Lydabsorbenter

Driver og bygger om loftet i den nye leiligheten min, og er nå ferdig med "rommet mitt", som selvsagt er lydisolert. Har brukt 7 cm. RockWool Lydplater, for å isolere luftbåren lyd.

Men så har det seg slik at jeg gjerne vil fikse akustikken i rommet også, og da tenkte jeg å kle rommet (eller deler av det) med lydabsorbenter. Noen her som har erfaring med å bygge lydstudio som har anbefalinger til hva jeg bør bruke, og hvor jeg får kjøpt det? Og hvis du/dere i tillegg kjenner en forhandler av slikt, og kan ordne rabatter... ja da elsker jeg deg/dere. :D

Thanks in advance.

<em>TV Noise</em> sitt bilete

Møbel sjappa på hjørnet

www.prolyd.no har tilgang til slikt vet jeg.
Finner noe av det litt nede på denne sida http://www.mamut.com/controls/shop/shops/5/default.asp?wwwalias=prolyd

http://avforum.no/avnytt/showproduct.php/product/461 Har ikke noe kjennskap til disse selv men kan være verdt å sjekke ut.

Ellers så kan man ta arbeiderklasse metoden og stikke innom nærmeste møbel forretning av det store slaget og høre feks om de kan levere skumgummi på mål. Bruker dette selv og kjøpte bla en 10 meters x 2 meter rull med 1 cm tykk skumgummi for ca 450 kroner. Disse finnes iallefall når jeg undersøkte opp til 10 cm tykkelse (tynn madrass).

Why do birds suddenly appear ?


<em>Disynthegration</em> sitt bilete

Thanks

Skal sjekkes ut asap. :-)


<em>henrik</em> sitt bilete

Lydisolasjon og myter

Jeg var litt usikker selv, så jeg rådførte meg med Eksperten (tm).

Her er utdrag fra diskusjonen (mine uthevinger):

(14:37:13) ganske: hm, mener ikke du masse om dette: http://synth.no/node/2236
(14:38:23) Per-Chr: ja men han tar feil i utgangspunktet, og jeg er ikke tøff nok til å si det...
(14:38:32) Per-Chr: *plystre*
(14:38:35) ganske: du må jo si fra
(14:38:40) ganske: han vet ikke bedre, stakkar
(14:39:31) Per-Chr: jeg kan låne ham en bok, men sist gang jeg lånte ut en bok om akustikk så ble den borte
(14:40:04) Per-Chr: men rockwool og skumgummi er bra til lydabsorbsjon
(14:40:31) ganske: så da tar han ikke så feil likevel?
(14:41:12) Per-Chr: joda
(14:41:25) Per-Chr: jeg tror kanskje jeg bruker feil ord
(14:41:48) Per-Chr: det han har tenkt til å gjøre er ikke så dumt, det han alt har gjort, derimot...
(14:44:21) Per-Chr: skumgummi og glava/rockwool er bra til absorbsjon, ikke isolasjon, lyden går rett igjennom
(14:44:29) ganske: ah
(14:44:32) ganske: festlig
(14:44:46) Per-Chr: rockwool er marginalt bedre enn glava siden det veier mer
(14:45:15) Per-Chr: men planene framover for espen ødelegger ikke noe i forhold til det som alt er gjort
(14:45:27) ganske: just
(14:45:34) ganske: bortsett fra at isolasjonen var bortkasta
(14:45:48) ganske: jeg kan ikke stort om dette sjøl, i grunn
(14:45:53) ganske: hva burde han isolert med?
(14:46:08) Per-Chr: det er en myte som er vanskelig å drepe det at glava/rockwool isolerer lyd
(14:46:41) ganske: fylt veggen med sement?
(14:46:46) ganske: med luft?
(14:47:00) ganske: med kremfløte?
(14:47:23) Per-Chr: man bør isolere med gips, sponplater, lage et rom inne i rommet isolert med gummi, fjæringer og luft
(14:47:30) Per-Chr: og ja betong er bra
(14:48:14) ganske: sånn at rommet hviler på gummi el. fjæringer, altså?
(14:48:49) Per-Chr: sannsynligvis hvile på gummi og henge taket opp i fjæringer
(14:49:22) ganske: ok
(14:49:31) Per-Chr: eller no, og i det luftrommet er faktisk glava og rockwool bra fordi det demper resonanser, ikke fordi det demper lyd
(14:50:40) Per-Chr: flere lag med gips og sponplater er bra, lyd dempes enda bedre i overganger mellom materialer med forskjellig tetthet, jamfør bølgelære
(14:50:54) ganske: heftlig
(14:51:00) ganske: eller heftig
(14:51:03) ganske: alt ettersom
(14:51:36) ganske: kanskje jeg kan klippelime denne diskusjonen inn som en kommentar, er det greit for mister?
(14:51:52) ganske: det er litt interessant det her
(14:52:12) Per-Chr: jada


<em>computah</em> sitt bilete

Denne linken sier det egentlig bra...


<em>Disynthegration</em> sitt bilete

Interessant..

Takk for klipp-og lim. :-)

Så langt har jeg altså:
- Bygget veggene med sponplater (Enkle vegger, med 2"/3" trestendere)
- Isolert med 70 cm RockWool Lydplate

Motivasjonen bak RockWool Lydplater var egentlig begrenset til plassen. Ifølge produktbeskrivelsene fra RockWool skal Lydplatene (produktnavn) deres isolere en god del bedre mot luftbåren lyd enn den vanlige isolasjonen de selger. Og det er vel i utgangspunktet den lufrbårne lyden jeg vil forsøke å begrense mest mulig.

Konstruksjonsbåren støy blir litt vanskeligere pga. plassmangel, og høy pris for å bruke fjæring/oppheng for å skille konstruksjonene i vegg, gulv og tak, så jeg vil vel gå for litt mer moderate tiltak for å begrense bass-lyd. Antakeligvis vil det begrense seg til å legge ekstra gulv/lag på de eksisterende gulvet, adskilt med et eller annet som reduserer bassen ned, og bass overført til veggene fra gulvet.

Skal lese mer i den linken du putta inn her, PC. Kanskje jeg blir litt klokere da. :-)

thanks


<em>henrik</em> sitt bilete

Kabling og myter

Vi var så godt i gang her, så jeg limer inn litt mer:

(15:19:58) Per-Chr: apropos myter...
(15:20:04) Per-Chr: And the effect of cables is insignificant, unless the cables are a lot longer, and/or a lot smaller. I know many audiophiles will not believe this result. I would only say that there are many things that engineers do not understand well, but circuit analysis is not one of them.
(15:20:13) Per-Chr: fra slutten på en kabeltest
(15:20:24) ganske: hehe
(15:22:01) Per-Chr: den er litt plagsomt teknisk av seg...
(15:22:08) ganske: ja, jeg fant den på http://www.silcom.com/~aludwig/Sysdes/Thiel_small_analysis.htm
(15:22:46) Per-Chr: og den tester hele kjeden: delefilter, høyttaler, kabel og forsterker
(15:22:52) ganske: mm
(15:24:19) Per-Chr: men det er egentlig ikke vits å prøve å drepe den myten engang, alle som bryr seg om HiFi tror på dette, de tror til og med på at signalkabler og optiske kabler kan gjøre forskjell
(15:25:09) ganske: idioter
(15:25:33) ganske: folk kan jo bli rent hissige av kabeldiskusjoner


<em>Disynthegration</em> sitt bilete

Myth Busters

Myth Busters... er faktisk et ganske morsomt tv-program, som går på Discovery Channel:
http://dsc.discovery.com/fansites/mythbusters/mythbusters.html

Kanskje jeg skal sende saken dit - så kan de "bust the myth" en gang for alle. Hvis de tar slike saker da... for normalt er det myter av litt mer voldsom art de tester ut. :-)


<em>Bassington-Bassington</em> sitt bilete

James Randis nyhetsbrev (på

James Randis nyhetsbrev (på Randi.org) tar for seg en del stereo-ting. Han mener visst at en god del av påstandene fra stereoprodusenter er på linje med dem man hører fra homøopater.

--------------
"Attention, happening robots! Who's got what it takes to party with Nixon?"
- Richard Nixons hode i Futurama


<em>henrik</em> sitt bilete

Høyttalerkabler

Her er en forum-tråd fra randi.org som tar for seg høyttalerkabler (og stereo- vs 5.1-lyd): http://forums.randi.org/showthread.php?s=2a8483e15509d5a672eb62c46c94354...


<em>velvetraven</em> sitt bilete

Ikke umulig...

Ikke umulig at det er interresant for Myth Busters. Vet de har sjekket ut et par lydstunts tidligere. Forøvrig utrolig kul programserie.


<em>batcheeba</em> sitt bilete

...Hvorfor finner jeg dette s

...Hvorfor finner jeg dette sexy?....
*skamme seg*
:O

WIELD IT WISELY, AND WIELD IT RUTHLESSLY


<em>Disynthegration</em> sitt bilete

På TV vel

hehe.. Men du har jo ikke TV du? Da blir det litt vanskelig.

MEN.. jeg kan jo sjekke litt rundt og se om noen vennlige sjeler har lagt ut noen episoder på nett. :-) For det er faktisk veldig moro/interessant.

Forleden testet de ut hai-myter... grøss og gru.


<em>henrik</em> sitt bilete

Hah!

Hun svarte på min übersexy kommentar, ikke din, din innbilske slamp.


<em>batcheeba</em> sitt bilete

LOL!!! Finally en firkant!!!

LOL!!!
Finally en firkant!!! :D
*Falle om av latter*

WIELD IT WISELY, AND WIELD IT RUTHLESSLY


<em>Disynthegration</em> sitt bilete

Never!

Hun svarte på min! :evil:


<em>Disynthegration</em> sitt bilete

Hvordan i svarte..

sletter man dobbeltpostinger?


<em>Disynthegration</em> sitt bilete

Ja, ok da..

Nå ble jeg like flau som barnehagetanta i b.hagen til dattera mi.

Da jeg sa "hadet bra jenta mi", til henne(datteren min) i dag tidlig, hørte visst ikke barnehagetanta helt hva jeg sa, så hun svarte "Ja, hadet bra."

"Jeg sa det ikke til deg da!", svarte jeg, ganske så lattermild.

Tror du hun var flau? en SMUUUUULE! :D


<em>batcheeba</em> sitt bilete

Kan "svare på din" en annen

Kan "svare på din" en annen gang...
*nudge nudge* :P

WIELD IT WISELY, AND WIELD IT RUTHLESSLY


<em>Disynthegration</em> sitt bilete

Faen så snill du er altså..

Jeg skal følge med på innlegget mitt jeg, i avvente av et kozelig svar fra deg. Gleder meg altså.


<em>batcheeba</em> sitt bilete

bah..som i " i can do you ano

bah..som i " i can do you another time?" or sumthing...ikke noe morro å måtte forklare frekkhetene sine altså *skule på* ;)

WIELD IT WISELY, AND WIELD IT RUTHLESSLY


<em>batcheeba</em> sitt bilete

Ikke tvprogrammet da din sopp

Ikke tvprogrammet da din soppsuger!!
Men dette snakket om kabler og frekvenser og isolering og fjæringer i taket og ..og......oh dont stop now!!! :P

WIELD IT WISELY, AND WIELD IT RUTHLESSLY


<em>computah</em> sitt bilete

Koz.

Tenkte jeg skulle moderere meg litt når det gjelder kabler:
Feil kabler, altfor små kabler og signal kabler uten eller med dårlig skjerm kan foringe lyden.


<em>batcheeba</em> sitt bilete

...you god damn tease....

...you god damn tease....

WIELD IT WISELY, AND WIELD IT RUTHLESSLY


<em>computah</em> sitt bilete

I aim to tease...

I aim to tease...


<em>Larsebass</em> sitt bilete

flørten

flørten


<em>TV Noise</em> sitt bilete

Debatter er alltid gøyt.

Debatter er alltid gøyt.

Det hadde heller aldri blitt noen debatt hvis alle var enig og alt var vedtatt at sånn er det bare.

Noe av poenget med å dempe ett rom er at man skal sitte igjen med minst mulig farget lyd fra høyttalerne.

Problemet som oppstår i ett udempet rom er at lyden kastes mot feks en vegg og deretter reflekters. Dette kan nesten beskrives som ett "ekko" av den lyden man hører direkte fra høyttalerne. Får man mye gjenklang så er det vanskelig å bedømme hvordan ting egentlig låter. Dette kan for resultere i at låta men hører i høyttalerne høres veldig bass fattig eller med for lite/mye diskant hvis man spiller av dette på feks ett hifi anlegg hvor man er vant med lyden.

Lyden bør være nøytral, og det er vel klin umulig egentlig siden alle har sine egne preferanser angående lyd.

Kort fortalt kan man vel si at har man ett par studio monitorer i ett ok rom så skal de gi "riktig" lyd spesielt ved slutt mix av en låt. Hvis man deretter spiller av hit potensialet på ett vanlig hifi anlegg, i bilen eller på en slepe brøler så skal mixen fungere på alle disse.

Why do birds suddenly appear ?


<em>TV Noise</em> sitt bilete

#1 i debatt, kall alle andre idioter.

Med mindre man har øra full av ull så er det stor forskjell på kabler.

Man kan enten gå får A: alle som tror på dette idioter, eller B: hører man ikke forskjell ved blindtester bør man kanskje holde kjeft om lyd inntil man tar harpe timer.

Har selv hatt div hifi utstyr, og div kabler. Har bla kjørt blindfold lytte tester og det kan være skremmende stor forskjell på spesielt høyttaler kabler. Har brukt Supra som er meget utbredt, og forsøkte en gang å bytte ut disse med noen slange tykke Qadral kabler og det låt så hardt og metallisk at måtte bare skru av tvert.

Nå skal det vel sies at dette muligens er mest hørbart på dyre anlegg, da de som oftest har mye bedre oppløsning.

Hvis vi fortsatt skal gå for plan A at alle er idioter, så er det vel ikke lenge før det dukker opp en oppfølger om at alle CD spillere låter likt siden plata er 16 bit 44,1 khz, og at komponent kvalitet og sånt ikke har noen betydning.

Why do birds suddenly appear ?


<em>henrik</em> sitt bilete

Blindtest

Jeg har fremdeles til gode å se en dobbel blindtest der folk hører forskjell på høyttalerkabler (gitt at kablene er greit dimensjonert osv.).

Derimot er det jo festlig å lese ting som:

I’ve been carrying around a piece of 1 metre Audio Note silver Litz cable (£1,000) for years, telling journalists and distributors that they can keep the cable if they’re able to tell it apart from a piece of ~£20 cable in a casual but controlled test. It’s a win-win situation because if they can’t spot the Audio Note I get to keep it, and if the do identify it correctly we’re both famous and can command a huge fee from the likes of Monster for our work. Needless to say, after any number of tests, I still have the cable.

(Fra en OK tråd med greie referanser: http://www.avforums.com/forums/archive/index.php/t-23358.html)

På den annen side, jeg har ikke tatt harpetimer.


<em>Disynthegration</em> sitt bilete

Jeg tok en blindtest i går...

Jeg la en fet QED Qountour Ultra Flat-kabel og en billig el-kjøp-høyttalerkabel på ordet foran meg i går. Med bind foran øynene klarte jeg faktisk å skille de to fra hverandre. VAr faktisk ganske enkelt, for jeg kjente jo med en gang hvilken av dem som var flat altså.


<em>TV Noise</em> sitt bilete

Monster har faktisk en morsom

Monster har faktisk en morsom BRYTER som kan leke seg med, hvor det er tilkoblet en 0,25 lampet ledning og en versting høyttaler ledning til x antall tusen kroner. Så kan man sette seg ned med bind for øynene og vri på denne for å dretter oppdage at ledning er ikke bare ledning.

Why do birds suddenly appear ?


<em>henrik</em> sitt bilete

Blindtest igjen

Lampeledning kan vel knapt kalles en greit nok skjermet ledning.

Uansett, det er lett å bli lurt hvis man blindtester seg selv, og man behøver slett ikke være en dumrian for å la seg selv lure.

Fra http://www.randi.org/jr/03-23-2001.html :
You may be interested in my own personal experience with a phenomenon similar to the ideomotor effect. As a youngster, I was a Hi-Fi nut — building all my own equipment. On one occasion I had built what I considered to be the ultimate preamp and decided to give it an A/B test. [Alternating between the two modes being examined.] It was absolutely amazing — as I switched back and forth between my old and new preamps I was astounded at the beauty and clarity of the new unit's sound. Imagine my chagrin and embarrassment when I discovered that I had incorrectly wired the A/B switch. It was doing absolutely nothing!

Og for å være på den sikre sida, fra http://skepdic.com/control.html :
A double-blind test is a control group test where neither the evaluator nor the subject knows which items are controls.


<em>TV Noise</em> sitt bilete

Tror vi begynner å nærme os

Tror vi begynner å nærme oss ett eller annet her nå.

En høyttaler ledning er for det første IKKE skjermet i det hele tatt. Det er det kun mikrofon og balanserte kabler som er.

Hvis man så skal følge opp den teorien at det ikke er forskjell på høyttaler ledninger så er det vel heller ikke forskjell på:

- CD spillere, alle er jo digitale.
- Lydkort, både de gamle Soundblaster korta og ProTools til over 100 000 var jo begge 16 bit 44,1 khz
- Høyttalere, de fleste består jo av en membram som beveger seg
- Ett Casio keyboard og en Moog - de lager jo begge lyd

Hvis det er oppe og vedtatt at det ikke er forskjell på ledninger, hvorfor får jeg ett mer bedritent bilde på TV n når jeg bruker en elkjip scart til 89 kroner og en Monster til 600 kroner ? Innbildning ?

Why do birds suddenly appear ?


<em>computah</em> sitt bilete

Nærmere og nærmere.

Du har rett i at høytalerkabler sjelden er skjerma, men signal kabler inkludert phonokabler bør og er som oftest skjerma.

Det vi er skeptiske til er forskjeller i kabler og vi ønsker oss en vitenskaplig blindtest der dyre/gode kabler kommer godt ut iforhold til riktig dimensjonerte billige kabler.

De andre påstandene dine om hva vi mener er ei heller riktige, i D/A konvertere er det en god del tekniske vanskelige broblemer å løse. Lyd er ikke lyd så Casio og Moog låter forskjellig.
Når det gjelder høytalere så er de den største synderene i en Hi-Fi kjede jeg kan tenke meg, jeg mener at det er her man bør legge mest penger i et annlegg. Noen sa at man burde legge de 100.000 første kronene på utstyr før man begynner å kjøpe kabler.


<em>mogule</em> sitt bilete

En liten komentar

Denne diskusjonen foregår i en liga jeg ikke er helt hjemme i, men her er en liten komentar:

"- CD spillere, alle er jo digitale."

CD spilleren er digital. Men lyden må konverteres til Analoge signaler før den kan høres som musikk. Det er vel DA Converteren som utgjør forskjellen mellom forskjelleige cd-spillere, ikke evnen til å lese nuller og ettall?

"Dingsallerdingsallerdingsdingsaller "
- B. Bargeld


<em>Disynthegration</em> sitt bilete

Erasmus Montanus

Hehehe, TV Noise... Den retorikken du fremlegger her er jo kun en moderne versjon av Erasmus Montanus. Vi er da ikke HELT stein, er vi vel?


<em>TV Noise</em> sitt bilete

Erasmus Montanus ? er han kje

Erasmus Montanus ? er han kjent ? har han gitt ut noe fett ?

Why do birds suddenly appear ?


<em>Disynthegration</em> sitt bilete

Jepps...

Kommer med ny skive i september/oktober. Blir sikkert en promo-tour i kjølvannet av releasen. Gled deg!


<em>Karirari</em> sitt bilete

*knis*

*knis*


<em>henrik</em> sitt bilete

Tjen en million dollar

Men hey, here's your chance! Klarer du å høre forskjell på monster cable og en eller annen dritdyr kabel, får du 1 mill dollar av James Randi: http://synth.no/node/5872

(Og nei, han kødder ikke :)


Visningsval for kommentarar

Velje korleis du vil at kommentarar skal visast, og klikk 'Lagre innstillinger' for å aktivere endringane.