Hjelp til kjøp av lydkort (og annet?)

Har nå kjøpt meg min første synth, men så leste jeg litt rundt på dette forumet og kan se at fler anbefaler lydkort??

Hvilket vil dere anbefale meg?
Vil helst ha rack moduler.
Har 9000,- til rådighet.
Hva med denne: http://www.procom.no/infoShop/isProductDisplayer.php/details/23350

Er ganske ny på dette området, så jeg har kun anskaffet meg Cubase SX 3.1 og Synth (Access Virus TI). Liker godt hardware og kommer til å kjøpe meg mer av dette.

Ett annet spørsmål:
Vil denne http://www.procom.no/infoShop/isProductDisplayer.php/details/22845 være et godt valg som neste kjøp? eller trenger jeg noe annet?

Ønsker å lage club musikk!
I rettning av dette: http://www.dj-charlie.com/annet/0002.mp3

Synes nesten det er flaut å spøre, føler meg så dum, men som sakt jeg er ny på dette.

lydkort etc

hei dj charlie,

jeg anbefaller ESI U46DJ
bra og billigt lydkort 2250 spenn. du kan bruke den til alt.
du kan bruke den med ms.pinky. ms.pinky.com ta med pcn å spille plater final scratch style.

hvis du lager techhouse anbefaller jeg ableton live 5.
beste programmet. ableton.com

acid k


<em>Bariuz</em> sitt bilete

Forslag

Den synthen du har kjøpt og Nord leaden du har sett på er begge fantastiske. Du behøver IKKE et eksternt lydkort hvis du har kjøpt Virus TI, fordi den har innebygget audio interface, hvilket betyr at du kan bruke den på samme måte som et lydkort. Eventuelt kan du kjøpe lydkort seinere om du skulle behøve det, men til opptak av eksterne instrumenter holder Virusen din foreløpig skulle jeg tro. Du trenger også vst-effekter og trommesamplere/trommemaskiner om du skal lage clubmusikk.

her er noen anbefalinger:
Trommesampler: Battery 2 (Du må få tak i bra trommesamples selv)
Effekter: Waves Diamond bundle, psp delaypack, Sonalksis EQ og masse annet som du kan finne ut av ved å kikke på forumer på nett. Finnes også mye gratis.

Det du trenger av hardware for å skru fin lyd er monitorer. Et bra sted å starte er "Alesis Monitor one Active MKII". Finner de på procom.

Ikke flaut å spørre om slike ting. Alle har startet en gang :) Jeg spurte dobbelt så mye som deg for et par år sida hehe.


<em>Bariuz</em> sitt bilete

Forresten

Til produksjon fra bunnen av er Cubase sx3 perfekt for deg. Tar litt tid å lære alle funksjonene, men det er bare gøy. Ableton Live er ganske annerledes, men lettere å bruke. Det har en del kule funksjoner når det gjelder å leke seg med loops og beatslicing osv, men cubase er bedre til å produsere fra bunnen av. Jeg bruker begge to litt om hverandre. Tuller med loops i Ableton Live og eksporter til Cubase... Menmen samma det. Du finner det ut


Flaks for meg jeg kjøpte

Flaks for meg jeg kjøpte Alesis Monitor one Active MKII for noen måneder siden :-)

Trommesamplere:
Er Roland MC-909 en slik?

Enda et spørsmål:
Hva er egentlig en vst-effekt?


<em>Bariuz</em> sitt bilete

Roland mc-909 er en gammal

Roland mc-909 er en gammal trommemaskin, ikke en sampler. Battery er en software sampler som du kan hente fram lydfiler i. Så det man kan gjøre da, er å sample lyder fra feks en mc-909 (Eller få tak i samples fra den. Finnes masse på nett) og legge de fram i de forskjellige vinduene i battery. Man kan da bruke midi til å trigge de forskjellige lydene, Skjønner?

VST står for Virtual Studio Technology og er fellesbetegnelsen på en type software synther og effekter. Mange av disse er veldig bra og erstatter hardware effektprosessorer i et moderne studio. Det finnes også gratis vst-effekter på nett. De fleste stinker, men mange av de er faktisk utrolig fine til å være freeware. feks denne: http://www.luxonix.com/home/en/downloads.html?id=main (Den nederste)

Finnes en drøss av synther som rocker også. feks Absynth 3, Albino, Pro53, Atmosphere og masse andre.


Gammel: Var det ment

Gammel: Var det ment negativt? (altså: ikke kjøp Roland 909)

Finnes det noen (eller det gjør det sikkert) gode hardware samplere?

Jeg er ikke den største fan av software, noe av grunnen kommer nok av jeg lærer fortere på hardware enn software.


<em>Bariuz</em> sitt bilete

Når det gjelder harware

Når det gjelder harware samplere og trommemaskiner vet jeg ikke så veldig mye. Vet ikke hvor gammel Roland 909 er, men den regnes som en klassiker, og den har et spesielt sound. Jeg mener at den beste løsningen er en sammensetning av hardware og software, men mener helt klart at det er best å bruke software på effekter og slike ting. Det er også en god del lettere å lære seg, og det er mye mer dynamisk. Man har mer kontroll med vst. Det vanskeligste er uansett å skru god lyd, noe du fort vil merke :) Det viktigste er at det er gøy å holde på med!


<em>Disynthegration</em> sitt bilete

Du mener vel TR-909?

MC-909 er jo en av de nyere Grooveboxene til Roland, og langt fra en klassiker. :-)

TR-909 og TB-303 derimot. De er klassikere.


<em>Bariuz</em> sitt bilete

oisann

Oops... det er jo helt riktig. Bare jeg som surra no jævlig. Sånn går det når man leker smart (ehe kremt). Men ja.... Grooveboxene har jeg ikke peiling på.


Ettersom jeg ikke skulle

Ettersom jeg ikke skulle være redd for å spøre, kommer jeg med et nytt spørsmål.

Har tittet litt på denne: M-Audio Project Mix (Url: http://www.procom.no/infoShop/isProductDisplayer.php/details/23873)

Den virker i utgangspunktet veldig interessant, men ettersom jeg ikke har all verdens peiling lurer jeg på hva denne lille saken kan gjøre?

Leser at den har motoriserte fadere, har det en fordel?

Har lenge drømt om et mixsebord som står i sentrum for all utstyr jeg anskaffer meg og som kan holde en vis kontroll.

F.eks.:
Jeg driver også som DJ og foretar derfor noen opptak av mine mixer til PC.
Som regel må jeg justere volum osv. på mixeborde (software) foran hvert opptak, pga. jeg tidligere har måtte brukt den samme kanalen til noe annet. Det kan derfor være noe vanskelig å få de samme innstillingene som sist.

Kan jeg lagre visse innstillinger på et slikt mixsebord (M-Audio Project) og neste gang jeg skal f.eks. gjøre et opptak, trenger jeg bare å trykke på en knapp.
(å vipps… mixeborde har stilt seg inn selv)

Vet jeg er elendig til å forklare, men håper dere forsto.

Det over er bare et eks. så om den ikke kan gjøre det jeg ønsket, så vil jeg vite hva den ellers kan gjøre.


motoriserte fadere osv

M-Audio Project Mix virket dyr i forhold til andre alternativer,
Jeg bruker EMU 1820 - kr 3 250,-
http://www.procom.no/infoShop/isProductDisplayer.php/details/23543

mulighet for en ekstrabox med 8 innganger i tillegg.

Da har du sw mixer som gjerne kan styres av Behringer BCF2000 kr 2 395,-
http://www.procom.no/infoShop/isProductDisplayer.php/details/23605

Selv har jeg lenge brukt Cubase, men gått over til Ableton Live. Opplever at Live dekker de aller fleste behovene jeg har. Er også et genialt verktøy for DJ'ing / remixing og er vesentlig billigere enn Cubase. Kjente DJ'er bruker Live aktivt i livesettene sine:
http://www.ableton.com/index.php?main=artists&sub=list

Effekter for lydbehandling finner du både i EMU sin pakke og Live, også mulighet for å utvide med andre SW effekter.

Dette oppsettet funker veldig bra for meg, bruker mye mindre tid på fikling og mer tid på skapende arbeide.

Spør gjerne igjen, tror vi er en del mennesker i dette forumet meg en del erfaring!

mvh Jarle


<em>Bariuz</em> sitt bilete

hmmm

Du trenger seriøst ikke noe controller til å begynne med. Ikke kjøp så mye utstyr før du har begynt å lage musikken ;)

En controller er kult å ha og sikkert praktisk, men høyst unødvendig i starten. Jarle: Tror ikke han trenger et lydkort ennå, han har bestilt en Virus TI med internt lydkort. En del bugs i den synthen foreløpig virker det som, men det går seg nok til etter et par oppdateringer på sw-fronten.
Menmen, det finnes uendelig med muligheter. Mitt tips er å starte rolig! Se om du får det til med de enkleste løsningen først. Det tar tid å få det til, så det må du bare finne deg i :D


ti

kan nok være enig, sikkert ikke nødvendig med eget lydkort hvis ti'en har dette innebygd...
liker ikke sånne "mergede" løsninger selv, har til gode å finne en "studio-i-a-box"-løsning jeg virkelig liker...

forstår ikke hvorfor de skal ødelegge virusen med sånne ting...


<em>TV Noise</em> sitt bilete

Jeg bruker selv en Yamaha

Jeg bruker selv en Yamaha 01x (www.01xray.com) og denne kan vel nesten kalles en kopi av denne.

Fordelen er at du har det meste i en enhet, noe som sparer både kabler og også kan være med å begrense muligheten for støy i signal kjeden.

Etter hva jeg har lest om denne så vil den erstatte både ett avansert lydkort, og en kontroller enhet.

Den fungerer som en fjernkontroll til Cubase og andre DAW programmer, og dette begrenser fort bruken av mus og gjør at ting går mye raskere i produksjonen. Man slipper unna å jodle rundt i menyer, eller å gå å huske på en bråte med hurtig taster.

Er kun en ting jeg ikke finner på denne, og det er det Yamaha kaller "Scenes". Det vil si at man kan lagre komplette mixer oppsett for hver låt, noe som du også ønsker. Ser at den har "bank" valg og mulig at dette tilsvarer Scenes. Ville forsikret at den har dette da det er rimelig vesentlig.

Bare for å ta en sammenligning med Yamaha 01x:

Den er en komplett kontroller med 99 Scenes memories, disse kan også lagres på PC n og kalles opp fra feks Cubase via noe som kalles for Studio Manager som er integrert i siste versjonene av Cubase (Yamaha kjøpte opp Cubase for ikke så lenge siden...)

I tillegg fungerer den som ett avansert lydkort med 24 inn/ut.

Det som gjør Yamaha n RÅ, er følgende:

Den bruker noe som kalles mLan (basert på Firewire tilkobling) og gjør at den kommuniserer begge veier med PC n. 01x ER en fullblods digital mixer med 4 bånds parametrisk EQ på hver kanal, kompressor og 2 digitale effektprosessorer hentet fra de større digital mixerne til Yamaha. I tillegg kan den utvides med en 1 unit 19" sak som heter i88x som inneholder 2 mic preamper fra største live mixeren til Yamaha, 6 linje innganger og ADAT tilkobling.

Eksempel på bruk:

5 spor med vokal, send vokalen fra feks Cubase tilbake til mixeren og bruk EQ/Komp/Legg på effekter, dette bruker IKKE noe CPU på PC n noe som en software plugins vil gjøre, dette mixes så til slutt ned sammen med alle inngangene tilbake til feks en stereo fil i Cubase.

Plug-ins. Si du har funnet ett par rå plug-ins som låter heftig, og du har ikke mer ressurser igjen til å legge på reverb, send lyden fra den til mixeren og bruk de 2 effekprosessorene i mixeren til å fikse den saken, og juster med EQ hvis nødvendig.

Alle kanal/EQ/komp/Scenes har egen lagring med 99 minner i mixeren, og disse kan som sagt også lagres på PC n.

Motoriserte fadere er også en genial sak når man skal mixe ferdig en låt, programmene "spiller" inn bevegelsene i de fleste programmene.

Vet dette blir mye teknisk på en gang, men håper det kan være til hjelp.

Why do birds suddenly appear ?


Visningsval for kommentarar

Velje korleis du vil at kommentarar skal visast, og klikk 'Lagre innstillinger' for å aktivere endringane.