Lydverket om trance

Hvis du ikke fikk med deg Lydverkets program om trance på onsdag, anbefales det å ta en titt her. Selv om entusiaster sikkert kan arrestere Lydverket på en rekke punkter, så var det et artig program og mye fin musikk.

Tør vi håpe på at Lydverket en gang følger en gjeng synthere på vei til Arvika eller Wave Gotik Treffen? :-D DET programmet gleder jeg meg til.

<em>Disynthegration</em> sitt bilete

Aye... got it

Veldig bra program. :-) Savnet litt psy-/goa-trance - og kronologien i fremstillingen deres var litt svak. Utover det var det veldig moro.

Men faen, hva var det han ene trance-duden stod og gaula? "War against the machines!". WTF! Ikke helt i tråd med synth-kulturen, der; Machines are Us, og We are the Robots! :-D

Det går forresten i reprise på NRK2, førstkommende søndag.


<em>Soulmachine</em> sitt bilete

Lydveket er jo et sikkelig

Lydveket er jo et sikkelig drittprgram. Greier knapt å se på det uten å bli KRAFTIG irritert, men programmet i går var overaskende bra, selvfølgelig var det en del småplukk å sette fingern på, men til å være Lydverket var det meget bra.

Bongo fra Kongo,- Thorbjørn Jagland


<em>Bariuz</em> sitt bilete

Trwææns. Meget irritert Bjørn.

Bah. Det programmet var pissflaut. Litt gøy, men flaut. De snakka jo nærmest utelukkende om europeisk "anthem trance". Ingenting om goa eller psytrance bortsett fra den ene lille setningen der på slutten.

Jeg blir forresten dritirritert på de utpulte ludderne av noen musikk-kritikere som later som om de vet alt om trance, men alikevel avskriver det som ren drittmusikk. Bare måten de sier det på: Trwæææns. Forbanna trendryttere. "Oi! Nå har det visst kommet et rockeband som høres helt likt ut som alle andre, men de er visst hypa av engelsk presse, så da synes jeg det er skikkelig kult og kaller det rockens redning ellerno sånt (det er jo kjekke gutter med kule klær, lizzm), samtidig som jeg later som jeg vet alt om elektronisk musikk og avskriver trwæææns som drittmusikk fordi jeg vet at det er banalt og at alle som hører på det tar ecstasy og veiver med lightsticks og går i hvite klær og er 16-18 år og dumme og vil knulle DJ Tiësto hvis de er rusa nok... MEN jeg liker litt electronica (Bare fordi det er hipt) og litt superkommers liksom-house som resirkulerer kule 80-tallslåter"

AT DE VÅGER!


<em>Soulmachine</em> sitt bilete

WORD

Smell på hiphop og du har beskrevet dem perfekt. Programmet var jo ikke noen høydare, men var overasket over at det ikke var MER negativitet og at Lydverket faktisk prøvde å fremstille det rettferdig og fortelle historien dens. men det er jo lydverket vi snakker som sagt

Bongo fra Kongo,- Thorbjørn Jagland


<em>elektronika</em> sitt bilete

Men hvis man ser bort fra at

Men hvis man ser bort fra at det var Lydverket som lett ironisk tok for seg trance, så var det et artig program. Har sluttet å irritere meg alt for mye over at de aldri tar for seg musikk jeg liker. Nå er det på nivå med at jeg kjenner hjertet hoppe av lykke over to sek med Front 242 :-D Litt trist det også, kanskje.

Men ja, satt også ventet på at de skulle nevne at undergrunnstrancen i sine ulike varianter lever i beste velgående. Kanskje ikke i Norge, men allikevel...

Ang. Tiesto: har sett han spille og det er fremdeles et av de beste DJ-settene jeg har sett. Makan til fantastisk oppbygging av musikk skal man lete lenge etter, uansett om man liker musikken eller ikke. Det var en perfekt balanse mellom rolige og raske partier. Men har aldri vært rusa nok til å ville pule han, gitt. Ikke går jeg i hvitt heller.

---

"They failed because of their lack of ability to succeed"
gammelt jungelordtak


<em>Bariuz</em> sitt bilete

Nøyaktig!

My point excactly. Men det er mest sannsynlig det de musikk-kritikerene tror...

-Sarcasm Boy


<em>batcheeba</em> sitt bilete

Enig! Har hatt samme

Enig!
Har hatt samme opplevelsen som Elektronika, og da på party i Ålesund.
Det tok så jævlig av, at jeg skal lete lenge etter noe som kan toppe den opplevelsen. Veggene var våte av konsens.
Tror jeg var 17 back then.

WIELD IT WISELY, AND WIELD IT RUTHLESSLY


<em>Disynthegration</em> sitt bilete

Ah yes...

Ingenting stimulerer dansefoten så mye som en trance-sesjon som får deg i transe uten sentralnervestimulerende midler. Psytrance funker best for meg i så måte. Ugh ugh... mimre.


<em>batcheeba</em> sitt bilete

Eh glemte å si Party med

Eh glemte å si Party med Tiesto..
Om det ikke kom frem...slap me im not my self.

WIELD IT WISELY, AND WIELD IT RUTHLESSLY


<em>Disynthegration</em> sitt bilete

Kunne vært enig med deg

Kunne vært enig med deg; men det var jo en ting med programmet som fort ble rimelig klart. Det var jo kommers trance de penset inn på rimelig kjapt - og der ble de. De hadde jo ingen føling med undergrunnen - selv ikke da de intervjuet Lars Holte. Programmet kunne hatt et mye fetere fokus - uten massesuggerte skruller i hvite t-skjorter og matchende bukser - men det hadde det altså ikke. Og jeg tror det var bevisst.

Som en beskrivelse av hvordan den kommersielle trancen har vaket i overflaten i en periode - synes jeg faktisk programmet var bra jeg. Ja, de fokuserte strengt tatt kun på "trompet-trance", men det var også som forventet. Det er jo denne genren som har herjet de kommerse listene i åra som har gått. Hadde ikke forventet mer enn dette - og derfor innfridde de på et vis.

Men si fra, Bariuz, om du vil se noen virkelige interessante dokumentarer om trance... har et par liggende på heime-pesen.


<em>Bariuz</em> sitt bilete

Jepp, Psycobat, det vil jeg

Jepp, Psycobat, det vil jeg gjerne. Smell meg opp på msn, om du har.
Men altså Lars Holte? Vel. Det han snurra på Trust In Trance-samlingene var seriøst kjipe saker, synes jeg as. Til og med da syntes jeg det hehe, men hørte vel ikke så mye på noe som helst trance da, utenom Astral Projection mimre mimre. Samma det. Min mening uansett.

Intervjuet med Roland Lifjell var deriomt temmelig artig! Ihvertfall når han dro frem en 303. woheeeeee!

Jeg sier ikke at Tiesto nødvendigvis er en dårlig DJ. Det var bare et forsøk på å etterligne musikkforståsegpåerne. Dessuten spiller Tiesto (og alle de andre store Trance DJ´ene) ganske annerledes trance nå enn før. Anbefaler alle som er interessert i den slags å høre på det ukentlige "A State Of Trance" med Armin Van Buuren på nederlandsk radio og nettradio. Der kan man høre hva som er mest populært i den såkalte kommerse trance-verdenen nå for tida. Dessuten er Armin flinkere enn Tiesto. Så det så. Det er dog langt ifra noe goa eller psytrance der.

PlurPlurPlurPlurPlur


<em>Scorn</em> sitt bilete

Astral Projection

De spiller i københavn mars neste år :P


<em>RKN</em> sitt bilete

Tror nesten Scorn burde

Tror nesten Scorn burde emigrere til K-town så mange ting som er i hans smak :)
- - -
Hypnoskull til folket!


<em>Bariuz</em> sitt bilete

rettelse

Jeg mente selvfølgelig In Trance We Trust! Burde få pryl for å forveksle det med Astral Projections debutalbum...


<em>thejnmgns</em> sitt bilete

Synes også programmet var

Synes også programmet var interessant, måten de linket house/technoen fra Chicago/Detroit, innom Europa tidlig 90tall osv..

Det jeg imidlertid reagerte på var at de sveipet hele klubbkulturen på 90-tallet under samme kappe; trancekappen. Greit nok at programmet konset kun om trance, men de kunne jo presisert av house og technoen levde i beste velgående side om side med trancen. Hyperstate fra 1995-98 var jaggu meg ingen "trancefester", slik Lydverket hevdet. Jeg var på de fleste, so I should know..

Men bra de setter fokus på annet enn r&b, hiphop og trendrock, om ikke annet.


<em>premieklovn</em> sitt bilete

positivt overrasket at de

positivt overrasket at de tok med TB303en hah. Fy for en jævli synth [på en todelt måte]

og fy for noen ekle folk de trancenerdene hah.


<em>Devotional</em> sitt bilete

Greit nok..

..men 5 år for seint. Her følger 3 hjertesukk:

1. Fullstendig tøvete å følge noen 20-åringer på fest i Holland, de var jo bare 11-12 år da trancen for alvor kom til Norge.
2. Lars Holte. Ikke akkurat noe fruktfat, og et grusomt dårlig intervjuobjekt. Dessuten ser det ut som han burde ta det litt med ro...
3. Selvsagt en laaang greie om dop og politi.


<em>TV Noise</em> sitt bilete

En av de norske kanalene

En av de norske kanalene hadde ett innslag om heimbrent i bøgis norge for ett par år siden, og der viste de bla ett kort innslag fra en bygde fest i Trøndelag, hvor lensmannen i bygda stod å spilte gitar eller bass på en scene, foran beina på han stod det ca 2000 cola flasker med blankt innhold.

Why do birds suddenly appear ?


Visningsval for kommentarar

Velje korleis du vil at kommentarar skal visast, og klikk 'Lagre innstillinger' for å aktivere endringane.