Hvordan skaffer du musikk - og har innpakning noen betydning i disse digitale tider ?

Hva er musikk ?
0% (0 stemmer)
Bruker iTunes
15% (3 stemmer)
Bruker Spotify
40% (8 stemmer)
Bruker Wimp
0% (0 stemmer)
Kjøper CD plater i butikk/nettet
20% (4 stemmer)
Laster ned fra The Pirate Bay eller tilsvarende
10% (2 stemmer)
Kjøper CD/DVD/Boks utgaven med video og stillbilder av gjetende nonner
15% (3 stemmer)
Antall stemmer: 20

Vanskelig spørsmål

De fleste vil nok kanskje ha lyst til å huke ut flere alternativer. Som ekstremt musikkinteressert faller jeg nok innenfor alle kategorier. Har måttet ta et oppgjør med meg selv i disse digitale tider ang nedlastinger, og har kommet frem til følgende personlig rettesnor:

Skandinaviske artister, og up-and-coming-artister kjøper jeg konsekvent på lovlig vis. Det er ikke fett økonomiskt å være uetablert artist i disse dager, så her betaler jeg med glede 80 spenn på itunes (fysiske cder kjøper jeg nesten aldri lenger om ikke det er forseggjorte samlebokser).

Forøvrig har jeg ingen skrupler med å laste ned ulovlig fra artister som enten er steinrike fra før, døde for lengst etc.

Det hender faktisk oftere jeg kjøper vinyl enn cd. Et godt eksempel er f.eks norske Holy Toy som har en elendig digitalisert back-katalog. Her må man grave i antikvariater, og etter iherdig samling har jeg nå alt Holy Toy ga ut. En skam at det ikke er å få kjøpt på itunes (vet at et par av dem er det, man langtfra alt...).


<em>atle</em> sitt bilete

Vanskelige spørsmål.

Personlig vil jeg aldri kjøpe noe digitalt. Aldri.

80,- for digitale filer er i beste fall ran. Jeg kjøper fortsatt musikk og gjør dette primært på konserter, eller rett fra artister eller plateselskaper. En artist idag tjener fint lite på salg fra iTunes, Spotify o.a. digitale aktører. Og fortsatt synes jeg det er fint med et fysisk minne i hyllen. Samleboks eller ordinær plate.

Og vedrørende skrupler ved såkalt ulovlig nedlastning, så deler jeg ditt resonement. Har selv lastet ned, fått fulle kataloger fra andre og delt med meg av musikk som ikke lenger er tilgjengelig hverken fysisk eller digitalt.

Jeg tror det fysiske format vil overleve. I form av vinyl, cd, USB-sticks, tapes eller andre formater og løsninger som ligger frem i tid.

Ville du reist på ferie, eller ville du fortrukket en reisedokumentar på travelchannel?


<em>Soulmachine</em> sitt bilete

Kaffe på termos

Folk har ingen problmer med å betale 40 kroner for en kopp kaffe, men betale for musikk vil man ikke. Noen har en større interesse en andre.

Hasj fører til batikk


<em>Disynthegration</em> sitt bilete

Denne forstod jeg ikke

"Ville du reist på ferie, eller ville du fortrukket en reisedokumentar på travelchannel?"

Mener du at forskjellen på fysisk medium og nedlasting er så stor som du promoterer i den sammenligningen? Da er du enten veldig glad i analog lyd - eller du er veldig glad i å kikke på CD-coveret mens du spiller låter. En USB-stick er i beste fall en offline-erstatning for en nedlastning, men ser at det kan være moro med en bandnavn-USB-stick... iallefall de første 10 man kjøper av dem.

Fysiske bærere for digitalt innhold er høyst sannsynlig en saga blott - annet enn i promoteringsøyemed. For min del kan de scrappe CDen når som helst - og heller gi meg mulighet til å kjøpe musikken digital i et bedre format enn det CDen kan. Minnepinner har jeg også nok av... og de aller fleste ligger nederst i en skuff, sammen med andre kuriositeter og gadgets jeg aldri bruker - men ei heller ikke får meg til å kaste av en eller annen grunn.

-------------------------------------------------

* Forgive me father for I have synth *


<em>TV Noise</em> sitt bilete

Denne uhøytidelige

undersøkelsen burde selvsagt hatt flere valg, da er vel ikke så mange som kun benytter seg av ett alternativ. Jeg gjør det ikke, kjøper fra iTunes og samlebokser fra tid til annen.

Grunnen til at jeg lagde denne er for å se hva folket her foretrekker for teoretisk sett fremtidig musikkprosjekt.


<em>atle</em> sitt bilete

Digital musikk vs. Fysisk format

I Fredrikstad var det en kar, som forøvrig var pasient på en psykiatrisk post på sykehuset, som hver dag møtte opp på togstasjonen for å se utenlandstoget ankomme og forlate stasjonen. Han møtte med koffert. Det var kanskje nok for ham. Å "se" at toget kom, og at det forlot stasjonen. For så å kanskje tussle hjem til lunsj. Deg var nok for ham. Kanskje.

Jeg er ganske sikker på at det er mange som føler dette er tilstrekkelig og at dette gir dem en følelse av å ha reist. Altså ved å møte opp et sted der man ser noe reise mot en destinasjon, eller se det på tv. Å ha vært fysisk tilstede på en destinasjon, er vel ofte en større opplevelse enn å ha sett, lest eller hørt om et gitt mål.

Det jeg mener er at det gir en bedre følelse, personlig, å ha et fysisk objekt i hånden. Se på omslag, design etc. Og noe man faktisk kan putte i hyllen. Et varig minne. En digital fil er upersonlig og usynlig. En tape, vinyl, cd, dvd eller USB-sticks er der til å tas på og se på.

Jeg tror det fysiske format vil overleve, men om ikke i de opplag artister engang var vant til.


dårlig lønnsomhet på itunes?

Jeg vet at inntjeningen til artister på spotify/wimp foreløpig er dårlig fordi altfor mange velger den reklamebaserte varianten.

Men: Er det virkelig slik at en artist sitter igjen med mindre pr antall solgte på itunes enn på platekompaniet?
Er ikke noe av poenget med itunes at man kan selge billigere fordi man kutter de fordyrende mellomleggene med trykking, lagring, distribusjon og salg i platebutikk?

Er det noen som har noen artikler/fakta svart på hvitt som belyser denne problemstillingen?


<em>henrik</em> sitt bilete

WiMP

WiMP har iallfall ikke noen gratis/reklamefinansiert versjon, så de betaler visst ut en større andel til artistene. (Uten at jeg fant noen nøyaktige tall akkurat nå...)

Belelomm


Visningsval for kommentarar

Velje korleis du vil at kommentarar skal visast, og klikk 'Lagre innstillinger' for å aktivere endringane.