Rytme og Bass.

Som jeg tidligere har fortalt, er jeg uerfaren med å lage musikk.

Kjøpte min første synth for ikke så lenge siden, men musikk er mer enn bare synth.

Hvordan begynner dere en produksjon?
Jeg begynner alltid med å lage en rytme først, så jobber jeg meg ut fra denne.
(er dette normalt?)
Men det jeg sliter mest med er å lage en god bass lyd, noen anbefalinger her? (utstyr etc.)
Bassen høres som oftest helt forferdelig ut.
(vanskelig å forklare, men om jeg sier enkel er nok ikke det så langt unna sannheten)

<em>Bariuz</em> sitt bilete

Bass?


<em>TV Noise</em> sitt bilete

Starter ofte med å prøve

Starter ofte med å prøve ut lyder, begynner enten med tromme spor eller rene synth lyder, som oftest lager jeg ett grunnkomp på 4 takter, for senere bygge opp en melodi rundt disse.

Det er ett ting som skiller en fjert fra fet bass lyd og det er Equalizer og kompressor. Hovedproblemet hvis man bruker en tung basstromme og bass er at disse ikke må overlappe hverandre for mye i samme frekvensområdet - da er det lett for at begge mister definisjon eller trøkk. En kompressor er også verdt å nevne da den jevner ut lydtrykket - det kan skje at enkelte frekvenser kommer fram kraftigere enn andre avhengig hvordan en lyd er konstruert. Riktig bruk av kompressor gjør at man får fram de svakeste tonene bedre.

Why do birds suddenly appear ?


Holder det med software

Holder det med software baserte kompressorer, eller er hardware å anbefale. Tenker ikke økonomisk.


<em>Disynthegration</em> sitt bilete

Da Kompressah

Vel. Hvis du skal ha en god, hardware-basert kompressor blir det sjukt dyrt. Du sier du ikke tenker økonomisk; hvor ikke-økonomisk tenker du da? TC Electronics System 6000 er en god kompressor - og jaggu er du heldig - en som selger et pent brukt system for 47.000,- på musikkweb.no nå gitt. :-)

http://www.musikkweb.no/musikkpraksis/ann/ads.php?aid=92317

Software-messig er Waves C1 en god kompressor. Kan kjøpes frittstående - og ser at veiledende pris fra leverandør er USD 200.

http://www.waves.com/content.asp?id=158

Et annet alternativ er å skaffe seg et TC Electronics PowerCore-kort - og kjøpe software-utgaven av System 6000; TC Electronics Master X5.

http://www.procom.no/infoShop/isProductDisplayer.php/details/22781


Dette var ikke rettet mot

Dette var ikke rettet mot min lommebok, men "hardware vs. software" spørsmål.

Burde nesten ha invitert deg hjem, så kunne du gitt meg en liten leksjon i musikkproduksjon ;-) (har lært mye av deg)


<em>eyevar</em> sitt bilete

vil anbefale deg å bruke

vil anbefale deg å bruke software-kompressorer, ihvertfall hvis du skal mikse låtene i pc'n.
før du begynner å investere i mere utstyr, test ut det som allerede finnes i sequenceren din! de fleste nyere programmer (cuabse, logic, sonar osv) kommer med helt greie kompressorer. lær deg først hvordan å bruke disse, siden prinsippet er det samme, før du etterhvert skaffer deg mer avanserte plug-ins som passer best til ditt behov.

En bra hjemmeside med masse tips både om miksing og utstyr finner du her: http://www.tweakheadz.com/ (se under "the guide")
Bøker om miksing og musikkproduksjon finnes jo i bøtter og spann, let litt på http://www.amazon.com

En utstyrs-anbefaling: UAD-1 DSP-kort fra Universal Audio (http://www.procom.no/infoShop/isProductDisplayer.php/details/23571) som kommer med et lass sinnssykt fete plugins, software-versjoner av klassisk analogt (og opprinnelig DYRT) studio-utstyr, særlig kompressorene er bra men også eq, reverb, delay, chorus osv. Uten tvil den beste investeringen jeg har gjort til mitt hjemmestudio..


<em>henrik</em> sitt bilete

Økonomi

Ja, det er virkelig ingen grunn til å loppe seg på hardware før man har laget noen låter, fått litt dreis på komposisjon og forstått hvordan ting som kompressor/eq/effekter/lfo osv fungerer. Da har man utrolig mye bedre grunnlag for å bruke penger der man har mest bruk for det.


<em>Disynthegration</em> sitt bilete

Jepps

Akkurat det vet jeg alt om :-)


<em>Bariuz</em> sitt bilete

Hør

Hør på det disse gutta sier til deg Charlie :) for effekter og eq trenger du virkelig ikke annet enn software når du lager elektronisk musikk. Det er når du begynner med vokal og innspilling av eksterne instrumenter at godt hardware er viktig (mener jeg iallefall).
Kan forøvrig anbefale Sonalksis EQ. Fin sak, enkel å bruke.


<em>Disynthegration</em> sitt bilete

Kjøper du for mye stash i begynnelsen...

Da ender du opp som "student". Det er faen meg så frustrerende å kjøpe "for mye" til å begynne med - og fruste over alt man ikke får til fordi utstyret er så komplekst. Du ender opp med å lære deg hvordan alle duppedingsene funker - fremfor å kunne konse om det du egentlig bør; å lære seg å komponere/arrangere låter.

Å lage musikk har en relativt høy læringskurve i seg selv - og begrens distraksjonsfaktorene til så få som mulig. En sequencer med et par plugins - og noen få effekter.

Snakker av erfaring... :-s


Kjenner meg igjen der jeg

Kjenner meg igjen der jeg også gitt :-o


Investere i Cubase?

Jeg burde kanskje investere i Cubase?

Hva benytter man dette programmet til?
Følger det med lyder osv. (som Reason?)


<em>Disynthegration</em> sitt bilete

Følger med litt der ja

I Cubase følger det med et par softsynther, en "trommemaskin" og noen enkle effekter; eq, reverb, delay, phaser, etc. En standard Cubase-installasjon kan overhodet ikke matche en ditto Reason-installasjone når det kommer til softsynther og effekter som følger med.

Hvis du ikke har behov for å kontrollere hardware via sequenceren, trenger du forsåvidt ikke å kjøpe Cubase ennå. Reason er finfin den - da den er relativt enkel å komme igang med - og som tidligere nevnt gir dette bedre fokus på selve musikkmekkinga. :-)


-

-


<em>TV Noise</em> sitt bilete

Cubase er ett komposisjons,

Cubase er ett komposisjons, innspilling og redigeringsprogram.

Det følger med ett par softsynther, tromme maskiner og effekter.

Ingenting av dette kan sammenlignes med Reason, men programmet sitt styrke ligger i at det kan utvides med shit loads of plugins, i form av synther, samplere, tromme maskiner, synth moduler (finn en hardware synth som har 9 GB med lyder...)

I tillegg har det klart kompressorer, gater, 4 bånds parametriske EQ på alle kanaler osv.

Det støttes også av det aller meste av hardware på markedet, og man kan kjøpe rimelig midi keyboard/kontrollere som gjør at man kan styre soft synther via hardware. Dette gjør at man kan styre filter, effekter m.m. via hardware i sanntid og spille inn dette på egne spor og skru og herje.

Full støtte for notasjon for de som ser nytte av dette, og programmet kan skreddersys til ulike type produksjoner og veldig bra bruker tilpassning på vinduer, skjermoppsett osv.

Anbefaler å laste ned en demo versjon og teste ut selv.

Vær obs på at skal man utnytte dette fullt ut sparer man år med tid hvis man istedet for å sitte å kødde faktisk også tar en titt på dokumentasjonen. Er som i de fleste programmer masse hurtigtaster og snarveier som man ikke finner umiddelbart.

En ting som er greit å være klar over er at dette programmet krever en kraftig PC, som er optimalisert for musikk produksjon. Kort forklart må man fjerne det meste av bakgrunns operasjoner som Windows styrer med. Recovery, antivirus, nettverk, skjermsparere og andre programmer og funksjoner som ligger i bakgrunnen lager fort problemer og krasj.

Why do birds suddenly appear ?


<em>Disynthegration</em> sitt bilete

Hvis du ikke har en dedikert maskin til musikkprod...

Hvis du ikke har en dedikert (offline)maskin til musikkproduksjon, så ville jeg tatt det rådet om å "fjerne antivirus" med en snøskuffe salt. Hvis du i tillegg liker å "try before you buy" - diverse plugins, applikasjoner, etc - så er du pr. def. FUBAR uten antivirus. :-D


Så jeg kommer ikke utenom Reason?

Må innrømme at jeg aldri har likt Reason. (har testet det)
Vanskelig å forklare, men jeg får liksom ikke noe WOW følelse av dette programmet.

Cubase gir meg i det minste en følelse av professionalitet vis dere forstår hva jeg mener.(Liker programmer som er bygget opp som programmer flest.)


<em>Nikko</em> sitt bilete

Du kommer utenom Reason, jo...

..spørsmålet er om du virkelig _vil_ det i det lange løp. Reason har muligens en relativt høy læringskurve i begynnelsen, men det er et program som er utrolig allsidig. Og er man nysgjerrig og leken, lærer man noe nytt hver dag man jobber med det.

---
You may have noticed that I'm not all there myself.


Hva er alternativet da?

Hva er alternativet da?


Ableton Live

Det begynner å bli et godt alternativ.
Det er relativt enkelt å lære, samtidig inneholder programmet det meste man trenger for å komme i gang (mangler sw synth, men det finnes masse artige sharewares på nettet som kan benyttes til man blir mer bevisst på hva man ønsker seg).

Jeg har gått fra Cubase til Live og bruker i dag mye mindre tid på dikkedarier og mer tid på å skape!

I alle fall, lykke til!


<em>TV Noise</em> sitt bilete

Bare legge til at det finnes

Bare legge til at det finnes en bråte med gratis og lovlige plugins til VSTi standarden, og noen av de rævkjører til og med kommersielle pakker som koster kling.

Why do birds suddenly appear ?


Mange som bruker Sonar:

Mange som bruker Sonar: http://www.cakewalk.com


DJz forumet

Ta deg en tur innom forumet på djz.no, der har de sikkert også mye svar på de spørsmål som du lurer på:

http://www.djz.no/forum-78.html


Er allerede en bruker av

Er allerede en bruker av djz.
Får sjeldent noen godt svar der på musikk mekking i motsetning til dette forumet, de fleste virker så uerfaren.

Så dessverre tar jeg djz.no forumet ikke så seriøst.


<em>Bariuz</em> sitt bilete

har lært mye

Jeg har lært mye på forum.isratrance.com, men det er flest psytrance folk der. Verdt å sjekke ut iallefall. Mange gode tips der. For å lage elektronisk musikk av typen du vil er du simpelthen nødt til å ha et sequencer/audio-program som feks cubase eller ableton live som man nevnte her. Sonar er litt vanskeligere å sette seg inn i synes jeg, men det funker like bra. Reason er ikke noe vits å bruke for deg, siden du vil bruke hardware synther! Ingen opptaksmuligheter der.


Mange takk for svaret.

Mange takk for svaret.
Da blir det Cubase på meg!!!

Noen som har vært borti de opplæring video’ene for Cubase på Procom, er de gode?


Visningsval for kommentarar

Velje korleis du vil at kommentarar skal visast, og klikk 'Lagre innstillinger' for å aktivere endringane.