Soundforge! Hjelp!

Ok!
Jenteforklaring av datatrøbbel følger:
Jeg bruker Sony soundforge til vokalmekking....og har en crack.
Dette har da funket helt fint frem til i går da jeg skulle åpne en mp3-fil som jeg skulle legge vokal på, da jeg fikk beskjed om at nå måtte jeg registrere meg for å kunne åpne mp3-filer.
Har altid kunnet åpne mp3 før.
I og med jeg har en crack kan jeg jo ikke regge meg..så jeg fant en crack til nettopp å kunne åpne mp3-filer i soundforge på nett, og lasta ned den men fremdeles vil dette ikke virke for meg.
Gutta!
Hjelpe Janne AKA pike i nød!

<em>Disynthegration</em> sitt bilete

Det er et navn for piker som..

Det er et navn for piker som hyler ut i nød, til gutta, for å få crack. Hva var det igjen... hmmm.. jo.. crackwhore!


<em>batcheeba</em> sitt bilete

Takk snille Espen... Men du

Takk snille Espen...
Men du får deng for frekkhet når vi sees på OSF.
Deng i kombo med klem ;)

WIELD IT WISELY, AND WIELD IT RUTHLESSLY


<em>TV Noise</em> sitt bilete

Dagens visdomsord:

"man får det man betaler for"

Why do birds suddenly appear ?


<em>batcheeba</em> sitt bilete

Dagens visdomsord:

Dagens visdomsord: "Kjæftenpårei"

WIELD IT WISELY, AND WIELD IT RUTHLESSLY


<em>batcheeba</em> sitt bilete

Og takk til Tiamat som

Og takk til Tiamat som sendte mail.
Min mail funker ikke så jeg må svare deg her!
Snill, hvem du nå enn er :)

WIELD IT WISELY, AND WIELD IT RUTHLESSLY


<em>batcheeba</em> sitt bilete

Espen! It worked! Tusen takk

Espen!
It worked!
Tusen takk snille!
Hans fikset for meg :D

WIELD IT WISELY, AND WIELD IT RUTHLESSLY


<em>TV Noise</em> sitt bilete

Grattis ! Why do birds

Grattis !

Why do birds suddenly appear ?


Stemmer det at du kan jobbe

Stemmer det at du kan jobbe med wav filer, men ikke mp3?

For SoundForge tror jeg er sperret på 30konverteringer før du må registrere deg. Altså... Det er ingen feil meg programvaren din, SoundForge er bygget slik.


<em>MrPusten</em> sitt bilete

Du trenger en keymaker, ikke en crack..

Du trenger mp3plugin-keymakeren.. Nå har jeg sluttet å bruke soundforge og gått over til wavelab, men jeg har vel sikkert keymakeren liggende, eller jeg kan finne den til deg..
Trikset er vel å gå på lagring av mp3, for så og finne en knapp det står "register" eller lignenede på.. Husker ikke dette helt, men er det totalkrise kan jeg installere Forge kjapt og finne det ut for deg.

Hvilken versjon av Forge prater vi om her?


<em>MrPusten</em> sitt bilete

Ja, jeg har keymakeren..

Jeg har den liggende...


<em>batcheeba</em> sitt bilete

Kutta ut hele soundforge 7.0

Kutta ut hele soundforge 7.0 og tok i bruk 0.8.
Nå funker alt som det skal.
Men tusen, tusen takk for at du ville hjelpe! :)

WIELD IT WISELY, AND WIELD IT RUTHLESSLY


<em>Nikko</em> sitt bilete

Hvorfor Soundforge?

Hvorfor ikke Adobe Audition? Bra program, bra muligheter for flersporsmiksing, bra filtere, bra effekter, konvertering til bl. a. mp3...
---
You may have noticed that I'm not all there myself.


<em>MrPusten</em> sitt bilete

Javel..

jeg har Adobe Audition liggende en plass, men aldri vurdert dette programmet som audioapplikasjon.. Trodde det var mer sånn allroundprogram for mekking av alt fra lyd til websider jeg..

Ja ja, så feil kan man ta.

Er uansett blitt glad i Steinberg Wavelab, så det spørs om den blir byttet ut nå.

Skal selvfølgelig teste ut Audition, er alltid åpen for nye programmer så lenge de duger..


<em>Disynthegration</em> sitt bilete

Cooledit

Adobe Audition er gamle Cooledit. Var i og for seg en grei wave-editor allerede da - men har blitt mykje bedre etter Adobes endringer og finpuss. Hvis du har den er den definitivt verdt en testrunde. :-)


<em>batcheeba</em> sitt bilete

Jeg liker å jobbe med

Jeg liker å jobbe med programmer jeg har holdt på med i årevis, som jeg kjenner godt.Selv oppdatering av versjoner gjør meg hysterisk. Har meget liten tolmod til å lære nye progs, da dette medfører intense raserianfall.
Nyeste Reason vil ta bort flere år av livet mitt, nå som jeg skal sette meg inn i den versjonen...
Har ikke råa til ny pc.
(pc ut vinduet blir ytterste konsekvens)

WIELD IT WISELY, AND WIELD IT RUTHLESSLY


<em>MrPusten</em> sitt bilete

Er det nå jeg skulle......

Er det nå jeg skulle spurt: "Hvorfor bruker du Reason, hvorfor bruker du ikke ........?"

Men, i frykt for et raseriutbrudd tror jeg at å holde kjeft er lurest. ;-)


<em>batcheeba</em> sitt bilete

Er det nå jeg skule ha

Er det nå jeg skule ha spurt:"Hvorfor mangler du kneskåkene dine?"
Men i frykt for fengsel, tror jeg at å holde kjæft er lurest ;)

Hva er galt med Reason?

WIELD IT WISELY, AND WIELD IT RUTHLESSLY


<em>Disynthegration</em> sitt bilete

Ikke noe "galt" med Reason

Ikke noe "galt" med Reason - men den støtter ikke VST/VSTi. Pr. idag er jo dette de-facto-standarder for plugins og effekter (på PC vel å merke) - og Reason-brukere får altså ikke brukt disse. Nå har jo Reason bøtter og spann av softsynther og effekter, men for de som ikke finne disse tilstrekkelige, må man bytte til en sequencer med VST-støtte.

Propellerheads (de som lager Reason) er en breakout-gruppe fra Steinberg. Og det virker som om de fortsatt har et tett samarbeid - da de sammen har laget Rewire - en link mellom Cubase og Reason. Reason var nok aldri ment å konkurrere med Cubase - men snarere være en totalpakke som er lett tilgjengelig både i funksjonalitet og pris. Så det vil neppe være noen VST-støtte i Reason i overskuelig fremtid.


Propellerheads

Ups, skulle si at Propellerheads ikke var noen breakout-gruppe fra Steinberg, bare at de hadde et samarbeid, men ser på Propellerheads.se at de faktisk har jobbet med Cubase.

http://www.propellerheads.se/remote.cfm?sID=dynamo&menu=/home/index.cfm?...


<em>TV Noise</em> sitt bilete

Nei man BYTTER ikke til en

Nei man BYTTER ikke til en sequencer med VST, man bruker de sammen via Rewire. Jeg bruker daglig Cubase og Reason, og det er ikke noe problem å bøtte på med VSTi/VST plugins i Cubase som kan brukes på hver enkelt lyd som kommer fra Reason.

Why do birds suddenly appear ?


<em>Disynthegration</em> sitt bilete

Rewire

Rewire suger jo møkk da. Synkroniseringa med Cubase er jo helt utenfor kontroll. :-P


Rewire

Må si at Rewire fungerer helt perfekt hos meg, både med Celemony Melodyne 3.0 og Rebirth 2.0 :-)

Jippy!! .. Access Virus pølar synthen min er kommet til Gjøvik Musikk, har lyst å ta fri fra jobben :-)


*

*


<em>TV Noise</em> sitt bilete

Cubase og Rewire krever en

Cubase og Rewire krever en rimelig oppegående PC, ikke det at det må være siste monster CPU, men man må fjerne all slags dritt som Windows kjører i bakgrunnen, recovery, antivirus, brannmurer, nettverkskort osv osv

Har hatt 1 krasj siste 3 ukene.

Med andre ord har jeg 1 PC til musikk og 1 til internett og annet ræl.

Why do birds suddenly appear ?


<em>Disynthegration</em> sitt bilete

Ok. kanskje 2.0

Jeg har ikke testa Rewire på en stund, og har sett at den ligger på versjon 2.0 nå. Mulig den har blitt bedre etterhvert, men den jeg testa var ikke spesielt imponerende. Og jeg her helt mongo når det gjelder maskinvare - så "treg PC" er et fremmedord for meg (så det var ikke der det streika.). hehe


<em>TV Noise</em> sitt bilete

Siste versjon av all

Siste versjon av all software er nok ett must. Har som skrevet tidligere sliti mye med Yamaha 01x her, men etter siste oppdateringene nå i høst så har ting fungert over all forventning, tilg og med begynt å lage musikk !

Først ut det lisensierte bandet Notodden Synth Band (NSB) med låta Let It Snow.

Why do birds suddenly appear ?


Henta virus synthen, spilte

Henta virus synthen, spilte på den i butikken, ble ikke akkurat skuffet over kjøpet :-), bruker vel rewire i Cubase denne også (hmm...?) mye å lære


<em>skill</em> sitt bilete

Virus

Det kommer vel an på om det er hardwaren eller softwaren du har kjøpt det :)

(e)skill


Er en Virus Ti pølar, så

Er en Virus Ti pølar, så det er begge deler, skal fungere som et VST instrument, men prosseseringen foregår på synthens DSP'er


<em>skill</em> sitt bilete

Rewire sync

Hehe, ja hva kan man si. Det funker finfint her ihvertfall.

(e)skill


<em>skill</em> sitt bilete

Reason

Det mange "gjør feil" når de evaluerer Reason, er at de kun tar utgangspunkt i de lydene og de samplesene som er med selve programmet. Selvsagt er det en stor del av programmet, men for en musiker, er det ikke alltid så moro å jobbe med fabrikk lyder. Jeg er av den skolen at jeg sampler mye, jeg tweek'er på alt jeg putter inn. Fint med et utgangspunkt, men det er så mye mer i de synthene, og spesielt samplerene. NN-XT er egentlig en fantastisk sampler (player). Den lar deg editere samples på omtrendt samme måte (eller ihvertfall tankesett) som Akai sine awardwinning samplers. Jeg har også en S3000XL, men finner det mye enklere å editere på pc. Jeg benytter også Cubase SX, og rewire er en del av det. Men - det var reason jeg snakket om. Om du bare jobber med samplesene i forkant, er det ingenting som skiller samplerene i Reason fra andre samplers. Jeg får til de ufattelige ting her, men jeg savner å kunne sample rett inn. (du har jo resample funksjon da).

Jeg har jobbet med reason siden 1.0, vært igjennom 2.0 og 2.5 (som forøvrig var en kul oppdatering), og nå 3.0. 3.0 er fin den assa, men jeg syns at Browser funksjonen er alt for fattig. Den husker ingen av dine innstillinger (bortsett fra mapper), når jeg vil at de største refillene skal dukke opp øverst, og så videre.

Til å være en software som er så "billig", syns jeg at man får jævlig mye. Om man har jobbet med Cubase/Logic før, er det helt klart mye å om-vende seg til. Men om man bare klarer å gjøre dette, er det et hav av muligheter.

BTW, jeg jobber fortsatt også på Atari m/Cubase 3.0!

E.

(e)skill


<em>Disynthegration</em> sitt bilete

Det jeg savnet mest i Reason

Det jeg savnet mest i Reason var kontroll over hardware-synther, og større grad av track automation. Cubase er kongen av hardware-kontroll - Logic er kongen av track automation. Hvis dette kommer sterkere i Reason blir den god kandidat til min favoritt også - spesielt nå som man kan mastre med VST-effekter i SoundForge.


<em>TV Noise</em> sitt bilete

Reason 3.0 har støtte for

Reason 3.0 har støtte for Mackie kontroller, så hvis man bruker utstyr som støtter denne protokollen så kan man skru og kødde i Reason til krampa tar deg.

Why do birds suddenly appear ?


<em>MrPusten</em> sitt bilete

Er det nå jeg skulle ha........

Hva er galt med Reason?

I grunn ikke så mye. Det var for å mobbe deg jeg skrev innlegget ;-)

Reason står frem som et meget bra standalone program, og jeg har hatt sansen for Propellerheads-gutta siden Rebirth 1.0.

Men, som flere andre har påpekt her støtter ikke Reason vst i utgangspunktet, men må kjøres i en VST-host som f.eks Cubase via Rewire.

Dette krever en rimelig "kickass" pc for å slippe latency og tull, men ellers er det ikke noe stort problem.

Det viktigste er at man er fornøyd med det man bruker sjøl, ikke hva andre mener om saken.


<em>skill</em> sitt bilete

Reason

Ikke helt riktig, jeg har benyttet Reason i mange år, og inntil for litt siden bytta jeg PC. Til da har jeg jobbet på en PIII 800!! Og det funka bra det assa. Hva latency angår, kommer det helt an på hvilket lydkort du har og hvilke asio 2.0 drivere du har hentet. Det er ofte lurt å laste ned ny drivere fra nett, istedet for de som følger med cd'er.

(e)skill


<em>skill</em> sitt bilete

Soundforge vs "annet"

Vel, det er vel bare en smaksak, men jeg vil påstå at fleksibiliteten er mye bedre med Soundforge. Jeg har forsøkt Wavelab, Audition, editoren i SX, og noen freewareprogrammer og min konkulusjon (basert på hva jeg syns er enklest og mest oversiktilig) er at Soundforge vinner hver gang. Spesielt cool er det at 8.0 har VST støtte (på tide!). Uansett, bruk det som gir deg mest, det som får ned tiden på knoting i menyer og uoversiktlig menystruktur. Soundforge 8.0b er fin fin, syns nå jeg da.

(e)skill


<em>Bariuz</em> sitt bilete

Wave editor

Jeg bare lurer på en ting. jeg bruker sx og har aldri hatt bruk for en wave editor. Og jeg har en tendens til å manipulere omtrent alle importerte audiofiler, men bare ved hjelp av oppkutting og offline prossesering og denslags. Hva kan jeg gjøre i soundforge som jeg ikke kan oppnå i cubase?


<em>TV Noise</em> sitt bilete

Godt spørsmål der ja,

Godt spørsmål der ja, erfaringsmessig så får man mer jobb med å flytte filer mellom flere programmer, i flere tilfeller krasjer PC n også jo flere uavhengige programmer man fyrer opp samtidig.

Why do birds suddenly appear ?


<em>Bariuz</em> sitt bilete

Tenker ikke på sånn

Tenker ikke på sånn krasjmessige problemer, men hva kan jeg gjøre med en wave editor som jeg ikke kan gjøre direkte i cubase uten bruk av wave editoren der? Skjønner at det er et must når man bruker Reason og sånt... Apropos reason, er det vst støtte i den nyeste versjonen? Uten det, vil aldri Reason nå opp når det gjelder lyd. Mener jeg iallefall. Det blir som om man skulle være nødt til å holde seg til cubase sine innebygde equalisere og plugins. Blir ikke akkurat FET lyd av det liksom. Menmen. Det er vel ikke derfor folk bruker Reason :)


<em>Disynthegration</em> sitt bilete

Neppe VST i Reason

Ref. tidligere innlegg i tråden.

Det finnes ingen fasit på hva slags applikasjoner man skal bruke for å lage musikken sin. Det er veldig mye smak og behag - hva angår alt fra layout, effekter, menyer, etc. etc. Man finner den greia man føler seg mest komfortabel med - and that´s cool. Hovedsaken er tross alt at man finner et, eller en samling, verktøy man trives med - det som man føler seg mest kreativ og effektiv med.

At Reason ikke støtter VSTer har både positive og negative sider ved seg. Det positive er at man slipper det uendelige maset med å finne den feteste VSTen som er å oppdrive - bare for å finne den ene lille, fete lyden man ser etter. Man slipper å forholde seg til ørti millioner forskjellige grensesnitt. Reason er ferdigspikra - punktum. Du har ett sett synther og effekter å forholde deg til, og det kan faktisk være en jævla befriende ting i seg selv. Det negative vil jo da være at man ikke har tilgang til disse uendelige mulighetene - og at man nettop er prisgitt Reasons layout.

Hva lyden i Reason angår? Ja, det er riktig at du mister endel muligheter for å fullføre låtene dine direkte i applikasjonen - fordi Reasons innebygde effekter ikke nødvendigvis er de best egnede i denne sammenheng (compression, finalizing, etc.). Og det er jo derfor det er så glimrende at det finnes wav-editorer som gir deg muligheten til nettopp dette i etterkant. Å måtte jobbe i to applikasjoner for å fullføre en låt er helt vanlig. Man arrangerer låta i sequenceren, og recorder den til wav, track for track - trackene etterbehandles i en wav-editor - man legger trackene tilbake i sequenceren. There you go!

PS! For de som ikke visste det; Prodigy mekka stort sett hele den siste skiva si i Reason.


<em>Bariuz</em> sitt bilete

Oh yes

Skjønner godt at Liam gikk over til Reason etter alt maset han hadde med hardwaret sitt. Herregud det må ha vært slitsomt :) Et par av synthene i Reason er jo konge. Synd ikke de finnes som standalone plugins hehehe.


<em>batcheeba</em> sitt bilete

!!!! Samme problem

!!!!
Samme problem igjen!!!
For å kunne lagre som mp3 må jeg registrere meg online.
Dette går meg på nervene!
Har prøvd en key men det funka ikke.
Dette hjelper ikke på influensa!!! :#

WIELD IT WISELY, AND WIELD IT RUTHLESSLY


rykter

Jeg er usikker på om det stemmer, men jeg har hørt at det finnes dem som faktisk betaler for programmene de bruker. Etter sigende pleier programmene da også å fungere.

Silence is pitiful.


<em>Mallpunk</em> sitt bilete

Den enkleste måten å fikse

Den enkleste måten å fikse dette problemet på er nok å ønske seg en lovlig, betalt versjon av programmet til jul.

Reason koster vel død og fordervelse, men SoundForge er ganske billig. Man får det man betaler for :)


Brukte pirat utgaven av

Brukte pirat utgaven av Rebirth dengang, selv om jeg hadde orginalen, dette for å slippe masingen etter orginal CD hele tia for verifisering.

Har brukt flere 10 talls tusen på orginal programmer, men hadde kanskje vært lurere å brukt de populære lilla lappene på noe annet, ...f.eks en synth til


<em>batcheeba</em> sitt bilete

«Krig og fred og

«Krig og fred og religionspolitikk og sånn...»

WIELD IT WISELY, AND WIELD IT RUTHLESSLY


<em>TV Noise</em> sitt bilete

Reason koster strengt tatt

Reason koster strengt tatt ikke så mye mer enn det enkelte bruker på fyll og faenskap på ett par helger.

Og man har mer igjen for dette i det lange løpet, pluss at man unngår skallebank og såre knær.

Why do birds suddenly appear ?


<em>Mallpunk</em> sitt bilete

For min del tror jeg prisen

For min del tror jeg prisen for Reason dekker det jeg bruker på alkohol i ca to år. Men nå har jeg ingen planer om å verken kjøpe eller piratkopiere Reason, så da er det problemet løst :)


<em>batcheeba</em> sitt bilete

Yey! Me fix! (takk

Yey!
Me fix!
(takk Zirconium_InC )
WIELD IT WISELY, AND WIELD IT RUTHLESSLY


<em>TV Noise</em> sitt bilete

1. Hadde du fulgte med i

1. Hadde du fulgt med i timen hadde du visst at Reason 3.0 har en killer mastering pakke som en av nyhetene.

2. Siste til Prodigy stinker råtten fisk, har kun klart å finne en låt jeg orker høre på og det er den minste Prodigy lignende låta, husker ikke tittelen, gidder ikke hente den, men er en mer rocka låt med kvinnelig vokal.

No Good (sett på noe annet)

Why do birds suddenly appear ?


<em>Disynthegration</em> sitt bilete

Vel

1) Den nye mastering-pakka i Reason slår neppe Waves Diamond Bundle - og den er lett match for TC Electronics Master X5.

2) Selv om låtene på siste Prodigy-skiva kanskje ikke er de beste - så er det lite å utsette på produksjonen. Helt fin - og egentlig imponerende hvor mye de har fått ut av Reason.

Trenger ikke å følge med i timen jeg - for det er jeg som foreleser. ;-)


<em>TV Noise</em> sitt bilete

Pris vissvass

Sist jeg sjekka så kosta Waves pakka 33 511,- hos Prolyd ?

Det er vel det samme som 9 pakker med Reason.

Det er vel litt overkill kanskje ???

Why do birds suddenly appear ?


<em>Disynthegration</em> sitt bilete

Seff

Jeg sammenlignet funksjonalitet - ikke pris. Til Reasons pris er det ingen konkurrenter.


Visningsval for kommentarar

Velje korleis du vil at kommentarar skal visast, og klikk 'Lagre innstillinger' for å aktivere endringane.