Märtha Louise med hotline til himmelen

Dette må være sommerens beste nyhet: http://www.bt.no/innenriks/kongehuset/article387926.ece

"Nå starter hun er alternativ skole, for å lære bort kunsten å komme i kontakt med engler." Jaggu. Ny dybde til navnet til Maud Angelica.

"Jeg lærte å systematisere sanseinntrykkene til å lese andre og gjennom hestene lærte jeg å kommunisere med dyrene på et dypere nivå."

Märtha har gått gjennom følingen i fjæra og kommet ut på den andre siden. Og ikke uten varige mén.

Se også http://www.astarte-education.com/hvem.html

<em>elektronika</em> sitt bilete

Jeg melder meg på! Synes

Jeg melder meg på!
Synes spesielt kurset om jording virker spennende.

-----------------------
Look what I can do!
-----------------------


<em>henrik</em> sitt bilete

Jording

Er det ikke greiere å slå opp på "elektriker" i gule sider?


<em>elektronika</em> sitt bilete

Litt alternativ elektrisitet

Litt alternativ elektrisitet med Märtha høres da mye morsommere ut? Gule sider..pøh.. du er så konservativ.

-----------------------
Look what I can do!
-----------------------


<em>Karirari</em> sitt bilete

Hei! Lærte de deg ikke om

Hei! Lærte de deg ikke om kildehenvisninger på skolen? :P Maud Angelica-kommentaren er IKKE suget av eget bryst, såh.

(ææææsj)


<em>henrik</em> sitt bilete

Kilde

Du var nok den eneste som tenkte den tanken, ja :p


<em>Karirari</em> sitt bilete

:P Jeg gikk så langt som

:P Jeg gikk så langt som til å sjekke klokkeslettene på posten din vs chatten, bare for å være sikker.


<em>Bassington-Bassington</em> sitt bilete

Lysfontene

Damen er jo allerede en selvutnevnt lysfontene, så dette overrasker vel ingen.

Selv om jeg er republikaner må jeg innrømme at jeg ikke unner kongehuset dette. Barn med kokainsmuglere, artige filmer på avveie, ja ja, men alternativskole...

Stakkars kongen vår.

------------------

While the Rose blows along the River Brink,
With old Khayyam and ruby vintage drink:
And when the Angel with his darker Draught
Draws up to Thee – take that, and do not shrink.

(Omar Khayyam)


<em>batcheeba</em> sitt bilete

Jeg fikk en gang for mange

Jeg fikk en gang for mange år siden en avspenningscd av en kompis.Damestemmen sa at man skulle ligge der rolig og suge inn sollyset gjennom fotsålene og la solstøvet danse som glødene kuler opp gjennom kroppen. Og disse skulle presse seg vei ut av hodet som en.....ja....lysfontene....da knakk jeg så sammen i latter at jeg tror jeg tisset litt. :D
You go Märtha!!!
Det er Ari som fåkker med hodet hennes.

-One must still have chaos in oneself to be able to give birth to a dancing star.


<em>Karirari</em> sitt bilete

Jeg har det fra opptil flere

Jeg har det fra opptil flere kilder at Ari visstnok er en skikkelig kul fyr, at det er Märtha som har ødelagt han.

Jeg har mine tvil om det første, men OVERHODE ikke det andre. Han er bitchen i det forholdet, uten tvil.


<em>Bassington-Bassington</em> sitt bilete

Beste kommentar til saken så langt

http://torbjorn.ungehoyre.no/1185266326_aaarrrgggghhhhh.html

:d

------------------

While the Rose blows along the River Brink,
With old Khayyam and ruby vintage drink:
And when the Angel with his darker Draught
Draws up to Thee – take that, and do not shrink.

(Omar Khayyam)


<em>Divabolica</em> sitt bilete

Signaturen min har vel aldri vært så gjeldende som nå...

Men! Jeg mener og at vi bør starte en kampanje for at Märthas rettmessige tittel skal bli gitt tilbake til henne! Etter at Sven-O vandret heden har det jo nesten vært tilnærmet normaltilstander i kongefamilien. Jeg vet ikke med dere, men jeg er villig til å betale gode penger for denslags underholdning (les: skatt). Dessuten vil hun vel få statsstøtte for denne skoleideen sin? De kan åpne internatskole på slottet. Så kan vi se på hestehviskere og englesøkere istedet for vaktsskiftet kl 12. Litt mer fargerikt skulle jeg tro.

-----
Fine purveyor of madness since 1971
(I wish I could say: "by Royal appointment", but that slot has already been filled. Twice.)


<em>millpillgrillsnill</em> sitt bilete

Amen! Om slottet ikke vil

Amen! Om slottet ikke vil huse internatskole, leier jeg forresten gladelig ut min leilighet til Märtha mens jeg er borte (http://www.astarte-education.com/nyheter.html). Da kan det hende at de besteborgerlige naboene lærer å ta ut klesvasken av maskinen når den er ferdig. Dessuten kan de tilegne seg megen annen lærdom i leiligheten ved siden av om de bare åpner sine hjerter og betaler en i alle fall relativt sett liten sum. Ja, om skolen mot formodning ikke skulle bli statlig.

---
Du skal aldri bære celluloidmansjerter.


<em>Disynthegration</em> sitt bilete

Common sense

Ari lager dokumentar med masse dopbruk i.
Ari skriver bøker med diverse dopforherligelser.
Ari møter Märtha.
Märtha gifter seg med Ari.
Märtha kan snakke med englene.

Man trenger da ikke å være Erasmus Montanus for å se sammenhengen?

---------------------------------------------
* I have counted to infinity. Twice *


<em>TV Noise</em> sitt bilete

Bortsett fra at det vesentlige uteble her også

Det var mora til Ari som hu gikk i lære hos og så lyset. Ari kom inn i bildet noe senere.

edit: hvorfor vet jeg slikt egentlig

Why do birds suddenly appear ?


<em>Karirari</em> sitt bilete

Kanskje du har fyllinger i

Kanskje du har fyllinger i tennene som tar inn ESP-signaler fra Behn-familien?


<em>Bariuz</em> sitt bilete

hmmm

Er det morsommere at Märtha påstår å ha kontakt med engler på denne måten enn den tradisjonelle måten? Tviler på at det hadde vært like mye unødvendig oppstyr rundt alt dette hvis hun hadde fortalt at hun var personlig kristen og hadde daglig kontakt med engler...

--------------------------------------------------------------
www.myspace.com/bariuz
www.myspace.com/cyberdyneclub
www.myspace.com/blackcomedymetal
www.myspace.com/hypnodrift
--------------------------------------------------------------


<em>Nikko</em> sitt bilete

vel...

Når hun har kontakt med engler på denne måten er det vel mye mer legitimt å latterliggjøre henne, da...

Dessuten står det vel ingen steder at hun har vraket barnetroen sin? I moderne kristendom er det plass til ganske mye tankegods som det ikke var plass til før.

Synes det er koselig at folk tenker litt alternativt i kongehuset, jeg. Litt for mye mainstream-tankegang over hele fjøla for min smak, selv i den såkalte undergrunnen.
---
"Absolutt hyggelig å være med et menneske som har noe inne i hodet også, og ikke bare trenger en skalle for å skille ørene nok til å høre i stereo."


<em>Bassington-Bassington</em> sitt bilete

Leve mainstreamen!

Personlig blir jeg øyeblikkelig skeptisk når noen snakker om å tenke utafor boksen eller tenke alternativt.

Har nettopp diskutert med en av de alternative tenkerne som setter spørsmålstegn ved etablerte sannheter og vanetenkning. I hans tilfelle var det vanetenkningen rundt jødeutryddelsene under 2. verdenskrig og hvorvidt amerikakanerne virkelig landet på månen på sekstitallet.

Han legemliggjorde alt det mest tragiske med "alternativ" tenkning.

Mens normale vitenskapsfolk nå pønsker på hvordan vi skal få landet et menneske på Mars, driver de alternative tenkerne fremdeles og maser om hvorvidt vi har vært på Månen in the first place.

------------------

While the Rose blows along the River Brink,
With old Khayyam and ruby vintage drink:
And when the Angel with his darker Draught
Draws up to Thee – take that, and do not shrink.

(Omar Khayyam)


<em>Nikko</em> sitt bilete

Takk for den generaliseringen.

Kos deg i mainstreamen.
Saklig å trekke inn det såkalte "alternative" tankegodset du kom med i denne diskusjonen. Det er jo ting som har _så_ mye med hverandre å gjøre.
Deilig at du trakk inn begrepet normal også. Det er jo et begrep som _aldri har vært misbrukt.

Serves me right when I open my big mouth.
---
"Absolutt hyggelig å være med et menneske som har noe inne i hodet også, og ikke bare trenger en skalle for å skille ørene nok til å høre i stereo."


<em>Martepus</em> sitt bilete

Mârtha er kul.

Mârtha er kul.


<em>Bassington-Bassington</em> sitt bilete

Ja, mainstreamen er et

Ja, mainstreamen er et koselig sted å være, og jeg stortrives!

Apropos generalisering - er det ikke det du selv driver med når du snakker om "mainstream-tenkning"? Hva i all verden er mainstream for noe, egentlig?

------------------

While the Rose blows along the River Brink,
With old Khayyam and ruby vintage drink:
And when the Angel with his darker Draught
Draws up to Thee – take that, and do not shrink.

(Omar Khayyam)


<em>Bassington-Bassington</em> sitt bilete

PS: Dersom jeg var i

PS: Dersom jeg var i overkant krass, ber jeg gjerne på en unnskylding og en øl. Noen ganger kommer ting litt dustete ut. Man sitter og veier sine ord på gullvekt hele dagen når man skriver, og så glipper det når man slapper av med synth.no.

------------------

While the Rose blows along the River Brink,
With old Khayyam and ruby vintage drink:
And when the Angel with his darker Draught
Draws up to Thee – take that, and do not shrink.

(Omar Khayyam)


<em>Nikko</em> sitt bilete

Hey, man! No hard feelings. :-)

Om jeg skulle ta meg nær av sånne kommentarer, hadde jeg jammen meg hatt mange bekymringer. ;-)
---
"Absolutt hyggelig å være med et menneske som har noe inne i hodet også, og ikke bare trenger en skalle for å skille ørene nok til å høre i stereo."


<em>Gird_09</em> sitt bilete

Jeg er veldig enig

Som regel kan du oversette ordet "alternativ" til "mangler kritisk sans".
Få ting som trigger skrullingalarmen like mye som folk som skal være "alternative". Det er naturligvis ikke alltid sant, men jeg har da lært å være fordomsfull av lang erfaring.
Flott at eks-prinsessen tenker for seg selv og sånn, men skrullete er hun. Er ikke noe galt i være skrullete sålenge ingen hører på deg.
___________
"Democracy is worth dying for, because it's the most deeply honorable form of government ever devised by man."
- Ronald Reagan


<em>Bassington-Bassington</em> sitt bilete

Vel talt.Hovedproblemet her

Vel talt.

Hovedproblemet her er vel at dette blir en kongelig godkjenning av tøvet.

Forresten liker jeg alternativbegrepet slik det brukes innen medisin i dagens Norge, der "alternativt" i praksis betyr "uten dokumenterbar effekt". Dersom noe viser seg å funke, slutter det å være alternativt.

------------------

While the Rose blows along the River Brink,
With old Khayyam and ruby vintage drink:
And when the Angel with his darker Draught
Draws up to Thee – take that, and do not shrink.

(Omar Khayyam)


Kritisk sans?

Gradvis tilvenning til sludder og pølsevev er sterke saker.

Derfor er bok/platehyllen min full av Renaldo/Gammel Whitehouse!/Bøkene til Peter Sotos ; selv om jeg ikke klarer å slite meg gjennom mer enn en fire-fem sider av gangen før jeg legger det fra meg i intern protest. Er på side 266 av 'Lazy'. har ikke begynt på 'Tick' og 'Index'/Smell & Quim/Chickenclimber/Caroliner Stewed Angel Skins/GGAllin/Residents (av eldre dato)/Caramba/nyere Death In June/Der Blutharsch/gammel Sigillum S etc. Og! - det bør bemerkes at jeg tilbringer en hel del tid med å høre på det også.

Når man eksponerer seg selv for så mye surr, møl, dritt og svada som jeg har gjort de siste 20 årene er miljøskader uunngåelig.

Det samme gjelder Märtha og hennes egne predisponeringer til sludder og pølsevev.

Sterke saker ja det drittet der...

_________________
Dra meg i barten!


<em>Gird_09</em> sitt bilete

meget sant

Henger du i et miljø som mener at monarki er både rettferdig, riktig, naturlig og forsvarlig så er det ikke rart man får andre surrete ideer også.

___________
"Democracy is worth dying for, because it's the most deeply honorable form of government ever devised by man."
- Ronald Reagan


<em>Bassington-Bassington</em> sitt bilete

DiJ og Sotos

Death in June er jo super homopop, det samme er Blutharsch (ja, jeg vet at Albin ikke er bøg, men han kaller jo musikken sin "gay marching music".

Men Peter Sotos - huffameg. Har samlingen med de tidligste verkene hans, orker ikke å lese mer. Overgrep mot barn er bare ikke ålreit å romantisere, synes jeg. Fikk Index til jul en gang, har ikke orket å lese den. Da heller Ole Brumm.

------------------

While the Rose blows along the River Brink,
With old Khayyam and ruby vintage drink:
And when the Angel with his darker Draught
Draws up to Thee – take that, and do not shrink.

(Omar Khayyam)


<em>Soulmachine</em> sitt bilete

Prblemet er jo konseptet

Prblemet er jo konseptet "kontakt med engler". Hvis hun hadde sagt "det gudommelige" hadde det vært noe annet. Stemmer ikke så bra med kristen dogamtik at man kontakter engler og dem "hjelper" deg.
Kom til å tenke på han sognepresten som kalte henne for en Helvetes profet. Tydligvis en prest som har lest ting som Paradise lost. Men artig at han mener at det i såfall må være falne engler hun hadde kontakt med.

Hasj fører til batikk


<em>Bassington-Bassington</em> sitt bilete

Det er jo forsåvidt på sin

Det er jo forsåvidt på sin plass at noen påpeker at det hun driver med ikke akkurat er kristendom. Men kristne ledere har jo lenge fortvilet over at folk ikke lenger har noen idé om hva det vil si å være kristen.

------------------

While the Rose blows along the River Brink,
With old Khayyam and ruby vintage drink:
And when the Angel with his darker Draught
Draws up to Thee – take that, and do not shrink.

(Omar Khayyam)


<em>Bariuz</em> sitt bilete

Samma det

Poenget mitt er at hvis Märtha hadde forkledd sin "alternative tenkning" i en etablert religion, altså kristendom, så hadde de færreste stussa på det. Selv om det hadde vært like fjernt. Om dere skjønner...

Men det er egentlig irrelevant. Jeg bare irriterer meg over at med en gang det handler om alternativ åndelig tenkning (eller hva i huleste man kaller det), hvilket i seg selv er et temmelig gigantisk område, så må folk rakke ned på det. Selv om de allerede etablerte religionene er minst like fjasete! Det er bare det at folk er vant med de.

Så hva med Märtha? Lyver hun? Er hun gal??
Hva om hun kanskje tolker noen "åndelige" beskjeder/signaler/whatever på en litt annerledes måte? Hva vet vi? Det er bare så utrolig dustete å latterliggjøre alt sammen og avfeie det som vås bare fordi det setter spørsmålstegn til det vi er vant med... selv om det, i denne saken, er litt komisk :)

(oi, jeg har visst nettopp forsvart prinsessen...)

--------------------------------------------------------------
www.myspace.com/bariuz
www.myspace.com/cyberdyneclub
www.myspace.com/blackcomedymetal
www.myspace.com/hypnodrift
--------------------------------------------------------------


<em>Bariuz</em> sitt bilete

Og!

Og hva faen er det her?

"Forresten liker jeg alternativbegrepet slik det brukes innen medisin i dagens Norge, der "alternativt" i praksis betyr "uten dokumenterbar effekt". Dersom noe viser seg å funke, slutter det å være alternativt."

Det er jo fullstendig idiotisk. Det finnes mye såkalt alternativ medisin som funker! Det blir fortsatt betegnet som alternativ medisin. Det er ikke noe magisk med f.eks naturmedisin, og det er egentlig ikke noe "alternativt" ved det heller! Naturen har massevis å by på.

--------------------------------------------------------------
www.myspace.com/bariuz
www.myspace.com/cyberdyneclub
www.myspace.com/blackcomedymetal
www.myspace.com/hypnodrift
--------------------------------------------------------------


<em>Bassington-Bassington</em> sitt bilete

Klart noe av det kanskje har

Klart noe av det kanskje har noe for seg, men det regnes som alternativt fordi det ikke er underlagt systematisk, klinisk testing. Det holder ikke med "jøss, så bra jeg følte meg etter å ha vært hos healeren min."

"Naturen har massevis å by på" - javisst, hvor tror du de aller fleste legemidler kommer fra? Urtemedisinen er jo bestefaren til dagens skolemedisin, og man bruker mange av de samme stoffene. Noe av forskjellen går på at mer alternativt orientert bruk av disse plantene gjerne går ut fra merkelige ideer om hva sykdom er (flere alternative behandlingsretninger har ideer om dette som gikk ut på dato for mange, mange år siden) og at doseringene kan være temmelig usikre.

Noe jeg synes er kjempeartig er hvordan krydder påvirker oss. Har skrevet litt om det her: http://www.forskning.no/Artikler/2003/juni/1056367265.3 Og nylig kom det fram at gurkemeie kanskje hjelper mot Alzheimer! Tøft, eller hva? Kanskje eldrehjemmene satser på indisk mat!

------------------

While the Rose blows along the River Brink,
With old Khayyam and ruby vintage drink:
And when the Angel with his darker Draught
Draws up to Thee – take that, and do not shrink.

(Omar Khayyam)


<em>Tollef</em> sitt bilete

Helt enig.

Alternativ medisin blir akseptert som en del av skolemedisinen, når effekten kan bevises. For eksempel er akkupunktur, på en rekke områder, tatt inn i skolemedisinen. Min mor er en relativt konservativ lege, men hun har brukt akkupunktur i arbeidet i sikkert ti år. Når det gjelder hva som virker og ikke virker, så har en rekke undersøkeler bevist at placebo er en glimrende medisin. Om du gir en pasient et glass vann og sier at det er medisin, så øker sjansen betraktelig for at pasienten blir bra av seg selv. Det å mene at alternativ medisin er bedre enn skolemedisin er en tilnærmet religiøs innfallsvinkel. Det handler bare om tro, ikke om fakta. Og ja, det blir brukt mye penger på å finne bevis for alternative behandlingsmåter virker, slik at de evt kan bli skolemedisin.


<em>Bassington-Bassington</em> sitt bilete

Akupunktur er det forsket

Akupunktur er det forsket mye på, ja, og det ser ut til at konsensus er at det har virkning. Spennende greier! For det virker som om teoriene bak ikke holder mål, men at det har virkning likevel. Som kiropraktikk, kanskje?

Med uttrykket "tilnærmet religiøs innfallsvinkel" treffer du spikeren på hodet, synes jeg - det er opplagt at de "energiene" og "balansene" som så mye alternativmedisin snakker om har med religion, ikke vitenskap å gjøre.

En viktig ting synes jeg dog man skal innrømme alternativfolket: De var tidlig ute med å spre bevissthet om sammenhengen mellom livsstil og helse. Her har legestanden syndet grovt. Husker noen den kjederøykende helsedirektør Mork, for eksempel?

------------------

While the Rose blows along the River Brink,
With old Khayyam and ruby vintage drink:
And when the Angel with his darker Draught
Draws up to Thee – take that, and do not shrink.

(Omar Khayyam)


<em>Martepus</em> sitt bilete

Syns det er litt skummelt

Syns det er litt skummelt jeg, at alt som ikke er grundig forsket på og har bevist effekt kalles humbug??? Shit, DET er et stort ansvar hos forskerne. Vi er da bare mennesker, tross alt, det er da mer mellom himmel og jord enn vi kan fatte. Eller..?

Basert på denne diskusjonen kan jeg tro at jeg, familien min, og en stor del av omgangskretsen er en gjeng tullinger. Godt ingen tar oss alvorlig, lzm!
Sukk.


<em>Bassington-Bassington</em> sitt bilete

Det som ikke er dokumentert

Det som ikke er dokumentert kalles sjelden "humbug" blant forskere eller vitenskapsfolk. Men innen skolemedisinen skal ting kunne dokumenteres og etterprøves. Det er dette som gjør den vitenskapelig.

Dersom man har en masse pasienthistorier om helbredelse, anses ting som udokumenterte. Slike ting er notorisk upålitelige.

Dersom man kan finne støtte for dette i kliniske tester med blind testing, kontrollgrupper osv., anses ting som dokumenterte.

Det er ikke vanskeligere.

Dersom du har et sykt barn, vil du neppe at det skal gå til en terapeut som sier "dette hørte jeg at funket skikkelig bra på tanta mi!" Det beroligende er at mange av de alternative deler denne oppfatningen. Jeg har selv intervjuet en av alternativmedisinens posterboys i Norge, og spurte ham om hva han gjorde når ungene ble sjuke. Da var det rett til legen, fortalte han. Dersom legen sa at det ikke var noe å bekymre seg for, ja, da tok han barna til alternativ behandling.

------------------

While the Rose blows along the River Brink,
With old Khayyam and ruby vintage drink:
And when the Angel with his darker Draught
Draws up to Thee – take that, and do not shrink.

(Omar Khayyam)


<em>Tollef</em> sitt bilete

Humbug?

Ikke nødvendigvis humbug, men da er vi tilbake til tro, ikke fakta.


<em>henrik</em> sitt bilete

Skummelt

Jeg synes det er veldig greit om medisin og behandling jeg blir utsatt for er grundig testet, og at den faktisk gjør det den gir seg ut for. På den måten slipper jeg å bruke tid og penger og helse på noe som potensielt ikke fungerer, eller som fungerer på en skadelig eller utilsiktet måte.

Det er ikke nødvendigvis veldig vanskelig å gjøre kontrollerte forsøk for å sjekke at en medisin eller behandling fungerer, men det er også ganske lett å trå feil. Her er vitenskapelig metode definitivt kjempekjekk å ha.

Selvsagt er det mer mellom himmel og jord enn vi kan fatte, men jeg synes det er lurt å være litt kritisk. Uansett, de færreste går vel like langt som Jan Teigen: "Jeg tror på alt inntil det motsatte er bevist" :)


<em>Martepus</em> sitt bilete

For meg er det vel så mye

For meg er det vel så mye sannhet i pasienthistorier, enn i resultater fra f.eks. dyreforsøk.
Medisinske katastrofer har man da hatt nok av?


<em>Bassington-Bassington</em> sitt bilete

Pasienthistorier har omtrent

Pasienthistorier har omtrent samme status innen klinisk medisinsk forskning som vandrehististorier og anekdoter har innen samfunnsfaget. Sånn er det bare. Noen ganger går det galt, det vitenskapelige systemet er ikke feilfritt. Men det er bedre enn noe annet vi har.

Du må gjerne avvise vitenskapen og tro mer på historier som går fra munn til munn. Men jeg kjenner flere som ville vært døde dersom vi hadde kuttet ut vitenskapelig medisin, så jeg er glad vi har den.

------------------

While the Rose blows along the River Brink,
With old Khayyam and ruby vintage drink:
And when the Angel with his darker Draught
Draws up to Thee – take that, and do not shrink.

(Omar Khayyam)


<em>Martepus</em> sitt bilete

Misforstår du med vilje

Misforstår du med vilje eller? Jeg har ikke avvist vitenskapen, jeg bare stoler ikke automatisk blindt på forskningsresultater.


<em>Bassington-Bassington</em> sitt bilete

"For meg er det vel så mye

"For meg er det vel så mye sannhet i pasienthistorier, enn i resultater fra f.eks. dyreforsøk."

Jeg skjønner ikke hva som kan misforstås med dette. Du sidestiller pasienthistorier (som ikke anses som holdbare innen vitenskap) med resultater fra dyreforsøk (som gjør det - i likhet med resultater fra andre former for kontrollerte forsøk). Sidestiller du ikke da personlig opplevelse med kontrollerte kliniske forsøk?

------------------

While the Rose blows along the River Brink,
With old Khayyam and ruby vintage drink:
And when the Angel with his darker Draught
Draws up to Thee – take that, and do not shrink.

(Omar Khayyam)


<em>Tollef</em> sitt bilete

Helt enig.

"For meg er det vel så mye sannhet i pasienthistorier, enn i resultater fra f.eks. dyreforsøk." Skriver man noe slikt, må man regne med at ens forholdt til vitenskaplighet settes i tvil.


<em>Karirari</em> sitt bilete

Problemet med

Problemet med pasienthistorier er at folk ser sammenhenger der de vil se dem. Hvis jeg snubler og slår meg fredag 13., tenker jeg "Typisk, altså, ulykkesdag!" Hvis jeg snubler og slår meg mandag 24, tenker jeg "Au, pokker!", ikke, "Aaah, typisk, mandag 24. altså!" Hvis en tykk mann går til en krystallhealer, og krystallhealeren sier "spis mindre, trim tre ganger i uka, og sov med disse prismene under hodeputa", kommer neppe mannen til å inkludere de to første punktene når han begeistret forteller om vekttapet.

Placeboeffekten (eller i praksis holdnings- og humøreffekten) skal dessuten ikke undervurderes. Hvis du har klokketro på at krystaller funker, og ser mer positivt på ting når du, uh, krystallbehandles, vil du ofte bli bedre. Hvis du kommer subbende inn på legekontoret og skuler skeptisk på hver pille du spiser, og går rundt overbevist om at dette ikke kommer til å fungere, er det ikke rart om du ikke merker særlig mye bedring.

En annen ting er at der travle leger ofte har lett for å gripe til reseptblokka, lytter gjerne alternative medisinere mye mer, og ofte kan det være nettopp det man trenger, noen som kan høre litt og se sammenhenger.


<em>FuckTheToothFairy</em> sitt bilete

Trur mere det er redsel for

Trur mere det er redsel for det vi ikke har peil på. Kristendommen ahr vært der "i alle dager", men det å bryte utenfor normalen var det ikke så mange år siden var var nødt til å holde skjeft om før man ble brent.

Selv synes jeg det er veldig fint det norske kongehus vil kunne representere enn større del av sin befolkning =)

I'm the king of the circus


<em>Happiest</em> sitt bilete

"She's as nutty as squirrel's poo."

Det sto i Harry Potter-boka. Passer på mange det.

Happiest Girl I ever knew, why do you smile the smile you do...?


<em>Bariuz</em> sitt bilete

Greitgreit

Jeg overreagerte nok et par smuler. Også må jeg ærlig innrømme at jeg ikke vet noe særlig om alternativ medisin :) Men jeg står fast ved det andre innlegget!

--------------------------------------------------------------
www.myspace.com/bariuz
www.myspace.com/cyberdyneclub
www.myspace.com/blackcomedymetal
www.myspace.com/hypnodrift
--------------------------------------------------------------


Så Harry Potter filmen i

Så Harry Potter filmen i går. Holdt på å sovne, men likte Lulla Luneskjær(?) karakteren ganske så godt. Temmelig spaced out, kan man si. Ikke noe galt i å være litt rar og eksotisk, men Märtha er liksom en prinsesse (selv om hun eg. har gitt fra seg den tittelen), og skal liksom ha beina på jorden. Hm, vel vel, kanskje vi treffer på henne på den alternative messen en dag?


<em>Ian</em> sitt bilete

Spennende...

..å se hvordan denne saken utviklet seg til å bli en diskusjon om naturmedisin.

Og her er mine 50 øres verdt av tanker:
-Jeg bestrider ikke naturmedisin. Naturmedisinens felles rot med legemedisinen er for tett til at den lar seg bestride.

-Jeg er mer skeptisk til helsekost og alternativbutikker som tilbyr medikamenter og preparater som påståes ha en effekt. Dette er enten blank løgn (de har ingen effekt) eller der er ulovlige (de har en medisinsk effekt, som igjen medfører at de ikke kan selges over disk men må igjennom normal godkejnning og så selges på apotek). Selvfølgelig, endel av disse utsalgsstedene selger kun kosttilskudd, og det er jo en litt annen ting? (På tross av at de stadig finner at endel obskure kostilskudd man får der over disk viser seg å ha medisinske eller uønskede bieffekter..)

-Overnaturlige evner.. Hva vet vel jeg?
Jeg vet at mennesket er skapt av en haug biologisk materiale som til stor del fungerer, kontrolleres eller kommuniserer via elektriske impulser. (Ja, ja, ja.. Jeg vet at det er mye som kontrolleres via hormoner og kjemiske signaler, men de utløses fra en plass, og følger man kjeden langt nok tilbake er det en elektrisk impuls en plass i hjernen som starter det hele, ergo kontrollert av elektrisk impuls...)

Jeg vet også at vi har laget elektriske objekter som kan kommunisere trådløst seg imellom, eller med ett større nettverk. Hvor blir det da så ulogisk at en bio-elektrisk enhet skal kunne utvikle en lignende egenskap? At vi ikke har klart å bevise det enda er jo ikke noe bevis for at det ikke går, bare at vi ikke har funnet det.

Ian aims to please. Or quite possibly to maim...
He may even let you choose ;)


<em>Bassington-Bassington</em> sitt bilete

Noen som bestrider at

Noen som bestrider at naturmedisin (urter etc) har virkning tror jeg du må lete lenge for å finne. Selv min redaktør, Erik Tunstad, som er selve "Alternativdödaren", mener at denne har noe for seg.

Det som derimot bør diskuteres, er vel naturmedisineres evne til å diagnostisere sykdommer korrekt, finne rett botemiddel og dosere denne riktig. Selv nærer jeg en viss skepsis her. Mitt inntrykk er at det beste fra naturmedisinen forlengst er tatt opp i skolemedisinen, og at skolemedisinen stadig ser etter nye urter og sånt å bruke. Som mitt favorittkrydder gurkemeien!

Helsekostbransjen er ganske merkelig, ja. Det er et kjent prinisipp innen legevitenskapen at alt som har en virkning også har bivirkninger. Men noen har klart å innbille folk at dersom noe vokser vilt, er det per definisjon sunt.

Det hadde vært supert med telepati og sånt! Tenk hvis det virkelig fantes spøkelser? En vitenskapelig holdning betyr ikke at man avviser alt vi ikke kjenner enda, men at man kritiisk undersøker det som undersøkes kan.

------------------

While the Rose blows along the River Brink,
With old Khayyam and ruby vintage drink:
And when the Angel with his darker Draught
Draws up to Thee – take that, and do not shrink.

(Omar Khayyam)


<em>mogule</em> sitt bilete

Et lite poeng som kanskje er

Et lite poeng som kanskje er litt på siden her, men det norske systemet hvor alle midler som har dokumentert effekt bare kan selges etter godkjenning gjør at mange midler med dokumentert effekt ikke lenger finnes på markedet. Grunn? Det koster frykelig mye penger å få et legemiddel godkjent i Norge.

Dermed har ikke små aktører råd til å få preparatene sine godkjent. Og de selskapene som har nok penger, vegrer seg for å betale godkjenning til midler de ikke har patent på. Naturlegemidler (altså naturlige stoffer med veldokumentert effekt) kan ikke patenteres. Dermed er det ikke lønnsomt å selge dem som legemidler i det norske markedet. Resultatet blir at naturlegemidler som hjelper folk, ofte uten særlig gode alternativer, forsvinner.

"Dingsallerdingsallerdingsdingsaller "
- B. Bargeld


<em>bonk</em> sitt bilete

Gamlesjefen min dreiv på

Gamlesjefen min dreiv på med sånne ting. Lissom-tarot bare med englebilder og greier.

--------

Herregud, jeg er sjarmerende.


<em>Gird_09</em> sitt bilete

John Dee og Edward Kelley

De er jo klassikerne på englesnakking....
Men av en eller annen grunn er det mer greit når livlegen til Elisabeth 1. gjør det enn når en skrullete fysioterapeutprinsesse gjør det.
___________
"Democracy is worth dying for, because it's the most deeply honorable form of government ever devised by man."
- Ronald Reagan


<em>TV Noise</em> sitt bilete

Nå har vel legevitenskapen

trynet bra gjennom tidene den også hvis man går litt tilbake i tid. Var vel minst en kjent president i Usa som ble årelatet ihjæl og lobotomering med hammer og meisel lignende gjenstand fungerte jo til en viss grad.

Why do birds suddenly appear ?


<em>Bassington-Bassington</em> sitt bilete

Hvis en president ble

Hvis en president ble behandlet slik, kan du tenke deg hvordan helsepleien var for vanlige folk...

------------------

While the Rose blows along the River Brink,
With old Khayyam and ruby vintage drink:
And when the Angel with his darker Draught
Draws up to Thee – take that, and do not shrink.

(Omar Khayyam)


<em>Karirari</em> sitt bilete

Nja, mye av de virkelig

Nja, mye av de virkelig skadelige legemidlene har jo vært svinedyre og luksuspregete. Der mannen i gata døde av slurv og feilbehandling, kunne fiffen sakte bly-, kvikksølv- og arsenikkforgifte seg selv i hjel.


<em>Karirari</em> sitt bilete

Jeg syns trepanering er

Jeg syns trepanering er utrolig imponerende, jeg. De har funnet hodeskaller med 7-8 godt grodde arr - fra steinalderen! Folk har overlevd å få hodebunnen skrellet til side, få fjernet et stykke av hodeskallen på størrelse med en femkroning (herregud for et presisjonsarbeid, spesielt med tanke på redskapene!), og så fått det hele satt på plass igjen - gjentatte ganger!

Og det har jo fungert fra tid til annen - lette på overtrykk, og slikt.


<em>Soulmachine</em> sitt bilete

Fakta fra verden

En kompis som lager tegneserier postet denne på blogen sin.

Constitutional monarchy, ist in de äär for youu and meee

I would like to give my wholehearted support to Astarte Education, which promises to teach us how to 'create miracles with the angels and your own power'.

For the cheap sum of 24.000 NOK per year.

The fun part is of course that this venture is co-run by Her Royal Highness Märtha Louise of Norway. Shit, the monarchists were right, this is way more entertaining than a republic.

Kids, this is what happens when you don't get out enough. Or live in a gated community.

Finally we have a Rasputin to call our own!

Hasj fører til batikk


Visningsval for kommentarar

Velje korleis du vil at kommentarar skal visast, og klikk 'Lagre innstillinger' for å aktivere endringane.