Gammel norsk synthpop

Hmm...noen som har noe gammel norsk synthpop her?
Skulle gjerne hatt ting som Clockwork Orange, Kid Death, Boxbury Beat, Svart Klovn etc på CD. Noen som kan hjelpe?

<em>Tollef</em> sitt bilete

Tviler på

at noen av disse kom ut på cd. Jeg har noe av dette. Sensation boys med Clockwork Orange på 7" og Styriconalbumet til Kid Death & the Nightshades. Jeg kan sikkert lage MP3 eller brenne dem som waw-filer for deg. Må bare lære meg å gjøre det først. Mener forresten å huske at Atle Marcussen fablet om å lage en samlecd med gammel norsk synth, men det begynner å bli noen år siden. Horsemen gav forresten ut en fortreffelig singel på samme label. Spesielt B-siden er noe av det vakreste norsk synth har kommet opp med noen sinne.


<em>monoton</em> sitt bilete

Nei, dette

har nok aldri kommet ut på cd. Jeg har også Sensation Boys singelen, men skulle gjerne hatt den på cd også. Hadde vært utrolig kult hvis du hadde fått til dette, Tollef! Horsemen singelen er også kul (Mr Sunrise, ikke sant?)

Atle snakket noe om å få til dette ja! Kom igjen Atle, vis at du er fra den rektige sia av fjorden!


<em>Tollef</em> sitt bilete

naboen

har nylig digitalisert en haug med vinylplater, så jeg får se hva slags programvare hun brukte. Men jeg får ikke tid før i neste uke. Om noen klarer det samme med Boxbury Beat ville jeg bli glad. jeg snakket selvsagt om Mr Sunrise, men det er altså b-siden som virkelig er fet. And I Wish het den vel.


<em>atle</em> sitt bilete

norsk synthpop

For å korrigere Tollef litt; Jeg fablet ikke om å gjøre den, jeg var langt på vei. Og allt ligger godt pakket ned i eskene mine her i Gamlebyen. Tatra ville ikke gjøre det, og jobben å stable riksdaler på beina, gadd jeg ikke gjøre. Vi snakker nesten 50 artister som enten gav ut skiver, demoer i kasett form eller lp skiver. Har endel av dette på cd fra mange av artistene. Mengder av artister fra Tromsø, Bodø, Harstad, Oslo, Bergen og endel andre steder.

Vedrørende b-siden på Horsemen platen, ble nesten alle eksemplarene ødelagt av skarp gjenstand slik at den ikke skulle kunne spilles.

Om noen der ute er interessert i å føre dette videre, ta gjerne kontakt.

Atle
Patle
Punkt.


<em>monoton</em> sitt bilete

Min

er ikke ødelagt....
Men Atle; dette må du jo bare få til! Hadde vært utrolig morsomt!


Synthpop

Har det meste av norsk 80-talls synthpop brent på CD, med sånn relativt bra lyd. Omtrent 5-6 timers opptak er hentet fra demoer, men det meste av dette er mer Wave enn Pop. Hederlig unntak er blant annet E-Man, den geniale forløperen til Bel Canto. På den tiden var de fortsatt veldig inspirert av Depeche Mode.

"Stø dei lokale syntharane!"


<em>atle</em> sitt bilete

Norsk Synth

Vet at du har endel, men det meste har du nok ikke. Bare fra Bodø og Harstad var det 6 band, Tromsø hadde nærmere 10, Oslo hadde vel dog over 10 og tilsammen 50 band hist og her. Men en definisjon av hva synthpop var eller også er, er vel høyst flytende. Mye rart var det.
Fra Tromsø kom et band med søster av EMI boss, Per Eirik Johansen og Information medlem Per Henrik Svalastog + 1 ved navn Catherine Cogweel som i sine beste stunder var fullt på høyde med både Cocteau Twins/This Mortal Coil. De spitle inn et helt album som dessverre aldri bli utgitt.
Bare Svalastog hadde 3 band som gav ut demoer og Geir Jensen hadde såvidt jeg vet også 3.


Spennende dette her. Atle:

Spennende dette her.

Atle: Hvilke tre Geir Jenssen-prosjekter sikter du til?

Fra samme plateselskap som Horsemen og Clockwork Orange skal også Downers ha hederlig omtale, den singlen er også veldig veldig fin. (Det er denne Atle husker, som ble "signert" med nål på selve vinylen. Vandaler!)
Hva gjorde de gutta etter tre singler på Temptation? Stemmer det at de også var involvert i Blue Mathue?

Hva annet norsk er bra, da?
Mine favoritter er Bern Balders og Torbjørn Grønning, over de som har vært nevnt ellers i tråden. Gylne Triangels "Maskindans" skal også ha hederlig omtale, og første Beranek-LP'en har minst to helt nydelige spor. Legger vi til 3rd Mans samlede verker (tre spor på to 7"ere) og Wishful Thinking, så er det vel ikke så mye mer, på vinyl i hvert fall? Par, tre LP-spor fra nyveivband? Mer?

hva annet har dere, noen av dere?

Og, forresten, for å komme tilbake til det tråden handlet om, jeg kan brenne alt dette på CD.
Rart hvor få som brenner vinylen sin over på PC? Hva skal man med PC ellers?


<em>Henning</em> sitt bilete

Bern Balders

Fant faktisk en 7" med Bern Balders på loppisen under brua på Grønland til en femmer idag. Fin-fin låt, men grusomt dårlig lyd synes jeg.
moro å se at det faktisk har blitt produsert noe synth-musikk i Norge også på tidlig åtti.
Fant Russisk Disko for et par uker siden -den synes jeg er fantastisk morsom!

henning
--kunne ønske livet var sånn som på Baywatch--


Dæ-ven!

Bern Balders til en femmer var ikke verst! Sånt er gøy.

Kommentaren om grusomt dårlig lyd er spot on, faktisk: BB kom opprinnelig med to inserts, hvor det første begynner med "NB! BERN BALDERS ER IKKE FORNØYD MED DENNE UTGIVELSEN!", hvoretter først kvaliteten på pressinga, og så både teksten og vokalen får gjennomgå - av artisten sjøl!

Det andre insertet tar for seg trykkeriet, som trykket Bern Balders i "demo kladdskrift" istedet for en eller annen font jeg har glemt...

Denne er ellers den singlen som alltid er stygt slitt: Alle norske synthsingler er som regel bortimot strøkne når du en sjelden gang finner dem, men denne dukker gjerne opp full av riper og hakk. Pussig!


<em>Ian</em> sitt bilete

Hørest interessant ut...

Har desverre ikke grunkene til å få det til selv, men det hadde vært interessant å fått lagd ett mindre opplag av slike samlecder til salgs på arrangement, som en prøveordnung...
Akkurat nå har jeg nok med å stable på beina cash til å snekre Anax-dvder..
--
"Pzy has a mind that ticks like a clock and, like a clock, it regularly goes cuckoo."


<em>monoton</em> sitt bilete

Hmm

Vi har jo også banda Go og Secret Wish. Slapp vel ut et album hver. Fins på cd til og med. Et par hits der, spør du meg!


<em>Tollef</em> sitt bilete

Secret wish

var da ikke noe særlig. Kan sikkert kjøpes gratis i ethvert antikvariat i Bergen. (Det kunne man ihvertfall gjøre da jeg fortsatt bodde der for fire fem år siden.)


<em>monoton</em> sitt bilete

:)

London dancing...pluss et par låter til er jo suverene!


Russisk Disko!

Denne gruppen må ikke glemmes! Grufull vokal, men herlige synther! Ga dessverre bare ut en syvtommer.

"Stø dei lokale syntharane!"


<em>Larsebass</em> sitt bilete

Mener

å huske at vokalisten i Secret Wish (Vebjørn Verlo) ga ut en solosingle under navnet Dorian også. Dette skjedde en stund før Wonder Why kom.
Har den på cd hvis det er sånn... Wonder Why asså, ikke 7" med Dorian...


Wishful Thinking byttet navn

Wishful Thinking byttet navn til Secret Wish. -Tror i allefall det var akkurat samme to karene?

Wishf. Th.s singel var Show The Boy, i en MYE bedre versjon enn Secret Wish.

Singelen til Go er jeg glad i; Let Your Love Flow... kremlåt. Resten av LPen... meh.

Men som 12F nevnte, så er disse to utgitt på CD, så disse brenner vi vel ikke?

Lars: Hvordan låter Dorian? Fint? Husker du låttittelen?
Nils: Er Russisk Disko det (av deg) mye omtalte Bjølsen Valsemølle-sideprosjektet?


<em>Larsebass</em> sitt bilete

Etter

det jeg husker var den ganske moro, men var nok litt blendet av at Vebjørn bodde i borettslaget nedenfor meg på Vestli, og var min "helt" i en kort periode...

Vet om en fyr som har/hadde singlen, skal se om jeg kan skaffe et opptak.
Tittel har jeg ikke nubb på å huske...

ja... særlig!!


<em>monoton</em> sitt bilete

Jeg tror

jeg har 2 ex av Secret Wish - Wonder why 7" så hvis noen er interessert i et lite bytte/salg....


grunker...

ikke at jeg har et stort opplag, men...
hvor mye er det vi snakker om?
kjenner det rykker litt i synthfingeren når jeg leser om gode gamle låter/band...


Visningsval for kommentarar

Velje korleis du vil at kommentarar skal visast, og klikk 'Lagre innstillinger' for å aktivere endringane.