PC-kriterier?

Jeg lovte meg selv at når jeg endelig flytta, skulle jeg gå til anskaffelse av splitter ny synth eller PC. (Særlig ettersom akkurat disse tingene blir stående hos folka...) Satser på å starte med ny PC, ettersom det går litt dårlig å skrive retorisk prosjektsemester på synth. (Bortsett fra når låtene får navn etter pensum da... Once a nerd, always a nerd.)
Laptop er av flere grunner den mest praktiske løsningen, men så finnes det selvsagt utrolig mye på markedet, og små jenter som meg føler seg litt hjelpeløse. Hvilke krav bør jeg stille til dette nye vidunderet?
Hovedbruksområdene blir altså mekking av musikk, både ved hjelp av diverse software og innplugging av instrumenter, samt tekstbehandling. (Og litt dataspill, da. Jeg ER nerd, ok?) Tips til RAM f.eks.? Prosessor? Lydkort? Mulighet for oppgradering av lydkort? Andre ting?

PCen som nå står hjemme hos folka hadde for lite av både det ene og det andre, hvilket gjorde innspilling med eksterne instrumenter umulig og at lyden stort sett var hakkete eller kuttet ut dersom programmene krevde for mye. Og det gjør de jo gjerne. Så, i et forsøk på å unngå å kjøpe katta i sekken, spør jeg nå brukerne på synth.no til råds. Hvilke krav bør jeg stille til laptopen? Jeg er student, så fint om disse kravene lar seg fylle innenfor et budsjett på 10-15000.

<em>Bariuz</em> sitt bilete

tja

Får en fet nok pc til 12-14000, vil jeg mene. Kjøp stasjonær om du skal mekke musikk med software (og det skal du), for det krever mye POWA! Kjøp fra komplett.no og få en skreddersydd pc som passer dine behov. snakk med en kyndig kompis ellerno når du skal velge deler. Men husk: rask prosessor, MYE ram, MYE plass. Om du skal spille trenger du seff et schpaaa skjermkort. Mkay?

Noen andre som er uenige her? NEI! Neida. Joda! neida joda ;););););)

*Poff*


<em>henrik</em> sitt bilete

Ikke skreddersy

Og mitt forslag er: Ikke kjøp dele-PC! Kjøp en av de komplette PC-ene fra f.eks dell.no eller komplett.no, og sleng på et OK eksternt firewire lydkort.

Da oppnår du:
- bedre garanti
- en testet konfigurasjon som fungerer

Dessuten, du får en knall stasjonær PC til rundt 5000. Laptop er sannsynligvis mye greiere å ha med å gjøre, du får en brillefin en til 7-8000. Lydkort kan f.eks koste 2000: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=305384&cks=PLS (tips fra http://synth.no/node/2684).

Hvis du skal spille Doom 3 i sinnssyk oppløsning eller kjøre søtti tusen lyd-plugins i musikkprogrammet ditt er det bare å øse inn penger. Hvis ikke er det stort sett ingen vits i å overdrive.


<em>Bariuz</em> sitt bilete

ai

Vel.... Henrik har vel PC-peil. Jeg bare leker smart. Sikkert ingen vits for deg å skreddersy, men fyttekatta så gøy det er :D


<em>elektronika</em> sitt bilete

er du lei av å hjelpe

er du lei av å hjelpe venner med pc'er som ikke funker? *fniiis*

---

Fantasy night delivery service by Santa


<em>henrik</em> sitt bilete

Bittelitt

Jeg kjenner litt for mange som har latt seg overbevise av "gode" innkjøpstips fra venner, og som har endt opp i uløkka med ikkefungerende og ustabile selvbygde maskiner.

På den annen side, det er ikke noe stort problem for meg. Jeg er en sånn kjiping som nekter å hjelpe folk med pc-trøbbel. Det var gøyalt for 10-15 år siden, nå vil jeg helst ha noe som fungerer ut av boksen. Jeg har sikkert blitt gammel.


<em>Disynthegration</em> sitt bilete

Dessuten...

Dessuten... så er PC-hjelp til venner, bekjente, bekjente av venner, venner av bekjente, etc. ikke "verdt en dritt".

Om du får hjelp av en bekjent håndtverker, som legger ned endel timer på å jobbe for deg, så føler du deg heldig om du slipper unna med en flaske fin whiskey, eller et par hundre i timen svart. En bekjent datakyndig er heldig om han får en klapps på skulderen for den samme tidsbruken. Og en havarert PC tar alt fra 5 minutter (reboot) til "uendelig" med tid.

Jeg har også slutta med slikt ja, om det ikke skinner gjennom at et VIRKELIG kan gagne meg å gjøre det. :-) Men jeg hjelper fortsatt folk å flytte, og når jeg er helt ferdig med uteliv, så kan det hende jeg melder meg som natteravn.

----------------------------------------------
* I have counted to infinity. Twice *


<em>7rym</em> sitt bilete

Datafixing...

Hvorfor tror alle at sånn hjelp skal være gratis?

Jeg er særdeles flink til dette, men HATER å drive med det!!!!


<em>henrik</em> sitt bilete

Scott Adams får sagt det


<em>Disynthegration</em> sitt bilete

Knall og knall

Må innrømme at jeg har litt vanskelig for å se at en ny PC til 5.000, skal være KNALL altså. Knall hadde antakeligvis en litt annen betydning der jeg vokste opp. :-)

Jeg synes Henriks forslag om en bærbar PC kan være rett ned din gate, Scythe. I og med studier vil det ikke minst ha en viss verdi å ha noe man kan drasse med seg til kollokviearbeid, etc.

Du får en ok bærbar til 7-8.000,- ja, men hvorfor ikke kjøpe en brukt? Da får du plutselig en veldig bra bærbar for det samme beløpet. Selges masse av dem på både finn.no og hardware.no, og hvis du kjøper en som er under året gammel så er du generelt oppdatert på teknologifronten, samt dekket av resterende garanti på pcen.

----------------------------------------------
* I have counted to infinity. Twice *


<em>henrik</em> sitt bilete

Well

Uten å lete noe særlig; http://www1.euro.dell.com/content/products/features.aspx/dimen_3100?c=no...
koster fem lapper (inkl. 1 GB ram, men uten skjerm). Det går helt sikkert an å finne noe billigere som er like bra.

Denne maskina er vassere enn maskina jeg har hjemme, som jeg er godt fornøyd med. Folk fokuserer altfor mye på sinnssyk hardware, og altfor lite på musikkproduksjon.

PC-er nå til dags er stort sett kjappere enn det man trenger, og det er lett å la seg blende av de største tallene og de feteste spesifikasjonene.


<em>Disynthegration</em> sitt bilete

Industristandard

Saken er nå den, at når det gjelder PC-spekk, så er det alltid det de produserer mest av som gir mest igjen for penga. Dette gjelder for prosessorer, minne, skjermer, harddisker etc. Hvis du går litt ned i pris, så får du en mye dårligere spekk - hvis du skal ha en litt bedre spekk, må du mye opp i pris. Min påstand er at dersom du holder deg til en slik konfigurasjon har du gjort det beste kjøpet.

Pr. idag er denne prisen ca. 10.000,- for en PC, inkl. skjerm og høyttalere.

----------------------------------------------
* I have counted to infinity. Twice *


<em>TV Noise</em> sitt bilete

Enig at du får mye PC for

Enig at du får mye PC for 10 lapper, min egen erfaring er fortsatt basert på det faktum at optimalisering av XP for musikk er det viktigste man kan gjøre. Mange sliter med feks Cubase og div plugins selv på en rå maskin. Får man vekk en del av dilldallet som lurker i bakgrunnen så får man som oftest en raskere og mer stabil PC. På den annen side så lever jeg farlig da recovery og andre nytte funksjoner er slått av. Men med åra har man lært at backup fungerer.

Why do birds suddenly appear ?


<em>Disynthegration</em> sitt bilete

En sannhet med enkelte modifikasjoner

Ja, det finnes en liste med et titalls tweaks man kan utføre i XP for å tune maskina for musikkproduksjon. Og det er spesielt 3 hensikter disse har:
1) Frigjøre minne
2) Frigjøre CPU
3) Forhindre interrupts og sikre low latency mellom pc og lydkort

De to første kan man kompensere for med $$$. Det siste er tweaks man bør gjøre uavhengig av prosessorhastighet og minnestørrelse. Så lista blir kortere dess kraftigere PC du har - men ja - fortsatt litt å gå på av OS-avhengige tweaks. Så jeg er delvis enig med deg. :-)

----------------------------------------------
* I have counted to infinity. Twice *


<em>Scythe</em> sitt bilete

Hadde tenkt å foreta

Hadde tenkt å foreta skredderarbeidet i mitt eget tempo ettersom behovene dukker opp og "vil ha"-lista og bankkontoen vokser seg større, men satser nok på en ferdig pakke til å begynne med. Og laptop, jfr. mulighet til å flytte meg til et rom der jeg er alene, samt prosjektarbeid på Blindern.
Softsynth krever mye av alt, selv mindre gratisprogrammer fra nettet, det har jeg merket... Jeg er klar over dette med "mye RAM, rask prosessor" etc., men problemet mitt er at jeg ikke vet helt hva "mye" eller "rask" vil si! Forslag? Noen? (Om noen føler seg brukt nå, jfr. metadiskusjonen i tråden, kan jeg alltids spandere en øl som trøst ;) )

(Nåde den som foreslår mac. Disse er kanskje bra på musikk og video, men koster mer og inkluderer mindre for penga. Familiens regissørspire har akkurat kjøpt ny, så dette vet jeg. Basta.)

Hilsen Husmorsbasert Hjemmetechno AS

-
Ja til terrorcorevalbrokk! Gratis postgrisebank til alle!


<em>eyevar</em> sitt bilete

Siden du skal kjøre

Siden du skal kjøre softsynther og plugins bør du nok ha 1GB ram, og hvis du kjøper laptop pass på at du har mulighet til å stappe inn mere ram etterhvert. Harddisk på minst 80GB (med hastighet som TV-noise nevner), prosessor på rundt 2GHz, og et kvalitets firewire- eller usb-lydkort. Tenk over hvor mange inn- og utganger du behøver til recording og monitoring før du kjøper. (Hvis du ikke skal ta opp vokal/eksterne instrumenter trenger du strengt tatt bare en stereo-utang).

Har selv god erfaring med dette: http://www.procom.no/index.php?target=http%3A//procom.no/infoShop/isProd...

Alternativt: http://www.procom.no/index.php?target=http%3A//procom.no/infoShop/isProd...
Dette er ikke firewire, men pcmcia. Jeg har PCI-versjonen av dette kortet, som har innebygde dsp-effekter (klang, ekko, chorus, distortion, kompressor osv) som gjør at du kan kjøre effekter direkte fra lydkortet, og dermed spare cpu'en til andre oppgaver :-)


<em>adam</em> sitt bilete

Vil du fikle eller produsere?

iMac

det bare virker, trenger ikke si mer :)


<em>TV Noise</em> sitt bilete

Mac krasjer forøvrig like

Mac krasjer forøvrig like mye som PC i tilfelle noen går å tror noe annet, dessuten er det ett bedritent utvalg av software til de. Betaler også mye for fancy design.

Musikk PC n jeg bruker er en Pentium 4 2.8 Ghz med 2 GB RAM. Den klarer fint flere softsynther og plugins uten anstrengelser på CPU delen.

Hvis laptop er tingen så vurder en av de nye med 7200 rpm harddisker. "Gamle" laptoper operer med 5400 rpm disker og det duger ikke hvis man skal kjøre mange audio spor, selve maskina vil også være en del tregere selv om du har mye ram og rå prosessor.

Why do birds suddenly appear ?


<em>Disynthegration</em> sitt bilete

Æsj.. så klarte jeg ikke å holde kjeft

Det du sier om krasjfrekvens stemmer ikke. Vel, nå sammenligner du jo egentlig maskinvaren, og sier lite om operativsystem; men jeg antar at du sammenligner Windows XP PRO SP2 med Mac OSX 10.4.3.

Windows XP har mange ulemper sammenlignet med OSX Tiger, hvor XPs største problem er den "fine" databasen kalt Registry. Her lagres all konfigurasjon pr. bruker, applikasjon, maskinvare, ja, omtrent alt som kommer inn og ut i installasjonen. Og denne funker i praksis en vei; what goes in - never comes out.

Ja, man kan oppleve en nyinstallert XP som fin, rask og stabil, men etterhvert som man bruker systemet vil det "gå tæring" i det. Windows XP råtner på rot, og til slutt må man formattere og reinstallere hele møkka. Jeg er i utgangspunktet en die-hard PC-bruker, og jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg rett og slett har måttet gi opp, og innrømme at en reinstallasjon var påkrevet.

I sommer kjøpte jeg min første skikkelige Mac - og kan med en gang si at jeg er frelst hva stabilitet og oppetid angår. Maskina har krasja 2 ganger på 7 måneder. Dessuten oppleves den som like rask og stabil som den var da den var "fresh out of the box". Dette er veldig uvant for en barka Windows-bruker.

OSX Tiger er med god margin det mest stabile desktop-OSet jeg noensinne har kjørt. Og jeg tipper det tar lang tid før jeg kommer over noe som overgår dette.

Når det gjelder utvalg av programvare til Mac tar du også helt helt feil. Ja, de ligger litt etter på spillfronten, og du får ikke tak i 3D Studio Max til OSX... men utover det får du tak i alt du trenger til den. Kjenner meg overhodet ikke igjen i beskrivelsen av applikasjonsmangel gitt.

----------------------------------------------
* I have counted to infinity. Twice *


<em>TV Noise</em> sitt bilete

Holder meg innen musikkens

Holder meg innen musikkens verden.

Når det gjelder DAW software og plugins blir Mac liten til sammenligning. Spesielt softsynther finnes i bøtter og spann som kun fungerer under XP, til forsvar så har Mac noen få egne ting som faktisk låter heftig.

Var på presentasjonen av Cubase VST i sin tid, var da kun klar for Mac og den krasja 2 ganger under presentasjonen, kun avbrudd av små host og hark fra de som var til stede.

Har aldri formatert musikk PC n som går nå på 3 året, Crap Cleaner og Ad-aware sammen med regelmessig fragmentering har holdt denne i tipp topp stand hele tida. Helvete jeg har hatt med denne skyldes Yamaha sin iver til å få uferdige ting på markedet, noe de heldigvis har klart å fikse omsider. Før jul gjorde jeg ferdig 3 julesanger inkl ett par mixer, iløpet av hele denne perioden støtte jeg på 2 krasj hvorav det ene var selvforskyldt, har ikke hatt ett eneste krasj hittil i 2006.

Why do birds suddenly appear ?


<em>Disynthegration</em> sitt bilete

Hehe

Tro meg. De aller fleste VSTer som er verdt å ha finnes til Mac. At Cubase VST krasja under presentasjon... er ikke veldig merkelig. Cubase VST for MacOS (ikke OSX, faktisk) var venstrehåndsarbeid i sin tidlige utgave, for applikasjonen ble portet fra Windows-versjonen. SX for Mac OSX funker som en drøm. Uansett urettferdig å vurdere Mac utfra Cubase VST - prøv heller med Logic eller ProTools. :-)

Og MacOS vs MAC OSX er som natt og dag. Apple har gjort det Microsoft aldri har turt å gjøre; scrappe alt de har laget - og begynne på nytt - for å slippe arv av gamle feil og synder. Av en eller annen grunn skal Microsoft på død og liv tenke bakoverkompatibilitet - og da kommer de ikke utenom dårlig kode de må dra med seg videre i nyere versjoner av Windows - for å få gamle applikasjoner til å funke. Slikt blir det ikke veldig god stabilitet og driftssikkerhet av altså.

----------------------------------------------
* I have counted to infinity. Twice *


Musikk PC'er

Sikkert mange levereandører som leverer spesial bygde PC'er for musikk produksjon, men vet ihvertfall om denne (som jeg vet at en stor norsk radio-kanal bruker):
http://www.ibsenstudio.no/cart/products.aspx?ref=2&vGrpSub=38
(les på "Produktdetaljer" for info om hva som er viktig for en musikk PC)

Eller hva med en Whisky PC ...hehe:
http://www.metku.net/index.html?sect=view&n=1&path=mods/whiskypc/index_eng3


<em>Scythe</em> sitt bilete

Prosessor vs RAM

Hva er viktigst? Raskest prosessor eller størst mulig RAM?
Er jo student, som sagt, og er godt mulig jeg blir nødt til å prioritere det ene over det andre. Hva er lettest å oppgradere seinere? RAM?

Lover å slutte å plage dere sånn bare dette er i boks...

-
Ja til terrorcore! Gratis grisebank til alle!


<em>TV Noise</em> sitt bilete

Jepp Kommer langt med 1 GB

Jepp

Kommer langt med 1 GB Ram

Why do birds suddenly appear ?


Visningsval for kommentarar

Velje korleis du vil at kommentarar skal visast, og klikk 'Lagre innstillinger' for å aktivere endringane.