Spørsmål ang.keyboard

Fattern kjøpte nettopp et keyboard(Roland) til meg og jeg får ikke brukt det siden det er så avansert og jeg kan ingen ting.Må få lært det!Den kostet en del så det er synd at den bare står der..

Kan noen anbefale gode & billige steder hvor man kan lære å spille keyboard her i oslo?Hadde også vært supert hvis dere visste om noen bra sider på nettet hvor det står keyboard ''tabs'' ol.?

Foresten ..hva er forskjellen på synthesizer (eller hvordan det enn skrives..) og keyboard? Er det det samme,bare et annet navn?

<em>TV Noise</em> sitt bilete

Keyboard vs Synth

Hovedforskjellen går vel på:

Keyboard har som oftest innebygget høyttalere, masse "komp" i ulike stilarter. Minimalt med redigeringsmuligheter på lydene og små muligheter for å kunne utvide antall lyder.

Synthesizere har vanligvis ikke høyttalere og komp. Til gjengjeld har synther ofte fler (og bedre ?) lyder, redigerings muligheter og knotter for å kunne styre lydene i sanntid i tillegg muligheten for å utvide antall lyder.

Finnes mange bra keyboard bøker på markedet, har du en musikk forretning i nærheten anbefaler jeg at du starter der.


<em>ComaWhite</em> sitt bilete

ok,takk for svar =) Fear m

ok,takk for svar =)

Fear me cause Im unnaturaly pink and purple


Keyboard vs synth

Keyboard er et generelt uttrykk for instrument med tangenter. Et keyboard kan dermed være en synth og omvendt.

En synthesiser genererer lyd elektronisk (syntese) derav navnet. Det finnes både analoge og digitale synthezisere, Samt hybrider av disse. En sampler baserer seg på digitale opptak av lyder og er dermed ikke en synth.

Eksempler:
Analoge synther: MiniMoog, Phrophet V, Roland Jupiter 8,
Digitale synther. Yamaha DX 7
Sampler baserte keyboard: Roland D 50, Korg 01V, Yamaha MOTIF

Av rene samplere har du f.eks: Akai S-1000, Emulator II, Ensoniq EPS

Mange trommemaskiner baserer seg på samples. Eks. Yamha RX 5, Rolend 707 osv.


<em>TV Noise</em> sitt bilete

Amerika über alles

Vel vi i Norge klarer faktisk å skille mellom de to, i motsetning til amerikanerne som ja kaller alt som har tangenter for keyboard.

Men vi vet bedre så det så.


<em>ComaWhite</em> sitt bilete

hehe,vel nå vet jeg også de

hehe,vel nå vet jeg også det^^

takk igjen for svar folkens!

Fear me cause Im unnaturaly pink and purple


correct me if I'm wrong

"Keyboard er et generelt uttrykk for instrument med tangenter"

Her er det et eller annet som jeg ikke får til å stemme...
En synth med tangenter er da vitterlig ikke automatisk et keyboard?
Det finnes synther med og uten tangenter, og keyboards med og uten høyttalere/effekter (for kobling til synth/pc)?

Keyboard er da vel ikke annet enn det området det finnes tangenter?

Jfr. "tastebord"/"tastatur", altså key = tast (tangent), board = bord(brett)

Mao: keyboard=tastebrett...(dette gjelder også skrivemaskiner, pc-tastatur osv...)
dette sier ingenting om egenskapene til instrumentet som innehar det.

Jeg vil heller si:
Keyboard er et generelt uttrykk for området man taster på tangenter/taster i bruken av et instrument eller en skrivemaskin som innehar slikt.

}:)

***** Kaiser Hæggmæn 1 *****
>lysets hersker, mørkets beskytter<


<em>kongsverre</em> sitt bilete

brett

hør hør glanurg har helt rett! Men kanskje vi kan si at et keyboard er et brett (board) med tangenter (keys). Et fender rhodes eller et orgel kalles jo ikke keyboard i dagligtale. Jeg vil si at et keyboard er noe man kan bære med seg. Ellers bifaller jeg den korte og presise beskrivelsen av synther og samplere.


<em>Dr. Hassel</em> sitt bilete

Flink gutt!

Uvanlig kort og saklig til å være deg...
Jeg ville bare legge til at det var først på slutten av seksti-tallet at man fikk en synthesizer med keyboard(hvis jeg noen gang skulle bli religiøs, er det Dr. Robert Moog jeg ville hatt bilde av på alteret..)!


<em>premieklovn</em> sitt bilete

la oss si vi har en analog sy

la oss si vi har en analog synthesizer-modul. Og vi kobler til tangenter, da kaller vi tangentene for "keyboardet" mens lydkilden blir kalt "modulen etc. blabl"

i allmenn prat så ser jeg på keyboard som noe man kan kjøpe på lekebutikken produsert av casio.


<em>TV Noise</em> sitt bilete

Gjelder dette da

også Yamaha og Roland keyboard til 30000 og oppover ? - som ikke selges i leketøys butikker eller lages av Casio ?

Why do birds suddenly appear ?


<em>Bariuz</em> sitt bilete

seriøst

Glem det tullet her a, folkens! Svar er avgitt lizzzzzzzm

-------------------------------
Smooth As Shit From A Ducks Ass


<em>premieklovn</em> sitt bilete

da heter det sannsynligvis ik

da heter det sannsynligvis ikke keyboard, men "workstation\superexcitingmegaprocessorsynthesizerwithsamplingabilities"


Visningsval for kommentarar

Velje korleis du vil at kommentarar skal visast, og klikk 'Lagre innstillinger' for å aktivere endringane.