fører til batikk


<em>Disynthegration</em> sitt bilete

Sigue Sigue Sputnik kommer? No kidding?

Den infoen har jeg ikke fått med meg, før nå.

Hvor? Når?

Jeg er 110% bankers til denne altså. :D

Love Missile F1-11 for the WIN!!!!!

---------------------------------------------
* I have counted to infinity. Twice *


<em>Soulmachine</em> sitt bilete

På Maiden

Lørdag 15 september

Hasj fører til batikk


<em>Disynthegration</em> sitt bilete

Oh my God!

Jeg er bare SÅ der!!!

Glede seg massivt, finne frem platespilleren og de gamle Sigue-skivene. Her skal det snurres!

Sigue Sigue Sputnik

---------------------------------------------
* I have counted to infinity. Twice *


deathrock

Har lagt inn bud på det amerikanske deathrock bandet tragic black,så vi får se om det blir noe av.


<em>Bassington-Bassington</em> sitt bilete

Hunters vudering av

Hunters vudering av situasjonen minner meg veldig om min opplevelse av saken. Jeg får stadig spørsmål fra utenlandske band jeg kjenner eller ikke kjenner om de kan komme og spille i Oslo, og jeg svarer i nesten samme ordelag som Hunter (er'e deg, Tom?) gjør. Dersom de i tillegg er litt utenfor de mest kommersielle "mørke" genrene, er løpet kjørt, slik jeg ser det.

Så hører det med til historien at jeg ikke er den flittigste konsertgjengeren selv, men til mitt forsvar skal det sies at jeg er blitt utgammel og foretrekker Mozart framfor Motorhead.

------------------

While the Rose blows along the River Brink,
With old Khayyam and ruby vintage drink:
And when the Angel with his darker Draught
Draws up to Thee – take that, and do not shrink.

(Omar Khayyam)


<em>elektronika</em> sitt bilete

Enig med alt du sier! Noen

Enig med alt du sier!
Noen sjanser må man jo selvsagt ta, men det nytter ikke å drive konsertsted i lengden med band som koster masse(selv om honoraret er lavt, skal de jo flys hit/bo et sted/spise) og som trekker 20 interesserte.

Når jeg vinner i lotto, skal jeg vurdere å sponse noen konserter med smale band :D

-----------------------
Look what I can do!
-----------------------


<em>Bassington-Bassington</em> sitt bilete

Jeg orker da altså ikke ta

Jeg orker da altså ikke ta disse sjansene. Mye av grunnen er jo at jeg sysler med Kjettersk Kjeller, som har tatt nifst mye av fritiden min de siste åra. På den annen side er det kanskje på tide med litt selvransakelse. Jeg hadde aldri forestilt meg at Kjeller'n skulle bli såpass vellykket som den ble, så pesssimismen min er kanskje overdrevet? I over fire år har Kjeller'n trukket rundt 90 mennesker i snitt, og siden prosjektet er såpass sært så finnes det beviselig interessee for sære ting i Oslo.

------------------

While the Rose blows along the River Brink,
With old Khayyam and ruby vintage drink:
And when the Angel with his darker Draught
Draws up to Thee – take that, and do not shrink.

(Omar Khayyam)


<em>Bassington-Bassington</em> sitt bilete

PS: Musikkdiskusjon!

Se - en tråd om musikk som beholder fokuset! Krøss i taket!

Oppdatering: Nå bør da noen påpeke noen skriveleif eller ord deling sfeil snart?

------------------

While the Rose blows along the River Brink,
With old Khayyam and ruby vintage drink:
And when the Angel with his darker Draught
Draws up to Thee – take that, and do not shrink.

(Omar Khayyam)


<em>Disynthegration</em> sitt bilete

Hvis ingen melder seg frivillig

Hvis ingen melder seg frivillig innen kl. 17:00 tar jeg på meg jobben å finlese tråden, og kommentere ortografiske og grammatiske feil.

---------------------------------------------
* I have counted to infinity. Twice *


<em>Karirari</em> sitt bilete

Jeg syns kommentaren din var

Jeg syns kommentaren din var useriøs og distraherende :P


<em>Soulmachine</em> sitt bilete

En annen ting er at selv om

En annen ting er at selv om Køben er større en Oslo er det en del forskjeller. Nå er det en stund siden jeg bodde i Danmark, men sitter fortsatt med inntrykket at de er mere åpne for alternative og sære ting. I Norge er man mye mere mainstream(hater det ordet).
Og går man litt utenom er det metallen man møter på, som av naturlige grunner er stor i Norge. Så skjønner veldig godt at det er mye metall på Maiden. Forutenom at Maidenfolket sikkert er veldig glad i metall er man nesten nødt til å dra inn metallen for synthmiljøet er rett og slett for lite, se bare på hvordan det gikk med Krafverk.
Så vær glad for det som kommer, tror ikke dem går noe særlig i overskudd(?) på synthkonsertene sine. Og konserter er som sagt mye mere jobb

Hasj fører til batikk


<em>Tollef</em> sitt bilete

Sant.

Jeg mente ikke å klage på det tilbudet vi har, men det hadde vært deilig med et tilsvarende tilbud som det det prøver å lage i Kjøben. All ære til de som faktisk jobber for å gi oss et tilbud her i byen.


<em>Soulmachine</em> sitt bilete

Oppfattet det ikke som

Oppfattet det ikke som klaging, mer en romantisering av hvordan ting burde være. Jeg skulle også SÅ gjerne likt å hatt et slikt utested i Oslo.
Men det gjenstår jo å se om det i Køben er levedyktig, kan jo gå på dynga det også.
Hasj fører til batikk


<em>RKN</em> sitt bilete

Køben

Man bør absolutt IKKE romantisere om hvordan miljøet er i Køben. Faktisk stinker det sure sokker: 'Folk' (dvs. ca. 90% av publikum) gidder ikke å betale mer enn 30 kr. for konserter, kommer ikke drassende ut før langt etter midnatt - hvis de overhode dukker opp til arrangementer - så man må ofte holde bandene tilbake fra å spille før, og så etterpå er det er syt og klag på DJen fra ende til anden. *blarghhh* kanskje bra jeg har pensjonert meg som arrangør/DJ ... bitter og gammel, jeg ? :)

Men uansett så er det et fantastisk glimrende initiativ med FAUST som har tørt å åpne et utested her i byen som har den profilen. Jeg håper virkleig at de klarer å holde koken (de har bare vært åpne i 4-5 dager ennå, så man kan vel ikke kalle det en suksess ennå). Jeg skal ihvertfall støtte dem !

Kanksje cluet er å omfavne flere alternative scener (som det virker som om de prøver på), men uten å gå på kompromiss med kvaliteten.

Den som lever får sjå.
- - -


<em>Disynthegration</em> sitt bilete

Enig i det

F.eks. i Sverige virker det som om synthmiljøet er mye mer enn dobbelt så stort som det norske miljøet, til tross for ca. dobbelt befolkningsantall.

Folketall er superviktig, men like viktig er vel hva folkene i målområdet interesserer seg for.

Og mitt personlige hjertesukk er at jeg ikke for mitt bare liv kan forstå hvorfor synth er så smalt i Norge. Det er jo sååååå mye fin, fet, flott, kul, spirituell og majestetisk musikk i denne brede genren. Sukk.

Og til slutt må jeg berømme de som faktisk driver ting. Maiden, Elektrostat, Gotham Nights, etc. Kudos!

---------------------------------------------
* I have counted to infinity. Twice *


<em>southofheaven</em> sitt bilete

Her er høsten så langt....

Forsalg på billetter på Tiger, Shadowland og Maiden.... Per dags dato ligger Assemblage 23.... De andre store legges plutselig ut!

Mvh Hilde/Satan

Tirsdag 14 August.
Assemblage 23 + Conetik +Red 7
Cc:150 kr Id:18 år kl 21
Dj:Elec This + Superbeast +Hellfire residents dj team
Maiden i samarbeid med Hellfire club vil nok en gang presentrere et Synthband i høy klasse og har denne gangen fått tak på amerikanske Assemblage.Dette blir en topp kveld nok en gang på maiden

Fredag 24 August.
Ninja Spark(swe)+Calis(swe) +Binærpilot Dj:Elec This.Her blir det electronica for alle penga da søta bror kommer over grensen for å spille opp til dans.Hoftevrikk og dansefot er stikkordet for kvelden.
CC: 80 // Id 20 år // Kl: 22

Lørdag 1 Sept.
SYNTH AID

Fredag 14 september
Bermuda Triangle + supp.
Cc:70kr Id:20 år kl 21

Lørdag 15 september
Sigue sigue sputnikk.
CC: TBA

Fredag 19 oktober:
Elektrostat Kickoff

Lørdag 20 oktober
Agonoise (De)+Vigilante(Chile)+Essence in mind (N)
Agonoize trenger ikke så mye forklaring,da de var en av headlinerne på Elektrostat i fjor.De spiller en aggresiv blanding av industri og ebm.Vigilante er i crossover bagen,og vil nok bli en overaskelse for de fleste.Her blir det catchy beats med tunge gitarer.
Hellfire club og Maiden gjør igjen et samarbeid og leverer det beste innen tung synth.
CC:150 kr Id:20 år KL 21

Lørdag 3 nov
Dyko(De) feat Wolfgang Flur (Kraftwerk)+ In vein (N)
Denne duoen fra Tyskland spiller popelectro med et snev av postpunk hvor selveste Wolfgang Flur er med.Han vil også kjøre en sologreie ved siden av.In vein har etterhvert fått rykte på seg til å være et band som får publikum til å strekke på dansefoten,og med en fersk skive på slep så blir denne kvelden unik for de som liker dansemusikk.
Cc:150 kr Id:20 år kl 21

Lørdag 17 nov.
E-Craft(De) + Terrorfakt(us). Dj:Electro
Tysk og amerikansk body/industriband lander på Norsk Jord for første gang.Tyske E.-Craft blir regnet som Pionerer innenfor ebm sjangeren,mens Terrorfakt blir sammenlignet med Feindflug innenfor den industrielle sjangeren.Sammen står de på scenen for å blåse ut litt ørevoks og gi oss et show vi kommer til å huske lenge.
Cc:150 kr Id:20 år kl 21.

Lørdag 12 Januar 2008
Diary of Dreams (Us/De) + Supp.
Nok et samarbeid mellom Hellfire Club og Maiden. Denne gangen er det gothsynth bandet Fra tyskland som skal gjeste Maiden. For de som liker goth med synth er dette kvelden,så ta på gothantrekket og møt opp.
Cc:180 kr Id:20 år Kl 21

Internet er kommet for å bli!


<em>southofheaven</em> sitt bilete

Synth Aid

Og dessuten oppfordrer vi på Maiden alle til å komme på Synth Aid. Denne kvelden blir det klubb..... Cover går uavkortet til Elektrostat.... Og dessuten skal vi på Maiden gi 10% av baromsetninga til Elektrostat. Prisene tatt i betraktning.... 78 for drinker.... under 100-lappen for liter`n med øl..... Vi synes egentlig vi er ganske kule! Finn fram de STORE pengene den kvelden.... Jo fullere du blir, jo fetere blir lineupen!!

Internet er kommet for å bli!


<em>southofheaven</em> sitt bilete

Har du hørt på maken!!

Maiden tar jaggu oppgaven som beste alternative klubb på alvor!

Knis!!!

Internet er kommet for å bli!


<em>southofheaven</em> sitt bilete

Åhh! For en...

Flott lineup! Hehe....

Internet er kommet for å bli!


<em>Happiest</em> sitt bilete

Oooh, stakkars

leveren min! Og stakkars pengeboka mi! Men ikke stakkars smilet, det er bredt det! I love you, Hilde! :D

Happiest Girl I ever knew, why do you smile the smile you do...?


<em>Bassington-Bassington</em> sitt bilete

Det har vel noe med

Det har vel noe med historien å gjøre der. I Sverige har synth vært kjempestort, mens i Norge anses selv Kraftwerk, Depeche og de derre dyrebutikkgutta som obskur undergrunnsmusikk. Min teori er at det (ijaffal delvis) har med okkupasjonen å gjøre, og at nordmenn har total angst for alt som har noe med Tyskland å gjøre. Selv Stephan Groth har i intervjuer måttet svare på spørsmål om "nazimusikk" her til lands, og jeg husker oppslag om Depeche med samme vinkling.

------------------

While the Rose blows along the River Brink,
With old Khayyam and ruby vintage drink:
And when the Angel with his darker Draught
Draws up to Thee – take that, and do not shrink.

(Omar Khayyam)


<em>Tollef</em> sitt bilete

For ikke å snakke om at det

For ikke å snakke om at det Her på berget tok utrolig lang tid før folk aksepterte at det går an å lage musikk på maskiner. Hvis det var noe land i den vestlige verden der folk brukte synth som et skjellsord og tviholdt på at musikk måtte lages på "ordentlige instrumenter" og med "ekte musikere", så var det konservative Norge. Vi er vel fortsatt ikke helt kvitt det der enda. Det var vel ikke før rundt årtusenskiftet norsk musikkpresse plutselig oppdaget at Depeche Mode var et av verdens største band.


<em>Soulmachine</em> sitt bilete

Synth og sånt

Elektronisk musikk har alltid vært litt uglesett ja.
Og stusser over at det alltid kommer opp utesteder som satser på synth og sånt. For meg virker dem som om det er et større marked for de mere rocka alternative. Det finnes jo ikke noe tilbud der i gården og vi går mot nok en høst der Gotham og et og annet på Sub-church er hele alternativet på konsertfronten og ganske så alene på utelivsfronten også.

Kanskje det er derfor Gotham går så bra, at folk i byen er sulteforet? Var f.eks veldig overasket i vinter da det kom ca 150 stykker på Dr.Arthur Krause konserten, et band jeg tror kanskje 4-5 i Oslo hadde hørt om. Men da hadde jo det også ikke vært konserter på Gotham på en liten stund.

Ellers det jo dårlig tilbud for mye litt på siden som f.eks punk, post-rock, indie, drone osv osv

Hasj fører til batikk


<em>Bassington-Bassington</em> sitt bilete

Vel, jeg tipper Sub er

Vel, jeg tipper Sub er skeptiske etter at de prøvde å booke Cold Meat-band og ingen kom.

"Hva? Ingen øl? Og kanskje noen kristne i lokalet?"

Det ble nok for strengt for en del, det.

------------------

While the Rose blows along the River Brink,
With old Khayyam and ruby vintage drink:
And when the Angel with his darker Draught
Draws up to Thee – take that, and do not shrink.

(Omar Khayyam)


<em>Soulmachine</em> sitt bilete

Coldmeat er en ting, emn ser

Coldmeat er en ting, men ser at Sub har J-rock konsertkveld i midten av august, synes sånt er litt fint.

Hasj fører til batikk


Visningsval for kommentarar

Velje korleis du vil at kommentarar skal visast, og klikk 'Lagre innstillinger' for å aktivere endringane.