Reykjavik

Reykjavik, Island.

Har noen vært der? Hva gjør eller ser man?

Er lokalbefolkningen vennligsinnet overfor fremmede? Er brennevinet dyrt? Hvordan unngår man å spise råtten håbrand?

Håper noen vet noe.

~ Reactor Propell ~

<em>batcheeba</em> sitt bilete

vet at Island er mere trendy

vet at Island er mere trendy en London ever was...Reykjavik vet jeg ikke noe om men Island er et happening place.

WIELD IT WISELY, AND WIELD IT RUTHLESSLY


<em>atle</em> sitt bilete

Island

Har bodd der i 5 måneder og vært der 5 ganger totalt, kan jeg med engang si at Island er mektig fint...

At det er så trendy, vet jeg ikke, men forvent deg ikke noe voldsomt. Tror denne "myten" er skapt av trendy magaziner i England og USA. Vil nok tro at London, Berlin, Paris er hakket vassere hva gjelder musikk og fashion...

Man har en hovedgate som går tvers gjennom byen og heter Laugavegur (uttales Løjgavegur)og her er sjansene store for å møte alle gamle og nye hipstere innen kultur. Björk så jeg ute mange ganger, Sugarcubes medlemmene ser man og sist jeg var der, i Mars, var hele den nåværende eliten i landet. Sigur Ròs, Mùm...

Man har noen gode platebutikker der som 12 Tònar, Smekkleysa Plötubud og Skifan. Alle er i sentrum.

12 Tònar ligger i Skolavördurtig 15.
Om du går mot Hallgrimskyrkja fra Laugavegur, den store kirken i sentrum, treffer du på butikken midt oppe i bakken. 1. etage er avsett til klassisk musikk (masse god islandsk musikk) og kjelleren er "indie" med bredt utvalg innen Islandsk musikk, samt annen internasjonal musikk.

http://www.12tonar.is

Smekkleysa ligger et stykke opp i Laugavegur. I kjelleren i en matbutikk ved navn Bònus. Smekkleysa er drevet av medlemmene i Sugarcubes.

https://www.smekkleysa.net/

Skifan er den største butikken med en mainstream innstilling.... Ligger forøvrig også i Laugavegur.

Skal du snoke i Islandsk musikk kultur er 12 Tònar det beste alternativ. Prisene på musikk er dog ikke forlokkende. Et album ligger i pris fra ca. 200,- til 300,-...

Nattklubber

Nattelivet starter ved 22.00 og varer til 06.00. Om jeg har skjønt rett ved at du mingler på denne siden, vil nok utesteder som Sirkus, Kaffibarinn, Prikid og Grandrokk (mest for konserter) være plassene for deg. Alle steden ligger i sidegater langs Laugavegur. Musikken er variert med trykk på det alternative. Ikke forvent deg å finne noen subkulturer på Island, sett bort fra metallhuer, for det finnes i prinsippet ikke. Folkene på disse stedene har ingen grenser hva gjelder musikk... Når jeg var der nå var Ladytron, div. elektro, house, Micheal Jackson og annen club musikk spillt flittig.

Et annet tips er å gå tidlig på steder som Sirkus og Kaffibarinn da det fort blir vanvittig fullt. Samtidig kan du som turist oppleve å stå i kø lenge, da de lokale gjestene har "førsterett" på å komme inn. Men fredager og lørdager tar det helt av på disse stedene... Rundt 04.00 er stemninger alltid høy!

Det er nesten alltid lokale band som spiller i helgene.
Sjekk steder som Nasa, Gaukur À Stöng, Grandrokk... Men spør også de lokale platesjappene. De har vanligvis god oversikt.

Onsdager og torsdager er også gode dager på byen.
Kafeer er det flusst av. Prisene er de samme som Norge.

Alkohol prisene er nesten det samme som her.
Øl på det lokale "Vinbud" ligger på ca. 20,- for lokal eller internasjonal. Vin ligger på ca. 120,- for en god flaske. Bennevin burde du kjøpe med deg fra Norsk taxfree. 1 liter vodka/gin koster ca. 600,-.....

Å spise ute er litt dyrere. Men utbudet er variert og stort. Kommer ann på hvordan du skal bo.

Vel, det var nok en start. Men ta gjerne kontakt om du behøver mer informasjon.

Atle
Anti
Punkt


Det må jeg si!

Takker for info, ser ut som jeg ikke skal få kjedet meg stort den uka jeg skal dit i juni...

Og ang trendy: De internasjonale motehusene har visstnok pleid å lansere motekolleksjoner på Island først, for å se hva som slår an, så litt trendy må de vel være, islendingene?


<em>Mallpunk</em> sitt bilete

Nå er det i grunn ingen andr

Nå er det i grunn ingen andre steder på Island enn Reykjavik det bor nok folk på samme sted til at det kan utvikle seg noe trendmiljø..


Visningsval for kommentarar

Velje korleis du vil at kommentarar skal visast, og klikk 'Lagre innstillinger' for å aktivere endringane.