Trommelyder

Er litt grønn i trommemaskinland. Hvilke trommemaskiner/lydkilder er mest brukt eller verdt å anbefale innen EBM og synth? Jeg er veldig glad i tunge og store lyder:) Jeg har bare brukt sampler til nå og bruker ofte mye tid på å skru meg frem til ting som jeg kanskje lettere kunne skrudd meg frem til med en trommemaskin.

Jeg er ikke ute etter de særeste lydene men heller lyder som funker i låtsammenheng, skjønner?

<em>Gird_09</em> sitt bilete

roland er greie

De har endel ok lyder, og en masse lyder du ikke trenger. Savner litt smack i skarpene der, men ok... De er enkle som fy å bruke.

Salus Populi Est Suprema Lex!


<em>premieklovn</em> sitt bilete

Jeg har en TR707 og DR770.

Jeg har en TR707 og DR770.

DR770en er veldig allsidig og har tonn av lyder og skrumuligheter mens TR707en har mye enklere sequencer å arbeide + at den har skikkelig fine tørre 80s samples som passer ypperlig til synthpop.


<em>TV Noise</em> sitt bilete

Hvis du har en skikkelig

sampler så rævkjører den vel hvilken som helst tromme maskin på lyder da det vel er nærmest ubegrenset hva du kan stappe inn i en sampler av lyder.

Det finnes bøtter og spann med sample CD-Rom s som inneholder rå tromme lyder både til det meste av sjangere.

Why do birds suddenly appear ?


Herr Noise

Har helt rett. Det spørs helt på hvor mye i fotsporene du er interessert i å gå. Nymotens samplere sparker ræv. På den annen side er det få ting som slår å sitte å tweake på en TR-909.

Av gamle samplere som var store på 80-tallet kan nevnes Ensoniq Mirage (F242), Akai S-1000 (MBM) og Sequential Circuits Prophet 2000 (Skinny Puppy). Ellers er jo Oberheims DPX-1 Sample Player en fet liten rack-montérbar dings som loader litt forskjellige formater inkl. Emulator disketter.

Trommemaskiner som er satans bra, men som egner seg omtrent like bra på sampler: Gulbrandsen, Cheetah, BOSS DR-55, CR-78.

_________________
Dra meg i barten!


<em>Bariuz</em> sitt bilete

anbefales!

Hei drit i de pokkers hardware-samplerne. Native Instruments Battery og GODE trommesamples + litt loops som egne audiospor. Og gå inn å lek med audiospora. Mye lettere og artigere enn å sitte og knote på en maskin.

Menmen. Smak og behag.


<em>sunjammer</em> sitt bilete

Eller du kan være MANN og br

Eller du kan være MANN og bruke en midi slave tracker til trommehelvete såvidt du er villig til å bruke litt tid på å faktisk klippe samples ;P Betale i menneskekjøtt for Battery eller betale noe tilsvarende 4 kinobilletter for Renoise.. HRmmmm...


<em>TV Noise</em> sitt bilete

Amerikanske samplere

er vel å foretrekke framfor japse samplerne spesielt på trommer og bass lyder. Årsaken er at bla en del av EMU sine modeller har en mye tyngre lyd, mens Akai låter mer pent til sammenligning, men som alltid gjelder vel smaken vs baken...

Har selv anskaffet siste modulet til Yamaha - Motif ES Rack og denne er som de fleste synthene/samplere en synth hvor lydene er samplinger. Har testet noen opptak av denne i 24 bit 96 kh/z og dette låter brutalt, teknologien utvikles stadig og denne er en av de råeste modulene på markedet når det kommer til smør og brød lyder. Bra DA konvertere og mye ressurser lagt ned i hver enkelt lyd. I tillegg har den heftig effektmaskin(er) med mulighet til å enkelt hive inn en rå distortion insert feks på ett trommesett så Skinny Puppy tromme lyden anno 86 er der.

Why do birds suddenly appear ?


<em>Multikunst</em> sitt bilete

live trommer

Jeg liker å spille inn tr. live, spessielt når jeg bruker qubase osv..Trykke på synthen for da kan man velge når man kommer inn med skarpen osv...blir mye friere (for er talentløs når det gjelder tekniske ting, så liker det enkelt) Kjøpte en Roland SPD-S, er en sample live trommepad. Så trommis til robert plant f.eks brukte den på 36663 el hva d heter. har en tr.maskin og går det an å koble til tr. maskinen med midi og spille live på SPD-S èn over midisignaler på hvert tr.sett på tr. masiknen eller må man sample lydene over til de 8 tilgjengelige slå paddene på SPD-øs en...har så lite peiling på tekniske ting.. Sample lydene har jeg egentlig heller ikke peiling på, så får ikke burukt roland SPD- Sampling pad fullt ut..Må lese den jævla intruduksjonsboka kanskje .hehe. men orker kke...æææh

Multikunst


<em>vitriol</em> sitt bilete

Samplere

Jeg har både en ESI-4000 og en Kurzweil K-2000 med sampler. ESI har den beste lyden jeg til nå har hørt i en sampler, passer min smak bra. Men takker for masse tips hva trommemaskin angår. Ble litt nysgjerrig på den Motif-tingen. De lydene jeg er ute etter nå er det jeg vil kalle for klassiske EBM-lyder og da orker jeg ikke bruke tid på det med sampleren:) Lat nå! Har andre ting å bruke den til nå.


<em>TV Noise</em> sitt bilete

Yamaha Motif ES

finnes både i modul og tangent utgave, bor i du i nærleiken til en musikk forhandler bør det være mulig å få testet en. Det som er tøft er at flere av bass og tromme lydene (tromme settene) er ferdig programmert med vreng så man slipper skru seg ihjæl for å få dette til å fungere. Kommer til å legge ut en demo av ett par låter om ikke alt for lenge hvor det ene tromme settet brukes fra Motif.

Why do birds suddenly appear ?


<em>Apb_Anderz</em> sitt bilete

kjøp Mac G4 laptop

Hadde jeg vært deg hadde jeg kjøpt en Mac G4 Laptop med Logic på. da kan du lage musikk inkl. vokal og synth etc. i en og samme maskin. Du trenger bare et lydkort i tillegg. En ren trommemaskin ville jeg bare hoppet over i dagens verden. Klassisk EBM, hva mener du egentlig? Litt vanskelig å si hvilkes bands trommer du liker best. Hvis det du liker er tidlig 90 talls er det mye Boss og Roland trommemaskiner på det... Jeg tror DR Rythm fra Boss er en god EBM boks...


vermona drm

har en vermona drm1 mkii som leverer alt fra feite basser til skarpe snares (og det meste i mellom). den er helanalog (med midi).

den er tilgjengelig hvis du ønsker...

mvh Jarle


Visningsval for kommentarar

Velje korleis du vil at kommentarar skal visast, og klikk 'Lagre innstillinger' for å aktivere endringane.