Dagbladet "Guttegjeng"-artikkel
Skrive av premieklovn sun, 31/07/2005 - 17:58
Har dere lest artikkelen om "Synthere"?
hva synes dere?
|
|
NavigationBrukarinnloggingNye innlegg
Bursdagari dag
Nye brukarar
Pålogga no0 brukarar og 2 gjestar er pålogga.
Tilfeldig nettradio
Siste vevlenkjer |
Dagbladet "Guttegjeng"-artikkel
Skrive av premieklovn sun, 31/07/2005 - 17:58
Har dere lest artikkelen om "Synthere"? hva synes dere? |
Nye kommentarar
Komande hendingarNye forumemneNye bloggpostarAvstemmingLørdag=?
Pizza, rødvin og kos
19%
Lynol, selvskading, og My Chemical Romance
2%
Synth, øl og Docs
42%
Neofolk, naziestetikk og kynisme
2%
Goth, rødvin(sic) og ny eyeliner
4%
Grisefylla, tapt mobiltelefon og sjefsnoia
8%
Øl, fitte og hornmusikk
6%
Rosa drinker, rumpe og cumshot
0%
TV, cola og østbågar
15%
Blogging, farris og tørre kjeks
2%
Antall stemmer: 48
Hjelp synth!Synth.no trives bedre med litt grunker.
|
Hvor hvor?
"I don't know what to do, Maybe I should kill you"
What he said *peke på* WI
What he said *peke på*
WIELD IT WISELY, AND WIELD IT RUTHLESSLY
Fredag
Dagbladets fredagsbilag (papirutgaven) den 29. juli. Ganske festlig.
Tilgjengelig for 18 spenn her, ser det ut til: http://www.buyandread.com/mediaport/buy-single.htm?pid=dagbladet&date=20...
ah, det var guttene sine, det
ah, det var guttene sine, det.
---
"They failed because of their lack of ability to succeed"
gammelt jungelordtak
Noen som har den?
Og kan legge den ut, kanse?
Reality TV is killing me
hade vært fint
gitt.
Her
Ikke sikker på at den blir lenge, men litt så.
Hvordan vil dere beskrive stilen
deres?
– Den er jo musikkorientert
og helt klart synthinspirert.
Hvilke band hører dere på
nå?
– Nine Inch Nails, Goth Minister,
The Cure, Joy Division, Daf,
Feind Flug, Marilyn Manson,
Laibach og Seigmenn.
Hvor lenge har dere hatt denne
stilen?
– Siden vi var veldig unge.
Men den utvikler seg hele tida.
Hvor henter dere inspirasjon?
– Fra militæret og fetisjisme.
Vi er opptatt av små gadgets
som solbriller, pins og støvler.
Det er også mye lakk og PVC i
vår sjanger. Vi kler oss jo slik for
å føle en tilhørighet til musikken.
Noen hører Bertine Zetlitz
og får en glad følelse, mens vi
kan sette på Laibach og få en god
positiv følelse i kroppen. Mange
tror vår sjanger er dyster og depressiv,
mens hvis du for eksempel
drar på Arvikafestivalen vil
du ikke se mange sure folk. Og
så handler det om å føle seg vakker
og være den man er.
Hva slags reaksjoner får dere
på stilen deres?
– Fjortiser roper ofte etter
oss: «Shit, du var kul på håret!»
Mens andre tror vi er nazier eller
satanister. Og noen reagerer
på at vi går med sminke.
Hva synes dere om slike reaksjoner?
– Deilig! 90 prosent av alle
mennesker er idioter uansett. Vi
er helt imot nazisme, men det er
ikke til å stikke under en stol at
tyskerne vant motekrigen. De
hadde de kuleste uniformene.
Og vi går med jernkorset – for
hvor mange hundre år eldre er
ikke det enn nazismen? Vi går
ikke med dette for å provosere.
De fleste innen vår subkultur er
fredlige. Det vi prøver å si med
denne stilen er heller: «La meg
være i fred.»
Hvor shopper dere?
– Bodymap, Bonaparte, internett,
London og Tyskland.
Hvor mye penger bruker dere
i måneden på klær?
– Mellom 1000 og 2000 kroner.
Hvor lenge kommer dere til å
kjøre denne stilen?
– Kommer ikke til å bli sånne
streite gamlinger. Men det er
mulig man toner ned stilen i forbindelse
med jobb. Eller blir enda
mer ekstrem hvis vi får jobb i
musikkindustrien.
Nevn en berømt mann med
bra stil.
Marilyn Manson.
Nevn en berømt dame med
bra stil.
Dita Von Teese.
Er dere opptatt av mote?
– Vi er opptatt av designere
med god snittdesign. Og historisk
mote. Det egyptiske riket,
for eksempel, var et samfunn
som styrte nesten hele verden.
og hvor alle mennene gikk med
sminke.
Hva må til for å bli med i gjengen
deres?
– Det er ikke vanskelig å komme
inn i dette miljøet. Vi er generelt
veldig åpne.
Hva slags damer liker dere?
– Forloveden min går mest i
rosa, sier Morten.– Og det blir
for dumt å dømme andre for den
stilen de har når vi ikke vil ha
pes selv.
Hvilken stil ville dere aldri
blitt sett i?
– Golfstilen.
Hva synes foreldrene deres
om denne stilen?
– Mine synes det er trist, de vil
ikke at jeg skal skille meg ut,
sier Robert.
– Jeg tror det er mange som
innerst inne skulle ønske de turte
å være mer ekstreme i uttrykket,
men som ikke tør det.
Er dere alltid så oppstæsjet
som nå?
– Det hender vi tar på hvit tskjorte
og jeans. Vi bader på
stranda, vi også. Noen ganger er
det greit å samle litt energi og
være anonym. Når folk ser på
deg hele tida, trekker de ting ut
av deg. Selv guder blir slitne inn
i mellom.
Gode websider for synthere.
– x-tra.de, spookybotique-
.com og bodymap.no
SYNTETISK: Ismael Henriksen (29) lager elektronisk popmusikk under navnet Solartemple, Robert Klaussen jobbe
"Dingsallerdingsallerdingsdingsaller "
- B. Bargeld
Egypt
Historiekunnskapene er i hvert fall litt - ehem - spesielle. "Det egyptiske riket,
for eksempel, var et samfunn som styrte nesten hele verden." Håper de gutta ikke skal opp til eksamen snart...
--------------
"Attention, happening robots! Who's got what it takes to party with Nixon?"
- Richard Nixons hode i Futurama
De hadde vel slitt...
...med mer enn bare historiekunnskapene sine. Matten kan ikke være helt på plass heller...
---
I valg mellom falske venner og åpne fiender har jeg alltid foretrukket de siste. (Bjørnstjerne Bjørnson)
Det søteste med påstanden e
Det søteste med påstanden er selvfølgelig at de i nesten samme åndedrag beskylder andre for å være idioter... Hehe, elitisme er så søtt!
--------------
Nå er det vel slik at ingen
Nå er det vel slik at ingen av oss er synthere? klart vi liker synth, men liker også andre ting.
vi ble valgt ut til å presentere den stil gruppen. Og når fire stykker svarer på ett spm fra dagbladet så velger hun det hun synes passer best, var mye annet som ble sagt, men ikke kom på trykk...
Så det så....
Åja kjenner problemet,når t
Åja kjenner problemet,når ting blir tatt ut av sammenheng. Og gå fra å si at homonazi/kommuninsme er en artig stil til å ha nazisympatier er et eksempel.
Men det var da fælt så opphengt i Marilyn Manson dere var da? Å ta Manson og kjæresten som eksempler på dame og mann med god stil ble vel litt mye? Eller det er vel bare meg som synes at det er mange flere damer som kler seg stiligere, rockabilly dro jo frem Bettie Page foresten.
We`re trough being cool.-Devo
Intervju-tips
Hvis jeg får gi et lite tips til folk som skal intervjues: Be om å få se saken før den går i trykken. Med email er jo dette gjort på et kvarter likevel.
Gjør det klart at dere ikke skal mase på kommaer, men bare sørge for at det ikke blir noen misforståelser. Mange journalister vil synes dette er greit, de smarteste vil til og med bli glade for det.
Noen journalister forsøker å vri seg unna ved å bare sende sitatene, men da nekter i hvert fall jeg å gi et intervju. "Klok av skade", kalles det visst.
--------------
Been there...
I forbindelse med en tidligere jobb ble jeg og kolleager intervjuet av Dagens Næringsliv med jevne mellomrom. Aviser ble aldri det samme etter de opplevelsene. Så mye feilsitater og fri fantasi har jeg aldri opplevd maken til. Leste ikke aviser i en laaaang periode etter det gitt... .:(
Og... journalister har en lei tendens til å være "utilgjengelige" når du kontakter dem for gjennomlesing. Spesielt dersom de aner at korreksjonene/feilrettingene dine vil ta "juicen" ut av storyen deres. :(
Artig at du nevner DN. Jeg ga
Artig at du nevner DN. Jeg ga et intervju til dem for noen år siden, og brant meg på samme måte ettersom de brukte et sitat fra meg på AKKURAT den måten jeg sa at de ikke kunne bruke det. Så nå er jeg svært skeptisk til dem...
--------------
Jeg boikotter BA for intervju
Jeg boikotter BA for intervjuer. De har feilsitert meg grovt flere ganger, og ved en anledning latt være å sende meg saken før trykk selv om jeg satte dette som betingelse. Det er noe med aviser som ikke bare vrir på det du sier, men også dikter opp helt nye historier om ting som ikke engang ble nevnt under intervjuet... (blant annet mine sterke meninger om en film som jeg ikke bare ikke har sett, men som jeg på trykketidspunktet ikke engang hadde hørt om)
StudVest har jeg også et litt ambivalent forhold til, etter jeg ba om å få en sak til gjennomlesing, påpekte et par faktiske feil, og saken likevel gikk i trykken uten feilretting. Hva var vitsen med å få lese saken da, da?
sett fra den andre siden
Trodde faktisk det var helt vanlig å sende artikkelen til intervjuobjektet for gjennomlesing, jeg. Så det gjør jeg alltid. Det går stort sett greit, bortsett fra med litt uerfarne intervjuobjekter som ikke alltid forstår at ting ser litt annerledes ut på trykk. Tar dessuten alltid opp intervjuer på minidisc, så jeg kan vise til hva som ble sagt og ikke. Men når det er sagt: man har somre gel ikke plass til alt som er sagt og dermed må man gjøre et valg. Derfor er det utrolig viktig at man som intervjuobjekt ikke gir journalisten for mye valgfrihet.
Nå skal det jo sies at jeg selv har blitt intervjuet av bl.a. universitas. Da skjedde det samme som med Eira: jeg fikk lese igjennom og komme med kommentarer, men alle feilene ble allikevel trykket.(dette var til og med rene faktafeil som dato og klokkeslett).
En annen artig opplevelse er jo når journalisten vil snakke om noe helt annet enn det du vil. Som da Dikadoren og jeg skulle promotere Neon/Apokalypse på Radio Tango og journalisten var mer opptatt av min lilla neglelakk enn klubben vår. Var vel forøvrig samme arrangementet da et av bandene konsekvent omtalte meg som dama til Dikadoren :-D Prøvde å å presisere at jeg var arrangør og ikke dama til noen, men det hjalp lite.
---
"They failed because of their lack of ability to succeed"
gammelt jungelordtak
"Var vel forøvrig samme arra
"Var vel forøvrig samme arrangementet da et av bandene konsekvent omtalte meg som dama til Dikadoren"
Haha, det visste jeg faktisk ikke! Hva var dette for noe, da?
Mimre, mimre!
--------------
Hih, det var vel forresten og
Hih, det var vel forresten også BA som i en bisetning kunne fortelle i omtalen av Halloween-arrangementet vårt for et par år siden at vi brukte ekte menneskeblod hentet fra Haukeland sykehus.
Vi har nok ganske riktig fortalt dem at blodet var ekte, men at det var menneskeblod har de diktet opp selv. Det blir jo litt mer dramatisk og fint enn griseblod fra slakter'n på hjørnet, da. Så de får vel være tilgitt.
gjennomlesing liksom
Også morsomt når du får artikkelen til gjennomlesing, kjem med kommentarar, artikkelen blir retta opp, du er nøgd, og so har journalisten fått fleire innfall og skrive ein heilt ny og annleis artikkel som er den som kjem på trykk. Dette skjedde meg for ikkje so lenge sidan. Der brukte ho sjølvsagt sitat som eg ikkje hadde kommentert, ettersom ho brukte andre sitat i den artikkelen eg fekk lese før trykk.
Hver sin smak, synes de ser g
Hver sin smak, synes de ser ganske gjennomførte ut begge to. Dita med og uten klær....
Paradokset Marilyn Manson
For meg har det mest fascinerende med Marilyn Manson vært at han har klart å kalle seg selv opp etter TO artister (plateartister, sågar!) som er langt mer spennende og provoserende enn ham selv. Det er litt som om Ari Behn skulle kalt seg Fjodor Burroughs, eller Per Heimly kalt seg Man Mapplethorpe.
Dita von Teese er derimot ganske så kul!
--------------
Ikke noe feil med Dita, men d
Ikke noe feil med Dita, men da var ikke hovedpoenget mitt heller.
Lurer foresten på om ikke Gothministern er litt misfornøyd med vinklingen etter dagens oppslag i VG?
?
Har ikke lest Vredens Gnag i dag, jeg. Hva står det der? Har De en lenke å legge ut?
Forresten - glemte nesten at jeg har lovet deg konspirasjonsbok.
Dita ruler, hun. Kanskje jeg skal skifte navn til Ditadoren?
--------------
Vet ikke om noen lenke. Var i
Vet ikke om noen lenke. Var ikke så spennende greiene, bare litt om at han bor i et gammelt hus og er opptatt med å se stilig ut.
Men jeg kan vel ikke skrive så mye før hele GM diskusjonen igjen blåser for fullt? Er lit lei.
Hehe, denne siden har jo en t
Hehe, denne siden har jo en tendens til å tiltrekke seg folk som elsker
1. musikk og
2. å diskutere.
Diskusjonen om GM har jo stort sett handlet om ting han har sagt, og ikke om musikken, anyway.
--------------
Men kjære vene
Jeg syns kanskje vi kunne ha bedre ting for oss enn å sitte og gjøre narr av hverandre og slenge spydigheter?
Slik sarkasme bygger som regel på dårlig skjult misunnelse uansett, og en skulle tro at man i en subkultur (selv om jeg ikke er noen tilhenger av det ordet) burde være mer opptatt av samhold og legge vekt på det positive i en slik sak, og ikke sitte og finkjemme etter negative ting.
Det er mulig jeg er inhabil i saken, (ettersom jeg er hun som går mest i rosa) men jeg syns at guttene leverte et riktig så bra intervju. Kommentarene var stort sett fornuftige og gjennomtenkte, og jeg føler at kulturen vår ble satt i et virkelig bra lys.
Selvfølgelig skal det mye til at ikke en og annen småting blir tatt litt ut av sammenheng, men alt i alt syns jeg alle fire framstod som oppegående og smarte gutter, og jeg tror at artikkelen absolutt var til synthmiljøet sin fordel.
~Twinkle twinkle titty-twister~
Men ærlig talt, da! Dette er
Men ærlig talt, da! Dette er da et diskusjonsforum, er det ikke? Da må det vel være lov å være uenige om ting. Hvis ikke blir det ikke mye moro av å diskutere. Noen spurte hva folk syntes om intervjuet, og det ble påpekt at enkelte påstander om menneskeheten og historien var litt merkelige.
Tonen var slett ikke bare negativ heller - det kom jo en ganske så konstruktiv dialog om hvordan man skal forholde seg til medier.
Forøvrig er jeg av den overbevisning at folk som beskylder 90 prosent av alle mennesker for å være idioter og/eller går med nazi-armbind sikkert er tøffe nok til å tåle at noen slenger litt med leppa angående en eller annen artist de liker.
Men point taken: Fra nå av skal jeg bare være snill, enig med alle og nikke med hodet når noen påstår jeg er uenig i. Selv om det kan bli vanskelig. Etter å ha vært sjuk en uke kom jeg nemlig tilbake til jobben og fant to gærning-bøker på skrivebordet mitt: Holocaust – myte eller virkelighet? av Arne Borgir og Det norske pentagram av Harald Sommerfeldt Boehlke (www.norwegian-pentagram.com). Hyggelige mennene. Det er sikkert mye klokt i det de sier.
Forresten er rosa en kjempefin farge, men jeg ser dessverre ut som en kjempebaby i rosa. Fred Perry lager fantastiske sorte tennisskjorter med rosa laurbærkrans og kragestriper, men de er bare for jenter. Snufs. Så jeg kompenserer med å ha skaffet meg to forskjellige rosa omslag til iPod'en min.
--------------
Har nå lest gjennom hele tr
Har nå lest gjennom hele tråen for å kunne gi deg et godt svar.
Når man lar seg intervjue må man vite at resultatet kan bli noe annet enn det man hadde selv sett for seg. Det har jeg sett mang en gang selv. Det er lett å bli ivrig, snakke i munnen på hverandre og si noe som kanskje ikke var helt på sin plass. Man må virkelig velge sine ord og gjerne snakke sammen før intervjuet tar sted, så man er enige om det som blir sagt.Og ikke minst at det som blir sagt er korrekt. Dette som kom på trykk nå, var miljøet sett fra deres subjektive ståsted. Vi er alle forskjellige selv i en subkultur. Selv om vi tilhører samme miljø, vil det ikke si at alt alle foretar seg eller sier vil få 100% støtte. Subkulturelle miljøer består av sterke individer, med klare meninger om det meste. Da må man også forvente, og ikke minst tåle, hva jeg velger å se på som konstruktiv og morsom kritikk.
Det er din fulle rett til å reagere, men det er også andres fulle rett å kommentere.
Jeg mener det var flott av gutta å stille opp, og jeg skjønner at man kan bli såret når artikkelen blir tatt opp på denne måten, men man lærer mens man går :)
WIELD IT WISELY, AND WIELD IT RUTHLESSLY
Squaw fra Bergen taler kloke
Squaw fra Bergen taler kloke ord! Ugh!
Får jeg ellers lov til å sitere meg selv, fra mitt lille kurs i formidling for forskere (noe må man jo gjøre for å få til salt i såret):
"5. Be om å få se artikkelen før den går i trykken.
Dette kan du faktisk insistere på, og så lenge du har tilgang til e-post (og gir uttrykk for at du ikke kommer til å krangle om tegnsettingen) er det ingen grunn til at dette skulle bli avslått av journalisten. (Det finns dog begrensninger – for eksempel at et slikt krav må komme i ”rimelig tid” før publisering. Red. anm.)
Men: Ikke rett og flikk på formuleringer som står i bisetninger. Du skal ikke se bort fra at journalisten er flinkere til å kommunisere det du vil si til leserne, enn du selv er. Vær fornøyd hvis journalisten har forstått de grove trekkene i det du sier. I en artikkel på 200 ord er det uansett ikke plass til finurlige faglige diskusjoner. Men husk på dette med den lettere tilbakestående eleven, og si fra hvis bladsmøreren f. eks. blander sammen Atlanta og Atlanteren. Jeg har nemlig ved selvsyn konstatert at det finnes journalister i riksdekkende medier som ikke vet forskjell på de to (jfr. Tittelen på regel nummer to).
Hvis du likevel blir feilsitert, forvrengt, sitert ut av sammenhengen eller brukt slik at det virker som om du ikke vet forskjell på Atlanta og Atlanteren (eller Atlantis), og fagkollegene fniser av deg bak ryggen din i kantina, glem ikke den viktigste regelen av alle:
6. Skyld på journalisten!
Blant folk flest har vi journalister en anseelse et sted midt mellom pedofile og telefonselgere. Du kan gi oss skylda for hva som helst. Vi er for stressa til å henge oss opp i det, uansett."
--------------
Faen, jeg trenger briller...
"Hvilken stil ville dere aldri
blitt sett i?
– Golfstilen."
I papirutgaven kunne jeg sverget på at det stod "gothstilen", noe jeg ikke syntes rimte helt nei. lol. Men så står det GOLFstilen ja. doh!
PS! Noen som vet om/hvor man får kjøpt slike nerdebriller? Gjerne tapet sammen på midten.
Jau jau...
Nå har jeg løpt ned på Nille (jepps, helt riktig) og kjøpt meg briller til 39.50,- Og alt jeg kan si er vel "gratulerer med nytt flott design på synth.no, Henrik.". :)
Flere av black metal bandene
Flere av black metal bandene ble intervjuet i en glossy blekke fra Usa (metallens svar på Se og Hør).
På ene siden var det bla avbildet hodet fra en ravn som visstnok en av de hadde skutt selv uti skogen, var innom vedkommende rundt den tida dette kom ut og hverken jeg eller han har noengang sett noe til dette såkalte byttet.
Why do birds suddenly appear ?
Kanskje det var hodet til...
Kanskje det var hodet til Marion Ravn?
hadde det ennå vært så vel!
vil heller brekke en arm på langs enn å scpella gittar