Reverb-helvete

Noen som har peil på hvor "safe" det er å spille låter med wacky mye reverb ute på byen? Fant ei skive jeg er dødskeen på å spille ute men den har svært mye reverb.

<em>Mallpunk</em> sitt bilete

Kan du forklare for oss som i

Kan du forklare for oss som ikke er musikkterminologinerder hva reverb er for noe rart? *nysgjerrig*


<em>Tollef</em> sitt bilete

Reverb

klang


<em>computah</em> sitt bilete

Reverb 2

Her er vel en litt lengre og dypere forklaring: http://www.harmony-central.com/Effects/Articles/Reverb/

Men klang er jo riktig.

pcn.


Kort og greit

Flibinkebe gubutteben!

***** Kaiser Hæggmæn 1 *****
>lysets hersker, mørkets beskytter<


<em>Mallpunk</em> sitt bilete

Ordet klang brukt som musikkt

Ordet klang brukt som musikkteknisk term sier meg akkurat like mye som ordet reverb :)


<em>Disynthegration</em> sitt bilete

Vel...

"Reverb" oppdages relativt tidlig, uten at man vet hva det kalles, faktisk allerede i barndommen. Husker selv da vi var på vei til skolen og gikk i undergangen under veien. Var veldig moro å rope, fordi det var så fet lyd. Samme gjelder for store haller, korridorer, grotter, tomme rom, etc. Den effekten du får når du roper i slike rom kalles klang/romklang, eller reverb. Ikke ekko-effekten - men den "store" lyden du får. U see?

Samme effekten kan du simulere med effektmoduler, og legge den på musikken du mekker. Lyden blir følgelig "større", mer hårete, mektig... Spesielt 80-tallet er kjent for (overdreven) bruk av reverb, Vangelis ville ikke vært noe uten det, og danseband bruker det for alt det er verdt. Men for all del... riktig og moderat bruk gir en "extreme makeover"-følelse på ellers så tynne og anonyme lyder. :-)

Enklere kan jeg nok ikke forklare det. :-)


<em>Mallpunk</em> sitt bilete

Men det var jo forståelig og

Men det var jo forståelig og greit. Da har jeg lært noe nytt i dag også!


jøje...

...har du doktorgrad i anvendbar pedagogikk eller noe?

hehehe, neida - men det var supert forklart!

***** Kaiser Hæggmæn 1 *****
>lysets hersker, mørkets beskytter<


<em>Disynthegration</em> sitt bilete

HAHAHA!

Close call, ingen doktorgrad i pedagogikk, men jeg har 2 barn. Same thing. :-)


<em>Nikko</em> sitt bilete

I second that.

Man lærer mye av å ha barn. Blant annet at teskje er et nyttig redskap både i bokstavelig og overført betydning. :-)
---
I valg mellom falske venner og åpne fiender har jeg alltid foretrukket de siste. (Bjørnstjerne Bjørnson)


<em>batcheeba</em> sitt bilete

i går sang en jente i 3.klas

i går sang en jente i 3.klasse på den låta til Gwen stefani?
"if i was a bitchy girl" sang hun.
jeg lo så jeg dreit.
"men hva betyr bitchy da janne?"
ehhhhh... :P

WIELD IT WISELY, AND WIELD IT RUTHLESSLY


<em>Disynthegration</em> sitt bilete

Haha..

Har opplevd et par sånne episoder selv ja. Ungene har dratt med seg endel ord og uttrykk fra barnehage og skole de ikke har peiling på hva betyr. Som guttungen til samboeren min spurte for noen år siden; "Har du pult mamman min?". (Tviler på at han visste hva ordet betød da han spurte gitt)

Hva FAEN skal man svare til sånt? HAHAHA (Følte meg nesten slem jeg, som om han beskyldte meg for å ha gjort noe FÆLT med mamman hans. :P )

Men det kan jo også være morsomt med våre nye landsmenn som roter til ord og staving også. Ble nylig referert til som "DRITTSJEF", av en algerier som jobber for meg, i en mail han sendte rundt. Det skulle være DRIFTSSJEF (I hope). :P


<em>elektronika</em> sitt bilete

hehe, nå har jeg og hun jeg

hehe, nå har jeg og hun jeg sitter ved siden av på kontoret fnist lenge. og jeg klarer ikke slutte.
---

"They failed because of their lack of ability to succeed"
gammelt jungelordtak


<em>batcheeba</em> sitt bilete

eller som når min søster sk

eller som når min søster skulle lære ungene i 2.klasse om vanskelig ord og deres betydning.
dagens ord var "arg"
og lille ole rekker opp hånden og sier "jeg vet hva det betyr! jeg og min søster lekte på soverommet til mamma og pappa og under sengen vettu frøken der var en sååå stor gummitiss og den putta vi oppi lampa på soverommet og så kom mamma og pappa og mamma grein og pappa banna og _det_ frøken er å være arg!" :D

WIELD IT WISELY, AND WIELD IT RUTHLESSLY


<em>Nikko</em> sitt bilete

Oh, Jeeeeeesus!!!!

Den historien hadde jeg glemt!!! *rulle rundt på gulvet av latter* :lol:
---
I valg mellom falske venner og åpne fiender har jeg alltid foretrukket de siste. (Bjørnstjerne Bjørnson)


<em>Disynthegration</em> sitt bilete

Jæææævlig bra...

HAHAHA! Ler meg skakk.

Du får sende denne linken til søsteren din:

http://www.wimp.com/vibrator/

MUHA! Kanskje det vekker gamle minner. lol


<em>Disynthegration</em> sitt bilete

**dobbelpost**

**dobbelpost**


<em>Divabolica</em> sitt bilete

Romklang

på godt norsk. Vedvarende ekko (it lingers ooooooooooooooon.
Jeg kanke forklare det bedre jeg.

Reality TV is killing me


Reverb er det som får

Reverb er det som får dårlig musikk til og høres ok ut, og ok musikk til og høres bra ut.


<em>Bariuz</em> sitt bilete

njæi

Ser ikke noen grunn til at det ikke skulle funke, så lenge det er en ordentlig innspilling, liksom... Det er jo ingen hemmelighet at 80-tallet var MEGET glad i romklang, og det spilles ikke akkurat få 80-tallslåter på byen.
Hvordan låt er det du tenker på egentlig?


Kall det hva man vil

...men hvis noen VIRKELIG vil oppleve det anbefaler jeg Lærdalstunnellen, og de store hallene der
Whooooohoooo!!!

Stoppet bilen, åpnet alle dører, dro på anlegget på full guff og satte meg på andre siden av veien.

Jusseball for en lyd!!! :)
Det ok helt av, og jeg blei vel der i nærmere tre kvarter, lyttet til Kraftwerk, Grieg, Skinny Puppy, Molvær osv.

Det råeste var kanskje når jeg skrudde lyden tvert av rett etter en heftig basslyd; det blir stille i hallen, men forter man seg midt ut i veien, så hører man hvordan basen bølger seg avgårde i begge retninger...

AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA, fantastisk!!!

***** Kaiser Hæggmæn 1 *****
>lysets hersker, mørkets beskytter<


<em>Soulmachine</em> sitt bilete

Et spørsmål

Hvor mye reverb trengs det for at det skal kalles goth?

CARPE SCROTUM


Ca. én meter

:)
(universalsvar...)

***** Kaiser Hæggmæn 1 *****
>lysets hersker, mørkets beskytter<


<em>Soulmachine</em> sitt bilete

Et spørsmål

Hvor mye reverb trengs det for at det skal kalles goth?

CARPE SCROTUM


<em>Bassington-Bassington</em> sitt bilete

Skal det kalles neofolk, tren

Skal det kalles neofolk, trengs det omtrent et tonn.

--------------

– Dersom Beethoven hadde omkommet i et flykrasj som 22-åring, ville hele musikkhistorien måtte skrives om. Luftfartshistorien også, når jeg tenker meg om. (Wolfgang Plagge)


Uansett...

...hvor mye mer Goth, eller for den saks skyld Industri, blir det enn å stå i et menneskeskapt hull i fjellet over en kilometer under toppen, med én mil hver vei for å komme ut?

DER skulle Epilektritian holdt konsert!!!

***** Kaiser Hæggmæn 1 *****
>lysets hersker, mørkets beskytter<


Siden...

...vi allerede bruker enorme mengder klang for å skjule ufinheter i lydbildet hadde jo det vært spennende, ja...


Ja det er bare å ringe vegvesenet

spør om å få låne en...
:)

***** Kaiser Hæggmæn 1 *****
>lysets hersker, mørkets beskytter<


<em>Tollef</em> sitt bilete

Lærdalstunnellen ruler!

En ting er akkustikken. De hallene er bare _så_ kule uansett. At noen klarer å overtale det offentlige til å bruke penger på å bygge tre gigantiske haller langt pokkerivold inne i fjellet, er helt hinsides. Må oppleves.


Overtale og overtale...

Det var vel strengt tatt det offentlige selv som visste at det måtte gjøres noe for å bryte det monotone i en såpass lang tunnell.
Det var mange forslag, men i et psykologisk og økonomisk perspektiv var faktisk hallene slik de nå står det beste.
Hadde ikke økonomi vært et spørsmål, kan det hende vi hadde fått haller der inne med rasteplass, fossefall og forskjellige platåer, samt flere andre utsmykninger underveis.

Men jeg er enig - hallene er kule uansett :)

***** Kaiser Hæggmæn 1 *****
>lysets hersker, mørkets beskytter<


<em>magnus</em> sitt bilete

Etter hvert som internett-tek

Etter hvert som internett-teknologien blir billigere, kan man kanskje finne seg en hall, plassere ut en mikrofon og en høytaler og en bredbåndstilknyttning, så kan man ha ekte reverb over alt hvor man har internett... Funker kanskje ikke så bra med bilene som kjører igjennom. Eller jo.... :D


<em>premieklovn</em> sitt bilete

Hvis dere virkelig vil vite h

Hvis dere virkelig vil vite hva klang er så gå inn på den "øverste" inngangen til nasjonalteater-stasjonen. Der er det et akustisk kunstverk. Prøv å tråkk så hardt du kan i midten av sirkelen så får du høre klang\reverb så det spruter. svært kul lyd. klangen der "flaffer". høres nesten ut som en delay som er igang med self-oscillering.


Visningsval for kommentarar

Velje korleis du vil at kommentarar skal visast, og klikk 'Lagre innstillinger' for å aktivere endringane.