Feedbackdreping

Noen her som har erfaring med å kverke feedback på live vokal? Sliter med å finne en metodikk jeg stoler på. Er det egentlig noe annet man kan gjøre enn å notche ut feedende frekvenser under soundchecken?

<em>Gird_09</em> sitt bilete

feedback er bra

Hvorfor gjør du vokalene live om du ikke synes det er greit med feeding? Personlig liker jeg feeding, men jeg klarer ikke få noe særlig av det lenger.

Sa jeg at du kunne snakke?


<em>sunjammer</em> sitt bilete

Vrenging er yo. Feeding er au

Vrenging er yo. Feeding er au. Jeg liker å kontrollere nivået av au. Klart jeg bruker feedback når jeg produserer, men det betyr ikke at jeg gir f i hvordan det høres ut live :P


<em>ph</em> sitt bilete

triks.

triks. ta dem for hva de er, jeg er jo egentlig ingen lydmann, jeg liker bare late som jeg har peil. eheh.

-ned med gain, opp med volumet på stripa?
-la lydmannen luke ut feeder underveis med sweepeq? (hvis han er årvåken og flink nok til å ta dem før de blir stygge, that is)

-IN EAR MONITORING! FRELSE TIL VERDEN!
1. ingen tunge monitorer å bære.
2. ingen tunge amper å bære.
3. ingen monitorer i veien på scenen
4. du kan prate skit med lydmannen igjennom monitoren uten at
publikum, eller resten av bandet for den saks skyld, hører
noe. :D
JA TIL MODERNE MONITOR! =D


<em>kongsverre</em> sitt bilete

arrangement spiller også en rolle

Hvis man lager en låt med masse leven og føss og vreng som du skal hviske oppå live, da har man uansett et problem. Det kan være kult i studio, men live trenger man ofte å finne alternative måter å gjøre sånne partier på. Og bruk to monitorer om du kan, sett de sånn at at og de peker rett opp på hodet ditt, med diskant-elementet lengst fra deg. Det er digg det.8) Har aldri prøvd in-ear, men det er sikkert bra. Kanskje litt dyrt.


How to Destroy Feedback, or not...

Vi holdt jo en hel drøss med konserter med såpass mye distortion på stemmen at man kunne slippe mikrofonen på scenen uten at det trigga. Ehhh.

På 5-6 år hadde vi ikke feedback én gang, bortsett fra på OSF'2000 hvor en lettere forvirret teknikker på linjesjekken slapp stripa og hele faenskapet kom ut av scenemikseren uten gate. Det var et meget stort AU, som ihvertfall sørget for at folk visste hvem som skulle på :D

Våre triks:
1) Uniformt høy vokal fremført med andakt og sødme.
2) Kraftig gate, med snill release sånn at noenting som helst slipper igjennom etter trig.
3) Korg DVP (digtal voice processor). En del pluss (+50) på dB through.
4) Monitorer? Hva faen er det? Don't use'em if ya don't need'em! Skal du synge flerstemt og i takt er det jo greit med litt kanskje.
5) Hemlis :)

-=Ikke mobb barten min!=-


Visningsval for kommentarar

Velje korleis du vil at kommentarar skal visast, og klikk 'Lagre innstillinger' for å aktivere endringane.