Roland JP-8000

Jeg er hypp på å skaffe meg synth og har tittet litt på Roland JP-8000 og lurer på om den er bra? Fant også denne

http://my.qxl.no/accdb/viewItem.asp?IDI=18531292&ListingType=0&ListingSo...

Er denne synthen verdt 5000.-? Har ikke så stort budsjett at jeg kan velge og vrake.

<em>eyevar</em> sitt bilete

Om den er bra kommer mest an

Om den er bra kommer mest an på hva slags bruk du trenger den til, men den låter ihvertfall sinssykt fett og analogt, og du har utrolig gode muligheter til å skru lyd på den. Bakdelen er at du kun kan bruke to midikanaler samtidig, og at den har noe begrenset polyfoni (husker ikke nøyaktig hvor mye).
Det er som regel en del av disse til salgs så jeg tror ikke du skal betale mer enn 5500 for den (jeg solgte min for 4900, strøken).
Men trenger du en synth som gjør "alt" (trommer, sequencing, vocoding etc) så bør du velge noe annet!


<em>TV Noise</em> sitt bilete

8 stemmers

polyfoni er det på denne, dvs at den egner seg ikke til å lage Wagner lignende komposisjoner med masse lyder. Synthen er vel en typisk live synth eller tillegg til ett allerede eksisterende oppsett.

Hvis du kan definere litt mer hva slags type lyder du trenger, om du vil ha tromme lyder og mye effekter så kan det være litt enklere å komme med noen forslag.

Ørten anmeldelser av den av de som bruker den - http://www.sonicstate.com/synth/roland_jp8000.cfm

Why do birds suddenly appear ?


Vet ikke om du liker Velvet A

Vet ikke om du liker Velvet Acid Christ eller tar hr. Ericksons ord for god fisk, men her er hvertfall det han har å si om JP-8080, som ifølge Erickson kun er rack-versjonen av 8000 og nok har samme lyder:

"Roland JP-8080
Great jx emulation! This is a analog modeling synth. Its all digital. The 8080 is the rack version of the jp8000, but it has a cool voice modulator + mic input in front!! You get 2 more voices of poly than the jp8000 but if you use the voice modulator you only get 8. This thing also has some new effects the jp8000 did not have like distortion. It has Delay and Chorus like the jp8000 as well. 2 inputs so you can filter external sounds! Awesome! Great for vocals, digital synths, & guitars! 2 main outputs.

The strings are wicked! I like this one the most for analog like pads and string! Not to mention you can make some pretty bizarre sounds with it but the virus is a tad better for that. I think this thing emulates those old roland sounds better than any of the virtuals that try. Super Saw sounds are really kool! I've only had this one for a little while now and I love it dearly! This module is a bit tricky though, the keyboard in and midi in thing confused me for a while. If you use it from a sequencer you can not use the arpeggiator. But again! I don't use that so i don't care. This thing will be killer for live shows! All those knobs on the front make it so easy to tweak/create your sounds! This thing also has the best Portamento implementation on the market, tight and responsive. Tons of sound banks and plenty of space to store your performances and sounds.

The only things I found wrong with the jp-8080 is that it only has 2 timbers :( meaning 2 midi channels and 2 different sounds at once. Roland is very stupid for limiting it like that! It also limits what the LFOs can be assigned to virus wins there again. So I gave the jp-8080 a lower score than the virus which kicks this thing's ass in that area. But the jp-8080 is very quiet! no noise! It beats the Virus there."

fra http://www.velvetacidchrist.com

Silence is pitiful.


jp - supersaw

Jp'n er jo kjent for den vannvittige "Supersaw" wave formen, som Ferry Corsten brukte flittig...Ingen synther som enda har klart å gjenskape "Supersaw Leaden" til JP...


<em>Disynthegration</em> sitt bilete

Fet synth, men littegranne "utdatert"

Vel, med utdatert mener jeg; hvis du ikke har tenkt å skru lydene selv, så låter den veldig tranceorama ala 1990´s. Og i så måte kan den høres littegranne utdatert ut. Men for all del. Synthesene er jo greie, og den har en helt rå SAW (vel, det er den som får den til å høres ut som Scooter.. hehe). Dessuten har den en stor og TUNG lyd... og er ekstrem på pads.

Her kan du høre den i aksjon med et av soundsettene Manuel Schleiss har laget til den:

http://www.soundwizard.de/Sounds/www.vengeance-sound.de%20-%20X-Ploratio...

PS! Ser at noen påstår at JP-8000 og JP-8080 er "like", bortsett fra tangentene? NOT SO!

JP-8080 kom senere enn 8000, og de la inn endel ekstra goodies. Ja, den er kun i rack-utgave, men har utvidet polyfoni (økt fra 8 til 10), den har distortion-filter, og den har innebygget vocoder (med de nødvendige innganger for å bruke den som "through" fra ekstern lydkilde, eller koble mikrofonen rett på).

Med begrenset budsjett ville jeg nok heller satset på en Access Virus, av litt eldre revisjon, f.eks. B-serien. Du får en mye mer brukandes synth enn JPen, til omtrent samme pris. F.eks. en slik en:

http://www.musikkweb.no/musikkpraksis/ann/ads.php?aid=59276

Eventuelt en Korg MS-2000.

http://www.musikkweb.no/musikkpraksis/ann/ads.php?aid=71368


<em>teska</em> sitt bilete

go for micron!

Spørs hva du skal bruke den til. Jeg ville heller kjøpt en Alesis Micron. Drit bra lyd og utseende, sequencer, trommelyder, tre oscillators, innebygde effekter osv. Eneste minus er at den er uten USB og bare tre-oktavers tangenter (istedt for JP-8000's fire), men hvis du ikke skal kjøre gammel Nick Rhodes og bare spille med én hånd kan du alltids koble til fler via MIDI.

Du får også garanti, i tilfelle noe går gæærnt (som det kan risikere å gjøre).

Hvis noen finner en brukt Access Virus til fem tusen si ifra til meg med én gang.


<em>Ian</em> sitt bilete

En ikke instumentkyndigs tanker..

..når jeg ser titelen på tråden her, og tittelen på innlegget jeg legger inn reply på..

Roland JP-8000...
...go for micron!

-men passer den synth-tingen i en vanlig microbølgeovn da?

Ok.. Jeg leste forrige innleg og vet at det ikke er det det handler om.. og at jeg sannsynligvis avslører min ufattelige inkompetanse innen synther..:D

"Pzy has a mind that ticks like a clock and, like a clock, it regularly
goes cuckoo."


<em>Disynthegration</em> sitt bilete

Du finner Access Virus A...

Og kanskje B, for rundt 5.000 spenn nå. De er allerede 2 og 3 generasjoner gamle nå, overkjørt av C og TI.


Visningsval for kommentarar

Velje korleis du vil at kommentarar skal visast, og klikk 'Lagre innstillinger' for å aktivere endringane.