The Living Jarboe

16/10/2005 21:00
16/10/2005 23:59
description:

Denne fantastiske gudinnen for sonisk ekstremitet har i løpet av sin karriere, fra sin tid i det sjelrystende Swans til hennes nyeste kritikerroste samarbeid med Neurosis, bygd opp et intenst personlig og like vel spredt repertoar som har satt et kraftig merke i ekstrem musikk sjangeren.

Nå kommer den ekstraordinære vokalisten Jarboe til Norge . Med seg har hun blant annet Paz Lenchatin (A Perfect Circle and Zwan) og to! trommeslagere.

Søndag 16 oktober på Garage oslo
Bill. kr. 160,- Dørene åpner kl. 21.00 - 18 år leg.

Forsalg i baren & på Tiger

ANHEDONIAC:
"Into her inner oblivion... Wounded sadomasochist Satanic gospels . . . Her shrieks and roars on 'I'm A Killer' and 'Burnt' are too scary, too open, too evil. Black Metal has not gone anywhere near this...."

BEAUTIFUL PEOPLE LTD:
Creepy obscure exotica, the most lounge-like industrial music ever. . endearing in its baffling utter otherness and confusing and disorienting and ability to fuck with your soul."
Avi Pitchon (TERRORIZER (U.K.) # 130)

THIRTEEN MASKS :
"Perfect song-writing such as in 'A Man Of Hate' , makes this album a Classic."

A MYSTERY OF FAITH :
"devastatingly essential."

Jarboe har gjennom sine album og performance prosjekter produserte en helt særegen form av energi. Hennes framførelse kan vris gjennom det uskyldige, kunnskapsmektige, forføreriske og voldelige – utført i en melodisk så vel som eksperimentell komposisjon. Hovedmålet for Jarboe er å fjerne gapet mellom publikum og artist, noe hun sørger for gjennom totalt underkastende og fandenivoldsk opplevelser ved sine opptredener. Hennes optimaliserte repertoar inkluderer alt fra sjenert skolepike til forførerske til demon. Hennes arbeid innenfor og utenfor det legendariske bandet Swans har sørget for at hun gjentatte ganger har mottatt internasjonal oppmerksomhet fra pressen. Jarboes inspirasjon er trukket fra flere kilder, og spinner fra hennes tidlige erfaring med slange håndtering i Mississippi deltaet, til foreldre som arbeidet for FBI, eksperimentelle opptredener i gallerier og direkte radio settinger, og hennes 14år lange karriere med Swans som medførte konserter over hele verden og flere dypt anerkjente album. Jarboe har gitt ut 9 solo album og til litt over 20 Swans album og over 60 andre samarbeidsprosjekter med visuelle og musikalske artister over hele verden.

Jarboe’s direction with her recorded and performed projects leads towards producing a brand of energy specifically her own. Her delivery can be at turns innocent, knowing, seductive, & vitriolic - contained in melodic as well as experimental compositions. A primary objective for Jarboe is to close in on the gap in the audience/performer relationship via complete submission and vicarious experience through her performance. This is at times done through visceral vocals and music from a variety of cultures and sound vignettes. She has optimized her repertoire to include a vast variety of voices from the shy schoolgirl to seductress to demon. Jarboe’s private agenda over the course of her life has been to fine tune endurance - physical, emotional, and

spiritual. Through efforts in such disciplines as weight-lifting, kick boxing, mountain-climbing, running, role-playing, studies in meditation and Buddhism, and her intense work with swans, she has journeyed her body towards exhaustion specifically with the intent of rebuilding / reinventing identity and exploring the structure of persona. Jarboe’s musical explorations have led to select comparisons to other female musicians with regard for their success in penetrating the otherwise male-dominated “rock” subculture. Her work in and outside of the legendary band Swans has received international attention from publications such as: The Wire, New York Times, The New Yorker, Time Out, Tip, Spex, People, LA Weekly, SF Weekly, Terrorizer, Rolling Stone, Art Papers, Outburn...

Jarboe's inspiration is drawn from a variety of charged sources, spanning from her early exposure to snake-handling revivals in the Mississippi delta, to parents who were in the FBI, to participation in a lounge act, experimental performance in gallery & live radio settings, and her 14-year collaboration with worldwide concerts (clubs, theaters, festivals, live radio, European television) and critically acclaimed recordings in Swans. Featured prominently in Andrea Juno’s groundbreaking book: Angry Women In Rock, and Adele Olivia Gladwell’s women’s studies/cultural theory: Catamania, Jarboe is also a recipient of the corporate sponsored “Work In Progress” arts program that resulted in rock theatre The Living Jarboe performances in NYC, Chicago, and Atlanta. She has performed at the Museum Of Contemporary Art in Porto as a guest of the Serralves Foundation in Europe. Additionally, curatorial selected performances have included PS122 in NYC. Recent live performances have included tours with the Italian avant-garde group, Larsen and the American rock group,Neurosis as well as The Living Jarboe performances in the Baltic region, which included performances in cathedrals. In 2005, an East Coast tour of intense performance pieces involved the renowned San Francisco band, Amber Asylum.

A sampling of the eclectic roster of Jarboe’s musical collaborators includes: Michael Gira, Bill Laswell, Jim Thirlwell, Lustmord, PanSonic, Mark Spybey, Steven Severin, James Izzo, Chris Connelly, Alan Sparhawk, Neurosis, Edward KaSpel, William Faith, David J, David Torn, Paz Lenchantin, Bill Rieflin, Iva Davies, Blixa Bargeld, Kris Force, Nic Le Ban, Julia Kent, Brian Castillo, Renee Nelson, and Lary Seven. She has worked with visual artists in design / film / photography including: Richard Kern, Beth B, Laura Levine, Wim Van De Hulst, Cedric Victor-DeSouza, and music video

director Chad Rullman. As an “ internet pioneer, “ Jarboe was an invited panelist on “Artists and the Internet” at the CMJ convention in NYC. Jarboe has released 9 solo albums in addition to working on 20+ Swans albums and 60+ collaborative projects with visual & sound artists all over the world. Her cd, Disburden Disciple contained material she recorded in the Middle East. The Conduit is a collaboration between Jarboe, poet Joshua Fraser, guitarist Nic Le Ban, and her "Living Rumor" Internet subscriber list. Knight Of Swords /

The Beggar is a limited edition project with Nic Le Ban ( October 2005 ). The Men Album ( October 2005 ) features a diverse global selection of vocalists / musicians / producers. In progress is : a collaboration with (core Dysrhythmia members) Byla, and The Living Jarboe European and U.S. concerts. A new cd is in production as of 2005/6.

Stad:
Garage, Oslo
<em>Divabolica</em> sitt bilete

anbefales!

Så henne i Portugal for to år siden!
Meget bra konsert!

Reality TV is killing me


<em>Soulmachine</em> sitt bilete

Konserthøsten er i ferd med

Konserthøsten er i ferd med å bli virkelig bra. Denne her må jeg få svartedauen for at jeg ikke skal på!

Bongo fra Kongo,- Torbjørn Jagland


<em>batcheeba</em> sitt bilete

............................

WIELD IT WISELY, AND WIELD IT RUTHLESSLY


Jeg var tilstede på Jarboes

Jeg var tilstede på Jarboes konsert i Amsterdam og kan bare bekrefte at dette var en sonisk opplevelse. Oppmøtet var heller skandaløst dårlig, kanskje på grunn av at konserten startet klokken 16.00 på en søndag, men jeg var der woohooo.

Selve konserten minte meg mest om samarbeidet med Neurosis og var atskillig hardere enn materialet på det nyeste studioarbeidet hennes ('The men album' og 'The conduit') og det vil si full rulle fra første minutt. Hele showet var tett og stramt regisert uten noen synlig kommunikasjon mellom de forskjellige musikerne: Jarboe, to trommeslagere, gitarist Nic le Ban og ultra-kule Paz Lenchantin på bass. Kanskje kommuniserer hun telepatisk.

Og plutselig sto hun 1 meter foran meg på gulvet og sang mens hun så meg rett inn i ansiktet; visste ikke helt hvordan jeg skulle reagere :S

Så møt opp og opplev en artist, komponist og et ikon av avangarde kunst (ok, i en litt rocket versjon for kvelden da). Hadde jeg hatt muligheten, hadde jeg gått og sett showet på nytt.


Fristende, ja

Har igrunn ikke no forhold til solo-utgivelsene hennes, men jeg husker Swans-konsertene i Oslo på 90-tallet... DET var hypnotiske, massive greier, det...

Og hva annet er det å finne på på søndager,da? Blir nok Jarboe på meg, ja...


Lut sugde gitaristen, LUT

Ja da var det sagt. Utrolig kult å oppleve Jarboe på ekstremt nært hold, og endel ok låter. Noen gamle swansslagere i ny innpakning var det også. Og bassdama var som sagt helt utrolig kul.

Det som derimot ikke var kult og egentlig ødela mye av kvelden var den gjøken fra fraglerne på gitar. Fuzzlyden var utrolig kjip, altfor lys og lett, og han kjørte på med soloer og onani og den slags helvete.

Ellers var Jarboe en helt fantastisk person på scenen. Og en stor takk til publikum. Inge drita gjøker som vræla dritt, og ingen skravlehuer, men derimot total tystnad på de tidspunktene det trengtes, noe som ikke er en selvfølge på slike (for noen) "mimre" konserter med gamle helter. Jeg husker fortsatt med gru det forferdelige publikumet på Ein.Neu. på rockefeller sist.


<em>Gird_09</em> sitt bilete

tja

Jeg synes ikke gitaristen ødela så mye personlig. Selv om han så utrolig lite sexy ut.. (I motsetning til bassisten.) Det eneste som trakk ned for meg var at lokalet overhodet ikke er konstruert for slike lydnivåer. Altfor mye utilsiktede vrengelyder og slikt, men sånn er det alltid der føler jeg... Også var jo konserten altfor kort da...

Salus Populi Est Suprema Lex!


Lyd og Garage

Enig i at Garage suger like mye som gamle so what gjorde når lyden blir så massiv. Det blir ikke bedre av at de ofte spiller høyere enn lokalet det funker for.

Husker vi kjørte Isis der for et par år sida. Det var kun grøt igjen av lyden. John Dee derimot gjorde vei i veldinga.

Ellers blei jeg overraska over dansinga til Jarboe. Skulle jo tru hu hadde karriære mål om hip-hop videoer.


<em>Gird_09</em> sitt bilete

hun er jo fra sydstatene

og der danser de gjerne sånn.. Helst med en banjospiller i nærheten og en slange i hendene.

Salus Populi Est Suprema Lex!


Visningsval for kommentarar

Velje korleis du vil at kommentarar skal visast, og klikk 'Lagre innstillinger' for å aktivere endringane.