Musikkmaskin - MAC / PC

Hei,
Noen som kan hjelpe meg her?
Jeg lager i dag musikk med PC som sequencer / audioverktøy og opplever det som svææært utstabilt.
Det er installert noe stasj (kun anerkjente programvareleverandører) utenom på PCen som helt sikkert har noe å si her (dette er dog PC #2 med dårlig erfaring).
Samtidig har jeg en kompis som kjører MAC med mye mer "odde" programmer enn meg, som ikke har problemer i det hele tatt.

Til nå har jeg nok snakket for mye med fanatikere, hvor enten MAC knuser PC eller omvendt...
Noen som har noen seriøse erfaringer med dette?
På generelt basis: Er MAC virkelig mer stabilt enn PC når det kommer til musikkprogrammer mm?

Før jeg investerer ytterligere lapper i nytt datautstyr vil jeg være 100% sikker på at det virkelig hjelper.

På forhånd takk!

mvh Jarle

Apple tar ikke imot flere PC brukere.

Beklager, men Apple har nå avsluttet sin "Switch" kampanje og tar ikke imot flere PC brukere som ønsker å bytte platform. Sorry!

__
Viva la Revolución Digital, siempre!


seriøst...

noen andre???


<em>Mallpunk</em> sitt bilete

Det er jo programvaren som kr

Det er jo programvaren som kræsjer, ikke maskinvaren. Forskjellen er ikke Mac vs PC på plattformnivå, men operativsystemet og programvaren du bruker (dvs i ditt tilfelle MacOS vs Windows). Nå har jeg aldri tatt i en sequencer, så konkrete tips til programvare kan jeg ikke gi. Men hvis du titter på forrige foruminnlegg her, "Linux og musikk", så kan du kanskje få noen tips til hvordan du kan få et mer stabilt system uten å bruke mangfoldige kroner på ny maskinvare.


takk for svar!

er etterhver blitt litt kjent med sequencer sw, har drevet ned dette mer eller mindre i 15 år. vært borte i cakewalk (før det ble sonar), så cubase og nå ableton live. med unntak av live, så har jeg ikke så gode erfaringer fra disse i windows.

i cubase, som jeg har jobbet lengst med, kan asio driverne plutselig falle ut, eller programmet går veldig tregt og fort over i heng så snart jeg begynner å jobbe med audio / effekter (ikke bare midi). maskinen er underveis også oppgradert uten at det hjelper noe (P4 2,8ghz 1GB ram + raske disker)

er det flere som opplever det samme som meg?
er av venner snart mobbet til å kjøpe mac(os), men har nok annet å bruke penger på dersom det ikke hjelper meg nevneverdig...


<em>henrik</em> sitt bilete

Programvare eller operativsystem

I dette tilfellet vil operativsystemet ha en hel del å si. Musikkprogramvare er veldig avhengig stabile drivere, nøyaktig timing og presis kommunikasjon med audio-hardware.

Windows har vært plaget med flere forskjellige standarder og grensesnitt for lyddrivere som har vært inkompatible seg imellom. Selv om dette er fryktelig mye bedre nå enn før, er det nok fremdeles noen som sliter.

MacOSX ser ut til å ha løst dette med CoreAudio: ett grensesnitt mot all audio-hardware og mellom all programvare. Problemet ved å bruke Mac er at man bare kan drømme om utvalget av snasen programvare som finnes på Windows.

Linux har dessverre flere av problemene til Windows og Mac. Drivere mot profesjonelle lydkort er i stor grad fraværende. Det finnes mange (delvis inkompatible) grensesnitt mot lydkort. Platformen har heller ingen sequencer som kan måle seg med gode produkter som Logic, Cubase og Sonar. Heldigvis finnes det et vell av gratis programvare for Linux, programvare som kanskje begynner å bli brukbar. Jeg prøvde å spa opp noe som var brukbart for et par år siden, uten suksess. Kanskje det har bedret seg nå?


<em>TV Noise</em> sitt bilete

Det er ett komplisert problem - men det finnes lys i tunnelen.

Hvis du kjører XP så sliter Cubase som jeg bruker masse i utgangspunktet. Mulig dette svaret blir langt og kjedelig men har ikke så mye tid da venter på Frost på NRK1 :)

XP innførte en del "sikkerhets funksjoner" for å unngå at det ikke skal kræsje så ofte som tidligere versjoner.

Prisen for dette er høyt...bla så har man en recovery funksjon som gjør at PC n går tilbake til forrige innstillinger osv hvis den havarer feks. Dette sammen med skjerm sparer, anti virus program, brann murer, MSN, ICQ osv ligger å jobber konstant i bakgrunnen og forstyrrer i de fleste tilfeller programmer som Cubase.

Cubase og andre SEQ program er fordømt avanserte og må holde timing på midi, audio, lage softsynther og effekter alt i sanntid uten at dette kollapser. Fjerner du det meste av dillet i XP så vil maskinen garanter fungere mye bedre. Beste tipset er egentlig å ha en maskin som ikke kjører noe internett relatert.

Vedlagt en link som er verdt mer enn 2 duer på taket - alle disse tips gjøres på eget ansvar og går ting i dass så ikke klag på meg...

http://www.pcaudiolabs.com/setuptips.asp

Jeg har en PC med Yamaha 01x/i88X + Cubase SX3.1 + HALion 3.1 + EMU APS lydkort i og er sjeldent om dagen at denne går ned uten at jeg har provosert den

Why do birds suddenly appear ?


Takk for svar!

heller mot at jeg har behov for en ny maskin samme hva.
enten en ny pc(win) kun for musikk, eller en mac som.

mvh Jarle


<em>Bariuz</em> sitt bilete

stabilitet

Jeg kjører cubase sx2 på en pc med forholdsvis kraftig Athlon-prosessor og 1gb ram. Har ikke opplevd mer en et par krasj hittil og har hatt den i 8mnd el no. Jeg har en hel haug av programmer av ymse slag... Hva slags lydkort har du? Men pc`en din høres ikke altfor stabil ut, nei :)
Du trenger nok uansett ikke bytte til mac for å få mer stabilitet.


lydkort...

jeg bruker E-MU1820, tror dette skal være stabilt nok.
cubase fungerer (stor sett) bra så lenge jeg kun jobber i midi med eksterne synther, det er når jeg spiller inn sporene, bruker pluginssynther, eller legger på effekter som det går i stå... dvs ulike former for heng som gjør at jeg mister asiodriveren og må restarte for å få den til å "spille" igjen.


Visningsval for kommentarar

Velje korleis du vil at kommentarar skal visast, og klikk 'Lagre innstillinger' for å aktivere endringane.